Nu äntligen

Profile picture for user Liten tjej

tänker jag ta steget och försöka ändra på mitt drickande som är helt över styr och som smular ner mig bit för bit. Jag är i stort sett säker på att en bara förändring inte kommer räcka utan att jag kommer behöva avstå alkohol helt men jag börjar såhär, blir för stort för mig annars. Så hej alla kämpar som slåss mot alkoholdjävuel, grymma är ni allihopa?

Profile picture for user Sofia

Hej Liten tjej! Vad klokt och modigt av dig att ta steget och göra en förändring av ditt drickande! Jag antar att det beslutet har föregåtts av en viss tid av funderingar och tveksamhet. Nu är du här och har redan tagit viktiga steg, i och med att du skriver om ditt beslut här där du har chans att dela din resa med andra. Ta det ett steg i taget! Det finns många vägar in i alkoholproblem och också många vägar ut, där man får testa sig fram vad som passar för en. Hoppas att det är okej att jag passar på att tipsa om vårt nätbaserade program som finns på startsidan (leta efter den blåa rutan för att anmäla dig), det kan vara hjälpsamt för många att arbeta med motivation, målsättning och att hitta alternativ till att dricka, vilket programmet innehåller.
Har du någon bild av vad som kan hjälpa dig att nå dina mål?
Allt gott,
Sofia, Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Som svar på av Sofia

Jo jag har nog tänkt att jag ska dela med mig av min resa men som du skriver, ett steg i taget. Jag har varit inne och läst från och till i flera år så jag har allt förstått att jag har problem länge men som så många andra har jag hoppats på att kunna få ordning på det. Mitt problem är att jag bara vill ha mer när jag väl tagit första glaset och vilket gör att jag dricker för mycket och ofta blir för full. Ångesten efter en sån kväll blir bara värre och värre och jag vet att jag inte kan fortsätta såhär längre för då kommer det på ett eller annat sätt gå väldigt illa för mig.
Mina tankar och mål är att läsa mycket här samt lyssna på podd och läsa böcker om alkohol. Har även tagit hem en app som heter Cairy där andra med samma problem skriver. Jag har berättat för min man som självklart förstått innan att allt inte riktigt är som det ska men nu sa jag rakt ut och det känns bra. Om du har några boktips tar jag tacksamt emot dem?Jag ska kolla upp det nätprogram du tipsar om.
Önskar dig en riktigt fin midsommar?

Som svar på av Strulan65

och tack för ditt pepp.? Jag har läst i din tråd nu. Du är grym och din resa har gett mig lite mer hoppfullhet om att jag ska kunna jobba mig frisk och få ett bättre liv. Jag känner igen mig i mycket av det du skriver, är en tjej som är expert att hjälpa andra med deras problem, många tyr sig till mig och vill prata och jag ska tydligen vara en riktig glädjespridare som får många att bli glada och fyllas på med energi. Själv känner jag mig ofta helt slut och tom på energi efter en jobbdag eller annat socialt sammanhang. Tycker då det är väldigt skönt att komma hem och slappna av med ett glas vin och numera vill jag bara ha flera av de glasen och blir full. Stress är jag heller inte bra att ta så då vill jag ha vin för det med. Jag är så trött på mitt drickande och den ständiga ångesten. Jag känner att mitt Li kretsar kring tankar om alkohol, antingen att få dricka eller varför jag gör det och varför jag inte kan nöja mig med två glas. Men nu har jag isf tagit ett steg i rätt riktning. Jag har liksom du lyssnat på Andreas Haglund och tagit hem appen Cairy?
Nu är det dags att kliva upp och fånga dagen. Jag önskar dig och alla andra en riktigt fin midsommar???

Profile picture for user Mirabelle G-S

Precis så som du skriver ”är expert att hjälpa andra med deras problem, många tyr sig till mig och vill prata och jag ska tydligen vara en riktig glädjespridare som får många att bli glada och fyllas på med energi. Själv känner jag mig ofta helt slut och tom på energi efter en jobbdag eller annat socialt sammanhang.” Det är ju jag! Och jag fattar inte hur en människa som är så totalt dränerad och slut i själen kan uppfattas av andra som energisk glädjespridare och stadig klippa. Det är inte så att jag har en social mask och spelar mig till den rollen. Jag blir liksom bara sådan i samspel med andra. Tagen av sammanhanget och fartblind. Svårt att förklara. Tror du kanske fattar ändå. Ha en fin midsommarhelg!

Som svar på av Mirabelle G-S

jag förstår precis vad du menar, jag kliver in i den rollen helt naturligt jag med. Nu det sista när jag funderat mycket över mig som människa får jag inte ihop Vem jag är, ena stunden glad (genuint) och social med massor av positiv energi i kroppen men sen vissa dagar vill jag helst inte träffa någon, skulle lätt kunna sitta i soffan eller ligga på sängen en hel dag om det gick. Men jag hoppas och tror att med mindre eller ingen alkohol kanske de mörka dagarna kan bli färre. Jag ska läsa din tråd och följa din resa?

Profile picture for user Strulan65

Ett avsnitt om medberoende, ett bra tips om vad det är som gör att vi gärna kastar oss in i andras liv. En spännande resa vi är på som varje dag lär mig något nytt// styrka och mod till er kram Strulan ❤️

gick faktiskt så som jag hoppades på. Jag drack sammanlagt 3 glas vin och en öl och det mellan 16.30-22.30 och kände hela vägen att allt var under kontroll. Eftersom jag läst här länge vet jag att det inte är många som klarar att lära sig dricka måttligt och jag tror kanske inte att det kommer fungera för mig heller utan att det är avstå helt som gäller, men jag har bestämt att jag ska ta detta i min egen takt och jag känner just nu att jag inte klarar av det där sociala (middagar samt fest)med större sällskap utan något i glaset. Jag är livrädd rent ut sagt! Om någon har tips hur jag ska tänka kring det tages det tacksamt emot?

Önskar er alla en riktigt fin midsommardag och var rädda om er. //Liten tjej

Profile picture for user Denlillamänniskan

Känslig person som bryt sig om andra, men behöver dra sig tillbaka när stressen blir för stor. Därtill liten hund att promenera med.
Slutligen lite svårt för större sociala sammanhang där man förväntas vara rolig och utåtriktad. Jo, jag tackar jag. Ibland undrar jag om några av oss är stöpta i samma form?? Jag har inga konkreta råd att ge dig, mer än att försöka koppla av och ta saker som de kommer.

Det är fint att läsa att du tänker ändra ditt liv till det bättre, och att du gör det på ditt eget sätt.

Profile picture for user Holistic 2

Hej!
Det var bra att du inte drack för mycket på midsommar. Hur ser du på sommaren framöver? Har du några strategier att ta till? Jag önskar dig lycka till!
Kram

Igår Igen! Jag hade nästan kunnat räknat ut det i förväg. Var sen och stressad till tusen innan gästerna kom och drack då fort för att lugna mig. Efter alla gått hem har jag minneslucka och jag tror kanske att maken är djupt besviken efter det samtal vi hade kring detta häromdagen. Vi har inte pratat än, jag smet ut med hunden för att samla mig lite. Min man har såklart förstått att jag har problem men inte hur stort problemet är. Han tycker att jag ska tänka mig för och inte dricka så mycket, inget mer med det. Nåväl han kommer att få förstå mer sen. Idag ska jag slicka mina sår ännu en gång men sen reser jag mig igen som Torsten Flink så vackert sjunger. Idag förblir jag nykter, mitt sug kommer först på onsdag och då ska jag slåss med näbbar och klor mot odjuret och jag ska vinna?

Trevlig söndag alla kämpar?

Som svar på av Holistic 2

ja det var bra att jag grejade det, många andra som inte gjorde det såg jag.

Min plan för sommaren är att först ta mig förbi en stor fest som äger rum nästa helg. Min tanke då är att jag ska hjälpa till så mycket som möjligt samt endast dricka öl. Efter den festen har jag inget mer sådant inplanerat som tur är. Jag ska först och främst inte dricka något på veckodagarna, hoppa aw och annat om jag inte känner mig bekväm nog att gå utan att dricka alkohol. Jag ska försöka hoppa att dricka vin med maken till fredag samt lördagsmiddagar som vi båda tycker är så mysigt men jag känner att även det börjat minska i charm eftersom jag inte kan stoppa efter det utan bara vill ha mer och mer och till sist blir full. Jag kommer förmodligen göra det några ggr som test att se om jag grejar det som på midsommar men efter allt jag läst här har jag förstått att det inte kommer funka. Jag har en stor utmaning på semestern då vi ska bo i ett hus med två andra familjer där det komme drickas vin och öl var kväll. Min plan dör är att hänga mycket mod kidzen, bada och kicka boll. Om jag skulle ha kommit så långt att jag inte druckit på några veckor skulle jag inte ha några problem
att berätta för dem men på något vis vill jag först se om jag grejar det. Jag är inte säker på att jag kommer fixa detta på egen hand men jag börjar så.Jag kommer läsa och skriva mycket här samt lyssna på alkispodden och beroendepodden. Har di några andra tips?

