Kortromanen Dr Jekyll och Mr Hyde kan nog inte förklara situationen bättre.
Jag har många gånger känt mig som att jag blir som en annan människa när jag dricker, när man dricker för mycket -Vilket är de flesta gångerna.
Jag säger elaka saker och yttrar saker som jag inte alls står bakom i vanliga fall, jag sårar människor som betyder som mest för mig.

Jag slutade dricka i februari då jag blev så sjukt less på att jag vid flera tillfällen känt mig tvingad att dricka vid tillställningar även om jag verkligen inte har velat. Det förväntas av en att man ska dricka och när man tackar nej så kommer frågan om varför -som om man var sinnesrubbad eller så klart om man är gravid. Gravidfrågan har varit en jobbig sådan då jag är så jäkla osäker i min kropp och har då hellre tagit emot alkohol bara för att slippa dessa spekulationer och med det det höga risken för att jag tagit ett glas till, ett till och ett glas för mycket.

Jag var rätt rädd att sluta dricka, vad skulle det innebära när jag väl yttrat orden till mina vänner? Då är det ju kört sen, då kan jag inte vända om och dricka vid tillställningar igen utan att se ut som en som inte klarar av att sluta dricka.
Jag tog iaf det steget och det gick bra, över förväntan men några enstaka tillfällen som jag kände mig jäkligt svag men jag kom över dem genom att sova istället.

Midsommar kom och jag skulle rodda ihop allting för ca 20 gäster, på ett ställe som känslomässigt var riktigt jobbigt, jag var sjuk och deppig pga andra känslosamma saker som hänt under de senaste månaderna.
Midsommar gick trots all stress bra jag hade ju alla vänner där som visste om att jag hade slutat dricka. Sen kom midsommardagen när vi (jag och min man) var ensamma och jag bröt känslomässigt ihop, drack dock inte men ungefär samma effekt med att jag kan bli jäkligt otrevlig mot folk yttrade sig -mot både min man och en nära och kär vän.

Men så kom måndagen, 4 månader och 7 dagar sedan jag drack sist, så tänkte jag tanken "Ett glas med whisky går bra, det har gått bra så länge. Jag förtjänar det efter allt det här".
Ett glas? Det var samma glas men det fylldes på om och om igen tills jag inte minns mer.
Mr Hyde gjorde en storslagen entré och började åter igen såra och bråka med människor som jag älskar. Mr Hyde försökte även fysiskt ta död på Dr Jekyll genom att tycka att självmord var en bra idé, något jag absolut inte vill och jag är mer rädd än någonsin. Det skulle lika gärna kunnat varit slutet för den riktiga människan för att den odrägligt fulla var så förbannad över att så sällan få komma fram nu.

Vad Fan håller jag på med?! Den personen jag blir när jag dricker är längre från den jag egentligen är än någonsin, den personen sårar folk i min omgivning så mycket att jag går sönder när jag inser vad som har skett.
Jag kommer att stå kvar ensam om det fortsätter, känner paniken och ångesten växer inom mig. Jag har nu förlorat en kär vän, en vän jag inte riktigt vet vad jag ska göra utan men jag förstår varför, att utstå så mycket skit jag slängt på honom ska ingen behöva göra.

Jag måste sluta, det kommer aldrig gå bra med bara ett glas. Tänk om Mr Hyde vinner över Dr Jekyll? Då finns det inget gott kvar.

Men jag vet inte riktigt hur det ska gå till, hur ska jag lyckas med så mycket ångest över det jag nu förlorat? Det kommer inte att göra att jag får tillbaka den personen. Är rädd att tanken "Äh, skit samma. Nu spelar det ju ingen roll längre, lika bra att fortsätta dricka" ska vinna över viljan att bli en stark, renare och bättre människa.

Välkommen till detta forum. Här är du inte ensam, har finns vi som gjort bort oss och har djupaste ångesten för vad vi ställt till med. Här finns människor inklusive mig själv som kämpar mot alkoholdjävulen och dess konsekvenser. Att bli som en annan person känner jag igen mig mycket i. Man kan för sitt liv inte förstå hur man kan säga, göra sådana saker man gjort. Försök tänk på att du är en bra person i nyktert tillstånd, och ta råd och hjälp så du kan stå emot alkoholen. Då byggs man upp igen till den person man egentligen är. Inte lätt, men väl värt ett försök , två försök tre.....lycka till

Nyttan

Jag är också ganska ny.
Du är här och jag antar att det betyder att du väljer livet.
Jag har redan, efter tre dagar, fått hjälp av alla kloka människor på Forum att stå emot suget efter vin och jag hoppas att du gör det samma!
Varma hälsningar

Tosselina

Åh, tack jullian65 och Anna!
Även om man inte önskar detta på någon så känns det faktiskt skönt att höra att man inte är ensam i detta helvete.

