Hej är ny på den här sidan men har suttit och kollat igenom någras berättelser och otroliga framgångar och mycket med hjälp av råd och stöttning på den här sidan. Jag har nu druckit varje dag i över 1 år tid och innan det va de ett uppehåll på 8 månader och innan har det varit ett helvete med både alkohol och droger sen 18-19 års åldern, idag är jag 26. Idag tänker jag sluta med skiten jag orkar inte känna den här skammen längre, att verkligen hata sig själv så himla mycket, att gå runt och smygdricka och ångesten över att nån ska komma på en hela tiden. Lever redan med daglig svår ångest, bipolär sjukdom och svår fobi ångest. Men vill inte känna den här extra hårda ångesten och hatet dagen efter längre jag har fått nog!! Har isolerat mig helt från vänner och familj och går inte ut längre. Men hur ska jag klara det här? Jag har sån abstinens just nu så jag vill bara dö:( hur klarade ni igenom eran första dag utan alkohol?

Rickard

Hej,

Tänk på de stunder alkoholen gjort dig riktigt illa så kommer jag att tänka och sen har man inget val om ska kunna ha ett värdigt liv.

Izabell

Tack. Nej det är ju så och speciellt då man börjar känna att hela kroppen gör ont och börjar gå sönder totalt så är det väl antingen att supa ihjäl sig lr bara ta tag i det och kämpa även hur mycket hela jag skriker efter a. just nu. Får börja skriva ner allting som är negativt med alkoholen i mitt liv för jag vet att även om jag tar mig igenom den här kvällen så kommer jag snart att vara där igen så måste ha nånting att gå tillbaka på som kan stoppa mig när suget är som starkast. Djävulens sjukdom!!!

Rickard

Hej Isabell,

Djävulens sjukdom helt rätt.
Min fru visade mig denna sida idag pga av gårdagens supande, så nu sitter man här jättetrasig och självklart med en megaångest. Har aldrig tidigare bet om hjälp eller varit på något forum men det känns bra för man känner igens sig i många berättelser. Jag vill slut helt med A från och med idag för A ska inte kunna vinna över mig, nu får det vara nog helt enkelt.

Skriva ner allt dåligt med alkohol är bra ide. Försök att vara stark och skippa alkoholen och för varje dag som går kommer du att må bättre så försöker jag tänka om det nu är någon tröst.

Vi hörs

Izabell

Ja megaångest och abstinens till tusen jag menar vid de här laget brukar jag redan ha hällt i mig några kalla men bara de att jag tog beslutet imorse att en gång för alla sluta plåga mig och förstöra mitt liv med den här drogen mer så har ju tanken efter a varit så mycket större idag eftersom att jag vet att det inte blir något ikväll. För den här gången ska jag klara det hela vägen.. Men tror det blir lättare att sätta upp lite delmål, kanske satsar på 3 dagar och har man klarat de så klarar man 3 till osv tills det tillslut blir veckor lr tillomed år. Men kan ju säga att jag är jävligt rädd för ett liv som nykter det är så främmande vad gör man hur Umgås man hur pratar man med folk. Vad ska man nu längta efter på dagarna som har gjort en så lycklig ( om så bara för stunden)? Det gäller väl att hitta något annat men vet inte vad. Den här sidan har hjälpt mig jätte mycket bara idag av att se att allt de här onda och jobbiga som man känner nu faktiskt går över det är bara en jobbig väg att gå i början men jag bara längtar efter att kunna umgås mer med min familj och vänner och bara vara lycklig så jag kommer kämpa och förhoppnings också få se lite ljus snart i mitt svarta mörker. Att ha förlorat så många år av ens liv det är sjukt och inte mera nu vill jag leva fullt ut. Jag vet att du klarar det också kämpa bara och fortsätt läs andras berättelser som kan få dig att känna dig mindre ensam i dirt lidande och att det faktiskt blir bättre och har märkt att alla stöttar och peppar varandra här inne och det är kanske de man behöver om man mår helt piss nån dag och är på väg att ta de där glaset att man kan gå in här och bli lite påmind om vilken skada de skulle göra. Tack för responsen. Känns riktigt skönt att ha någonstans att prata öppet om det är för vi alla går igenom samma sak

Stingo

- Häll ut allt som finns hemma, om ni inte gjort det redan. Ingen skillnad hur fint och dyrt det är, bort med det bara. Det är betydligt längre väg till systemet än till köket
- Den värsta abstinensen börjar lätta redan efter två-tre dagar
- Inte för trött, för hungrig eller för törstig. Om man är trött är det svårare att stå emot. Hunger och törst tolkar man väldigt lätt som alkosug - så sköt om er väl
- Se till att ha något gott substitut hemma. Socker är ju inte bra det heller, men hellre choklad än alkohol. Starka smaker kan hjälpa mot sug, små mintpastiller, sockrad ingefära... själv tuggade jag på små bitar av färsk chili i början.
- Drick tillräckligt. Fixa gärna något litet extra att dricka istället för vinet. Fruktjuice, tonic... Nollöl delar åsikterna, men för många fungerar det bra.
- Gör annat än det ni vanligen gör när ni dricker. Motion ger endorfiner, som lättar suget och får en att känna sig bättre. Hitta på något där ni behöver bilen på kvällen...

