Jag vet egentligen inte om min man är alkoholist, men det är ett problem. Han dricker endast 3.5% folköl....kanske 3 ggr i veckan....6 varje gång.
Han gömmer ölburkar överallt....men enligt honom har han inga problem.

Jag har nu tagit ut skilsmässa, för jag orkar inte längre. Vi har haft det såhär i 15 års tid.
Jag tvivlar väldigt mycket på hur jag känner, antar att han manipulerat mig och tar jag upp en diskussion angående ölen så vänds allt emot mig och det manipuleras.....och jag överdriver osv osv. Detta har gjort mig väldigt osäker, men jag har även mått väldigt dåligt pga detta och varit sjukskriven med ångest i flera år.

Nu har jag flyttat ifrån honom, men då dök nästa problem upp. Min 14 åriga dotter tjallar till mig om hur mycket han dricker. Hon har aldrig sett detta tidigare eftersom han va bra på att smyga eller dricka när barnen sov.
Nu är hon mina ögon och jag får info om hans drickande.
Iof får han ju göra som han vill, men varannan vecka har han mina 3 barn där och jag är orolig.

Hon berättade att hon och pappa varit i affären och köpt öl och mat. Han hade då köpt 7 folköl 3,5% och 4 guinness 3,5%. Sedan har han sagt till dottern att guinness innehåller mycket bra grejer och att man till o med använder det på sjukhus.

Detta va väl nått han sa för att hon inte skulle tycka att han köpte väldigt mycket......
Sedan jag flyttade så verkar hans drickande ha ökat. Bara denna veckan så har han druckit 6 öl i måndags och 3 öl igår.....

Jag behöver råd. Är detta alkoholism?
Jag har försökt påverka hans drickande i 15 år, sagt att det är okej om han dricker ett 6-pack i veckan....men det har han aldrig lyckats hålla.
Det är ingen annan som ser eller förstår mitt problem, för han har ett hög betalt jobb på en statlig myndighet och han har aldrig visat utåt att dessa problem finns.

Nästa fråga är....om han dricker 6 st 3,5 % mellan 20.30-24 och sedan kör bil klockan 07...är han påverkad då?
Han är lång och smal...
Han kör nämligen med min 3 åriga dotter och jag tror inte att han är helt "ren" i blodet vid den tiden.

Hjälp!

Jag svarar på din tråd så den hamnar i flödet för "senaste" annars är det lätt att det försvinner. (när man får ett svar på sitt inlägg så kan fler läsa det)
Tror att fler får hjälpas åt med detta inlägg, det beror på en del andra faktorer känner jag.
Förstår din oro. Folköl är också alkohol. Och det påverkar kroppen. Hur mycket beror på hur länge man har druckit.
Och visst kan man vara alkoholist på folköl..

Man förbränner ca 2 cl i timmen och en folköl motsvarar 4 cl sprit 40%.

Att säga till en tonåring att man dricker Guiness på sjukhus verkar ju galet...
Iaf om man vill att dom ska hålla sig från alkohol....

Och jag lovar dig att vi är många som förstår dig härinne så fortsätt att skriva!

Hej
Du får nog bättre svar på dina frågor om du ställer dem under detta forums anhörigstöd.
När det gäller alkoholinnehållet i en öl kan du gå till: https://alkoholhjalpen.se/standardglas
Hur mycket alkohol som din man förbränner är omöjligt att svara på men du kan gå till
https://www.systembolaget.se/om-alkohol/alkohol-i-kroppen/forbranning/ och skaffa dig en uppfattning.

Det finns ingen fix gräns där man blir alkoholist. Det är upp till individen själv om han vill benämna sig så. Däremot finns det enkla tester för att bedöma om man är i riskzonen. Din man kan testa sig själv på http://alkoholprofilen.se/ och du kan ju också gå in där och se hur frågorna ser ut.

Men, som sagt, jag rekommenderar att du går till anhörigstödet.
vänligen
Ikaros

att du kanske har bättre stöd i anhörige forumet. Där är fler i din sits.

Men självklart kan du fråga oss med. Som har sjukdomen.
Jag har kontakt med fler i anhörige forumet med och vi pratar
ibland över gränserna för att förstå varandra bättre.

Det finns inget som gör så ont i mig som att läsa hur människor
kämpar med ett medberoende och har oro för sina barn...

Det enda jag kan säga är att din man låter som en nykterist jämfört med vad jag dricker, jag önskar min konsumption var lika låg som hans. Men det säger inte att han har problem. Jag hoppas du löser detta och att ni båda hittar tillbaks och mår bra. Kram.

Blabla20005

Jag undrar om det är normalt att varje helg dricka 3 ölflaskor kan vvara stark öl och mellan öl

Du har hittat hit och funderar på om det du dricker är normalt eller inte. Du är långt ifrån ensam om att fundera på hur alkoholen kan ha påverkat dig, om du är beroende eller liknande. Om det är ett drickande där du börjar fundera, kanske är det inte mängden men anledningen till att du dricker eller på vilket sätt du dricker som gör att du funderar på om det är ett problem eller inte.

Oavsett klokt att du hittat hit, skriver här och frågar. Här finns mycket erfarenhet och genom att läsa och skriva här kanske du kommer längre i dina funderingar.

För att enklare se om du får svar på det du skrivit (om du fortsätter skriva här) skulle jag rekommendera att testa starta en egen tråd- om du vill. Det är ju olika vad man är hjälpt av. Det fungerar oftast bra att läsa andras trådar också.

Hoppas du hittar svar på det du söker och det hörs att du stannat upp och funderar på hur du vill ha det med alkoholen.

Varma hälsningar,
Rosette

Alkoholhjälpen & Anhörigstödet