Inatt när alkoholen började gå ur kroppen registrerade jag mig på alkoholhjälpen. Jag kollade även upp alkoholterapi. Är fortfarande väldigt rädd att bli avslöjad i mitt drickande. Mitt drickande började för ca 7 år sedan och har sakta men säkert förvärrats. Idag ska jag försöka bryta 3v dagligt drickande. Min dryck är 3,5:or och jag får i mig 6-8/kväll. Sedan hör det till att jag sällan är bakis utan jag kan sköta mitt jobb (även om jag är trött och disträ förstås). Att jag mest håller mig till folköl och kan fungera i vardagen har gjort att jag inte förstått att jag har problem. Ytterligare en orsak är att jag aldrig blivit konfronterad eftersom jag dricker ensam. Jag har gjort uppehåll ibland men trillar dit igen. Efter varje gång blir det värre. Alltså drickperioden blir längre och jag dricker mer. Jag är högpresterande på jobbet och håller även på med tävlingssport. Nu de sista månaderna har jag slutat träna och mina klubbkompisar börjar undra. Detta känns väldigt obekvämt och jag VILL inte att någon ska veta. Phu! Jag vill komma i balans igen och allt ska vara som vanligt. Är det någon som känner igen sig i det jag beskriver?

Zorro

Hej aqua och välkommen hit! Jodå, jag känner igen mig. Jag började på precis samma sätt med 3,5.or. Var också idrottsligt aktiv Jag har också alltid dolt det väldigt väl. Har jag alltid trott i alla fall. Jag lämnade 3,5.orna för några år sedan och fortsatte med bolagets 7,5 och mer. Har dock aldrig druckit annat än öl. Idag är jag på min 8.e nyktra dag. Alltså är även jag ny här.

Tycker det är bra att du hittat hittat hit. Att få respons av andra i samma situation är bra. Också nyttigt att skriva ner sina tankar. När man läser vad man själv skrivit blir det på något sätt tydligare och mer påtagligt.

Sätt ett stopp idag. De första dagarna utan är jobbigast. Efter ett par tre dagar går det lättare. Så håll ut! Du kommer få mycket stöd härinne. Det har jag fått.

Och ta upp idrotten igen! Det gjorde inte jag och det har jag ångrat många gånger.

aqua

Känns helt overkligt att skriva/berätta om mitt beroende. Är det verkligen jag? Skönt att slippa känna sig ensam i det. Nu har jag även bokat tid till hos alkoholterapeut. Det är privat, vågar inte gå till vårdcentralen utifall jag då finns med i journaler eller dylikt?! Bra jobbat av dig med snart 8 nyktra dagar!!!
För mig ligger inte den största svårigheten i att bryta drickandet, det är att fortsätta vara nykter. Efter ett tag svajjar tankarna och jag tycker inte jag har så stora problem. Ja, sen är jag igång igen.
tack för pepp och lycka till!

Zorro

Det du beskriver har alla av oss varit med om. Efter ett tag spökar hjärnan med en och "det är nog inte så farligt". Mr A är lurig och en jävel till att manipulera. Gå inte på det! Stå emot!
Att sluta är lätt. Jag har slutat röka hundra gånger! Lika lätt varje gång! Så precis som du säjer. Konsten är att inte börja igen.
Att du har bokat tid hos alkoholteapeut är starkt. Jag känner igen tankarna kring att gå till envårdcentral. Känner likadant. Mitt nick är väl genomtänkt! :-)

All läsa vad man själv skrivit är hemskt. Men nyttigt. Det hela blir väldigt påtagligt. Blir verkligt på något sätt.

Idioten

Välkommen hit, du skrev För mig ligger inte den största svårigheten i att bryta drickandet, det är att fortsätta vara nykter. Efter ett tag svajjar tankarna och jag tycker inte jag har så stora problem. Ja, sen är jag igång igen. Känner igen varje ord.. Igår svajade jag rejält ,, men med lite hjälp från andra kämpar här på forumet så lyckades jag vinna en dag till :) varje dag räknas.. Välkommen

Leverjag

Välkommen Aqua

Missbruket ser lite olika ut men ett är säker att vi alla här har samma mönster med att det sakta ökar, både mängden och frekvensen med tiden. Flera här har sportat mycket och är högpresterande människor. De flesta har bra jobb, boende och familjer. Det syns inte utåt dvs.

Ett tecken på problemdrickande är ju att det börjar påverka ens liv och att man dricker fast man lovat sig att inte göra det tidigare på dagen.
Vad bra ned alkoholterapeut. Då kommer du åt de bakomliggande orsakerna? Berätta gärna vad det ger dig. Jag är själv nyfiken på en sådan terapi.

Jag slutade förra året och återvände nyligen igen. Denna gång är det också min utmaning att förändra på riktigt och kunna vara nykter på längre sikt. Byta ut vanor och tankar om A i mitt liv.