LYCKA TILL, kanske andra kan fortsätta med mera tips.

Izabell

Stingo tack så jätte mycket för alla bra tips. Ska köpa hem lite läsk imorgon iaf tror de kan hjälpa lite och lite godsaker att ha hemma. Vet att jag drack mycket te när jag låg inne på avgiftning för länge sen och det har jag för mig funkade ganska bra som ett substitut för alkoholen just då. Vet iaf att sömn är väldigt viktigt för återhämtningen i början men sen försöka få in en bra rutin. Har haft många återfall men jag känner mig stark och envis nu och jag ska fixa det här!! Jag vill inte slösa bort en sekund till av mitt liv i en jävla dimma med dödsångest och skam dagligen. Idag har jag tänkt tillbaka på den tiden då jag va nykter i 8 månader och hur bra jag mådde då och det hjälpte för jag vet att det är dit jag vill ta mig igen och ingen droppe alkohol är värd att förstöra ens liv för att vara lycklig. Alla vi förtjänar ett värdefullt liv och jag ser upp till så många här som har klarat sig så bra och dom ger mig inspiration och kraft att fortsätta min kamp. En film och sen läggdags och då har jag iaf klarat 1 dag och mer ska de bli! Tack Ringo!

Izabell

Dag 2 på min väg till ett nyktert och bättre liv. Ett önsketänkande va ju att jag skulle må så mycket bättre idag men vaknade upp till panikångest och svettningar. Ser ut som fan här hemma, är riktig pedant när det gäller att allt ska vara perfekt hemma, men orkar verkligen inte städa och jag behöver handla men det betyder att jag måste cykla iväg långt och sen träffa massa folk där inne vilket är jävligt skrämmande i mitt mående just nu. Skulle vara så gott att ha nått kolsyrat och lite godsaker här hemma när man känner suget efter a. Och snart är helgen här, tänker mycket på de nu för det är då jag har känt att jag kan dricka utan så mycket skuldkänslor och skam eftersom alla andra gör de då. Måste bara ta mig igenom den här helgen så kommer det nog kännas mycket bättre på måndag och en känsla av stolthet men så långt dit! Men jag vill verkligen inte misslyckas den här gången, det känns som en sista chans ett sista försök på nått sätt. Hoppas att ni alla har det bra och fortsätter att kämpa mot den här vidriga drogen som förstör så mångas liv!

Izabell

Gud vad jag är sugen på några öl nu! Måste komma på andra tankar, fan att det ska vara så här:( min farfar är riktig alkoholist också, har inte träffat honom sen jag föddes. Går nog lite i släkten sen är det väl själva livet också som påverkar jag vet inte. Men skit i de jag har det iaf och det är något jag får leva med helt enkelt. Fruktansvärt jobbigt iaf!!

myrkotten

Jag är inne på min 6:e nyktra dag, känns som mycket längre, jag har sovit mycket, kanske du kan gå och lägga dig, sen när du vaknar är allting stängt.

Hej Izabell,

välkommen till forumet. Så bra att du hittat hit. Då är du redan på rätt väg, så att säga.

Man brukar ju säga att man ska ta en dag i taget. Men så där i början kan det vara bra att ta en kvart, 20 minuter, en halvtimme i taget. Tänka att man ska klara av en kvart utan att ta det där första glaset. En kvart klarar man - oftast. Det är inte så länge. När kvarten (eller vad du vill) har gått, så tar du en ny kvart. När den har gått, tar du en ny. Plötsligt har det gått en timma, två timmar... utan att du druckit. Tills slut brukar suget ge med sig. Små delmål ger ofta stora resultat.

Lycka till!

tintin05

Har bestämt mig att jag ska sluta dricka.Tipset om en kvart,20min osv .var mycket bra.Tack!

tintin05

Lever väldigt hälsosamt,äter naturlig ,vällagad mat,mycket från naturens skafferi,örter,nyttiga kryddor osv,Motionerar ,långpromenader med mina hundar 3-4 timmar varje dag.Låter väl bra,eller hur,MEN så kommer "alkoholdjävulen" in i bilden och lockar,lockar o lockar.Bara ett litet glas.......och då är det kört.Vill bli av med suget!Hjälp och tips mottages tacksamt!Skönt att få skriva av sig.

