Hej, jag är en man på 23 år och jag tror att jag har, samtidigt som jag tror att jag inte har, ett problem med alkohol.

Jag vet att jag tidigare har haft problem med depressioner och självskadebeteene, Fram tills för lite mer än ett år sedan så bodde jag kvar hemma hos mina strikt protestantiska (religiösa) föräldrar. Under den tiden så var jag på sin höjd full en gång i månaden full med mina bästa vänner på en fest där jag kände näst intill alla som var där, visste att jag var trygg utifall jag skulle bli för full och så vidare. Redan då kände jag att alkohol var en mycket trevlig vän som erbjöd sinnesro och mod, när inget av tidigare nämnda fanns.

Ett av mina problem är att när jag är full utanför min egen lägenhet så är det som att jag tävlar med någon om att bli full först. Jag vet helt enkelt inte hur man beter sig på krogen eller på fest utan en burk, flaska eller tetra i mungipan, ständigt drickandes eller sippandes. Detta brukar oftast (som tur är) sluta med att jag går hem när jag känner att jag blir för full, och antingen spyr, eller sover ut det.

I början av september förra året så fick jag jobb och flyttade till annan ort cirka 20 mil från närmsta släkt vilka innebar att jag kunde vara full när jag ville.
Till en början så var det bara några helger (vilket ledde till många, vilket ledde till varje helg), jag har ett kontorsjobb så fredagar och helg firas naturligtvis med hög stämma. Jag gick på bolaget och köpte en liter vin när jag kände för det.
Ett par månader senare så blev det (pga tolerans och sug efter ett bättre rus) att jag köpte en 3-liters box när jag kände för det. Tre liter är ju tre gånger så mycket som en liter och dessutom billigare än att köpa 3x1-liters tetror.

Vintern kom och jag blev deprimerad och drack allt mer. Av någon anledning så är jag välsignad med att inte bli bakis av vin (förutom rött vin) så jag klarade och klarar fortfarande av jobbet utan problem. Visst, jag var lite seg på förmiddagen, men inga serösa bakfyllor direkt. Vet inte om det var på grund av alkoholen eller mörkret och kylan av vintern som jag mådde väldigt dåligt under vintern, men det gick lite för långt.

Så jag tog det lugnt ett tag och med hjälp av ett fåtal goda vänner och vårens ljusare dagar så mådde jag bätte. I början av sommaren träffade jag t.o.m en tjej som jag verkligen föll för och mådde otroligt bra av. Det höll dock bara ett tag då hon var förlovad och hade barn med en annan kille som behandlade henne som luft och ingenting.

Efter att denna kortvariga lycka tog slut så blev det mörkt ett tag igen innan jag fick tillbaka en väldigt god kontakt med en person som numera är min absolut bästa och närmsta vän, som är anledningen till att jag är kvar på denna jord. Jag gick vidare från allt vad som heter kärlek och lust, mådde bra ett par månader innan det blev höst och allt började bli mörkare igen.
Någonstans här fick jag ett slags uppvaknande när jag en kväll hade blivit mer påverkad än vanligt och vaknade dagen efter i panik, visste knappt vem jag var eller vart jag var, i mitt rum med ett blodigt rakblad och en bit röd näsduk på mitt skrivbord.

En av mina vänner som påstått sig haft problem med alkohol tidigare lovade dyrt och heligt att jag hade ett problem jag behövde ta tag i och lovade att dra mig till ett AA-möte.
Detta skedde såklart inte för hen var upptagen med annat, så jag blev kvar i min avgrund av dålig självkänsla, dåligt mående och ett eventuellt beroende.

Hösten kom, hösten gick och lämnade ett mörker kvar över kvällarna. Nu är det nästan mitten av november få saker har ändrats.
Halloween-helgen innebar såklart firma-fest så det blev alldeles för mycket på fredagen, lagomt på lördagen, återsällare (och lite till) på söndagen. En (eller sju) återsällare på måndagen hanns också med.
På tisdagen hände något alldeles underbart, min bästa vän och jag har kommit överens om att laga god mat och njuta av den varje tisdag, vilket är en stor anledning att hålla sig nykter.

Onsdagen gick dock sämre, jag hade ju ändå alkohol kvar i kylen och det är ju dumt att låta saker i kylen bli gamla. Så både onsdag och torsdag gick bort i alkoholens tecken utan större problem.
Jag hade bestämt att detta skulle vara en vit och torr helg då förra helgen varit riktigt jobbig för (mest) kropp och själ), så på fredagen byttes vinet bort mot saft och läsk. Tråkigt nog så var nästan alla bekanta borta på festligheter annorstädes på fredagen, så den var väldigt grå och tråkig.

