Nu har jag tagit ett beslut

Känns skönt att tagit beslutet att skippa alkoholen. Som 50 årig man har jag druckit alldeles för mkt de senaste 4 åren. Målet är att vara helvit framöver. Jag vill gärna ha tips på hur ni gör när suget sätter in och hur man förklarar för andra att nu är det bra för min del. Alla jag umgås med dricker och jag undrar hur det kommer se ut framöver i umgängeskretsar....hur är era erfarenheter på andras reaktioner.
Jag har druckit flera dagar i veckan, alltid fredag lördag. Nu på sista tiden så har jag fått minnesluckor som känns obehagligt. Känner inte att jag vill knacka på hos AA ännu då jag vill försöka fixa detta själv. Tips på hur ni gjort tas tacksamt emot. Mvh Jan.S

Profile picture for user Christian

@Jan.S Hej Jan,
Jag ska ringa Alkohollinjen imorgon. Ett konkret och oaterkalleligt steg. Pratade for forsta gangen med AA tidigare idag. Jag behover sluta saga till min partner att jag ska bli nykter och ta konkreta steg. For oss bada. Sa dem har samtalen ar iaf en borjan. Kanske ska du ocksa ta och sla en signal?

Profile picture for user Pilla

Hej Jan S!
Välkommen hit till detta fina o hjälpsamma forum.
Jag har inte berättat för någon att jag måste avstå alkohol.Ibörjan var jag orolig och trodde det va värsta grejen att jag inte drack längre.Nu väger det tyngre att må bra,ärlig och känslan av att jag är stark och frisk.Jag gick programmet här med hjälp av rådgivare.Lycka till med ditt kloka beslut.Jag tycker det är ett bra beslut,prova får du se.😊
Kram Pilla
Jag brukar säga att jag mår bättre utan alkohol.Då brukar jag få till svar:Det gör nog jag me'

Profile picture for user Fröken H

@Jan.S välkommen! Det glädjer mig att ni redan har hittat varandra.
Alkohollinjen är guld värd! Jag funkade upp en fredag 16 dagar sedan. Bölade i 2 dagar. På måndagen ringde jag Alkohollinjen. Bokade tid på beroendecentrum som visade sig gå genom min vårdcentral. Bestämde mig för 12 vita veckor (lite flackande med "eventuellt ett glas rose i trädgården när våren börjar") och tog emot Naltrexon som läkaren skrev ut på recept på tisdagen. Tog blodprover. Överlevde hela påskhelgen vit. Och nu denna andra helg. Jag mår så jävla bra! Varje dag är en ny upptäcksfärd. Det händer så otroligt mycket i kroppen, I själen och i hjärnan.
Unna er att prova den vita vägen. Ni är så värda det! Kommer vara en sån glädje och ära att få följa er. ☀️🌝🌞☀️🌝🌞☀️🌝🌞

Profile picture for user Micke64

Hej Jan!
Satt i samma situation som du och tog ett beslut den 19/3. sedan dess helt alkoholfri.
Jag fick tips att kolla upp en kille som heter Craig Beck. Läs hans PDF-bok som är gratis "Alcohol Lied To Me".
Jag gjorde det. Och det blev det Absoluta vändningen för mig. Efter att ha läst den är motivationen mer än 100% att inte dricka igen.
Lycka till och hoppas du kommer vidare!

Profile picture for user Jan.S

Hej alla. Varit i kontakt med alkohol linjen och fick ett mkt bra stöd idag. Glad jag tagit steget, en tung sten som släpps från axeln. Nästa steg jag tar nu är att kontakta vårdcentralen och testar mig och mina värden. Samtal om hur jag går vidare därifrån. Känns som om kroppen behöver en besiktning. Självkänslan är inte vad den borde och man känner sig inte fräsch fysiskt heller. Ska även beställa boken och läsa den. Ett stort tack för all pepp och stöd. Betyder mkt. Blir en intressant vecka och se hur knopp och kropp reagerar... 🥰🙏Jan.s

@Jan.S jag minns min måndag 2 veckor sedan 👊
Du påbörjar en häftig resa nu! Du är så värd att må så mycket bättre. Hoppas du får en läkartid snart. Oavsett så är det du själv som tar beslutet att inte dricka till att börja och vi är här för att stötta dig. 👊👊👊

Profile picture for user Ellinor.1

@Jan.S Vad härligt att höra att du fick bra stöd. Hoppas allting går bra hos läkaren också!

Jag började lyssna på boken idag och den verkar lovande. Synsätt tas upp som man inte ens tänkt på, t.ex. att folk som inte dricker alkohol uppfattas som konstiga och inte tvärtom. Tänk om man hade samma syn på rökning!

@Jan.S Grattis! Snyggt jobbat! Sjalv korde det ihop sig pa jobb idag, ska forsoka fa tid att ringa imorgon. Blir pepp over att du ringde, sa hoppas verkligen hitta en lucka. Ikvall var jag i sallskap men vanner som drack, jag holl mig dock helt utan alkohol. Ett test jag ar glad att jag klarade av.

