Jag har under flera år druckit alldeles för mycket vilket påverkat familj och ibland även mitt arbete. Jag har för länge sedan tappat räkningen på hur många gånger jag sagt till mig själv att nu ska mina nyktra dagar börja men det har bara fungera i ett par dagar sedan har de varit dags igen som en belöning för att jag lyckades vara nykter i ett par dagar. Det sista halvåret har jag dagligen druckit minst en flaska vin i veckorna och ännu mer på helgerna. I veckorna har jag ofta smusslat med det inför min fru för hon tycker definitivt att det är helt åt skogen att dricka i veckorna. Hon tycker att det är ok att ta nån flaska vin till helgen men.
Jag har aldrig varit påverkad på jobbet och skött det det bra men det har varit många tunga måndagar med bakfylla.
I onsdag förra veckan hade jag druckit dagligen sedan fredagen innan. 3 flaskor vin per dag och öl till det. På onsdagen kände jag mig längs ner i skiten och tänkte mycket mörka tankar om att att detta bara skulle kunna sluta på ett sätt. Som tur var ringde jag min fru och berättade helt ärligt hur det var. Hon skjutsade in mig till Psykakuten där jag sedan fick komma vidare till Beroendecentrum. Har bara läst om att det finns men aldrig varit där tidigare. Jag gick med på att lägga in mig en natt.
Bara att vara där gav mig en kick att nu äntligen våga ta tag i min alkoholism på "riktigt". Läkaren rekommenderade att jag skulle börja med Antabus för att jag helt tydligt inte klarade av att sluta på egen hand. Först slog jag ifrån mig. Jag har aldrig tänkt att börja med antabus, mest för att bara tanken på att inte kunna döva ångesten med alkohol direkt skulle försvinna. Löftet om att sluta dricka skulle börja gälla direkt! Hemskt! Men när jag tänkt igenom hur det varit den senaste tiden med drickandet och löften till min fru att sluta eller dra ner bara svikits hela tiden och fått höra av mina barn att de funderat på att sluta hälsa på hemma för att jag alltid varit lite dragen så beslöt jag att ta steget.
Idag är det min 7:e dag utan alkohol och det har gått mycket bättre än jag nånsin tänkt mig. Jag skriver snart lite mer och berättar om mina upplevelser. Det här har redan blivit så långt att det kanske avskräcker från att läsas.

Tack för dina kloka rader Picard! Låter bra att ta en dag i taget och fokusera på hur bra det är med ett liv utan alkohol.

Luddrigt, Du har verkligen jobbat bra och varit en inspirationskälla för mig. Har följt din tråd och igenkänningsfaktor har varit hög för min del. Jag trillade dit lite grand igen under semestern på gran Canaria före jul. Tog fram min räknesticka så fort jag satte mig i planet på väg hem. Nu räknar jag vita dagar och njuter av detta. Min fru dricker också lagom dvs två glas vin på fredag och kanske två på lördag typ en gång i månaden. Jag vill i framtiden också kunna hantera denna dryck på ett kontrollerat sätt. Först ska jag dock ha en längre vit period och sen får vi se hur det blir.

Tack för kommentaren! Har följt din tråd och känt igen mig i mycket. Bra jobbat! Nu kör vi på!

John-Erik

Toppenbra jobbat .... Nu drar vi på under 2019....
Sköna nyktra gubbar får ett bättre liv...:-)

John

Nytt år och en bra start på det tycker. Jag skålade in det med alkoholfri skumpa tillsammans med min fru och några vänner. Kom i säng vid ca halv tre på morgonen men var uppe och ute med hunden redan vid 7-tiden. Lite trött naturligtvis men ingen bakfylla. Vilken jäkla härlig känsla! Det var många många år sedan jag inte hade en jäkla baksmälla på nyårsdagen.
Som brukligt är hos oss så blev det pizza på nyårsdagen men istället för att beställa hemkörning så åkte jag och hämtade dem. Även det kändes så jäkla bra.
Tack för peppande kommentarerna John, Tomen, Mrx, Picard och andra. Har läst i princip alla inlägg i andras trådar under ledigheten och det är slående vilken vilja till förändring det finns. Vilken styrka! Fint att läsa alla peppande inlägg! Den här gruppen har verkligen hjälpt mig mycket i kampen mot alkoholen.
Idag är det 84:e dagen utan en droppe alkohol för mig, det trodde jag aldrig att jag skulle klara. Särskilt inte jul och nyår men det har gått bra!
Nu kämpar vi vidare allihop!