Fick sådan jäkla ångest i dag när mannen kom hem snabbt innan han skulle iväg på AW. Jag mådde rätt bra innan (förutom att jag är sjuk i feber och ont i kroppen) men det var som att det bara sköljde över mig av ångest.

Jag förstod i alla fall direkt att jag kunde inte låta den flaska champagne som stod i skafferiet vara kvar, risken för att den skulle slukas blev för stor så jag bad karln ta med den ut till bilen -där fick den i alla fall ligga säkert.

Någon med något tips för ångestlindring?

Jag har under kvällen druckit en del te, bland annat johannesört -har dock ingen aning om det faktiskt fungerar.

Känns som att ångesten bara vill dra ner en igen just nu, långt långt ner men jag vet att det bara blir värre av att dricka... Men det har jag ju alltid vetat och gått detta till trots.

Wicca

Bra att du hittat hit och att du skriver!
Känner så väl igen mig, precis som du så slutade jag i början på februari och sista helgen i maj så drog jag en nitlott, nykter en vecka och så rasa igen. Det var förknippat med skam, skuld, ångest och mest skit. Så gjorde valet att faktiskt må bra igen och försöker nu att ha det så.
Klokt av dig att be mannen ta bort flaskan, du såg faran.
Slå inte hårt på dig själv, va snäll mot dig, det som är gjort kan man inte ändra men man kan göra bättre framåt. Du är värd en fin vardag i ditt liv! Önskar dig en fin fredag?

En viss ångest kommer av alkoholen och minskar för var dag. Bra hjälp är att gå fort eller jogga. Känns skitmotigt i början , men ångesten lättar faktiskt. C-vitamin och magnesium i höga doser. Magnesium kan man bli lite sömnig av . Bastu, bada varma bad känns skönt. Örtteer, lavendelte har lugnande inverkan oxå. Man kan gå till läkare om det inte släpper på nån vecka, så finns det annat att tillgå. Lycka till

Tosselina

Det känns som att alla vänder mig ryggen nu när det är motigt. Som att det bara passar när det går bra.
Är det ens riktiga vänner?
Lite "jaha, tråkigt men hör av dig när du mår bra igen så kan vi vara vänner igen"?!

Fungerar det ens så? Jag tycker inte det men jag kanske bara är knasig.?
Jag vill ju bli bättre, borde man inte stötta då istället för att bara trycka ner mig mer?

Känner mig väldigt ensam och jag vill dricka mer än någonsin.

Försök o ta hjälp . Det är ensamt i början tror jag. Kanske finns det en vän som e bra? Försök stå ut en dag i taget. Sen kommer du veta vilka som är vänner eller ej. Bra vänner, vissa kan man nog vara utan....

j_r

Hej!
Tror du precis beskrev mig! Jag har insett flera ggr att jag inte borde dricka framförallt inte på krogen! Min elaka tvillingsyster kryper fram. Hemma går det bra men inte på krogen. I lördags gick jag ut fast jag egentligen inte kände för det...vaknade upp med sådan ångest för jag hade minnesluckor och då betyder det ofast jag vart otrevlig etc. Nu har jag bestämt mig att helt acceptera att jag inte är gjort för att dricka alkohol! Inte värt det..

crazy25

Hej!