Som svar på av Denlillamänniskan

jag ska försöka mig på med meditation för att komma ner i varv när jag är stressad men har inte hunnit kolla upp det ännu. Det där med det sociala som jag kan tycka är så otroligt jobbigt ibland vet jag dock inte hur jag ska lösa. Jag har funderat på om det skulle kunna vara så att det blir bättre efter en tids nykterhet men jag vet inte. Som det är nu får jag nästan panik vid tanken på att gå på tillställningar utan alkohol. Middagar med vissa vänner har jag dock börjat känna mig lite tillfreds vid tanken av att köra alkoholfritt, alltid något tänker jag?

Önskar dig en fin söndag☀️

nya möjligheter. Jag har börjat dagen med att lyssna på boken Vägen ut av Kjell-Olof Feldt samt hans fru där de beskriver hans väg från alkoholen. Jag har hunnit lyssna på en annan bok som jag varmt vill rekommendera, Skål ta mig fan av Torbjörn Åberg. Jag har även tagit hem en app som heter Mindly där det finns ett program man kan köpa som heter drick mindre alkohol med hypnos. Jag ska lyssna på den minst en gång om dagen tänkte jag och se om hjärnan tar till sig något. Är det någon som känner till den?

Önskar alla en riktigt fin dag // Liten tjej

vad jag gör för fel som får dubbla poster och inte kan jag ta bort dem heller. Sorry för det.

Hej, jag har raderat dubbelposten, tyvärr kan man inte göra det själv utan vi behöver ordna med det härifrån. Det blir så då och då tyvärr, vi jobbar på det.
Varmt välkommen hit!
/Rosette
Alkoholhjälpen

Profile picture for user IronWill

Skål ta mig fan?
Jag kände igen mig i delar men tyckte att det var ganska mycket generaliseringar. ”Så här tycker/tänker/är alla alkoholister”.
Det uppskattade jag mindre eftersom en hel del inte stämde på mig, men kanske på författaren.
Du får gärna säga om ”Vägen ut” är bra.

Som svar på av IronWill

jag har inte så mycket att jämföra med när det gäller litteratur kring alkohol då jag precis börjat läsa om det. Jag tyckte skål ta mig fan var bra då jag kände igen mig i en hel del. Jag återkommer om vägen ut då jag inte kommit så långt ännu. Jag har snöat in mig på alkispodden samt min nyktra resa och inte hunnit med så mycket mer. Jag känner att det inte hade varit helt fel att vara lite ledig nu och ha tiden att läsa på massor för jag känner att det ger mig mycket. Nu ska jag genast gå in och läsa om din resa?

har lyssnat mycket på podden min nyktra resa idag och blev lite nedstämd av det känner jag. Jag har aldrig trott att det här kommer bli en enkel och rak resa men jag har börjat förstå att det förmodligen kommer bli mycket värre än jag förstått. Det känns som att jag aldrig kommer känna att jag har roligt på middagar och annat utan alkohol i glaset och gå på en fest förstår jag inte ens hur jag någonsin kommer vilja gå på igen! Tråkigt tråkigt tråkigt känns det som det kommer bli. Vad säger ni som varit nyktra en tid, ändras det tänket när hjärnan börjar friskna till?

Hälsningar en Liten men iaf nykter tjej ikväll ?

ännu en jobbig dag av lite olika anledningar men icke att jag kommer ta till vin till kvällen för att lugna och trösta. Nej idag ser jag förbi det där första härliga glaset och går direkt vidare till känslan när jag vill ha mer och behöver smyga med det och framförallt känslan av att vakna upp med huvudvärk och ibland minnesluckor. Jag hade haft ett ypperligt tillfälle att ta tillfället i akt då jag är helt ensam hemma ikväll men jag har faktiskt inte ens lust till det. Den här känslan jag har i min kropp just nu kring tankar om alkohol önskar jag för alltid ska stanna, vill för alltid kunna tänka såhär klart och inse att det bara är glas nummer 1 och möjligtvis 2 som är bra, resten är skit!

Önskar alla en trevlig onsdag?//Liten tjej

Profile picture for user Mirabelle G-S

Fint att du får uppleva de där stunderna då du är i harmoni med din nykterhet :) Tack och lov dyker de upp med jämna mellanrum. Det gäller bara att minnas det när man känner sig deppig, grå och trist... Jag trodde liksom du att fest nykter skulle vara ännu vidrigare än fest onykter. Jag är en av de få som alltid avskyr fester. Trodde jag. Gick nykter på senaste och hade så grymt kul! Kan knappt vänta tills jag får uppleva det igen :) Chockerande upptäckt... Kanske blir även du överraskad :)

Profile picture for user Miss Hyde

Jag tror på dig! Kämpa på.

Har du testat appen Mindly ännu? Bra/dålig?
Jag funderar på att skaffa den.

Så härligt att höra Glasögon-Smurfen att du gillar party nykter, det ger mig hopp? Jag brukar mest bli irriterad på onyktra människor när jag själv är nykter. Men det värsta för mig är att jag känner mig stressad och obehaglig till mods, förstår inte för så har jag aldrig känt förr. Jag gillar inte ens att gå på fest längre och är glad att det inte är så ofta numera. I morgon är det dock dags och jag känner mig redan orolig att jag klanta till det.

Miss Hyde, jag har testat Mindly och lyssnar på drick mindre alkohol varje kväll när jag ska sova. inbillar mig att min hjärna ska ta till sig hypnosen om jag lyssnar tillräckligt många ggr?

Jag hoppas ni alla har haft en lugn och skön fredagskväll. Jag njuter av och är väldigt tacksam över att få krypa ner i sängen med 0% alkohol i blodet, det är kärlek det?

Kram
//Liten tjej

att vakna upp en lördag utan vinsmak i munnen. Kom ihåg den här känslan säger jag nu till mig själv och gör den till en vana. Har precis kommit hem efter en promenad i den ljuvliga skogen. Behöver vara ensam extra mycket nu och tänker unna mig det.

Idag känner jag mig äntligen glad igen efter en tung vecka och jag är mycket tacksam över för det. Ska njuta av varje sekund.

Önskar alla kämpar en riktigt fin lördag☀️

Kram
//Liten tjej?

Profile picture for user Skillnaden

...på forumet igen, här och där och här och var och hittar dig ☀️ och dina ”tråd-vänner” och det känns skönt när en känner igen sig, sitt mönster, tankar, planer och strategier. Tack ?

Har du hunnit prova meditation ? än? Jag tycker mycket om The mindful movement. Finns på youtube. Gillar Sarah Raymonds röst, upplägget är samma som jag kör när jag leder meditationer och jag tycker även yogan är bra. Ett tips i all söndags-morgons-välmening ☀️?☀️

Nu ska jag lyssna på:

https://youtu.be/oHnmE1Dpk_o

Må du få en fin söndag ☀️

så glad jag blir att du känner så? jag ska genast gå in och läsa din tråd. jag har inte hunnit ta tag i meditationen men efter en tokintensiv vecka tror jag minsann att kommande vecka kommer bli så mycket bättre så tusen tack för tipset, jag börjar med att testa den.

Min söndag har inte varit så bra då det blev för mycket bubbel i glaset igår när vi var på en stor fest. Konstigt nog har jag inte så stor ångest som jag brukar, förstår inte det, kanske kommer... Har pratat men min fina man och jag känner att det är dags att lägga in en växel till och köra helt alkoholfritt för en tid. Drömmen vore att jag kommer få känna av så mycket fördelar att jag aldrig mer vill stoppa det där satans giftet i min mun igen.

Önskar alla krigare en fin fortsatt söndag.

Kram
//Liten tjej?

och fortfarande ingen semester för min del, börjar verkligen längta nu, är så trött. Hade ett jobbigt möte igår med en släkting som är mycket sjuk och inte kommer leva så värst länge till. Det gör ont hon är på tok för ung och hon vill verkligen inte dö. Vi bor inte på samma ort så jag kan inte träffa henne så mycket som jag vill. Vi borde alla vara tacksamma för varje dag vi får vakna upp och ha en ny dag framför oss❤️

Ikväll ska jag prova att meditera för första gången, blir spännande. Jag ska också försöka tänka på ett annat sätt en jag hittills gjort med mitt alkoholproblem, ska mer fokusera på att jag ska må bättre en att tycka synd om mig över att jag inte kan dricka normalt längre. Mitt välmående ska stå i fokus. Jag ska försöka hitta ett sätt som gör att det kommer kännas som det är fredag utan att det där vinglaset finns i handen från matlagningen och framåt. Kanske det blir meditationen som kommer göra det?eller så blir det något annat.

Önskar er alla en riktigt fin måndag.
// Liten tjej?

röra det blev i mitt lilla huvud idag, har haft svårt att koncentrera mig på jobb. Glad och tacksam ena stunden, arg och ledsen nästa och livrädd iden tredje. rädd över vad som kommer hända om jag inte grejer detta och rädd för att jag inte ska tycka att livet är något att ha när jag inte får krypa in i min bomullsvärld lite då och då. Kommer jag tycka att matlagningen fre och lör som varit bland det härligaste jag vet bli tråkigt nu utan det där härliga första glaset. Vi skulle fira en grej på jobbet idag så det bjöds på bubbel, jag smakade på det alkoholfria och tyckte det smakade sött och inte gott alls. Ska jag dricka vatten eller cola till festliga måltider nu, aldrig mer rödvin till en mustig gryta, inget bubbel till skaldjur och snittar. Nej det här blev väldigt när jag bestämt mig att strypa intaget helt. Tragiskt att jag sakta men säkert jobbat upp ett missbruk på detta viset och än mer tragiskt att jag inte dragit i handbromsen för länge sedan.