@Christian bra samtal, ca 30 min. Fick bra material via mail och uppföljningssamtal som väntar. Delmål är vitt i tre månader.🙏👍känns skönt att bollen blev rullad. Skulle gjort detta för flera år sen. Men nu så.

@Fröken H Jag har sprit hemma men dricker inte sjalv, sa ingen fara. Min farozon ar fest/sociala middagar/tillstallningar, dricker alldeles for mycket, for fort, och slutar for sent. Men tack for omtanken, uppskattas :)

@Fröken H Yes, faktiskt. Kandes skont att fa satta ett bra exempel snabbt efter att jag bestamt mig for forandring. Viktigt for mig med nagot konkret, inte bara snack fran min sida.

@Christian tjena, vi gick igenom mitt dryckesmönster, strategier som kan hjälpa, risker, möjliggörare, sättet att förklara för nära, kära och omgivning etc. Otroligt strukturerat. Klokt att sätta delmål så hjärnan återgår till normalt tillstånd, kroppen likaså. För min egen del så var jag och är alltid brutalt ärlig, kanske låter konstigt men jag för fram problemet som det är. Jag är inte den jag var för 4 år sen, hade inte sättet att dricka alkohol då jämfört med nu. Med skilsmässa och dödsfall i familjen så har jag självmedicinerat mig. Förr drack jag när det var fest. Nu har jag byggt upp en vana att dricka minst fredag, lördag varje vecka, i sällskap eller ensamhet. Fredag efter jobbet, fixa en god middag, fram med en drink, ett par öl, sen ger jag mig på vindunken. Somnar i soffan och lördagen ser lika dan ut. Corona tider, bjuder på möjligheten att jobba hemifrån, lockas av att koppla av med ett par pilsner och hämtmat, men har satt band på mig själv. Ser hur alkoholen tagit tag om mitt liv men nu säger jag till mig själv att det får vara nog. Jag vill hitta tillbaka till mig själv, få självkänslan tillbaka och må bra utan alkohol. Mitt tändmedel till detta är att se mig själv i spegeln och hitta tillbaka till den jag var tidigare, men i en ny förpackning utan alkohol. Förstår ju att man behöver utvecklas som människa men beteenden som är osunda kan avvecklas. Nu är siktet 3 månader framåt. Paketerar in lite promenader, nyttig mat och saker jag gillar att göra under denna period. Sen nytt beslut. Men mitt dryckesmönster som det sett ut måste brytas, annars bär det iväg söderut. 🤗👍

@Jan.S grymt!!!! Efter mitt samtal med alkohollinjen bölade jag och tänkte att om det var såhär lätt att söka hjälp, varför gjorde jag det inte tidigare. Det var så skönt att få prata med någon som inte dömer. Jag blev sedd och behandlad som en vuxen person som tar mina egna vuxna beslut. Det samtalet blev en riktig vändpunkt för mig.

@Jan.S Harligt att lasa din positiva reaktion! Jag behover ocksa bryta monster. Dricker valdigt sallan ensam, blir sa gott som aldrig full sjalv. Men ofast fullast pa fest (iaf alldeles for full), minnesluckor - minns inte konversationer som jag deltagit i. Tappar helt enkelt kontrollen. Det har eskalerat senaste tva aren da det blivit alldeles for mycket fest. Har manga 'enablers' i umganget, och jag har inte varit sen att tacka jag till alla tillfallen som erbjudits.
Men som du sager, mitt monster maste brytas nu annars bar det ivag soderover och kan ga ut over jobb och relationer. Det senare har val redan hant, vilket slutligen triggade min infart har pa forumet och Alkoholprogrammet.

Profile picture for user Donfrye

Jag hoppas ni alla klarar det. Jag blir så glad av att läsa allas fina och uppmuntrande kommentarer. Tack gud för all medmänsklighet!! Är precis nyreggad och har väl druckit lite för mycket efter jobbet för avslappning. Såna här forum får mig mer motiverad att sluta helt faktiskt. Jag har väl tänkt att jag ska unna mig alkohol ibland då jag har ett enormt påfrestande arbete inom vården. Men både kroppen och psyket säger nej dagarna efter, o ju äldre man blir desto jobbigare blir baksmällorna. Tycker de är grymt att se er som lyckats klara er länge och ger andra goda råd i er tur.🙂

Profile picture for user nyttårnyatag

Bra jobbat allihop. Jag bestämde mig för att inte dricka på 49 dagar. Det har gått 9. Om 40 dagar skall jag få en överraskningsdag i försenad 50-årspresent av mina vänner. Det slog mig att jag skulle ”spara” på alkoholen fram tills dess för att verkligen njuta av dagen. Jag hoppas att jag inte kommer att vara sugen på vin och bubbel då. Jag tänker på alkohol men vill inte bryta min överenskommelse med mig själv. Drack alkoholfritt bubbel i helgen. Är det dumt med substitut? Jag blev helt nöjd med smak och struktur och saknade inte ruset. Snacka om att man hamnat i ett beteendemönster där man måste ha något... suck