John-Erik

Toppenbra jobbat..:-)
Jag var nykter en nyårsafton.. 2016..
Tänkte redan då på att minska.. men grejen är den att jag gick ut med hunden
den 1 jan. ävvlans tidigt.. tror att det var runt 7 tiden på morgonen.
Det var som om en stor meteor hade slagit ut halva Sverige..
Luktade lite krutrök, sot och smällare överallt men inte en människa i sikte.
När jag sedan kom tillbaka efter någon timme (rundan kräver att jag kommer tillbaka i samma kvarter s.a.s.)
var det några som vaknat.. Någon stod ute och pinkade och rapade...
Jag kände mig som en kung.... Lite av den känslan har jag kvar och den vågen som startade då rider jag fortfarande på.
Allt startar någon gång, någonstans. Jag tror att mitt race startade denna nyårsafton.. Glöden till ett nyktrare liv som blev till då har jag kvar
i detta nu...
Bra jobbat Luddrigt som sagt... Vad är väl en nyårsafton när nyårsdagen kan vara helt otroligt skön på andras bekostnad lite då eller
vad ska man säga.. Lite skadeglädje kan man väl tillåta och unna sig :-)

John

Jag har haft mycket tankar kring jul och nyår under hösten. Bävade inför utmaningen att inte som vanligt kunna "njuta" av god dricka dvs alkohol. Nu när både jul och nyår är över och jag klarade det så bra känns det som en seger över suget. Dessutom hade jag trevligt utan alkohol. T.o.m nyårsaftonen var trevlig, trodde inte man kunde ha det utan alkohol i kroppen och knoppen ;) Nu kör vi på i samma spår 2019!

John-Erik

Toppen... Bra jobbat!!

Vi kör på nyktert!

Ha en fin helg

Önskar

John

93 dagar blev det utan en droppen alkohol. 90 dagar var mitt 1:a mål och på den 93:e dagen så blev det ett glas vin och en öl i bastun. Känslorna blandade, det hade ju gått så jäkla bra utan alkoholen och jag undrade om jag skulle klara av att gå till ett måttligt drickande igen.
Tyvärr har jag märkt att det är väldigt lätt att snabbt komma in i gamla vanor igen. Det där enstaka vinet blev både två och tre på lördagen. Precis som så många andra skrivit här på det för mig viktiga forumet. Jag har lyckats hålla mig till en "lagom" nivå, om det nu finns en sån men jag funderar mycket över min framtida förhållning till alkoholen. Jag kommer att skriva i min dagbok här lite mer frekvent igen framöver. Har märkt hur viktigt den är att kunna gå tillbaka till för att se allt det positiva ett nykter liv. Jag har bara sporadiskt läst andra inlägg under några veckor men jag ska läsa ifatt mig och se hur det har gått för er vänner jag följt under många dagar den här hösten. #Hillary, tack för din kommentar. Hoppas du är uppe i tio dagar nu!
Nu kämpar vi på!

Läser ditt senaste inlägg och förstår vad du går igenom. Jag var vit i 28 dagar. Tyckte jag mådde kanon bra och ville testa alkohol igen. 2 öl blev 6 öl. 1 glas vin blev en flaska. Alltså min broms är fortfarande ur funktion. Nu räknar jag vita dagar igen. Kanske jag gör det för evigt, vad vet jag. Samtidigt saknar jag den sköna berusningen. Min a hjärna blir aldrig nöjd.