Var rädda om er
//Liten tjej?

Som svar på av Liten tjej

Hej!

Jag ber om ursäkt för sent svar. Det låter som att du har bra strategier att ta till. Det kan vara bra att berätta lite grann för de andra familjerna. Du behöver inte berätta hela sanningen utan du kan säga att du vill fokusera på hälsa och träning eller dylikt. Du kan även säga att du inte vill vara bakfull dagen efter.

Hej!

Jag har läst igenom resterande inlägg. Jag har också haft en stressproblematik. Jag kan varmt rekommendera någon form av medelintensiv träning under 10 minuter såsom en snabb promenad eller dans.

Känner du dig obekväm med gamla och nya bekanta? Jag kan vara nykter med befintliga vänner men finner det svårt att vara nykter med nya bekantskaper exempelvis på en fest.

Det råder en stark alkoholnorm i vårt land och det är lätt att fastna i ett alkoholriskbruk om man dricker alkohol regelbundet under flera års tid. 1 000 000 svenskar har ett riskbruk.

Kram Holistic

och tack för dit svar?Jag cyklar till och från mitt arbete och hem är det uppför så jag får fin puls av det. Har sprungit och gått mycket innan men känner att cyklingen är skonsammare mot min kropp som jag stundvis har mycket värk i, typ från sep-april. Jag går också ut med vår hund på långa promenader om helgerna.

Jo jag blir väldigt stressad när det är fest och kan även bli det vid middagar och det gäller med både nära och icke nära vänner. Har funderat på om det kanske är själva alkoholen som gör mig stressad då jag redan innan är rädd att det ska bli för mycket. Min väg till detta missbruk har varit (tror jag) älskade att festa och ha roligt som ung och då var det inga problem, fick väldiga problem med smärta i kroppen efter jag fått barn + rejäla sömnbesvär och försökte då dämpa det med alkohol när det var som värst. Sen hade jag det väldigt stressigt på min förra arbetsplats (jobbade där i 14 år) som gjorde att jag på slutet kände att jag behövde vin för att slappna av och efter en tid ville jag ha det även mitt i veckan. efterhand har jag även fått svårt att sluta när jag tagit det första glaset. Vet inte hur många ggr jag bestämt mig för att nöja mig med 3 glas men det slutar med det dubbla. Jag är så less på mitt beteende och känner bara hur jag håller på att ta död på mig bit för bit. Det dåliga samvetet mot min dotter som fått se sin mamma full och min kära make som har en fyllekörring att leva med vet jag inte hur jag ska kunna förlåta mig själv för. Jag förstår inte ens att han stannar kvar.

Idag har jag försökt få en bild i mitt huvud över hur det skulle vara att leva ett liv helt nykter och jag känner både och, sååååå skönt att slippa ångest och skuld men såå tråkigt att aldrig mer få njuta av gott vin och gott öl, framförallt mitt matlagningsvin om helgen blir en stor sorg.

Hur går det för dig? Har du några tips hur man klarar att gå på en tillställning nykter utan att bryta ihop innan?

Kram
Liten tjej

Hej igen!

Varsågod. Vad bra att du motionerar regelbundet.

Det är tråkigt att höra allt som du har gått igenom. Jag och många andra har använt alkohol för att hantera problem och stress. Jag tror att det är viktigt att hitta andra strategier för att hantera svåra känslor. Jag kan rekommendera att prata med en psykolog som kan ge dig konkreta verktyg.
Hur mycket har du druckit i snitt under de senaste månaderna? Finns det möjlighet att trappa ner under en månad?

Jag har druckit för mycket under början av året och alldeles för mycket under juni. Jag tänker trappa ner i början av juli och därefter vara helt nykter i två månader.

Hm, det är svårt att veta. Går du runt med ångest och stress under vardagarna? Jag har märkt att alkoholen kan orsaka en stresskänslighet. Stressen kan därmed göra det svårt att hantera sociala situationer utan att dricka alkohol. Om du minskar på alkoholmängden kanske det blir lättare att hantera middagar och dylikt. Hur kände du kring sociala situationer innan du började dricka alkohol?

Jo jag har förstått att det är mycket vanligt att människor tar till alkohol mot stress. Jag ska testa akupunktur mot stress, oro och sömnproblem, återkommer om resultatet av det? Efter semestern ska jag kontakta en psykolog om det inte känns bättre.

Jag läste din tråd och har förstått att du kämpar hårt för att få ordning på det. Jag har druckit 2-4 ggr i veckan sen ca år tillbaka ovh året innan det snittade jag 2-3 ggr i veckan så det har ökat. Sen två veckor tillbaka har jag dragit ner på det och denna veckan är tanken den att jag inte ska dricka alls och förhoppningsvis inte nästa heller.

Tidigare i mitt liv hade jag inte problem att vara nykter i sociala sammanhang utan alkohol det har kommit med åren. Det är så skumt för på jobbet har jag inga problem att vara social och heller inte med vänner när vi går på fik eller promenader utan det är just när det är alkohol med i sammanhanget som gör att jag blir stressad. Jag tänker att jag själv druckit mig till detta missbruk då det har varit för ofta och för mycket. Ikväll mår jag rätt så bra, ingen stress eller ångest och mitt sug på vin kommer förmodligen först på onsdag så jag har en dag till som jag inte kommer behöva kämpa emot när djävulen sätter sig på axeln och viskar hur gott det skulle smaka med ETT glas iskallt rosé.

Sov sött och kämpa på ?

Kram
Liten tjej?

jag har precis läst ut boken Vägen ut av Kjell-Olof Feldt och hans fru och då han tydligen har klarat att dra ner på alkoholen till den nivå han tycket är lämplig blir jag nyfiken på om det är någon på detta forum som också har klarat det? När jag först började läsa här för något år den trodde jag att vissa kunde det men så känner jag inte nu.

Min dag har varit blandad, fantastisk morgon med fint sällskap till jobbet. En bra arbetsdag med noll stress. Glada kollegor som ser fram emot sin semester. Men det har även varit mycket tankar kring alkohol, mest hela tiden faktiskt... Har börjat med en ny bok : Jag som var så rolig att dricka vin med, passande titel på mig känner jag.

Var och fick nålar i öronen efter jobbet som ska dämpa stress, ångest och hjälpa till med sömnen, får se hur det funkar.

Hoppas ni alla har en fin och nykter kväll☀️

Kram
Liten tjej

Profile picture for user DetGårBättre

Men Kjell Olof dricker väl inte extremt lite och kontrollerat eller har jag missat lite där? Att det funkar ett tag, absolut. Och klart det finns människor som klarar allt, annars hade vi inte sprungit under 10 sekunder på 100 meter etc :D

Per Holknekt menar ju att det inte går att kontrollera alls. Läs hans bok också :) Väldigt bra!

nej enligt mig dricker han för mycket för vad jag tycker är ett ”normalt” drickande men jag skrev hur han själv ser på det som att han har det under kontroll. Jag tror själv inte att det är värst många som klarar av att kontrollera sitt drickande när man har kommit till det stadiet vi här på forumet kommit till. Jag blev bara lite nyfiken på om någon har med sig den erfarenheten. Jag har varit på en föreläsning med Holknekt som var mycket bra. Tack för tips om hans bok har inte tänkt på den, får bli efter den jag har igång nu?

Kram
Liten tjej

Profile picture for user Tackohej

Har läst alla ni nämner. Vill även tipsa om ”skål ta mig fan” som var mkt bra tycker jag.
Angående stress/sömnproblem. Hade jag också i grunden trodde jag. När jag lyckades hålla mig helvit 2 månader försvann sömnproblemen helt! Nån mer som löst sömnproblem bara genom att inte dricka?

jag har läst Skål Ta mig fan och tyckte också den var bra. Jag är rätt så säker på att min sömnbrist beror på för mycket alkohol. Jag tillhör inte dem som dricker varje dag och har sett ett mönster med min sömn, vaknar ofta i gryningen de gånger jag druckit för mycket och kan då inte somna om, natten efter och ibland två svettas jag och sover väldigt lätt. Nätterna efter det tills jag lägger mig full igen sover jag väldigt tungt och har svårt att komma upp när klockan ringer. Min stress vet jag inte riktigt hur den började, min förra arbetsplats tror jag, i vart fall inte av alkohol men jag tror absolut den blivit värre av den. Har läst din tråd och jädrar vilken resa du gjort och gör? Jag blir sjukt peppad och imponerad men samtidigt lite dämpad när jag förstår hur satans svårt det är att sluta med giftet. Jag har liksom byggt upp en bild att bara jag slutar och kommer igenom de typ tre första månaderna så kommer allt bli bra sen? Får jag fråga om du tycker det känns enklare att vara i sociala sammanhang där alkohol är med i bilden nu en alldeles i början? Jag har väldig ångest över just sådana tillfällen och har ett rätt stort umgänge som gärna vill att jag ska vara med på aw, middagar och annat. Just nu vill jag mest vara själv eller med min familj.

