Hej jag är ny här. Vet inte om detta är rätt forum för jag vet redan att jag dricker för mycket! Just nu mår jag bra, har inte druckit nåt sen fredag , men jag vet att suget kommer snart och då handlar jag mycket och dricker upp allt på en gång. Då kan jag inte hejda mig utan kan dricka flera dar, men jag håller mig på benen och fungerar någorlunda ändå, men sen kommer ångesten och skammen när det är slut på vin mm och då bestämmer jag att aldrig mer. Men det blir det. Tänker därför att det här är mitt sista halmstrå, har försökt sluta så många gånger. Gruvar mig för när nästa tanke kommer om att åka på systemet och handla. Ska också säga att jag dricker i smyg och gömmer vinflaskor här och var. Och jag tänker på det varje dag och så fort jag börjar må bättre så börjar jag planera besök på systemet. Så har det hållit på i ja 10 år kanske. Är.så less på allt...och mest på min dåliga karaktär som inte kan lära mig att dricka måttligt . Jag känner mig verkligen usel men har blivit lite peppad av att läsa i forumen om att jag inte är ensam som kämpar med detta

Bedrövadsambo

Läs och skriv mycket här på forumet, och sen ska vi stötta dig allt vi kan!

Alkoholistja

Ja nu börjar det bli lite jobbigt, men idag ska jag hjälpa yngste sonen att flyttstäda så idag blir det ingen affär för mig . Men imorgon eller i övermorgon tänker den andra rösten, då vore det väl skönt att koppla av .....

DetGårBättre

Tycker du ska gå i terapi och få till ett förändrat beteende helt enkelt. Men tror du måste vara disciplinerad att avstå alkohol i några månader först och kämpa hur hårt det än kan kännas. Försök kom underfund med vad det är som gör att du vill dricka. Är det för att varva ner? Testa att dra på dig skorna och ta en 90 minuter lång promenad nästa gång eller ett varv i skogen med löpsteg under 20 minuter så kommer du efter det inte känna att du vill varva ner. Möjligen vill du belöna dig med lite alkohol och bara få slappna av rent allmänt. Men det går att slappna av på iskallt vatten med citron i också... Bara sätta sig i kvällssolen och njuta av de fina dagar vi har nu.

Vicky

Samma här, i dimman nu. Men ditt inlägg var så slående... FAN!

Alkoholistja

Sitter nu här kl 6 på morgonen och mår bra. Har inte druckit sedan förra fredag och det är så skönt att vakna och inte må dåligt. Men nu börjar tankarna snurra igen. Det kan väl inte skada med 1 flaska vin till helgen?? I mitt stilla sinne vet jag att det inte funkar, så jag får väl låta bli. Men det skulle vara skönt att få känna den där känslan när allt är bra, den känslan som man får när man har druckit några glas..nej, nej, jag får inte tänka så. Solen skiner iaf emellanåt idag. Jag hade skrivit en lång harang här i forumet tidigare om mitt liv, men tog bort den eftersom jag inte vill att alla som inte förstår problematiken med alkohol ska kunna läsa om hur jag har det. Har gått i terapi tidigare om mina alkolholvanor så jag har fått alla verktyg men ibland hjälper inte ens dom. Men idag ska det inte bli nån vinare iaf. Det har jag bestämt nu. Jag har inte tid....

Alkoholistja

Hej, det gick bra, förutom att jag hittade en öl som slank ner, men eftersom det bara fanns en så blev det inte mer. Håller mig sysselsatt men suget blev ju inte bättre efter den ölen. Har långt till systemet. Det är både på gott och ont. När jag handlar så handlar jag mycket eftersom det är så långt dit. Men tyvärr så dricker jag ju upp allt på en gång . Men nu måste jag åka in till stan snart och då vill det sig mycket om jag ska hoppa över att gå in på systemet .

Alkoholistja

Idag kommer det stora provet. Men jag ska försöka göra det så svårt som möjligt för mig. Tar med maken till stan och hoppas Att inget tillfälle kommer då jag kan slinka in på systemet. Känns som att jag har ett uppdämt behov som måste stillas .....

linus

Hej Alkoholistja! Jag tror mycket handlar om planering. Om du på riktigt vill undvika bolaget planerar du så att du inte har en chans att handla där. Jag vet utifrån egen erfarenhet att om jag säger att nämen nu ska jag typ vara duktig och inte handla/dricka, men ändå medvetet och frivilligt sätter mig i risksituationer, så är chansen överhängande att jag kommer att shoppa en vindunk ändå. Så därför försöker jag se till att jag inte har den chansen om det känns som ett risktillfälle.

Rensvind

Jag älskar att anylasera mitt beteende och effekterna alkohol hade på mig då jag drack. Det lär mig mycket om mig själv och hjälper mig att ha en stabil nykterhet. Jag drack ofta för att slappna av, men för mig var det bara en illusion. I början gav det den effekten, men ju fullare jag blev så skapade alkoholen bara mer stress och ångest, men det kom jag inte ihåg då alkoholen alltid skapade minnesluckor. Den stress och ångest jag kände innan jag blev så full att kroppen inte kunde hålla sig vaken hade jag inget minne av, men jag påverkades lika starkt av det i alla fall. När jag lärde mig att hantera mina känslor och började kunna se saker på ett annat sätt så försvann också behovet att tro att jag behövde alkohol för att slappna av. /Stefan nykter alkoholist i 3 år och 13 dagar

Rensvind

...det brinner i mina skor, hjälper det då att kapa nervtrådarna så jag slipper känna smärtan?

AlkoDHyperD

Om du skiter i att fötterna brinner upp bara vill slippa smärtan, funkar det att behålla skorna på och kapa nervtrådarna.Gillar du dina fötter och har användning för dem är det bättre att fort som attan slita av sig skorna - eller släcka elden...
Bra med liknelser. Blir så tydligt hur tokigt vi väljer ibland, men också hur logiskt det faktiskt kan verka innan man tänker efter :-)

Alkoholistja

Jag handlade idag, till min man och mig.

Alkoholistja

Det gick inte som jag planerat egentligen

Li-Lo

Du har det tufft nu och det låter som att du pendlar mellan egna och andras behov. Jag är glad att du hittat hit och det är bra att du skriver om din process och läser i andra trådar. Jag vill passa på att säga att vi gärna ser att man är nykter när man skriver på forumet, Av många skäl. Av respekt för såväl den som skriver som för de som tar emot.

Ta hand om dig nu och fast det är svårt så önskar jag dig styrka att välja om, om det känns möjligt.

Varma hälsningar Li-Lo
Alkoholhjälpen