Rickard

Hej på er alla,

Jag hade min senaste fylla nyligen som varade i par dagar och har varit nyckter i tre dagar, känner nu att ångesten börja släppa vilket känns otroligt skönt. Fick en tankeställare igår när jag hade båtbjudning med kunder öl,vin och skumpa serveras under turen och ett krog besök i skärgården innan vi åkte hem till stan igen. Vissa blev helt förändrade och några gjorde bort sig pga av A. Känns underbart att vakna utan bakssälla och ångest idag till skillnad mot vissa andra, Ikväll ska jag på femtioårs skiva och ska fortsätta på samma linje.

Tips: Tänk du får din belöning dagen efter när du avstått alkohol

Rickard

Izabell

Hej tintin05 va bra att du har bestämt dig för att sluta, bara de är ett stort steg och här inne kan du få mycket bra tips och stöttning i din väg till ett nyktert och friskare liv så om du känner att suget kommer så bara gå in här skriv av dig lite läs andras berättelser för de som är bra, här inne dömmer man inte någon då alla sitter i samma båt. Jag är nu inne på min fjärde dag och känns bra att jag stod imot igår när folk ville komma o dricka, jag känner mig stark i att klara det här och det är bara att ta en dag i taget. Jag känner fortfarande super ångest men är ju antagligen för att jag äter starka mediciner för min svåra ångest så nu blir det att trappa ner på dom så kommer det nog bli bättre. Men efter dom här dagarna utan A så har jag ingen som helst lust att gå tillbaka för det förstörde verkligen mitt liv, med familj och vänner då jag bara ville sitta hemma och dricka och träffade mitt ex nästan varje dag och jag va alltid irriterad så blev alltid massa bråk och sa saker som man inte borde ha sagt och polisen blev inblandad tillslut med 2 anmälningar från oss båda, vilket inte skulle ha hänt om man va nykter, alltså har gjort så mycket dumt på fyllan och jag vill inte va den personen längre, jag vill bli glad jag vill veta vem izabell är då jag har tappat henne och jag vet inte riktigt vem jag är utan alkoholen. För första gången igår kväll lämnade jag min lägenhet och drog till mitt ex och det blev en pizza och en film och första gången vi umgicks utan A men det kändes faktiskt bra och vi hade de trevligt och skrattade. Jag ver att jag klarar de här de ska inte bli några mer återfall för mig nu, min kropp börjar renas och snart kanske man vågar sig ut på promenader som jag verkligen älskade förut och mådde bra av. Ge bara inte upp tintin det är riktigt jobbigt första dagarna men det blir bättre och snart kommer vi att känna att vi klarar oss utan den skiten och sen undra vad fan vi höll på med! Sen att bara se fulla människor nu gör det ännu lättare då man ser deras beteende. Håll ut kämpa och ta en dag i taget och vi alla finns här för dig om det känns tufft. Du är stark och förtjänar ett bättre liv! Du är värdefull! Och tack och kramar till alla andra som har skrivit <3 jag uppskattar verkligen alla kommentarer och alla bra tips man får! Och man blir så glad när det kommer in nya som också vill förändra sitt liv. Kram till er alla

Izabell

Rickard starkt att du stod på dig trots A runt omkring dig, fortsätt så och skönt att ångesten börjar släppa. Visst är det underbart att slippa bakfylla och minnesluckor! Starkt jobbat!

Izabell

Ligger ute och solar och så kom en granne precis ut med öl och kom med en till mig och fråga om jag ville ha men jag tackade nej men det stod imot och nu blev jag verkligen sugen, sol och en kall öl är ju de bästa. Jag hatar så mycket att jag är som jag är och inte kan göra de:( känner bara att livet suger just nu! Känner mig svag och ensam!

Izabell

Tack platina jag satt med min andra granne sen som aldrig dricker o prata om andra grejer så mina tankar kunde försvinna lite för en stund och nu kom jag precis in och satt på en bra serie så det känns lite bättre nu, iaf för nuet. Men började tänka förut när han knäppte öl efter öl att jag aldrig mer kan dricka och för hela livet känns jävligt jobbigt men jag tror och hoppas att den tanken o känslan går över efter ett tag och att man verkligen känner att man aldrig mer vill dricka! Hur länge har du varit nykter om jag får fråga? Kram till dig

Platina

Åh vad bra du är! En liten stund i taget!
Jag har varit nykter i ungefär 12 timmar. På riktigt. Men jag är så förbannat trött på att dricka och sen kraschlanda i ett mördande självförakt, så nu får det vara nog.
Jag har tänkt att börja med 90 dagar. Se om det går. Det måste gå. Min utmaning är det sociala, jag vill ju att alla ska fortsätta tro att jag är en framgångsrik, lyckligt gift trebarnsmor. Inte en misslyckad alkis med dålig karaktär...
Vi hjälps åt! En dag, en stund i taget!
Kram!