Idag har jag hittills haft en bra dag. Jag känner mig tacksam över min fina familj, tacksam över att vi är friska och tacksam för att jag har er här på forumet. I eftermiddag är jag rätt så säker på att mitt sug kommer då det i stort sett alltid gör det när onsdagen är här och jag fått sova en hel natt med bra sömn. Det blir helt enkelt till att kavla upp ärmarna och ta en fight! De jobbiga timmarna är mellan 16-19 så då får jag vara på tårna.

Ha en härlig onsdag och glöm inte att heja på våra fantastiska fotbollstjejer ikväll?? För min del blir det cola-zero i mitt glas, innan hade det varit givet med öl både före, under och efter matchen.

Kram
Liten tjej

Jag har tänkt mycket som du.
Men nu går jag på fester, middagar etc och det börjar funka riktigt bra. Segt första timmen tills andra fått i sig några glas. Sen släpper liksom stelheten för både dom och mig. Jag brukar vara med tills festen övergår till ”fylla”. När folk börjar fastna i samma resonemang, upprepa sig osv brukar jag gå hem. Supernöjd med den trevliga stunden och lyxen att ha dagen efter oförstörd.
Börjar hända mycket bra saker nu efter snart ett halvår men 12-stegen har verkligen hjälpt för mig nu på slutet.
Hejar på dig! O ska heja på våra svenska tjejer ikväll också :)

Som svar på av Tackohej

så glad jag blir att läsa det du skriver angående det sociala. Jag har på känn att det skulle kunna släppa även för mig, åtminstone i mindre sällskap med människor jag känner väl. Jag vet egentligen inte vad jag är rädd för, jag kan liksom vara social även nykter och känner mig omtyckt av både vänner och kollegor. Lite rädd är jag nog att jag ska tycka det är så tråkigt att jag inte längre vill vara med vid såna tillfällen och då hade nog livet blivit väldigt tungt.

Berätta, vad är det du känner mest positivt med efter nykterhet i snart 6 mån? Alt som
är glatt är en dröm att få höra?Mina tankar snurrar duktigt, ena stunden vill jag aldrig mer dricka, nästa vill jag lära mig dricka måttligt. Jag känner mig glad ena stunden, ledsen nästa. Hoppfull och motiverad ena stunden som helt plötsligt kan svänga till låg och känslan av att det här kommer jag aldrig fixa i nästa. Har aldrig haft såhär mycket känslor i kroppen på en och samma gång... Suget kom som jag trodde igår under eftermiddagen men för en gång skull var det inte så jättesvårt att finta bort djävulen?

Önskar er alla en fin fortsatt torsdag.

Kram
Liten tjej ?

Ungefär hur mycket drack du vid varje tillfälle tidigare? Jag hoppas att du hittar en lösning till din stressproblematik.

Jag tror att mycket handlar om vanor. Det serveras alkohol vid middagar och fester vilket medför att man slentrianmässigt dricker alkohol. Det kan vara fördelaktigt för dig att öva på att vara nykter vid festliga tillfällen. I början kan det kännas jobbigt men efter några gånger kommer det förhoppningsvis att gå bättre.

Bra jobbat att du lyckades motstå suget i onsdags!

Som svar på av Holistic 2

5-6 glas en vanlig kväll hemma där första glaset började vid matlagningen. När vi haft gäster och vid fester har det blivit mer. Det kan också vara 4 glas vin och 1 öl. Det är sedan jag börjat dricka mitt i veckan också som jag märkt att det eskalerat med mängden. Jepp jag måste ta mig i kragen och börja lösa middagar och annat nykter och det lär få hända inom kort då det är svårt att tacka nej hur mycket som helst.

Hur är din plan?

Kram
Liten tjej

Det du beskriver låter exakt som jag kände mig i början. Kastades helt oförklarligt mellan toppar och dalar. Bör ju nämnas att jag drack betydligt mer än du när jag var som djupast i träsket dagligen.

Det mest positiva nu efter snart 6 månader är att jag i stort sett är helt ångest-fri. Trodde aldrig det skulle vara möjligt. Sen exakt vad det beror på är nog fler förändringar jag gjort men mycket om inte allt tror jag är för att jag inte låter hjärnan och kroppen få något gift. Känns som kroppen och hjärnan läkt och nya spår börjar bildas i hjärnan. Saker som kändes oöverstigliga för ett halvår sen bara swishar igenom systemet.
Listan på positiva saker är hur lång som helst men några:
- ingen ångest
- känner ”riktig” lycka. Av närhet, naturen, filmer, böcker. Saker jag trodde jag inte kunde njuta av alls nykter för några månader sen
- fysiken. Snygg igen och gömmer mig inte för kameror och speglar
- självkänslan. Undviker inte blickar, människor.
- söööööömnen. Sover så sjukt bra. Hade enorma problem tidigare
- kunna köra bil när som helst. Konstig frihetskänsla
- massa tid över. (Jobbigt i början) fyller med massa nya roliga saker
- jobb/karriär/möjligheter. Allt känns lätt.
Osv osv.

Jag önskade länge att jag kunde få dricka kontrollerat men för mig var det kört.
Börjar inse att det lilla ”ruset” jag jagade inte var så viktigt och att det faktiskt är möjligt att slappna av utan.

Hoppas du hittar en väg som är bra för dig

Profile picture for user Pellis

Jag grubblar och har känslostormar som du Liten tjej! Ena stunden helt övertygad om att jag klarar att vara nykter andra stunden rasar korthuset. Jag tror, precis som Tackohej skriver att den första timmen är värst när man umgås på sociala tillställningar och man själv håller sig nykter. Ju längre in på kvällen när folk börjar bli berusade kan det nog vara ganska lättsamt. MEN när det blir för packat så kan man ju lämna tillställningen.

När jag läser din lista Tackohej på positiva effekter låter det helt underbart!

blev inte som jag tidigare i veckan hade bestämt dvs helt alkoholfri. Jag har druckit lite men under ordnade former. I fredags såg jag till att ha aktiviteter så jag inte var hemma först 19.30 vilket var grymt då min favorittid med vinet är kl 17 när jag brukar börja med middagen och hinner då få i mig 2 glas redan innan maten är klar. Igår lagade maken mat medans jag var ute med hunden på en långpromenad. Toppen det här med att bryta mönster? jag det kommer jag fortsätta med. jag har vaknat både lör och söndag utan vinsmak i munnen, rätt så utvilad då jag ej vaknat i ottan som jag gör när jag druckit för mycket, har känt mig pigg och allmänt glad hela helgen och det är en fantastisk känsla som jag kommer fortsätta jobba för att få ha kvar?

Tackohej vilka underbara positiva saker du gått via din nykterhet, blev på så gott humör när jag läste och det där med kamera och speglar var kul?jag har faktiskt redan märkt att min sömn blivit något bättre nu när jag dragit ner rejält i två veckor och det är ju himmelriket att få sova hela nätter.

Pellis ja som du läser ovan grubblar jag fortfarande ☺️och har ännu inte kommit fram till det totala stoppet från alkoholen. Jag är väl inte riktigt där än och lever på en hoppet om att kunna lära mig dricka måttligt. Det kanske är så att vissa måste testa allt innan man kan ta det slutliga klivet och jag är en av dem.

Idag mår jag så bra och är så tacksam för det. Blev precis ensam hemma tills i morgon och det är inte ofta det händer. Vanligtvis hade det varit ett perfekt läge att ställa mig vid spisen i em, laga mat, lyssna på musik och pimpla vin och sen fortsätta med vinet kvällen lång... men inte idag för idag bestämmer JAG att jag vill vara nykter.
Om någon har ett bra filmtips på Netflix blir jag glad. Inget läskigt bara när jag ska sova ensam?

Kram
Liten tjej?

Hej!
Okej. Ja, det är ganska mycket. Jag brukar också dricka mer vid fester och liknande. Jag ska trappa ner nästa vecka för att sedan vara helt nykter i två månader. Vad bra att du gick ut med hunden istället för att dricka vin. Jag tror att det är viktigt att bryta gamla vanor och ersätta dem med något bättre. Det glädjer mig att höra att din sömn har förbättrats och att du är på bra humör idag.
Kram

drack för mycket och fick minneslucka igår. Det har gått bra innan men jag har förstått att jag skulle trilla dit en dag för det gör man ju när man har den här sjukdomen. Ett steg framåt att ta steget, det enda steget som måste vara det rätta för mig. Hur vet man att man nått botten, måste man dit för att få den enorma viljan att sluta helt?Jag har världens finaste man som stöttar mig och jag är så enormt tacksam att han inte dömer mig utan bara ger mig kärlek och lyssnar. Önskar att alla hade en sån fin människa vid sin sida❤️

Kram
Liten Tjej

är det någon som låter sin partner läsa hör? Jag tänkte om det skulle vara bra för honom att försöka förstå vad jag har att tampas med. Eller är det bara dumt kanske?

