Hej

Nu har jag druckit för första gångenpå 19 dagar.
Ett glas sen är suget där.
Jag har halsat ur flaskorna i förrådet alla sorter bara för fyllan.
Jag är alkoholmissbrukare så är det.
morgonär det en nystart.

nisse_1

öl till allt det andra vill bara supa ner mig i kväll

Stigsdotter

...är ju ganska lång tid (tycker jag som inte trodde jag skulle klara mig en vecka ens!). Vad var det som hände som fick dig att falla? Försök tänka igenom detta och hur glasen du drack kändes - hjälpte de mot vad det nu var som du kände? Var det gott? Att fundera och fundera lite till tycker jag är en god hjälp att försöka undvika fällorna.

Och du, ta inte det där första glaset, det är ju alltid bara det första eller hur?

Nya tag i morgon!

nisse_1

vill inte gå in på för mycket.

men min sambo har hamnat på sjukhus p g a depression.
Och jag far som en skållad råtta mellan alla ställen.
Det känns som om huvudet snurrar av sig själv.

Stigsdotter

Skållad råtta är man ibland, sådant är livet. Det är väl själva fasen att vi inte klarar av det utan hjälp av glaset? Eller? Blir det inte egentligen bara värre? Om vi är helt ärliga mot oss själva så, jo självklart blir det värre allting.

Du behöver inte berätta mer än vad du har behov av att dela med dig av, jag ville mest att du skulle tänka igenom för dig själv vad det var som gjorde att du föll för frestelsen denna gång för att försöka detta nästa gång.

Var rädd om dig, försök att ta lite tid till dig själv. Om du skall kunna vara ett stöd för din sambo får du inte själv hamna i depressionens klor. Alkoholbruk kan leda till depression, det är det som är så läskigt. T.ex. rödvin är ett bra antidepp, i början, sedan blir man mer och mer deppig, ner i den onda spiralen...

nisse_1

Har inte druckit något sedan den 24/11, skönt.

nisse_1

Drack ett glas glögg (lite) men det drar igång suget.
Dricker direkt ur snapsflaskan, vill bara bli full.
Klarar mig utan sprit flera dagar men det blir ändå helt fel när jag dricker.
hur ska jag göra ?
jag kan klara mig utan, mrn hur undviker jag första glaset?

trött själ

det är svårt detta är min sjätte dag och det börjar kännas nu att jag inte har druckit och vet heller inte hur jag ska tackla alla känslor men jag har bestämt mig att idag söndag så ska jag inte dricka, det får mig att låta bli första glaset.

Kram

trött själ

om du har druckit,,,är det inte bättre att vänta till imorron?

Stigsdotter

Bestäm dig för att just idag ska jag inte dricka. Det där första glaset skall du inte ta (det blir ju aldrig bara ett som sagt).

nisse_1

julfest på jobbet
öl å snaps tills jag e spyfärdig.
jag kan inte sluta dricka.
flera dagar har jag varit uppe i föörrådet å druckit snaps direkt u r flaskan.
varte e jag på väg.
jag e så svag.

Stigsdotter

söka hjälp via din vårdcentral? Det finns mycket hjälp man kan få via "samhället". Att prata med någon och lära sig verktyg som man kan ta till. Det är en lång process, det tar tid!

Se dig själv inte som svag utan det måste få ta tid. Under denna tid funderar du mycket, som sagt tidigare, försök hitta dina svaga stunder VAD var det som gjorde att jag tog första glaset nu? För att kunna stå emot måste man vara rustad när suget kommer, veta vad man skall göra istället.

Det finns mediciner som skall hjälpa till att ta bort suget, dessa hjälper på en del, inte alla. Vårdcentralerna brukar ha s.k. beroendesköterskor som man kan få tala med - det hjälper!

Jag hoppas du kilar runt mellan trådarna här och läser, det finns mycket klokskap att hämta här och det kan också var till hjälp.

Sköt om dig!

nisse_1

1 jag dricker inte för att det är gott utan dricker för berusningen.
2 jag får nästan alltid minnesluckor.
3 jag mår alltid dåligt dagen efter.
4 jag sover dåligt.
5 jag vaknar ofta med ångest och hjärtklappning.
6 jag dricker mer och mer.
7 jag dricker allt oftare även på vardagarna.
8 jag står i förrådet och dricker direkt ur spritflaskorna.
9 jag fyller på i flaskorna för att det inte ska synas.
10 jag gör saker som jag inte bör göra när jag har druckit.

Har ringt och bokat en tid hos öppenvården.

