Hej

Nu har jag druckit för första gångenpå 19 dagar.
Ett glas sen är suget där.
Jag har halsat ur flaskorna i förrådet alla sorter bara för fyllan.
Jag är alkoholmissbrukare så är det.
morgonär det en nystart.

nisse_1

Bra jobbat du med.
Det är skööööööönt att slippa alkoholen.
Nu är det snart dags för min första "nyktra" kräftskiva på många år men det känns inte som något problem.
Sedan har jag snart jobbat mig igenom ett års alla festligheter utan alkohol det är bara nyår
jag ska bocka av.
Därefter är väl tanken att resten av mitt liv också ska vara alkoholfritt.
Har upptäckt hur gott det är med kolsyrat mineralvatten till mat finns egentligen inget bättre.
Vin och öl drack jag för fyllan maten var bara en ursäkt.

Jag får dock inte glömma.

Länkarnas punkt 1.
Erkänn att DU ej behärskar spriten.

med punkt 1 från Länkarna. En grundpelare för det nyktra livet, enkelt och så sant!
/Fenix

vilsen77

Hej nisse_1 och Nynykter Fenix

Är kul att läsa att det verkar gå och inte dricka, har efter väldigt lång tid insett att jag ej kan lösa mina problem hemma själv då jag oftast är ganska ensam.
Har dom sista 2 åren druckit nästa varje kväll vecka ut och vecka in och jag vet faktikst inte hur jag skall göra men att läsa forumen här inne och se att det jag faktiskt gör är fan inte bra asså.
Försöker hitta en grupp dit jag kan gå här å min ort och se vad det kan ge för det går inte en kväll utan att jag blir gråtfärdig över att sitta med glaset i handen innan man är så full så man kan lägga sig för att sen sitta på morgonen med alkotestaren i handen och se när man är nykter nog att ens kunna åka till jobbet....

Blir glad av att läsa och ta del av era erfarenheter och hoppas snart att jag kan vara så stark att inte köpa sprit så fort jag ser en bolagsskylt.

//Vilsen77

i gänget! Ja, fy faan, inte är det någon vidare tillvaro när man ser det svart på vitt. En grym sjukdom, men det finns hopp. Leta upp en grupp är en mkt god idé!
Fenix

Stigsdotter

för att ha glaset i hand, skriv och läs på forumet! Det låter som om du befinner dig i ett deppigt stadium nu och nog behöver du prata med någon. Har du kollat på AAs hemsida (aa.se) där kan du se vart närmsta möte är. Eller ring till vårdcentralen och be att få träffa en dr. berätta att du tycker att du dricker för mycket och mår dåligt. Det finns hjälp att få!!

Kram

nisse_1

8 månader utan alkohol.
Men märkte häromdagen hur lättväckt begäret kan vara, provsmakade lite rödvin inte ens en cl.
Kände direkt hur positivt kroppen reagerade för just rödvin var min stora last.
Men det blev inte mer än den skvätten för jag hade just innan suttit och förklarat att jag inte ska dricka mer och då kunde jag tack och lov inte ändra mig en minut senare.
Nu har jag lärt mig den läxan.
Kolsyrat vatten är också gott.

Så jag får inte glömma.

Länkarnas punkt 1.
Erkänn att DU ej behärskar spriten.

grattis till dina 8 månader. Jag dribblade till det i juli, och har inte kommit ur det än. Men måndag blir mitt nya avstamp för ett förändrat liv. Så se upp för åtta månader:-)
/Fenix

Lilja-12

8 månader! Men det är ju HELT underbart!!

Din kropp och ditt psyke reparerar och reparerar!!Känn dig super stolt!

Nu håller vi i tillsammans!
Liljakram!

vilsen77

8 månader är inte dåligt, hade 3v i lördags men tappade sansen och köpte m,ig ett 6 pack 3,5 or hmm fråga mig inte varför men det bara slank med när jag lämnade tillbaka ett har hyrfilmer...

Nu nya tag!

Kämpa på nu!!

//Vilsen77

nisse_1

9 månader nu utan alkohol, det är det bästa beslut jag tagit.
Ibland får man flashbacks av hur man drack tidigare, hur destruktivt jag drack redan i unga år.
En släkting pratar om att åka på språkresa till England, kommer ihåg när jag var där när jag var 16 år.
Det blev mycket festande och för mig slutade det nästan alltid med att jag blev redlöst full.
Tänk så många fester jag missat bara för att jag hällde i mig spriten för snabbt och somnade/spydde. Trodde då att jag tålde mindre än andra men det vara snarare för att jag drack för snabbt.
Men nu får jag förhoppningsvis se fram mot många nyktra år.