Profile picture for user Mrx

Jag har erbjudit min fru att läsa här inne. Hon har gjort det vid något tillfälle. Jag berättar för henne om olika livsöden som jag läser om. Vi har alltså en helt öppen dialog mellan oss om alkohol. Ibland säger jag till henne att jag ska umgås med mina alkis kompisar och försvinner in i forum dimman. Jag tror det hela beror på hur er relation ser ut för övrigt. Jag och gumman har levt tillsammans i mer än 30 år. Vi pratar om ALLT.
/Mrx

tack för ditt svar. Jag och min man pratar också väldigt mycket och jag tror kanske det skulle vara bra för honom att läsa lite här. Jag läste lite i din tråd, grymt att du tagit beslutet om en fortsatt nykter semester. Vi ska snart på resa med andra familjer där det kommer vara alkohol tillgängligt var dag. Jag är väldigt orolig över hur jag ska lösa den situationen men ska försöka hitta på aktiviteter när klockan är 17 och korkarna brukar börja flyga. Är det en sak jag märkt är bra för mig som ännu inte tagit steget att sluta helt är att ju senare jag tar första glaset desto bättre går det. Igår fick jag i mig 3 glas vin innan middagen och då gick det som det gick...

Önskar dig en riktigt fin fortsatt dag.

Liten Tjej?

Du skriver att du drack tre glas vin INNAN MIDDAGEN; och sen gick det som det gick.......

Det där känner jag igen. Har också märkt att det inte är nån smart grej. Det blir bara "fuldricka" av det hela. Vad bra att du lade märke till det!!
Det där glaset vid matlagningen är över huvud taget en dålig idé för oss som har insett att vi behöver Alkoholhjälpen.

Jag har själv märkt att man inte ens behöver dricka vin, om man äter först. Först mat, sedan vin. Det är bra att komma ihåg.
Först en varm dusch, sedan ett glas vin.
Först en rejäl promenad, sedan ett glas vin.

Så har jag minskat mitt drickande. Efter maten, duschen, promenaden så brukar lusten att dricka ebba ut.

Ja det är helt galet att dricka tre glas vin innan middagen! Jag vet inte varför jag valde att göra så just igår, var inte stressad iaf och det brukar vara en anledning. Min man säger att han kan se i mina ögon när det kommer att bli tokigt och han säger att han såg det igår. Det är som om det bor en annan människa i min kropp som då och då kommer fram och tar över, jag hatar den personen mer en något annat.

Ditt sätt att tänka om att inte dricka innan saker och ting låter mycket klokt. Jag har tänkt mycket på mitt intag det sista och det har gått väldigt bra men igår var det något som hände, jag drack fort och mycket. Jag tror att det enda rätta för mig är att sluta helt med alkoholen och förhoppningsvis är jag påväg dit.

Önskar dig en riktigt fin fortsatt dag☀️

Liten Tjej?

Mer igenkänning.... Rätt var det är så går det överstyr. Jo, jag tackar jag.
Men du skriver att du blir en annan människa, en som du hatar. Varning där!! Ja, du blir säkert en apjobbig människa som förstör andras kvällar. Men det är också du. Det kanske är någon som skriker där inne och som bara får plats när ditt överjag är avdomnat av alkohol. Jag tror att man ska lyssna på den där ohemult jobbiga och besvärliga personen som inte kan uppföra sig.

För mig var det den där förtvivlade och ledsna delen av mig själv som tog plats när alkoholen gjorde det möjligt. Den där vettiga, förstående och humoristiska personen hade liksom redan slocknat. När min man frågade mig dagen efter varför jag sagt det jag sagt, så fick jag syn på det hela. Då förstod jag att jag måste ta hand om de delar av mig själv som normalt hölls i styr. Oavsett om jag skulle bli nykter eller inte.

Bra att du bestämmer dig för nykterhet. Men glöm inte bort de sidor hos dig själv som kommer fram när du är full. Det är också du.
Det är en del av dig själv som behöver bli omhändertaget. Fast på ett vettigt och nyktert sätt. Inte i fyllan på ett sätt som du inte trivs med.

Jag önskar dig en fin och solig dag!

Jo jag antar att den där andra är ens del av mig, en som bara tänker på sig själv och blir apatisk. Så väldigt mycket mer vet jag inte då det är när den personligheten kommer fram blir det svart för mig tills jag vaknar dagen efter. Jag har saker jag skulle bla behöva jobba med, min självkänsla och mitt kontrollbehov. Jag är för snäll och sätter alltid andra före mig själv, ja förutom när monstret dyker upp då. Stress behöver jag lära mig hantera bättre. Ja jag har lite att jobba med helt enkelt men har inte orkat ta tag. Jag gick hos en psykolog via jobbet en gång pga stress men det gav mig inget, kändes mer som det var jag som var psykologen i våra samtal och jag ville bara därifrån vid varje tillfälle. Jag skulle behöva lära mig att tycka om mig själv och så länge jag utsätter mig för det jag gjorde igår kommer jag såklart aldrig kunna göra det. Det borde vara så enkelt att bara sluta helt. Förbannade jävla gift är vad det är!

Nu ska jag börja på en ny bok här?älskar böcker.

Liten
Tjej?

Det kan vara fördelaktigt att jobba med sig själv. Alla psykologer är tyvärr inte bra. Kan du tänka dig att ge det ett nytt försök? Jag träffade en riktigt bra psykolog på Riddargatan i Stockholm. Hon gav mig verktyg för att hantera stress och alkohol på ett bättre sätt.

Inatt bestämde jag mig för att börja skriva här igen. Det är snart 3 år sedan jag gjorde det och inget har blivit bättre med alkoholen för mig snarare sämre så som det blir med den här sjukdomen om man inte gör något åt det. Tidigare har jag varit väldigt inställd på att jag gärna skulle vilja försöka att bli måttlig även om jag innerst inne vetat att det inte skulle funka men den senaste tiden känner jag mer och mer att min önskan är att jag ska sluta helt med giftet, tror det skulle bli enklast så. Även om jag inte skrivit på så länge har jag läst en hel del här och jag beundrar alla er som lyckats ta er ur skiten och jag måste fråga om det är någon som klarat det på egen hand? Jag får i stort sett panik med tanken på att gå på möten och liknande och jag får samma känsla av att tänka på att träffa läkare och berätta om för mig mitt missbruk. Jag har så mycket skam i mig över att det blivit såhär, inte klokt eftersom jag vet att det är en sjukdom.

Ja men då sitter jag här med ångest delux efter en blöt kväll som slutade med minneslucka så jag inte vet hur jag kom hem. Min familj var vakna så de såg mig och min dotter blev arg och sa att jag var full. Idag kommer jag få ta ett jobbigt samtal med dem när de vaknar. En gång har jag lovat att sluta dricka men fortsatte som sagt ändå så de orden vågar jag inte ge dem igen. Jag har haft så mycket tankar om alkohol den senaste tiden så det känns som den tar upp mitt allt. Jag vill så gärna få må bra igen och sluta med denna galenskap som sakta men säkert äter upp mig. Jag vill inte dricka alkohol men gör det ändå, vad är det för fel på mig? Jag har sen en tid tillbaka börjat känna mig väldigt nere överlag, jag tycker ingenting är roligt längre. Det började när jag fick Corona och sen har det bara blivit värre och värre. Tanken på att ha semester snart och umgås med folk där det kommer finnas alkohol i bilden tar knäcken på mig, vill inte dricka och vill heller vara den som inte gör det då jag blir stressad i sociala sammanhang och det blir bara värre och värre med åren. Det kommer ta lång tid för mig att berätta om mitt missbruk, då måste jag först ha kommit såpass långt att jag själv vågar tro på att jag kommer lyckats och dit är det långt nu. Jag läste igenom min tråd lite snabbt och känslan jag fick var att jag då kändes stark och väldigt motiverad sist medans jag nu känner mig svag och ej så hoppfull på att jag kommer fixa detta. Jag föraktar och känner inte igen den jag blivit. Jag har så sjukt svårt att förstå att människor verkar tycka att jag är en så härlig prick, syns det verkligen inte hur dåligt jag egentligen mår. Min man vet att jag inte mår bra och just nu gör han heller inte det och jag undrar om lite eller kanske mycket av det beror på mig. Han är så värd det bästa och borde inte stanna hos mig, förstår verkligen inte varför han gör det.

Jamen då är det ångest idag och två sömnlösa nätter till med svettningar som väntar. Vet inte hur jag ska orka ta mig igenom dagen, hade helst tagit ett sömnpiller om jag haft några och sovit i flera dagar, orkar inte ha sån här ångest igen, orkar verkligen inte...

Jag ska verkligen försöka skiva ner mina tankar och känslor här nu för jag tror det är bra.

Ni får alla ha en fin fredag💙

Profile picture for user Andrahalvlek

Välkommen tillbaka! Någon gång är den sista. Vi är många som har klarat det på egen hand. Jag rättar mig själv: Vi är många som har klarat av det med stöd av varandra här på forumet 😍

Jag har själv praktiserat det som jag kallar ”faktametoden”. Plugga nyktra fakta 24/7, nöta, nöta, nöta. Och sen repetera, repetera, repetera. Sakta men säkert påverkas vårt undermedvetna - och det är där våra vanor och ryggmärgsreflexer bor.

I min tråd ”Behöver all hjälp jag kan få” kan du hitta en massa tips på böcker, poddar, Youtube-klipp. Till vardags hänger jag inne under ”Det vidare livet” i en tråd som heter ”Andra halvlek har inletts”.

Kram 🐘 (min app Nomo visar att jag har varit nykter i 509 dagar idag, tjoho!)

