Jaha då hamnade man här tillslut i alkohol träsket. Att man inte hörde klockorna ringa redan för länge sen men de är klart man hör ju inte klockorna på sin egen begravning. Hur som helst nu har man festat hårt i 20 år är 34 nu. Allt började ju så fint måste säga att dom första tio åren var riktigt roliga sen har de mest blivit en upprepning. Som en artist varför slutar man inte i tid? I alkoholens värld finns inga greatest hits. Har nu varit nykter i 10 dagar och det är inget rekord i sig men känner att hjärnan redan börjat tro att jag kan dricka igen, men allvarligt hur många gånger ska man säga till sig själv,vänner,fru och släktingar jag kan dricka mindre det bara hände de kan ju inte hålla på så här hela livet?

Mitt största problem är inte att jag dricker för ofta utan för mycket, är så jäkla mycket ångest i de här. Senast vart de en 3dagars svit. Dag 2 drack jag för att jag ändå skulle dricka dag 3 Ordentlig återställare med andra ord. Man har ju också märkt senaste åren att man egentligen inte bryr sig om sällskapet utan bara man får dricka har gudebevars inte experimenterat allt för mycket med ensam drickande än men de har definitivt hänt och oftare och oftare. känner att mina vänner även börjar vara trötta ja menar hur kul är det att bjuda in nån som man alltid måste hjälpa hem osv.

Måste man verkligen nå botten innan man kan vända och ta sig upp till ytan? Har ju givetvis försökt att dra ner på mängden man de funkar bara ett tag. Måste nog sluta dricka helt vill inte heller längre, inte kul o vakna o halva kvällen är borta i dimman.
Även dom gånger man sköter sig vill man ju ändå ha mer och de är ju också skit. Känns inte kul o dricka alkohol när de varenda gång blir en kamp.

Ni får ursäkta stavningen svårt på mobilen tycker jag. Känns skönt att inte vara ensam har varit in o läst här tidigare och ser att de finns många tappra krigare.

Lasse82

Chekar in igen efter ett års uppehåll från alkoholhjälpen. 2017 har varit ett väldigt händelserikt år, bra på många sätt med nytt Jobb och bra framtida investeringar.

Det som vanligt är rent deprimerande är alkoholen, små och stora skandaler har avlöst varandra. Har varit full när jag har haft ansvar över barnen tagit återställare osv.

Är riktigt trött faktiskt, funkar liksom inte med ett glas jo ibland funkar det men allt för oftast slutar det med ett djävulskt dåligt mående pyskiskt är de värst men blir även så oerhört dålig fysisk.

Har nu varit nykter en vecka och hällde idag ut all alkohol hemma. Har pratat med min fru som givetvis inget hellre vill att jag slutar dricka, fast hon säger det inte rakt ut hon vill väl inte hoppas på för mycket.

Var under 2016 nykter i ett halvår som ett test på om de sen gick gå tillbaks till ett mer kontrollerat drickande. Gick inte alls bra inte ens från början.

Man läser ju att man ska ta en dag i taget men ja vill sätta ett mål på ett nyktert 2018 kommer bli en tuff resa men jag ska göra vad jag kan. Minns mitt halvår i nykterhet med en inre frid som jag varken före eller efter någonsin känt.

Jag orkar inte tänka att vara nykter hela livet men klarar jag detta år nyktert måste ju jag ha en plan för resten av livet också.

Är lite darrig när jag skriver vad har jag gett mig in på? Försöker tänka positivt att detta kan ju bli början på en fantastisk resa.

Styrbjörn

Ett nyktert år låter som en alldeles fantastisk idé. Jag tänker göra precis samma sak efter år av periodande. När mina barn föddes 15 år sen slutade jag dricka och röka helt i 5 är. Första året var i ärlighetens namn helt värdelöst efter ett decennium av festande. De sista tio åren har kantats av kaos och elände och i stort sett allt har lett till hårt drickande och nu har jag äntligen bestämt mig för att ta ett år i taget. Nykter nyårsafton och tre dagar senare känner jag mig bara taggad på att få ta kontroll över mitt liv igen. Det här fixar du lätt Ulf. Tänk på frun och de nära och kära när det blir tungt.

Nyttan

Följde dig en tid 2016 utan att kommentera. Du vet vad du ska göra! Du är stark och behöver inte alkohol i ditt liv!

Li-Lo

Ser att du ställt en fråga i en tråd som inte varit så aktiv på sista tiden. Om du vill kan du starta en egen tråd då ökar sannolikheten att du får svar. Du gör så klart som du vill!

En gissning är att du funderar på dina alkoholvanor och är det så har du hamnat rätt! Här finns massor av erfarenhet och en vilja att dela med sig samt ge stöd.

Varma hälsningar Li-o
Alkoholhjälpen