Om jag bara kommer ihåg.

Länkarnas punkt 1.
Erkänn att DU ej behärskar spriten.

höst trollet

till dina 9 månader! Värmer att se när människor klarar det!
Det inger ett stort hopp, för oss som börjat resan/ trollis

sims333

Grattis till dina 9 månader! Det är ju faktiskt så lång tid en graviditet tar, så nu har du förhoppningsvis fötts som en ny människa.:)

Sims

kaeru

På nyårsdagen,satt jag som vanligt med en billig baginbox,ett surt helvete som jag har glömt namnet på.Vid det här laget hade jag så gott som dagligen i 5 år druckit någon form av alkohol.För varje glas så flög mina tankar omkring som bomulstussar i huvet,Det här är inte bra,Det här är inte bra,DET HÄR ÄR INTE BRA.Det bara ekade i skallen och ångesten blev bara värre och värre.När jag hade druckit upp hela boxen(4flaskor)så hände ingenting,jag blev inte full.Då blev jag rädd,riktigt rädd,och tänkte,NU DÖR JAG.I det ögonblicket bestämde jag mig för att ,nu JÄVLAR får det vara NOG.Dagen efter kontaktade jag en alkoholsamordnare i kommunen (som själv är nykter alkoholist).Det var skakigt och jobbigt att ringa det där skämmiga samtalet och kaputilera inför faktumet att jag Är FAAN I MIG ALKOHOLIST,något som jag hade förnekat alla dessa år.Efter ett par dagar med samtal kom jag iväg på ett AA-möte.Det är nu snart 9 år sedan och jag har varit nykter sedan den där nyårsdagen.Många gånger har jag frågat,varför det bara gick att sluta sådär tvärt.Svaret jag alltid får är:-Du hade nog supit färdigt.Och det hoppas jag verkligen att så är fallet.Det bästa är att inte ta första glaset.Och till alla er som inte har supit färdigt.Gör det och ta första steget,ERKÄNN ATT DU ÄR ALKOHOLIST OCH SÖK HJÄLP.När du har varit nykter ett tag så kommer du att vara stolt över dig själv att du vågade ta det där första steget och erkänna att du är alkoholist.Och det för all tid och evighet.Därför måste du påminna dig själv hela tiden att du är alkoholist.Ett bra sätt är att umgås med andra nyktra alkoholister genom att gå på olika former av möten.
Ha ett bra nyktert liv Hälsar Kaeru.

kaeru

Det finns ingen annan i din omgivning mer än en annan nykter alkoholist som vet hur du känner dig.INGEN annan vet hur du känner dig.Känn dig stolt Nisse

Tout ou rien

Jag hoppas att jag också har supit färdigt nu, jag mår så jävla jävla dåligt. Tror inte mitt psyke klarar fler smällar nu. Jag har läst en tid på forumet, och jag vill tacka för alla goda insikter som har delats. Tyvärr har jag inte lyckats ta till vara på dom. Har precis kommit hem från jobbet, lyckats uthärda shefens genomskådande blickar. Ligger och gömmer mig i min soffa, försöker komma på hur jag ska reda ut skiten jag ställer till med då jag dricker... det går inte så bra. Har supit mig för trög för det... jaja dag 1 idag iaf.

nisse_1

Ute med jobbet idag gick faktiskt bra med vatten till maten och schweppes på puben när de andra drack öl.
Ärlig talat så bryr jag mig inte längre om någon kommenterar mitt drickande jag vet hur bra jag mår utan alkohol och hur mycket enklare mitt liv är.
Jag behöver inte fundera på hur jag ska få i mig tillräckligt med alkohol utan att någon reagerar,
ska jag ta med mig en flaska som jag kan smygdricka ur? för sitta och njuta av en öl ligger inte för mig det var FYLLAN jag var ute efter.
Nu sitter jag i min ensamhet och njuter av en påse jordnötter.

Känns bara bra, bara jag kommer ihåg

Länkarnas punkt 1.
Erkänn att DU ej behärskar spriten.

Lycka till med er nykterhet

höst trollet

Du är inte helt ovanlig nisse ;-) Även om vi försökt bortförklara det, så är det nog någon form av "yrsel" vi alla varit ute efter!

Keep up the god work!
och lycka till/ trollis