Profile picture for user TappadIgen

@nyttårnyatag Det verkar väl vara lite olika för olika personer. Det finns ju egentligen inte så många allmängiltiga rätt eller fel när det kommer till förändrade alkoholvanor. I princip är det ju vad som fungerar för dig som är rätt. Substitut till alkohol vet jag att det finns flera som upplever att det triggar igång suget hos så de låter bli av den anledningen. Själv kan jag dricka en alkoholfri öl då och då när andan faller på och jag har inte upplevt att det triggar någonting hos mig.

Känner du själv att det inte är ett problem på det viset så är det väl inget fel med substitut. Kanske hjälper det dig till och med.

Helg nr 2 utan alkohol. Denna helg var jobbig. Bjuden på middag och jag var oerhört frestad att bara ta 1 öl. Mina vänner känner inte till mitt alkohollöfte ännu så jag sviker ingen tänkte jag. En liten öl kan väl inte skada tänkte jag, eller det var killen på min vänstra axel som viskade det. Killen på högra axeln skrek åt mig att tar du en så blir det lätt fler och dessutom ska du hålla dig i tre månader, kom ihåg ditt löfte. Lätt glömmer man bort hur jäkla risig man blir efter att ha druckit alkohol, iallafall jag. Självkänslan, självförtroendet, orken, livslusten, alla de bitarna har repat sig lite grann bara under två veckors nykterhet. Ska jag sabba det jag vill återta, tänkte jag. Valet föll så klart på att avstå alkohol och jag är så glad för det idag. Pigg och glad steg jag upp ur sängen, åt en brakfrukost och fick massor av gjort idag. Mina kompisar som jag älskar ska nu få veta hur mitt mål kring alkohol ser ut. Tror att om jag tagit en öl igår, så hade jag inte mått så bra idag. Ångest över att jag svikit mig själv och tillbaka på ruta 1. Nu står jag i ruta 3. Stegen och framgångarna känns fantastiska idag. Jag stod emot, jag klarade det och för varje steg jag tar så verkar det som om jag och min kropp och min omgivning mår bättre. Tack för alla era inspirerande inlägg. Ny vecka imorgon och nya steg framåt.🤗

Kul fakta, På två veckor har jag sparat in ca 1300 spänn, vilket i min alkoholkonsumtion motsvarar 2 dunkar vin och drygt 1.5 platta öl. En vanlig månad 2600 kr i alkohol som på årsbasis blir 31200 kr. Storhelger och semester inte inräknat. En hel del pengar som går åt för att betala för försämrad hälsa. Ingen bra investering sett ur detta perspektiv.

Profile picture for user Charlie70

@Jan.S extremt bra jobbat! En viktig vinst gentemot alkoholen tog du i går. Den erfarenheten kan du nu plocka fram nästa gång det blir jobbigt. Kunde du avstå i går kan du avstå nästa gång också! Bra att du plockar fram alla fördelar med nykterheten som pigga och klara morgnar, god frukost, sparade pengar... det finns gränslöst många fördelar med nykterheten om du frågar mig!

Profile picture for user Jelinek

Jag hajade till när jag läste hur mycket pengar du spenderade på alkohol ! Orsaken till att jag reagerade är den att när jag sist kollade hur mycket jag handlat för på bolaget sista året jag söp så landade det på ca 35000 ganska exakt lika spendersam som du :-) Detta är mitt första inlägg och den 10/5 så har avstått ifrån alkohol i 1 år. Min historia är inte speciellt dramatisk men jag kan i alla fall nämna att mitt avslut var i sista sekunden jag är 58 år så det var på tiden.
Lycka till med din nykterhet super man så pass hårt som jag gjorde eller du med för den delen så finns det sällan några alternativ . Hoppas att du slipper de allra värsta dipparna man ångrar aldrig efteråt att man varit nykter en helg.

@Jan.S

Tjena Jan,

Hoppas allt ar bra med dig. Ville bara kika in och se hur du mar?

Jag ar tillbaka pa min arbetsort och darmed direkt i farozonen, efter att ha varit hos min fru i tre veckor (ofrivilliga sarbos pga av jobb). Kanner redan hur det drar i oltarmen. Pa lordag har jag varit helt alkoholfri i en manad, men det var som sagt enkelt da nastan tre av dem var med min fru. Nu pa lordag ar det dessutom fest, med samma folk, i samma lagenhet dar det sparade ur fullstandgt for en manad sedan vilket foranledde min nyktra period. Det ar en avskedstillstallning med folk jag tycker om, sa vill verkligen ga men kan inte tillatta mig att bli for full. Kommer dricka, men ingen starksprit, bara ol. Kommer bli ett oerhort svart prov, men jag maste klara av det.