Lördagen var tänkt att bli vit och torr men blev tyvärr väldigt blöt. Jag vaknar upp, inser att jag känner mig mer bakfull än efter en riktig brakfylla trots att jag har varit nykter, så jag fortsätter som en vanligt lördag med att köpa hem pizza och inhandla lite godsaker från ICA. Strax efter lunchtid så känner jag mig mer än vanligt sugen på alkohol, så jag övertygar en vän att vi måste på bolaget och inhandla förnödenheter.
Som tur är så finns det fest i närheten, vi hamnar där och konsumerar en hel del samt lyckas dygna för första gången på flera år. Söndagen går åt att reparera sitt sinne och sin själ med mycket vätska och en del alkohol (alla behöver väl återsällare?)

Idag är det tisdag och både idag och gårdagen har gått åt i alkholens tecken. Igår var för att återställa vätskebalansen sedan helgen, idag vet jag knappt varför jag dricker. Det är ju trots allt tisdag och jag har alkohol i kylen?

Jag känner inte att jag har ett problem då varken ekonomin, jobbet eller relationerna lider av detta, men pga tidigare erfarenheter så känns det ändå som att jag behöver hjälp, och skulle må mycket bättre.
Jag känner inte att ett AA-möte skulle hjälpa särskilt mycket då jag allmänt är väldigt dålig på att i ord berätta om mina problem, för mig så är det mycket enklare att berätta och förklara saker i skrift.

Med vänlig hälsning,
alldeles för full på en tisdag.

Ebba

Vilken sorglig och ändå fin beskrivning du har skrivit.

Du har stora alkoholproblem som skadar dig och kommer sluta illa förr eller senare om du inte lyckas få stopp på detta skenande tåg.

AA behöver man inte tala på, man får vara helt tyst och bara lyssna på alla andra och det är lärorikt och innerligt skönt tycker jag.

Du behöver hjälp om du vill stoppa alkoholtåget du har inom dig, innan det kraschar.

Kram

Det här låter inte så bra. Du har ett klart beroende och en tydlig abstinens. Att de du umgås med också gillar alkohol gör ju inte saken bättre. Sedan är det som Ebba säger att man kan bara vara tyst och lyssna på ett AA-möte men just det här med att inte kunna prata kan användas som ett svepskäl till att just inte gå. All behandling av missbruk går ut på att prata om sina bekymmer. Tänk om de kommer på att du är lite dragen på ditt jobb. Vad händer då? Vågar du ta den risken? Om jag vore i dina kläder skulle jag ta kontakt med en läkare och få ut ett recept på typ Antabus så du inte kan dricka. Sedan skulle jag antingen försöka få öppenvårdsbehandling eller gå på AA. Det är vad jag skulle försöka göra med facit i hand.

Stigsdotter

Det kan bara du svara på.

Själv tyckte jag inte att jag var alkoholist - jag satt ju inte på parkbänken. Nej, jag hade jobb, familj, villa & volvo. Hel, ren och välutbildad. Alkoholister, det var sådana som ägnade en stor del av sin tid åt att planera hur och när de skulle dricka. En stor del av tiden går för dem också åt till återställare och återhämtning dagen efter. Sådant höll ju inte jag på med. Eller...? Att jag sen mådde pyton det berodde ju på andra, yttre omständigheter, gärna på att andra människor betedde sig som idioter. För att inte tala om min man som inte såg mig och inte betedde sig som man borde i en relation... Jag hade inte problem med en massa saker, men alkohlen den var ett problem för mig. Jag drack för att jag var deprimerad, men sen blir man deprimerad för att man dricker - det blir en ond cirkel som är väldigt svår att ta sig ur.

Det tog ett tag innan jag sa något på AA, men som du fått veta tidigare, det behöver man inte. Tvärtom är det bra att i början bara lyssna, till slut inser man att en alkoholist kan se ut precis hur som helst (som du och jag t.ex) och att den där parkbänken, den kan stå hemma i mitt vardagsrum.

Alkoholister är inte de som sitter på en bänk med en flaska explorer och lite folköl på en parkbänk, otvättade, orakade och skräniga. Den där parkbänken kan vara din eller min soffa. Jag hade heller inga problem med spriten, var ju bara att ta det lite lugnare. Funkade inte så bra. Hålla upp en månad, tja gick två veckor så var man på det igen.
http://www.riskbruk.se/?id=27743
Är en bra sida om riskbruk.

Stigsdotter

Ibland blir det lite mycket bara, det är allt :-)

Mycket förenklat tror jag så här: Om man funderar ens det minsta lilla över om man har problem med alkohol eller inte - då har man det. Sen om man befinner sig i ett riskbruk eller är alkoholist gör det samma... men problem har man. Surfar man runt och hittar hit till ett sådant här ställe, då har man problem (men man har också hittat rätt!).

Inom AA talar man om alkoholism bland annat som en besatthet. För mig innebär den här besattheten att jag funderar väldigt mycket på alkohol, hur mycket man dricker/drack, hur länge man ska hålla upp osv osv i all oändlighet. Jag har kommit att inse att "normala" människor inte funderar så mycket på alkohol, den finns där överallt och hela tiden för en del, men det är liksom ingen stor grej - som den kan vara för oss.