John-Erik

Detta med bromsen är vårt aber... håller med.. Luddrigt du hade 93 dagar... Du fixar det igen.
Mrx 28 dagar kanon.. Bara detta att vi kommit igång är ju bra. Vi är duktiga på att bättra på vår
"nyktra statistik" och framförallt har vi en vilja att må bättre. Detta är resultatet av våra ansträngningar
på varsitt håll..Vi är ett kollektiv kan man säga, som tagit tag i våra liv med en önskan om att må bättre.
Vi är på god väg eftersom vi tänker som vi gör kring A. Att trilla hör till bilden. Alla gör det men vissa fortsätter
med ett högt intag efter att ha trillat (man kommer inte ur det) medan vissa hittar en inre styrka
och tar sig ur igen och då ännu mer målmedveten än innan. Skulle skriva "innan återfallet", men jag
gillar inte ordet. Återfall är väl då man återgår till missbruk och det blir definitivt s.a.s. med drickande
som man inte kan komma ur på egen hand. Då är det per facto ett fullbordat återfall
Om man lägger av direkt efter någon dag efter längre tids nykterhet så kan jag inte se det som ett återfall.
Man ska inte missbruka ordet i den meningen således anser jag.

Vi hjälps åt här och ni är de som är bland mina favoriter här. Duktiga..:-)

Hälsar

John

Tråkigt att du trillat. Jag tror (vet av erfarenhet) att det är farligt att sätta ett mål på tex 90 dagar. Även om man tänker att jag klarar ännu längre så har den lilla alkoholdjävulen i hjärnan redan hällt upp glaset åt dig dag 90 och bara längtar efter att du ska känna lukten. Jag tror att om man en gång erkänt sitt missbruk så finns det inget måttligt drickande. Bara ordet är fel. De som inte har problem tänker inte så, de planerar inte, längtar inte som vi gör och får inte samma ångest. Ett måttligt missbruk är inte normalt :)
Jag har bestämt ALDRIG MER och sagt det till vänner och familj så nu har jag en god stöttning. Jag skulle nog förlora min familj om jag drack igen. Vad säger din fru? Jag har haft 3 v uppehåll med antabus då levervärdena stack iväg, men tog en igår igen. Är på väg in i väggen igen och vill inte börja självmedicinera igen.Det går inte en dag utan att jag tänker på den sköna känslan alkohol ger, och bilden av ett glas vitt, tända ljus, lite mys och så vidare. Men det är inte värt ÅNGESTEN som följer. Nu dricker jag mycket bubbelvatten och tänder ljus och myser och mår mycket bättre.
Jag tror på dig, kämpa Luddrigt!

Har inte skrivit på länge. Jag har skämts så mycket inför mig själv att jag inte velat sätta mitt misslyckande på pränt. Det blir ju så mycket tydligare då.
Efter tre vita månader som även varade över jul och nyår så jäkla bra trodde jag att jag skulle kunna börja dricka normalt igen, dvs nåt glas på fredag o lördagar. Det gick bra i början men sedan spårade det ur igen. Precis som jag läst här att det gjort för så många. Sedan en månad har jag druckit nån flaska vin varje kväll och ännu mera på helgerna. Men idag är dag 1 för mig igen. Ska göra ett verkligt försök igen. Har fått en mycket bra psykolog med inriktning på KBT genom Beroendecentrum som jag går till en gång i veckan och det ska jag jobba hårt med det också. Men a är ett jävla gift som är så beroendeframkallande att det är skrämmande.

Det var tråkigt att du föll. Det kan vi alla göra. Det gäller att resa sig snabbt och lära av sina misstag. Du var en av mina förebilder under hösten. Bra att du har insikt och vilja. Det kommer man långt med. Hoppas det går bra för dig framöver.
/mrx

Ansa

Jag har gjort samma klassiker. Efter ett par månaders nykterhet är jag så glad att jag klarat det och tänker att jag kan nog ta ett glas vin på fredagen. Går bra först, sedan accelererar det och plötsligt sitter man i skiten igen. Att man inte lär sig?.
Men det är bara att ta nya tag?.
Jag är på dag sju nu.
Starkt av dig att du är på banan igen?
Kram