Tack snälla @Andrahalvlek du är en sann förebild för mig, vilken resa du gjort (gör) Du skriver så bra, peppar alla här och känns klok som en bok, jag har allt läst dina trådar🤓Jag tror också på det där med att nöta och nöta för att hjälpa att ställa om hjärnan. Jag läser just nu Skål ta mig fan för andra gången och lyssnar mycket på Alkispodden och Hedman och Heden som jag gillar mycket. Jag är glad att jag tagit mig igenom denna dagen. Nu ser jag fram emot en nykter kväll och en bättre dag i morgon.

Kram och stort grattis till dina 509 dagar💕

Profile picture for user Torn

@Liten tjej Välkommen tillbaka! Jag har varit nykter i ca 1,5 år nu och håller till i ” det vidare livet”, men fastnar ibland för vissa inlägg här på förändra. Detta var ett sådant. Känner igen så mycket av det du beskriver och vill bara säga: Du vet vad som gäller, gör det bara. Bli fri från skiten en gång för alla! Den stora skammen, den vidriga ångesten, den dåliga hälsan, det meningslösa livet mm mm. Allt detta blev jag av med när jag slutade dricka. Det är värt allt att slippa det förrädiska och destruktiva giftet! Min räddning blev att läsa och skriva på det här forumet dagligen. Jag lyssnade och tog efter de som hade gått före och lyckats. Så på din fråga om jag fixade det själv är svaret nej. Jag fixade det med hjälp av alla andra här. De verkliga proffsen som har erfarenhet av vad och hur det fungerar. Vi som vet hur det känns på riktigt, och inte bara i teorin.

Jag satte en deadline( 6/1 2020) med målet att aldrig dricka en droppe mer, för jag visste att det var det som jag behövde, och det var det jag ville. Men jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att det skulle bli så här bra.😍 Jag trodde ju att livet skulle bli tråkigt utan alkohol, precis tvärtom blev det!

Många har så svårt att köpa ”aldrig mer” så de sätter tex 3 månader som ett första mål. Jag hade fått så jäkla nog av alkohol, så mitt mål blev ” tillsvidare nykter, vad som än händer så ska jag inte dricka”. Timme för timme och dag för dag i början. Månad efter månad, hela tiden mådde jag bättre och bättre. Allteftersom de nyktra vanorna övades in. Och det har uppenbarligen fungerat väldigt bra hittills. Forfarande är jag noga med att aldrig ta det första glaset. Och sedan länge är det hur lätt som helst, eftersom jag inte vill dricka, jag slipper dricka. Och vad andra tycker och tänker om detta är helt betydelselöst och inget jag tänker på. Jag har kort och gott enbart positivt att säga om mitt nyktra liv.

Som sagt, ta chansen att bli fri nu när du har motivationen!

Ett tips, säg till din man: Den här gången är det på allvar, snälla, kan du stötta mig och ha förståelse för att det kommer vara svinjobbigt i början. Jag vill så innerligt gärna lyckas nu. Jag kan göra det! Att ha sin närståendes fulla förståelse och stöd är jätteviktigt och underlättar det hela enormt. Börja jobba bort skammen så tidigt som möjligt. Det är inte ditt fel att det blivit som det blivit, det är den jäkla alkoholens fel! De beroendeframkallande substanserna som förstör och förgör. Var stolt för att du har insett detta och tänker agera. 💪

Tro på dig själv, du är bra!
En gång är den sista, låt den sista gången vara nu! Och skriv och läs mycket här, så mycket du bara kan.

🤗

Tack så jättemycket @Torn betyder mycket att få så fint meddelande. Jag har läst en hel del från din första tråd och du är ju hur grym som helst! Så otroligt stabil sen du tog ditt beslut💪Jag hoppas också att det en dag ska kännas enkelt att hoppa det första glaset men dit är vägen lång tror jag. Hade det gått hade jag gärna flyttar ut till en liten stuga på landet i några månader där jag sluppit träffa folk under den första tiden så jag slapp middagar, aw, fester och annat, vill verkligen inte utsätta mig för sånt och blir svårt att tacka nej gång på gång känner jag. Nej en liten stuga på landet hade varit fint nu, gärna vid en sjö då jag liksom du gillar att fiska🎣 och så ledig från jobbet också så jag hinner hänga här hur mycket som helst😊

Jag har pratat med maken men inte gett några löften då jag inte klarar att bryta det en andra gång.

Ikväll njuter jag av att vara nykter, se på fotboll och bara vara, men tankarna snurrar och snurrar...

Ha en fin kväll Torn💕

Första helgen på evigheter som jag hoppar allt som har med alkohol att göra och det känns riktigt bra. Såg fotbollen ihop med ett gäng där alla andra drack vin eller öl men jag körde bubbelvatten med massa is och citron och det gick ju fint det med😊 Blev lite förvånad att jag inte fick något sug alls vid 17, den tiden då min hjärna brukar börja tänka på hur gott det skulle vara med ett glas🥂Jag hade förberett mig på att det skulle bli en fight där men jag slapp visst den idag.

Sov gott alla krigare 💙

Profile picture for user Kennie

Vad härligt, bra gjort! Kämpa på, det låter som att du är på rätt spår! För mig är det bra att gå tillbaks och läsa min egen tråd ibland, för att minnas varför jag slutade och hålla motivationen uppe. Ta hand om dig!

Tack så mycket @Kennie 💕 ja det är nog bra att läsa om sin tråd när det blir jobbigt. Jag är lite kluven nu för jag har blivit lite besatt av att läsa här hela tiden vilket jag känner är bra men samtidigt blir det att jag tänker på min situation 24/7 och det kanske inte är så bra? Igår på dagen kände jag mig jätteglad och lättad ena stunden för att sen få en ångestklump i magen i nästa. När jag tänker på alla sociala tillställningar jag måste ta mig igenom utan djävulen får jag extrem ångest! MEN igår gick det ju jättebra så det gav mig lite hopp. Hur känner ni andra som valt den nyktra vägen vad gäller att vara på fester eller än mer kickoffer som varar i flera dagar? Jag blir väldigt trött av det sociala och har extremt behov av egentid.

Önskar alla en härlig söndag💛

Profile picture for user Gullranka

@Liten tjej skrev:"Jag är lite kluven nu för jag har blivit lite besatt av att läsa här hela tiden vilket jag känner är bra men samtidigt blir det att jag tänker på min situation 24/7 och det kanske inte är så bra? "

Hej! Första månaden läste jag här hela hela tiden, och när jag inte läste här lyssnade jag på Alkispodden eller andra poddar om beroende för att hålla fokus. Trots att jag drack sällan innan jag slutade och ofta gick några veckor mellan gångerna så var det ett så stort beslut att det nästan var ett heltidsjobb att tänka på det även på dagar som jag absolut inte skulle ha druckit även om jag inte slutat. (Lite rörigt, hoppas du förstår hur jag menar.) Det har naturligt trappats av, nu har jag varit nykter i 4,5 mån och läser och skriver här ungefär en gång om dagen och lyssnar på 1-2 poddar om alkohol i veckan. Så mitt råd är att låta det ta plats/tid nu i början, läs läs läs!

Tack @Gullranka jag lyssnar också på Alkispodden och även Hedman och Heden. Jag lyssnar också på böcker och har just nu igång Skål ta mig fan för andra gången. Så grym du är som lyckats hålla dig ifrån alkohol så länge, är sånt man behöver läsa så man förstår att det kan gå. Det måste vara underbart att ha kommit så långt när det känns mer naturligt att inte ta ett glas på fredagen än att göra det. Det är något jag önskar få känna en dag, det och många andra fördelar.

Önskar dig en fin söndag💕

Måndag morgon och en ny vecka efter min första hela alkoholfria helg på mycket länge. Jag känner mig tyvärr inget piggare än en jag gör en sk vanlig måndag men det beror nog på för lite sömn i flera dagar. Svårt att somna av mycket tankar som snurrar och värmen gör det inte lättare. Jag tänker för mycket framåt tror jag, förstått att jag ska ta en dag i taget men min hjärna vill inte riktigt detsamma....

Ny vecka och nya utmaningar väntar. Jag har en inplanerad överrasknings middag för en vän på stan där det kommer vara alkohol i bilden. Är inget sånt tillfälle jag skulle vara orolig över att det skulle bli för mycket och hade egentligen känt mig trygg att ta de där 2-3 glasen det skulle röra sig om men nu vill jag inte det och ska göra mitt bästa för att greja det. Jag vet att tjejerna kommer tycka det är lite märkligt eftersom vi haft det inbokat länge och det inte behöver vara något bilkörande efter.

Det här blir alltså utmaning nr 2 för mig. En sak jag tänkte på i lördags när jag hade min utmaning nr 1 var att alkohol luktar fan inte gott när man själv inte dricker den! speciellt inte rödvin🥴 jag blev lite illamående när det kom pustar av det.

