....så borde jag väl veta!
Jag är en man, 50+. Jag har för det mesta gillat att dricka på helgerna, inte alltid massor, men för det mesta blivit berusad.
För c:a 10 år sedan, så började jag dricka folköl (3,5), på vardagarna. Inte massor, men typ 2-3 burkar på kvällen. Ibland även ett par glas vin.
I somras så var det fint väder, och drickandet blev oftare, vin och öl. Började nu även köpa starköl. Dricker mig inte berusad i veckorna, och det kan gå 3-4 dagar när jag inte dricker något alls, men i princip alltid på helgen, dvs fredag/lördag. Brukar bli typ 5-6 burkar starköl och en flaska vin per dag.
Har under senaste månaderna känt att jag har sovit dåligt, känt mig orolig, haft hjärtklappning osv. Har varit skittrött på kvällarna, men när man ska sova så känns det som hjärnan går på högvarv. Tar jag ett par glas vin, så mår jag bättre och det är detta som fått mig att börja fundera.
Har under jul/nyår blivit en del och har nu inte druckigt något sedan i söndags och känner mig rätt skakig.
Känner att jag måste förändra mitt alkoholbetende och nästan hoppas på att skälet att jag mår som jag mår är att det "bara" är abstinens.
Vad tror ni?

till forumet och ja, du har nog bara känningar av bakfyllan !

Läs runt och begrunda din situation samt fundera på om du ska känna efter med några vita veckor ?

Och häng kvar här, det hjälper mer än man kan ana !

Weekend

En utomordentlig bra tanke att se över vanorna.
Det blir snart svårt att dra i bromsen!

Shiraz

Men det är ju svårt att veta om du inte gjort en läkarundersökning. Men jag har precis samma problem vid sovdax och för min del vet jag att det beror på alkohol, eller snarare saknaden av den i min kropp. Jag tycker dock att det blivit lite bättre sen jag började med magnesium, brist på detta kan också orsaka liknande symptom. Dricker man mycket alkohol dräneras ju kroppen mer och fortare på alla vitaminer och mineraler!

Det är otroligt obehagligt men går över efter en tid utan alkohol, när kroppen reparerat sig.

Hoppas du hittar motivationen till förändring!! Ta hand om dig.

fender

Två vita veckor senare....
Sover som en stock, känner ingen oro, mår helt enkelt förbannat bra.
Märkligt detta med "socialt" drickande. Ska vara så jävla tjusigt med att ta ett glas vin, (eller två), till maten en onsdagkväll.
Men, det finns alkohol i vinet även om man köper 100-kroners flaskan!
Jag har aldrig upplevt att jag har haft problem med spriten. Inga minneluckor, brukar inte bli speciellt packad, och vet när jag ska sluta dricka för att inte bli det, bir inte aggressiv eller dum och tar ALDRIG en återställare på morgonen.
Det som var varningslampan nu var att jag inte mådde bra och upptäckte att det där glaset vin gjorde att jag mådde bättre, (tillfälligt!).
Efter första vita helgen så började jag fundera på hur länge sedan jag inte drack på helgen. Det var så länge sedan att jag inte kunde minnas det, kändes inte heller så bra... Om man dessutom adderar vinet till onsdagsmiddagen och dom där 2-3 folkölen på kvällarna så inser jag att mitt drickande inte var hälsosamt.
Nu är det slutdrucket på ett tag, får se hur länge. Kan bli en månad, flera månader eller.. ja, jag vet inte. Känns i alla fall toppen nu!
Tack till detta forum som faktiskt är en starkt bidragande orsak till varför jag rannsakade mig själv!