Jag önskar få synpunkter och råd angående mitt vardagsdrickande som jag inte upplever några fysiska obehag av men jag har en inre röst som säger att detta inte är bra för mig och att det kan bli värre i framtiden. Nästan varje kväll vid femtiden, före middag, dricker jag lite mer än en halvflaska vitt eller rött vin. I genomsnitt blir det så fem kvällar i veckan, ibland alla kvällar beroende på vad jag har för mig på kvällen. Jag är pensionär och har långa, ibland tråkiga dagar att fördriva och då är det ett sätt att belöna sig, att se fram emot den lätta och behagliga vinberusningen på kvällen. På morgonen när jag vaknar mår jag alltid bra så jag har inga kroppsliga negativa effekter av detta. Inte viktmässigt heller då jag kör med 5:2-metoden. Jag oroar mig för vad det kan göra med mina levervärden och funderar på om jag ska beställa en hälsokontroll hos läkare. På morgonen är jag ändå lite missnöjd med mig själv och önskar att jag skulle låta bli vinet denna kväll men det slutar ändå alltid med att jag sitter där med mitt vinglas och mår väldigt bra just då. Jag ursäktar mig alltid med att det ju inte är så stor mängd och att det ju får mig att må så bra. Jag får erkänna för mig själv att jag har ett sug efter alkoholen. Tacksam för råd och tips./Sirius

Viveca

Hej Sirius!
Jag tycker du ska gå till din läkare och be om att de kollar dina levervärlden och att du tar upp dina tankar kring alkoholen. Jag är ingen expert men tror att det är bra att prata om det med någon som kan berätta för dig vilka effekter ditt intag ev kan ha på lång sikt. Vad jag har hört är det betydligt tuffare för kroppen att man dricker stora mängder på en gång. det finns ju en tumregel som säger 14 standardglas på en vecka för en man dvs 12 cl x 14 (tror jag) 1,8 l på en vecka för att man inte ska höra till riskgruppen, det är ju bra om du tar tag i det nu så kanske du inte behöver sluta helt för att du tappar taget.
jaha det var amatören som tyckte! Lycka till!

Du ligger i riskzon för missbruk. Man har kommit fram till att även måttligt drickande är ohälsosamt. Risken för cancer ökar även vid mycket små mängder. Tyvärr har den studien inte fått genomslagskraft

sirius

Tack för ovanstående kommentarer. De stämmer helt överens med vad jag själv känner är sant. Måste nog ta tag i detta innan det är för sent.