Jag fullkomligt älskar mitt nya, nyktra liv. Jag kommer aldrig att återgå till slentrianmässigt vardagssupande igen. Nu på kvällen har jag suttit och arbetat hemma. Och jag uppskattade det. Det har inte hänt sedan jag var doktorand. Sedan såg jag och mina pojkar på ett teveprogram. Tillsammans. ?

Även om jag skulle misslyckas och falla tillbaka i gamla, vinfyllda hjulspår har jag ändå fått uppleva det positiva med att inte dricka - hjärnan funkar, jag är pigg, frun är glad, etc. Det livet, det riktiga livet, kan också vara beroendeframkallande. Jag är redan beroende.

Fredag. Väcks av solljuset. Och hör en trana vråla. ?
Jag tänker arbeta halv dag på jobbet, sedan hämta min yngste son på skolan och hitta på någonting. Fortfarande helt fri från sug. Har inga tankar på att dricka i helgen. Vill inte ens dricka. Det blir trädgårdsarbete och grillning, lite arbete med en artikel, läsning av en bra bok, promenad med vovven, träning. Schemat är fulltecknat tack vare att jag inte kommer att ligga hemma i soffan och vara bakis. Mår utmärkt. Men grämer mig lite över att jag inte ville/kunde/försökte sluta slentriandricka vin tidigare. Livet är ju bättre nykter.

Missbrukarsjälen förnekar sig inte. Ikväll har jag vräkt i mig en stor påse chips med dip och en jättestor chokladkaka. På egen hand. Och jag har druckit över två liter Loka citron. Jag har aldrig kunnat göra någonting med måtta... Super jag så super jag ordentligt. Tränar jag så tar jag i tills jag stupar. Äter jag så äter jag tills jag får ont i magen. Måttlighet är helt enkelt inte min grej.

Trevlig helg!

Vilken trevlig helg det har varit så här långt! Helt utan alkohol, helt utan sug. Solen skiner, även om det är rätt kyligt. Har varit och lyssnat på min sons gitarrkonsert, har tränat och shoppat lite antikt. Två lampetter i mässing bland annat. Det enda som egentligen stör är att jag fått mer tinnitus sedan jag slutade att supa. Eller om det beror på naltrexonet. Men det piper i öronen nästan hela tiden. Men det kan jag leva med.

Idag unnade jag och min fru oss en ny säng. Det var halva priset på Kungsängen, men det blev ändå en rejäl slant. Men det motsvarar ungefär den summa jag normalt dricker upp på tre månader. Och till skillnad från vinet och whiskyn så är ju detta en bestående investering. Sängen skickas hem om två, tre veckor. Fan, vad jag skall sova gott. Och nyktert. Tre månaders alkohol eller en ny säng. Det ger lite perspektiv på supandets ekonomiska konsekvenser. Sedan den 3 mars har jag bara druckit på Valborg. (Det var meningslöst.) Kroppen mår bättre än på länge. Hjärnan funkar. Livet är bra. Jag hoppas så att jag lyckas fortsätta så här. ?

Tack Denlillamänniskan. Jag kommer att hänga här länge. Forumet är så viktigt, både i med- och motgång. Idag nykter och glad, imorgon full och bedrövad; i sommar vinfryntlig och solbränd, i vinter julmustsur och deppig. Det verkar ju kunna gå hur som helst, det finns inga garantier. Det skrämmer. Men jag är glad så länge valet känns lätt.

Halva maj avklarad. Det är 14 dagar sedan jag drack senast (Valborg), innan dess hade jag över 8 nyktra veckor. Så det går åt rätt håll. Börjar fundera på en vit midsommarafton. Jo, jag vet att det är långt kvar, jag vet att jag kommer att ändra uppfattning åttioelva gånger innan dess. Men: jag har för första gången i mitt vuxna liv tackat nej till inbjudningar till socialt umgänge på midsommar. Vi (min fru och jag) bestämde igår att vi firar midsommar hemma för en gångs skull. Vi har ju en jättetrevlig tomt, vi har gångavstånd till sjön, det tar 10 min till havet med bil. Vi trivs hemma. Och så min frus kommentar: "Så kan du bestämma själv hur du vill göra, om du vill dricka eller inte". Hon har ju rätt. Skulle vi besöka ett midsommarfirande med vänner hade jag nog inte haft något val. Traditionen och grupptrycket är starka motståndare. Det gick hursomhelst utmärkt att fira påsk utan alkohol, så varför inte midsommar?