Lycka till och välkommen

Kan vara råda dig att läsa andras trådar, skriva om suget när du avstår och titta på dina triggers och hitta verktyg att stå emot. Har du läst under fliken fakta här?

aqua

Tack för välkomnandet. Ja det är nog en process att ta till sig att man faktiskt har problem. Jag har svårt att ta till mig att andra klarar att dricka vanligt men inte jag. Grattis att du klarade gårdagens utmaning.

aqua

Tack! Jo jag har läst en del trådar men känner inte alltid igen mig. Men som du säger, dryckesvanorna kan se olika ut men mönstret är detsamma. Nu har jag kommit dithän att jag kan inte sluta utan att få hjälp. Min största skräck just nu är att bli upptäckt, framför att jag ska råka illa ut. Det har nog med skammen kring beroende tror jag. Bra att du är "på banan" igen och önskar lycka till!!!
Jag kommer absolut att skriva hur det går hos terapeuten.

Zorro

aqua, känner så väl igen mig i allt du skriver. Att du tar hjälp är starkt! Forumet här är fantastiskt och som jag sagt tidigare, förundrad över alla fantastiska människor som så förbehållslöst hjälper och stöttar. Imorgon vaknar jag till min 9.e nyktra dag och utan detta hade det troligen inte gått.
Även jag vill gärna höra hur det går hos terapeuten, men framförallt vill jag följa hur det går för dig dag för dag. så skriv och berätta. Både med och motgångar. Men så klart helst med! :-) Rädslan att bli upptäckt har jag den största förståelse för. Jag känner precis likadant. Men här är detta forum fantastiskt. Ingen dömer! Bara stöttar!

aqua

Åhh vilket stöd, tack Zorro! Idag har jag känt mig låg. Känns som att folk ser på mig att jag har en hemlighet, att något inte stämmer. Tror nog mest att det egentligen handlar om mina tankar om mig själv. Idag längtade jag efter "dvalan" att dricka alltså men jag har bestämt mig för uppehåll och så SKA det bli. Känner mig ändå orolig och ledsen för jag litar inte på mig själv och tänker att jag nog kommer trilla dit igen. Märkligt nog känner jag styrka i min uppgivenhet och sårbarhet för något "jävlar anamma" har jag inte. Imorgon ska jag till terapeuten för första gången, är jättenervös men ska bli skönt samtidigt. Bra Du, 9 dagar. Som du och andra säger, vi får ta en dag i taget. Jag tycker vi fortsätter på den här banan!!!!!

Zorro

En av få saker jag definitivt är säker på är att alkoholallergi syns inte! Att du inte skulle ha något "jävlar anamma" köper jag dock inte. Du har motbevisat dig själv i din tråd. Du har en hel massa Jävlar Anamma! :-)
Jag förstår din oro och att du inte litar på dig själv. Jag känner likadant. Jag kör med devisen - idag har jag varit nykter. Imorgon har jag ännu inte en aning om. En dag i taget. Helt plötsligt blev det Nio!! Jag har funderat mycket kring hur jag ska hantera ett (gud förbjude) återfall! Hur gör jag OM jag åker dit. Jag planerar inte för det, men jag vill ha en handlingsberedskap. Så har jag lyckats minska MIN oro.
Vi fortsätter definitiv på denna banan! Du ÄR stark. Annars hade du aldrig gått till en terapeut!

Lycka till!

Leverjag

Håller med Zorro aqua

Du är stark som kommer hit och börjar med samtal. Du är inte ensam och de där tankarna du har i huvudet, lyssna inte på dem nu. Tänk nu bara på dig själv och inga andra. Folk bryr sig ofta inte ett dugg, fast vi tror det.

Jobba på med din goda väg att hjälpa dig så ska du se att du snart mår mycket bättre. Styrka till dig nu. Det kommer att gå bra.

Kram

aqua

Jag känner mig stärkt efter terapeutbesöket och har fått konkreta verktyg. Just nu sitter jag och dricker ramlösa ur burk (så jag fortfarande får höra knäppljudet, ha , ha) och ska försöka få i mig samma antal som jag brukar dricka fast det har varit öl. Det kommer bli svårt :) Det var ett av tipsen, att fortsätta mina drickvanor/rutiner så troget som möjligt men byta ut mot något liknade fast giftfritt. Då "lurar" man tydligen kroppen/psyket, successivt, att släppa suget efter A samtidigt som du är trygg i dina rutiner. Jag fick en mängd andra tips och vi pratade naturligtvis lite om mitt liv i övrigt. Den här metoden är KBT alltså kognitiv beteendeterapi och handlar mer om att förändra beteendet än att djupdyka i känslolivet. Terapeuten är inriktad på alkohol och beroendeproblematik och menar att det går fort att släppa destruktiva mönster när du har dina egna verktyg. Jag är beredd att tro på detta och går all in!!! Nu ska jag knäppa upp min 6:e ramlösa och jag undrar hur går det för er Zorro och Leverjag?

Leverjag

Tack aqua, för att du delar!