Önskar alla en riktigt bra start på veckan och tack till alla som skriver och delar med sig av era resor💕

Profile picture for user Kennie

Hej,
Jag läste också jättemycket här i början. Jag tror det var en viktig del i att skapa mig en ny identitet, att se att det finns en massa personer som inte dricker. Och långsamt har kopplingarna fest=alkohol, aw=alkohol och så vidare blivit svagare. Jag kan också bli trött av mycket umgänge. När jag är nykter har jag lättare att ta små pauser och orkar med bättre. Och om någon undrar varför jag inte dricker (och jag inte vill gå in på det) så svarar jag att det är av hälsoskäl, att jag mår dåligt dagen efter av bara ett par glas. Och så ser jag till att alltid ha med mig gott alkoholfritt alternativ. Men som sagt, att jobba på självbilden har varit viktigt för mig. Och det är utvecklande att våga tänka nytt i vuxen ålder! Kör på med din plan, och bestäm gärna i förväg vad du säger om någon erbjuder dig ett glas, det är bra att inte bli överraskad...

Grattis till din första alkoholfria helg! Jag fick tyvärr inte heller någon omedelbar ökad pigghet men tänker precis som du att det ju är mycket som spelar in i det. Angående festen är mitt råd att tydligt bestämma innan du går hur du vill göra, och inte låta det bero på hur det känns där och då/om nån tjatar osv. Pga corona har jag inte varit på jättemånga tillställningar men på de jag varit har jag antingen sagt att jag tagit en paus från alkohol eller nåt liknande svepande. Eller så kör jag bil :) En gång har jag också ljugit och skyllt på medicin vilket jag tycker är helt ok i detta läge, ljug på om det behövs! Eftersom ni ska vara ute på lokal finns säkert många bra alkoholfria alternativ så bara du tar dig igenom beställningen så är du ju klar sen. Önskar dig lycka till oavsett hur du väljer! 🌸

@Liten tjej Mitt tips är att ”genrepa” innan. Tänk dig hela kvällen ur ett best case scenario. ”Jag kommer dit och beställer direkt en alkoholfri öl. Så fort mitt glas är tomt beställer jag en ny så glaset hela tiden är åtminstone halvfullt. Om någon undrar varför jag dricker alkoholfritt säger jag att jag mår bättre psykiskt om jag inte dricker”. Och så vidare. Chansen är då jättestor att kvällen blir precis så!

Kram 🐘

PS. Tröttheten är vanlig i början, tidigare har du inte känt hur trött du är. Nu känner du tröttheten på ett annat sätt. Ta alla chanser att vila, vila, vila.

Profile picture for user Se klart

Välkommen (tillbaka)
Jag har också varit nykter 1,5 år (imorgon). Första månadens hängde jag här för jämnan. Oroa dig inte för någonting annat än att skippa alkoholen. Trötthet, forum-häng, humöret, ja allt kan och får hända. Men skippa första glaset. Då bygger du förutsättningarna för ett gott liv.
Så; läs massor här. Skippa sociala grejer när det går. Tillåt dig vila. Vi som dricker för mycket är inte sällan utmattade av att ha kört på med extra växel alldeles för länge. Det ta tid. Var jättesnäll mot dig själv. Kram!

@Kennie det är den där kopplingen du skriver om som jag söker, att inte känna att jag har behov av att ta till alkohol vid tillställningar för att jag ska känna mig bekväm och jag kan tänka mig att när man kommit så långt som du så bleknar den lite, vore en dröm för mig. Jag är väldigt glad att det kändes så pass ok som det gjorde för mig i lördags, var livrädd att jag skulle få värsta ångesten och gå hem igen. I vilket fall ska jag försöka hålla mig borta från tillställningar med alkohol så mycket jag bara kan ett tag men det blir svårt vid semester där det kommer tas fram i stort sett vart man en kommer. Jag ska se till att vara förberedd och ej bli överraskad👍

Kram💕

Tack @Gullranka det känns ändå bra även om det bara är en helg. Ja jag är helt med på att det är viktigt att jag har bestämt mig innan, är så lätt att man dras in i den glada stämning det kommer vara och eftersom jag inte är orolig över att det ska bli för mycket är jag rädd att jag inte kommer kunna stå emot men jag kommer göra mitt bästa för jag behöver det. I detta sällskap kommer jag nog bara säga att jag inte är sugen på a, tror inte det blir så mycket frågor på det och gör det de säger jag att jag numera känner att jag blir trött av alkohol (vilket ju inte är någon lögn) och inte vill vara det dagen efter. Så planer finns redan😊

Kram 💕

@Andrahalvlek ja det är väl dags att testa alkoholfria drycker igen, har jag ej gjort sen jag var gravid för 12 år sedan och jag hoppas verkligen det finns lite godare grejer nu. Jag är väldigt förtjust i bubbel(torrt) så jag hoppas på att hitta något gott sådant. Vi får se hur allt kommer gå men jag lovar att göra mitt bästa. Som jag känner just nu är jag inte det minsta sugen på alkohol och jag hoppas den känslan håller i sig länge. Jag kan inte sätta fingret på vad det är men jag känner mig annorlunda i hur jag tänker kring det just nu, vi får se, tiden får utvisa...

Kram💕

@Se klart stort grattis till 1,5 år i morgon🎉så grymt av dig och vilken känsla du måste ha i din kropp! Jag tar till mig allt du skriver, första glaset är det sämsta alternativet av allt.

Kram💕

Vaknade med ångest idag och känner att den inte vill släppa taget. Har fått mycket hjärtklappning efter jag hade covid och just nu dunkar det på rejält. När jag tänker tillbaka på hur jag haft det sen mars 2020 är det nog inte så konstigt att jag inte mår så bra. Mycket sjukdomar och även dödsfall runt om mig. Oro för mina föräldrar som båda har krämpor att kämpa med och dom bor långt bort. Vår dotter har haft en riktigt tuff vår med vänner som behandlat henne dåligt. Jag är en människa med stor empati för andra människor och jag kan känna av när någon inte mår bra och då sätter det sig även i mig och det är många runt mig nu som inte mår bra just nu. Jag tror kanske därför det är att jag har behov att döva mig med alkohol, är så skönt att stänga av oro och stresskänslor för en stund. Det sista halvåret har jag känt mig utmattad, ledsen och tom. Jag måste vända det och börja gilla livet igen och ett steg är att dra ner eller sluta helt med alkoholen. Börjar jag så kanske åtminstone lite av tröttheten försvinna så jag orkar ta tag...

Önskar alla en härlig tisdag💕

Alkohol, stress och trötthet är klassiska bovar när det kommer till hjärtklappning, och även vätskebristen som man får av alkohol kan driva på det, så det låter klokt att avstå. Det kan även vara värt att gå till din vårdcentral för att ta prover och se att det inte är något där som spökar (både saltbalans, sköldkörtel och järnbrist kan ge hjärtklappning till exempel.) När jag har det jobbigt pga yttre faktorer brukar jag fråga mig själv ”kommer alkohol långsiktigt att lösa detta? Kommer att dricka nu föra mig närmare målet (i detta fall mindre ångest, bättre mående)?” Svaret är såklart alltid nej, och så hoppar jag över det där första glaset igen. Så lätt men så svårt samtidigt 🤷🏻‍♀️

@Gullranka ja min hjärtklappning kan såklart bero på alkoholen, har dock tidigare bara känt av det när jag varit bakfull och möjligtvis någon dag extra medans både maken och jag haft det från och till hela tiden efter covid. Den håller som tur är oftast bara i sig en stund åt gången. Jag borde såklart gå och kolla det men har inte orkat ta tag, blev så sjukt dåligt bemött när jag hade covid så jag vill inte dit igen. Du har så rätt så rätt, alkoholen kommer aldrig lösa några problem och det vet man ju så det borde ju bara vara så jädra enkelt att be den dra åt ...... och aldrig någonsin ta det första glaset, det där glaset jag fortfarande romantiserar i mitt huvud från och till. Jag har en riktigt tung dag idag, inte att jag känner att jag vill dricka men så mycket jobbiga tankar i mitt huvud.

Kram💕

Profile picture for user FruW

Hej!

Bra jobbat! Heja dig! :) Hoppas att du har en mer ångest-befriad dag idag. Jag vet hur det är när huvudet tar över och det känns som att bruset aldrig tystnar. Kämpa på och ha en fin dag i solen. <3

Tack så mycket @FruW 💕 det kändes bra att jag lyckades ta det rätta beslutet. Idag känner jag ingen ångest (än så länge iaf )och det är ljuvligt. Vaknade däremot med tung huvudvärk igen och undrar lite när den och tröttheten kommer minska. Jag har varit helt utan alkohol i en vecka nu och hade hoppas på att få känna av det positiva lite men det tar säkert mycket längre tid. Jag har läst din tråd och känner som du, vill bli en bättre och mer närvarande mamma. Jag vill må bra igen och sluta leva med så mycket ångest som alkohol gett mig det sista, och så hoppas jag verkligen att sömnen ska bli något bättre då den är katastrof för tillfället.
Vi får kämpa tillsammans😊

Kram och ha en fin torsdag💕

@Liten tjej Skönt att vi kan kämpa ihop! :) Jag känner igen tröttheten. Den håller i sig. Men sedan har jag också en längre tids utmattning bakom mig så det är svårt att veta vad som är vad. Även om jag är trött märker jag dock att jag har mer energi eller snarare initiativförmåga. Aldrig städat så mycket som nu. Haha! :D
Finns här. <3 Ha en fantastisk dag!