Jag har ofta under dessa åren läst dina inlägg och tyckt att det fattas något lite extra i dina rader,
En självanalytisk del och en "åtgärdsplan" i många av dina tagna återfall...

Men det här var tamesjutton det bästa inlägget jag har läst från dig, det visar på stora framsteg...

Hoppas verkligen att du får bra hjälp och en lyckospark där bak från mig...

Lycka till!

/Berra

Lilla snigel

Jag tycker din lista var ganska komplett, jag har nog lyckats bocka av mer eller mindre alla punkter men nu har jag varit alkoholfri i sex veckor och det är oerhört skönt. Gick till beroendekliniken här i min stad (Göteborg - Nordhemskliniken) och fick naltrexon som i mitt fall nästan helt tog bort suget att dricka samt om jag nu skulle få för mig att testa alkohol så kommer jag inte känna något av det eftersom de receptorerna som "aktiveras" av alkohol blockeras av naltrexon.
Självklart hade det enligt många säkerligen varit bättre om jag slutat på "egen hand" men nu var det som så att jag kände mig en smula desperat och verkligen inte fixade det själv så jag bestämde tillsammans med min läkare att det här var bästa lösningen. Antabus hade blivit nästa steg om naltrexon inte fungerade, men nu hade jag den enorma turen att vara en av dom som det funkade på. Har du alkoholism i släkten är det mest sannolikt att det är rätt "receptorkonfiguration" för att det ska fungera.

Självklart går det inte att sluta dricka med bara medicin, eftersom allt som krävs för att jag ska börja med alkohol igen är att jag inte tar min tablett på morgonen så är jag fit for fight ett dygn senare (effekten sitter bara i drygt 24 h). Men jag kan inte för mitt liv se en enda anledning att göra det för hur trevligt det än må vara att sjunka bort i berusningen ibland, så är det inte värt alla pinsamheter, skammen, ångesten, bakishet på en tisdag, förlorad självkänsla.. ja du vet. Allt.

Tycker det är otroligt bra att du tagit kontakt med vården. Vissa saker behöver man hjälp med. Och det finns hjälp att få! Helt osannolikt att jag väntade så länge med att vända mig till beroendeklinik. Jag är en smula nyfrälst nu och tjatar väldans om min medicin, jag vet. Men blev så glad att den hjälpte mig! Kunde inte ens gå 2-3 dagar utan att dricka en flaska vin innan och nu har tiden bara susat iväg och jag har inte druckit och tänker knappt på det. Jag kommer hem efter jobbet och längtar efter julmust och mat istället för vin. Himla fint. Hoppas du också får rätsida på dina problem.

Stor kram!

nisse_1

Tack för ert stöd.
Fick inte tid förrän i januari så ska försöka bita ihop.
Första lille julafton på många år utan alkohol.
Försöker ha Länkarnas punkt 1 i huvudet:

Erkänn att DU ej behärskar spriten

God Jul och Gott nyktert År till er alla

viktoria

Lilla Snigel, vad bra att du hittat en väg ut! Grattis till din nyktra tid. Att ta hjälp är modigt, tänk att vi ska behöva känna ett sånt motstånd och leva så länge i dåligt mående innan vi förstår det. Kram på er!

nisse_1

Julafton och juldagen utan alkohol, inga större problem.
Har dock druckit ovanligt mycket julmust.

Försöker ha Länkarnas punkt 1 i huvudet:
Erkänn att DU ej behärskar spriten.
Så jag inte tar första glaset.

För efter några dagars nyktehet kommer funderingen, jag har väl inga problem med alkoholen
ta ett glas det gör väl inget.
Det är lömskt.

Lilla snigel

Härligt att julen har gått bra nisse_1. Du fixar det här, speciellt när du ska få hjälp snart så kanske det går lite enklare att härda ut. Vad säger familjen när du har varit nykter under julen? Jag har väl varit en hyfsat "skötsam" alkoholist så jag har aldrig fått några klagomål eller synpunkter, men sen jag tog inledde den här nyktra fasen så har jag börjat se mitt tidigare beteende mycket klarare. Jisses vad jobbig man varit..

Jag gick in på forumet idag enbart för att se hur det gått för dig nisse_1, bara så du vet att det finns någon okänd kvinna här ute på internet som tänker på dig och din kamp!

Tack för peppandet viktoria, herregud det är en sån lättnad att jag saknar ord att slippa dricka. Nu har jag börjat känna att jag orkar med människor och börjar bli glad inombords bara av att träffa någon för en kopp te eller spela lite spel.

Kram på er och hoppas på en nykter avslutning på året för er allla! Det är vi minsann värda.