Super, du verkar ha hittat en bra terapeut. Tror det är jättebra stöd att faktisk på riktigt ändra sina vanor och då förändra sitt liv. Bra att du går all in! Bästa resultatet får du då. :-)

Dela gärna med dig av fler tips här och berätta hur du mår.

Själv mår jag ok. Lite handlingsförlamad just nu men mår bättre igen. Känner mer och mer sällan sug men är absolut inte riskfritt. Inget hemma men har inte utsatt mig för några större prövningar än.

Ser fram emot att följa din tråd. :-)

Zorro

Jätteroligt att höra att det går bra! Låter definitivt på dig som det gör det. Tack för att du delar med dig! Intressant det där med att köra samma antal burkar "giftfritt". Kanske något att testa för mig med!
Jag har en lite jobbigare period just nu, framförallt hemma, men har så här långt dag 11 klarat mig! Hade jag haft hemma igår hade det dock inte gått!
Jag fortsätter precis som leverjag att följa din tråd med spänning och intresse! Kul att det går bra för dig!

aqua

Hej Leverjag! Vad härligt med pepp. Ännu en dag snart till ända. Jag har inte känt någon oro idag, oron ligger mer i framtiden. Vad ska hända sen, vad ska jag säga till andra, tänk om jag trillar dit igen??? Som ni också skrivit om, får vi ta en dag i taget. Jag har upptäckt, att för mig hjälper det att tänka "Nu ska jag FORTSÄTTA mitt liv" istället för "Nu ska jag BÖRJA ett nytt liv". Det avtriggar min prestationsångest av att NU ska allt bli bra och annorlunda. Jag ska mjukt och i samstämmighet med mig själv bli DEN JAG ÄR igen. Du skriver att du känner dig handlingsförlamad. Kanske det är ett bra och nödvändigt tillstånd, vad vet jag? Låter som ett vilsamt läge i mina öron. Du kanske inte behöver göra mer än att inte dricka A. Jag tror att läkningen/reningen behöver få ockupera våra kroppar och själar ett tag. Var stolt och nöjd!!!!

aqua

Det går ju bra för dig med. Varje gång du väljer att inte dricka är en seger och det låter vettigt att inte ha alkohol lättillgängligt. Ett A sug håller tydligen i sig mellan 30-45 sek har jag fått veta. Ganska kort tid och det går över. Vi kommer att bli testade i många situationer och känslotillstånd gissar jag. Jag har börjat med en triggerlista för att lära känna min inre demon/rädda jag, i försök att återta kontrollen. Sen vet jag ju att oförutsedda saker kan hända och ställer mig ödmjukt inför att jag kan misslyckas. På tal om att ersätta sina dryckvanor med giftfritt så gör det tydligen att drickreflexen blir stillad. Det går tydligen att lura hjärnan med hjälp av det. Det kanske ni redan känner till?! Jag tycker hur som helst att vi fortsätter enligt avtal :)

aqua

Imorgon har jag varit nykter i 2v och det känns som en evighet sen. Inte att jag har fått brottats med sug utan mer som att det var länge sen jag var full. Det känns som ett annat liv. För mig fungerar det inte med att räkna dagar utan ställer in mig på "vad som komma skall". Jag är ändå observant på fallgropar jag tidigare snubblat i. Att det är relativt lätt för mig att bli nykter, vilket gör att jag tror mig inte ha sådana stora problem med A. Min utmaning blir att påminna mig om att jag är en person med utvecklat beroende av A. Jag har bestämt mig för att inte dricka och att inte utsätta mig för frestande situationer, ännu. Hitintills har det fungerat väldigt bra. Stödet jag får här och min kontakt med alkoholterapeut är en stor bidragande orsak till att jag klarat denna korta men viktiga tid och inger en stor förhoppning att jag ska kunna fortsätta denna resa. Visst har jag fått tankar om att dricka A men de försvinner fort när jag tänker NEJ! Hoppas jag fortsätter så! Jag märker att jag börjat mjukna inför mig själv och andra. Tidigare blev jag så förbannat irriterad när jag tex; tappade något på golvet, glömde något osv...pettitesser! Likaså har jag haft lätt att förakta andra för deras fel och brister. Ett mycket jobbigt förhållningssätt gentemot mig själv och andra. Denna irritation och förakt kopplar jag oavkortat till A. Att "brusa upp", sätta mig över andra, förakt osv. Nu har jag börjat "ta det med ro" och inte bry mig så mycket, orkar inte lägga sådan energi på det längre. Tidigare orkade jag inte bry mig om att jag drack, sket i det. Nu har det skett ett skifte mellan vad jag väljer att bry mig om och inte bry mig om. Jag har återigen valt att fortsätta denna spännande resa och jag hoppas få hjälp och att hjälpa andra oavsett vad vi stöter på längs vägen. Önskar er en helg fylld med klarhet!

aqua

Filmtips ikväll "Mig äger ingen" på tv4 kl. 21.35. Jag har läst boken som är oerhört fängslande. Handlar om en dotters kärlek till sin pappa som går ned sig i alkoholism. Tung, sorglig men kärleksfull beskrivning av en dotter och fadersrelation.