Jag lyssnade på Alkispodden häromdagen där Nina Berg gästade . Nina har skrivit en bok jag redan plöjt som heter Låt fasaden rämna där jag känner igen mig i mycket. Rekommenderar den varmt💕 Om det är någon som har en riktig favoritbok om missbruk får ni gärna dela med er och gärna ljudbok då jag har svårt att hinna att just läsa böcker i min vardag.

Önskar alla en härlig torsdag. Börjar längta efter semester här ☀️🏄‍♀️men får vackert längta lite till...

Kram💕

Profile picture for user Varafrisk

Hej @Liten tjej☀️

Har inte läst hela din tråd utan bara några inlägg i slutet. Eftersom jag kämpar mycket med min egen nykterhet och är ganska slutkörd så räcker inte alltid energin till att varken skriva hos ny el gammal vän fast om jag inte missminner mig så har du gjort ngt inlägg h mig. Men jag vet hur betydelsefullt det är när någon skriver i ens tråd.

Det är ju så bra jobbat att du har varit nykter en vecka. Du skriver även att få hoppas på någon positiv effekt. Jag vill inte verka negativ utan jag vill bara ge dig pepp ifall det dröjer innan du får positiva effekter så du inte ger upp. Jag tänker det är så individuellt. Ibland kan man här på forumet få den där känslan att de positiva känslorna kommer ganska snabbt och gör de inte det för en själv så är det så lätt att ge
upp.

Jag är på dag nummer ett igen men har absolut inte gett upp..,

Kram 🤗

@FruW så härligt ändå att du har mer energi, hemmet kommer ju vara tipptopp👌Jag hoppas min också kommer tillbaka, saknar verkligen att orka och vilja saker och det har jag inte känt sen före jag hade covid i december. Jag tycker inte ens matlagning är roligt numera utan det känns mest som ett ont måste. Men detta ska jag vända nu, har gett mig fan på att ta tillbaka mitt liv igen och känna glädje och energi👊

@varafrisk du är en sån fantastisk kämpe! Jag har läst delar av din tråd och jag är då imponerad över hur du kämpar på och tar nya tag hela tiden. Jag läser också en hel del här men har inte riktigt den tiden över som jag hade behövt för att läsa mer. Jag hinner heller inte skriva så mycket hos andra. Jag känner iaf att läsandet ger kraft och det finns så otroligt många kloka människor som skriver så bra saker som sätter sig💕

Önskar er båda den bästa fredagen☀️💕

Då har det gått några dagar sedan jag skrev sist. Idag vaknade jag för fösta gången på länge utan huvudvärk och det känns som en dröm. De sista dagarna har den varit riktigt jobbig. Jag har även fått sova en hel natt vilket var väldigt länge sedan nu och kan tänka att det är det huvudet mår bättre av.

Jag har druckit vin fredag och lördag men inte för mycket utan så som jag hade velat ha det alltid , men vet ju såväl att det kommer komma en gång när det går fel och blir för mycket igen så jag känner ingen glädje över det direkt. Jag ska iaf fortsätta kämpa för att jag ska må bättre och att läsa om era resor här på forumet gör mycket det känner jag tydligt redan! Jag är inte den bästa på att skriva vare sig själv eller kommentera så mycket i andras trådar men så får det vara, jag känner mig välkommen ändå💙

I fredags började jag lyssna på en podd jag hittade, 2 fyllon och 1 sanning heter den, jag gillade första avsnittet mycket och det finns många avsnitt kvar, perfekt när semestern börjar och mer tid finns👌

Jag önskar er alla en riktigt fin söndag🌸

Vad skönt att du ser positiva effekter! :) Bra jobbat! Från en person som sällan får sova en hel natt vet jag hur fantastiskt det känns att åstadkomma det. <3 Hoppas att du haft en härlig måndag.

@FruW ja en god natts sömn är inget jag får allt ofta men när det väl händer mår man ju så bra🙌Tänk om det hade kunnat vara mer regel en undantag så mycket lättare allt varit. Jag har haft sömnproblem sen 12 år tillbaka, började efter en tuff start med bebis som hade kolik och efter det ramlade det på med andra saker som ständig smärta i hela kroppen och mycket stress. Min arbetsplats jag hade tidigare var inte bra för mig och jag önskar av hela mitt hjärta att jag hade valt att lämna tidigare. Efter de åren har det aldrig blivit som det ska med min sömn. Sen blir den såklart helt kass av för mycket alkohol också så det känns fantastiskt att jag dragit ner rejält med det. Nu börjar jag närma mig semester och det ser jag mycket fram emot. Det ska bli lata dagar med mycket bad och så ska jag börja med löpning igen vilket jag inte gjort på mycket länge🏃🏻‍♀️🏃🏻‍♀️Jag har även som så många andra fastnat för padel så jag hoppas det kan bli nån match med det också.

Ha en riktigt fin tisdag💙

Vilken kväll🌟först en powerwalk på 2 h och sen hem till färdiglagad mat som bestod av varmrökt lax med färskpotatis och romsås, riktigt härlig sommarmat om ni frågar mig. Maken frågade om jag ville ha ett glas vin till men det var jag inte alls sugen på så det blev bubbelvatten med citron och massor med is. Jag kanske inbillar mig men jag tycker mitt tänk kring alkohol blivit så mycket bättre, tänker till innan och idag kände jag inte ens att det skulle vara gott, jättekonstigt men såå bra. Kanske mitt läsande här och allt lyssnade på böcker och podar gett lite resultat eller så är det bara tillfälligt. Jag känner mig glad och väldigt tacksam att känna så som jag gör ikväll💚

Profile picture for user Nykter2021

@Liten tjej
Hej! Tack för ditt inlägg i min tråd. Har läst (nästan) hela din och igenkänning finns till vissa delar. Jag varken läst eller lyssnat på böcker eller poddar om alkoholberoende MEN tänker efter att ha läst hos dig att jag kanske ska ge det en chans.
Löpning är så härligt när man väl kommer fram till sitt flow. Jag ska starta om med ett lättar program nu och tänker att det kanske kan bli något motionslopp i höst! Det hade varit häftigt!
Vi kämpar vidare!

Profile picture for user Nykter2021

@Liten tjej
Hej! Tack för ditt inlägg i min tråd. Har läst (nästan) hela din och igenkänning finns till vissa delar. Jag varken läst eller lyssnat på böcker eller poddar om alkoholberoende MEN tänker efter att ha läst hos dig att jag kanske ska ge det en chans.
Löpning är så härligt när man väl kommer fram till sitt flow. Jag ska starta om med ett lättar program nu och tänker att det kanske kan bli något motionslopp i höst! Det hade varit häftigt!
Vi kämpar vidare!

Profile picture for user Sisyfos

Haha Nykter 2021 jag lyckades med trippelpost en gång. Ibland är det ju att den ligger kvar och man inte vet om man sände första gången. Hur jag lyckades med trippelposten vet jag inte. Du kan klicka på redigera på din dubbelpost och radera texten och skriva dubbelpost istället. @Liten tjej skrev:"Men detta ska jag vända nu, har gett mig fan på att ta tillbaka mitt liv igen och känna glädje och energi👊"
En del i att komma dit tror jag är sömnen och sömnkvaliteten blir så mycket sämre utan alkohol. Det har suttit rätt långt in för mig att välja fritt från alkohol, och jag har inte valt helt vitt men oerhört begränsat. Nästan aldrig helt enkelt. Det jag märker nu när jag nästan alltid väljer alkoholfritt är att det är både lika gott och lika festligt ändå. Det man slipper är segheten, sömnpåverkan och risken att det ska bli för mycket. Jag får också en annan typ av vila. Jag rekommenderar verkligen att testa utan en längre period och framför allt att inte använda alkohol som guldkant eller avkoppling. Det funkar väldigt bra utan.
Lycka till!

@Sisyfos skrev:"sömnkvaliteten blir så mycket sämre utan alkohol" Så mycket BÄTTRE menar du förstås. Ville bara förtydliga för andra.

Kram 🐘

@Nykter2021 ingen fara alls med dubbelposter, har hänt mig med några gånger😊Jag tycker absolut du ska börja lyssna på poddar och böcker om du inte gjort det innan. Hedman och Heden är superbra tycker jag och Alkispodden också. Skål ta mig fan, Jag som var så rolig att dricka med och Låt fasaden rämna är böcker som varit bra för mig📚

@sisyfos sömnkvaliteten blir så mycket sämre utan alkohol😅 Min går upp och ner vare sig jag dricker eller inte, jag är en orolig prick och har blivit väldigt lättstressad efter en tidigare arbetsplats. Men jag förstår vad du menar, att det är det riktigt långa uppehållet av alkohol som skulle kunna få rätsida på det hela. Jag har liksom du inte valt det vita än men är inte lika främmande för det längre och jag har dragit ner på både glas och tillfällen att så just nu känns livet rätt bra och jag hoppas det fortsätter så. Jag är väl medveten om att jag måste vara på min vakt och att dricka något på en tillställning där jag kan känna mig stressad inte funkar så det kommer jag låta bli. Just nu tackar jag bara nej till såna tillfällen. Idag bad jag maken köpa alkoholfritt bubbel så jag får testa på det vid tillfälle. Jag hoppas att jag också kommer tycka det är gott och kännas festligt🤩

Önskar alla fina här på forumet en fantastisk fortsatt fredag💛Det är äntligen dags för att gå på semester🙌