Det är så skönt att slippa den där besattheten!

PontusP

Ett tag efter mitt första inlägg skrevs, minns ej om det var några veckor eller strax över en månad senare, så kändes det som att min kropp sa emot.
När jag lade mig för att sova så kändes det som att mina knän brann, det kliade överallt på min kropp och mitt hjärta bultade väldigt starkt men väldigt ojämnt som om det kämpade för att slå några sista gånger. Så jag ringde min vän (ovan tilltalad som hen som påstod sig haft liknande problem), han kom och gav mig Atarax, tömde min kyl och ringde min närmste chef.

Några dagar senare satt jag på kommunens socialenhet med min nära och mycket förstående chef och jag fyllde i en blankett om hur ofta och hur mycket jag drack. Blanketten kändes som ett skämt, som om den hade en skala från 0-10 men jag var på 15 eller 20.
Någon eller några veckor senare så satt jag på en öppenvårdsbehandling. Jag satt där som 23-åring med "milda" problem bland folk mellan 40 och 70 som hade supit bort relationer, bostäder, körkort, jobb och liv.

Till en början så kändes det skönt att säga "Hej, jag heter Pontus och jag är en alkoholist", men ju längre vi kom så tog det emot. Jag hade svårt för det första av de tolv stegen eftersom jag hade någorlunda kontroll över mitt liv (jobb, socialt liv och ekonomi var intakt). När det sedan kom till att vår "coach" skrattade åt mig när jag erkände att jag under den gångna helgen hade druckit två glas vin med en vän men därefter sagt till denna "tack, det räcker", så fick jag nog.
Totalt var jag nykter utan en droppe alkohol i cirka tre månader, och det gick bra. Just då tänkte jag att behandlingen kanske fungerade, nu i efterhand så vet jag att det är för att jobb och flytt ockuperade mina tankar hela min vakna tid. Mot slutet av detta äventyr med öppenvårdsbehandling så skjutsade jag en vän till bolaget och bad henne handla åt mig, eftersom jag skämdes för mycket för att göra det själv. Detta var i februari eller mars 2015, och under de sista besöken på öppenvårdsbehandingen så hade jag supit mig full kvällen innan utan att någon märkte något.

Efter detta så har jag vid något eller några tillfällen varit nykter i 24-48 timmar ett par gånger men det har varit i undantagsfall vid t.ex resor eller möten med personer jag verkligen viljat gömma det från. Bortsett från dessa tillfällen så har det rullat på med alkoholen sedan dess, jag har druckit mellan 0,5 till 1,5 liter vin om dagen beroende på mående, stämning och sug.

På tal om att gömma mina problem så har jag lyckats bra, en kollega till mig som troligtvis också är på gränsen till ett problem märkte inte något eller hade av någon annan anledning haft en aning om min situation innan jag hintade om hur det låg till. Vi jämförde hur mycket pengar vi spenderat på Systembolaget (tack Swedbank för Utgiftskollen) och jag vann överlägset med cirka 23000 spenderat (cirka 500 kr eller 9 liter vin per vecka om man inkluderar Swish hit och dit).

Idag, på sankt Valentins dag nästan 2½ år senare skriver jag detta och har åter igen börjat fundera, denna gången så vet jag att jag har ett problem, men ett problem utan märkvärda konsekvenser hittils är enligt min mening väldigt svårt att ta seriöst och "få tummen ur".
Enligt googles förslag på sökningar så funderar de flesta på hur man mår bättre på jobbet medan jag funderar på det motsatta då jag trivs och mår utmärkt på jobbet. men det är när jag kommer hem som utmaningen börjar. I nuläget så försöker jag mest få tiden att gå hemma genom att dricka för att snabbare komma tillbaka till jobbet snabbare, inte bara för att slippa tänka utan även för att jag trivs otroligt bra med mitt jobb.

Med vänlig hälsning,

Ber om ursäkt för eventuella stavfel

AlkoDHyperD

Av det du skriver drar jag slutsatsen att du har flyttat till annan ort nu. Har du någon behandlingskontakt där du bor nu?
Sedan låter det som stödet du fick tidigare inte var så gediget, eller var det du själv som drog dig undan?
Låter väldigt vanskligt om det inte finns någonting på fritiden som motiverar dig. Att ta bort alkoholen utan att fylla hålet efter den med något kan vara väldigt svårt.
Om det är ensamheten som driver dig att dricka, finns det någon eller någonting att söka sig till istället?
Låter inte så konstigt att du faller för frestelsen om det liksom inte finns något alternativ. Samtalskontakt på vårdcentralen eller någon beroendeenhet kanske kan hjälpa dig sortera lite och höja motivationen.
Starkt av dig att skriva igen efter så lång tid. Det måste ju betyda att du kände dig lite hjälpt senast du var här. Och tre nyktra månader, det är ju jättebra. Vad var det som fungerade då? Hur klarade du så lång tid?