Jag känner fortfarande inget sug. Längtar inte ens efter vin, konstigt nog. Undrar hur stor roll naltrexonet har? Om jag slutar med naltrexon (vilket jag inte ämnar göra just nu), kommer suget tillbaka då? Eller har jag inget sug ens utan naltrexon? Oavsett vilket är livet för tillfället riktigt bra. Jag gillar att leva. Jag önskar och hoppas att alla ni som just nu kämpar med sug, ångest, abstinens, depression, tvivel, sorg och allt annat negativt som hör samman med alkoholmissbruk snart hittar ert inre lugn. Kämpa på, det kommer att bli bättre. Livet är bättre utan alkohol.?

Ligger på soffan i köket. Skall strax åka till jobbet. Har många möten inplanerade. Mår bra. Men ändå: funderar på om jag skall dricka till helgen. Eller snarare: Vad skall jag dricka till helgen? Jag fattar inte varför dessa tankar kommer just nu, en vanlig sketen onsdagsmorgon. Jag skall ju vara nykter maj ut, det har jag bestämt. Jag har ingen anledning att dricka till helgen, det händer inget särskilt, bara trädgårdsarbete. Egentligen vill jag inte ens dricka till helgen. Och ändå ligger jag på soffan och funderar: Vilket vin skall jag köpa på fredag? ?

Just nu sitter jag på en klippa vid havet sydväst om Kungsbacka och äter en kexchoklad. Fikadags. Jag kör ett kvällsfiske. Hoppas på havsöring. Det blåser en del. Jag har solen i ansiktet. Solglasögon på. Jag brukade älska att fiska. Sedan kom vinet och tevesoffan emellan. Nu är jag tillbaka där jag trivs. Ensam. Havsluft. Med ett spö i min hand. Hur kunde jag försaka det här under så många år? ?

Har varit på kliniken och blåst. Även lämnat blodprov. Jag antar att min alkoholkonsumtion över Valborg kommer att märkas på PEth-provet. Å andra sidan har jag varit väldigt nykter större delen av våren så det må vara hänt. Min tankar på att dricka i helgen är i alla fall borta nu. Var så sugen häromdagen. ?
Skall köra sonen till simträningen. Under hans 90-minutersträning drar jag och fiskar. ??

Söndag. Solen gassar. Har badat i havet med barn, fru och hund. Något kallt i vattnet, men uppfriskande. Mår fortfarande utmärkt. Och upptäckte igår att jag hade gått ner ytterligare ett kg. ?
Inga direkta sug har jag heller. ?

Hungern kommer plötsligt nuförtiden. Fick akut stanna till vid Franks gatukök och köpa en 300-grams hamburgare. Och med dessa hunger- och skräpmatattacker som kommer dagligen följer en kass kagge. Jag släpper väder som aldrig tidigare. Jävla tur att jag har eget rum med öppningsbart fönster på jobbet. Tyvärr är det ganska lyhört.
I övrigt är jag nykter som fan.

Så här långt i mitt nya (nästan) helt nyktra liv har mycket positivt inträffat:
1. Jag har inget vardagligt sug efter alkohol längre.
2. Jag har gått ner ganska mycket i vikt. Jag tränar mer effektivt när jag inte är bakfull.
3. Jag känner mig inte längre deprimerad.
4. Tidigare hade jag ofta anfall av gikt (bl a efter jul- och helgfrosseri i mat och alkohol). Dessa anfall har helt upphört och jag har t o m slutat med medicineringen mot gikt.
5. Min hjärnkapacitet är normal igen. Jag är forskare och universitetslektor och behöver kunna tänka klart. Helt plötsligt känner jag mig hjärnstark igen.
6. Jag jobbar i praktiken mindre men får mycket mer gjort. Bakfyllan gjorde mig tidigare slö och trög.
7. Stressen är borta, jag känner ett stort lugn.
8. Jag sover bättre.
9. Min familj är gladare.
10. Mitt humör är jämnare.

Men det kommer att komma svårare tider. Det är viktigt att inte glömma att fram till den 2 mars i år drack jag ÅTTA flaskor vin i veckan. ?

Jag köper alla dina punkter för de går att applicera på mig. Jag jobbar dock med systemutveckling men behöver ha en klar hjärna för att kunna leverera. Din konsumtion var högre än min men den var osund. Jag har ej som mål att bli nykterist men behöver få koll på mitt drickande. Just nu sitter jag i Grekland och njuter av ett glas rött. NU skulle jag vilja stoppa tiden. Får jag i mig för mycket blir det ej roligt. Jag kan typ tro att jag måste gå och dansa disco! Fan jag är 56 år och morfar. Alltså jag gör bort mig när jag blir för full. Blir dock aldrig elak, bara pinsam..

Det gick bra igår. Jag lyckades dricka lagom mängd rödtjut. Ligger och läser en bok av Allen Carr - äntligen full kontroll, lär dig behärska ditt alkohol intag. Rekommendera boken!
/Mrx