Vet knappt var jag ska börja! Träffade för knappt 2 år sen en underbar man. Vi träffades på en mc träff. Å där är det ju så klart fylla mer eller mindre. Jag själv är ingen nykterist men har på sista tiden haft svårt att hålla lagom nivå. Åh vad detta e jobbigt. Jag har i alla fall genom hela vårt förhållande gnatat om hans konsumtion. Han jobbar 12 dagar i Norge och hemma 9. Vi bor 20 mil ifrån varann men det har aldrig varit något problem. I början gick det bra att festa ihop men vid ett tillfälle klappade jag till honom lätt med baksidan av handen....för att jag tyckte han ignorerade mig! Sen har det egentligen bara gått utför. Jag har gjort slut för att han inte slutar ta öl mitt i veckan. Han lovade sluta med det så ihop igen. Nu är han ju borta 12 dagar och jag kan omöjligt avgöra om han druckit. Vi skypade varje kväll.
Jag tyckte även att han inte skulle åka på jobbresor (suparesor). Ja så ser jag det! Jag t om sa att han inte fick åka. Då är det slut! Han åkte inte på nån kan tilläggas.
Vi har träffats de 2 helger han är hemma och alltid ska det drickas. Jag har haft min vilohelg när han varit iväg känns det som.
När vi varit på fester har jag känt mig åsidosatt. Så fort han pratat med någon annan tjej har jag tyckt att han stöter på henne. Han har sagt till en kvinnlig vän. Sitt inte här när hon kommer tillbaka för hon är så svartsjuk. Tror ni jag tyckte det va ok att säga så? Fy fan säger jag!
Vid ett tillfälle va vi ett gäng som skulle äta. Vi stog i pizzerian allihop och en sa till mig att gå ut å ta ett bord. Han pekade till och med. Jag fixade det bordet och då gick de å satte sig på ett annat ställe. Min man kom inte ens och hämtade mig. Skickade sms. Då drog jag!
Alla incidenter jag talar om har ju så klart varit med alkohol. Både jag och han. Var på en fest när han sa till mig jag gör väl vad jag vill. Skiter väl i vad du tycker. Då klappade jag till honom senare på kvällen. Efter lite mer alkohol så klart. Efter denna händelse gjorde han slut. Blev ihop igen efter nån dag bara. Pratade om att det får aldrig hända igen. Jag vill ju inte vara aggressiv definitivt inte mot honom. Har varit på Sweden rock ihop å det var suveränt. Drack ihop och hade trevligt.
Festen för 3 veckor sen hände det igen. Jag blev full å skällde ut honom. Kallade honom egoistiskt jävla svin mm. Nu tog det slut igen. Jag minns inte ens att jag sagt detta. Å han vet att jag inte är sån nykter. Jag sa till honom att jag behöver inte ens dricka och det vet han med att jag inte behöver. Eller ens vill. När jag hämtat honom efter jobbveckan har han kommit bra dragen från flyget eller i alla fall påverkad. Om inte ska vi ta en öl eller cider när vi kommit hem till honom. Jag hoppar helst det men har känt att han tycker jag är tråkig som inte dricker. Nu är det slut sen 3 veckor och jag ser honom på fb på mc fester. Både midsommar och denna helgen. Har jobbat däremellan å då vet jag inte vad han gjort. Har ju inte med det att göra längre. När jag ser honom på fb vet jag inte vad jag känner. Jag älskar ju honom.
Jag har skrivit en massa att jag ska inte dricka eller vara sån jag varit förut. Fast när jag läser här vet jag varken ut eller in längre. Har jag blivit medberoende? Jag har känt att jag ska bannemej dricka på i samma takt så ska han få se hur rolig han är. Fast det har ju bara blivit fel. Jag kan ju inte dricka som en karl så klart. Jag har sagt till honom att jag inte tycker om honom onykter. Jag tycker om honom nykter. Men jag är rädd att han tycker inte om sig själv nykter. Han tar nästan en öl eller ett glas vin varje kväll han är hemma på ledighet. Gärna på jobb med men det har jag aldrig kunnat veta säkert.
Just nu känner jag att jag vill vara med honom. Med eller utan alkohol. Han säger att han inte har några känslor kvar för mig för jag varit svartsjuk och kontrollerande. Jag har aldrig varit sån förut kan jag säga med. Inte i något förhållande.
Vad är det som händer? Jag är bara förvirrad just nu. Vad ska jag göra. Känns som att han faktiskt väljer festandet före mig å det e tungt. Kan en människa verkligen välja alkoholen framför kärleken? Jag är helt säker på att han älskar mig men säger annat för att skydda sig själv liksom.
Jag ska åka till honom snart framöver och hämta å lämna saker vi haft hos varann. Vad ska jag göra? Hur ska jag bete mig? Jag vill ju trots allt ha honom tillbaka! Han är väldigt kall just nu. Svarar inte på alla sms. Bara dom där det inte handlar om oss.
Hatar alkohol i alla fall!!!

Mvh Förvirrad

Du berättar om din relation sedan 2 år tillbaka där alkoholen tagit en stor plats, ni har gemensamt intresse där mycket alkohol kan ingå. Efter en tid började du själv känna att det är svårt att hålla alkoholen på en lagom nivå också för egen del.

Lite kan den kommit in för du ville visa hur det var för dig när han blev full beskriver du. Alkoholen har tagit mycket från er och du har försökt få honom att minska och sluta genom att ställa ultimatum, till och med gjort slut.

Du känner dig förvirrad av allt som hänt och känner inte igen dig själv i hur du betett dig när du druckit tillsammans med honom, du har slagit honom ett par gånger och detta är inte likt dig. Du vill själv sätta ett stop för alkoholen i ditt liv och önskar det kunde vara samma för honom.

Oavsett vad han väljer att göra, vad kan du göra för dig för att du ska må bättre?

Forumet är nu ett steg på väg för att få mer klarhet i den här situationen, fortsätt gärna läs och skriv här. Att du berättat såhär gör att vi andra kan ge dig stöd och att du förhoppningsvis kan få lite tips från andra på vad som kan vara hjälpsamt för dig.

Varma hälsningar
Rosette
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet