På senaste tiden har livet börjat spåra ur mer och mer, känns som jag sakta är på väg tillbaka dit allt började, och dit vill jag inte. Men på senaste tiden är alkohol allt jag tänker på, det gör vardagen väldigt påfrestande och jag orkar inte vara delaktig på samma sätt som innan. Har bokat tid hos husläkaren för att få någon form av sömntabletter så att jag kan somna på nätterna, möjligen är det en depression som orsakar denna längtan. Jag vet inte, bara att jag har en brännande känsla inombords som inte går att släcka. Hjälper inte att göra någon av de aktiviteter jag vanligtvis brukar göra för att må bättre heller..dricker ibland väldigt små mängder alkohol, och hittills har jag inte uppfattat det som ett problem. Dvs jag har inte haft någon längtan att dricka mer, oftare eller starkare..och aldrig mer en folköl eller cider.

För att göra en lång historia kort så var jag helnykter i tio år förutom ett par korta återfall. Sedan efter sista återfallet för tre år sedan fortsatte jag att dricka väldigt liten mängd en gång i månaden och det har fungerat bra för mig tills för två månader sedan då jag plötsligt blev intresserad av att dricka sprit igen. Har hittills inte gjort det men av någon anledning så vill jag det..Tänkte att det skulle släppa med tiden, men istället blir det bara en större och större grej. Och väldigt dubbelt, egentligen förstår jag mig inte på mig själv, jag vill inte tillbaka till den där personen jag var när jag drack, vet att det är kört om jag börjar dricka sprit för då kommer jag inte att vilja sluta..och dessutom kommer min kropp inte klara av det särskilt länge..

Till saken hör att jag lämnade allt kring drickandet bakom mig när jag slutade sist, har nytt jobb, ny bekantskapskrets och ny familj..vilket tog mig väldigt lång tid att bygga upp..Jag vill inte tillbaka till den där tiden då jag inte hade någonting eftersom jag helt enkelt valde att dricka framför allt.

Men jag är rädd att jag hamnar där igen ändå..

Kan det vara nått.Jag är själv på medberoendesidan och vet inget om det sug som gör att ni trillar dit fast ni borde veta bättre.Samtalskontakt med drogterapeut kanske?
Det kommer säkert vettiga svar inom kort till dig från de som vet vad du går igenom.

Fillifjonkan

Hej Skabara! Läser ditt inlägg och vill skicka kraft och positiva tankar, om det går, i den svåra situation som du beskriver. Ibland är livet tufft! Har själv jobb och familj. Precis som du sååå mycket att förlora! Men självklart - sug efter alkohol. Många tankar varje dag om att livet vore roligare och enklare om jag bara började dricka igen. Men känn igen alkoholdjäveln! Den LURAS! Livet blir ju SÅ HEMSKT med alkohol. Men det vet du ju redan. Kramar till dig, tänker på dig och ber för att du, liksom jag själv och alla andra på detta forum ska få en VIT jul.

Stingo

Litet tomt med kommentarer här, kan inte tala för andra, men åtminstone jag känner mig litet ställd. Du har så lång erfarenhet av alkoholen och nykterheten, så vad kan jag ha att ge dig?

Vad tror du själv? Är det den där lilla regelbundna mängden som kan ha byggt upp ett nytt sug hos dig? Skulle det i så fall hjälpa om du slutade helt och hållet igen? Finns det andra orsaker, som du kan komma på? Stora händelser i ditt liv, eller kanske små, som ändrat hur du mår till det sämre. Borde du ta ett grundligare snack med läkaren och kanske få hjälp mot deppet och inte bara sömnmedel?

Lycka till i alla fall och välkommen hit!

skabara

Mm..troligtvis är det bara tillfällig svacka, har i vart fall inte druckit sprit bara funderat på det rätt mycket, förmodligen bara tillfälligt..Tja, lång erfarenhet är nog inte allt, nog för att jag trodde att jag borde ha koll efter så här lång tid, men gissar att jag lyckats lura mig själv igen, så det blir att fundera på vilken lösning som blir bäst