Jag blev medlem här för en liten stund sen. Ett stort steg för mig.
Jag vet inte hur länge jag kommer klara av att hålla mig nykter, bara att jag varit nykter sen i måndags och att jag vill klara av det idag också. Jag vill klara det varje dag i resten av mitt liv, för dessa dagarna av nykterhet har ju varit underbara och uppiggande. Det är otroligt så mycket man orkar när man inte är full eller bakfull jämt!
Jag är en patetisk jävel som kämpat i motvind så länge att jag tycker synd om mig själv och gissningsvis är det därför jag super. Klarar jag inte av att resa mig upp denna gången så vet jag inte om det kommer fler tillfällen att bryta mig loss från det ständiga vinpimplandet.
Ibland får man ju en sån där inre styrka som kommer från ingenstans och hjälper igång en. Jag fick min i måndags och jag håller i den känslan så knogarna vitnar. Jag vill inte släppa taget. Jag är på väg ut ur beroendet. Första steget är taget, men det är så många steg kvar. Jag får inte släppa taget. Aldrig. Nu fan ska jag hålla i och ta mig ur detta destruktiva.

Likt många andra här på forumet ser ytan fin och välputsad ut med hus, arbete, ordnade familjeförhållanden osv - men där bakom finns tomflaskor, smygsupande och en känsla av hopplöshet....och bitterhet. Skitsamma nu ska jag möta helgen och jag hoppas och tror och ger mig i fan på att jag ska klara av att passera alla fällor jag möter och klara av att hålla mig nykter i helgen - en present till min yngste ....pappa ska vara nykter. (Jag vet att du märker det men du är så försynt och säger inget)

LenaNyman

1-0 till dig, kära Add! Oj, vilken kamp. Och du avgick med segern.

Blir så full i skratt också när jag läser om dom omåttligt måttliga mängderna alkohol som rann ner i struparna de tre. Måste ha varit rent fascinerande att bevittna. ;)

Grattis till segern!
Ja, om vi nu har funderat över vad måttlighet egentligen är så har vi nu ett mått. Eller blev de andra så inspirerade av din nykterhet att de drog ner själva. Det får vi aldrig veta.

Alla dessa dagar

Det tar kraft det här med att sluta. Det ger dock mer än det tar. Det ger självrespekt! Känslan av att sitta i förarsätet av sitt liv. Att inte bara vara ett höstlöv i ett vattendrag som följer med strömmen. Att faktiskt bestämma riktningen själv. Att orka göra ett det lilla extra på arbetet, att slippa ha ont i magen för att man klämde två vinare igår, att kunna tänka klart, att kunna träna utan att vara bakfull, att pussa barnen godnatt utan att lukta alkohol, att planera för aktiviteter, resor, annat roligt istället för att räkna ut hur man ska få tag i alkohol och när man ska få chansen att dricka upp den. Känslan av att man ger levern möjlighet att återhämta sig, känslan av att vara en bra förebild för barnen, känslan av att orka titta och lyssna på ett äkta och intresserat sätt, när barnen vill ha ens uppmärksamhet.
Det kommer större prövningar längre fram. Jag vet inte hur jag ska klara dem, bara att jag fortfarande har en hög motivationsnivå och vilja att klara av det. Två veckor känns som en evighet, men det är fortfarande en skör lina jag står och balanserar på. Ju längre tiden går desto fastare mark under fötterna. Ännu är det en lång väg att vandra. Jag är så tacksam för dessa två veckor

LenaNyman

Blir så glad när du radar upp allt det positiva! Grattis till väl utfört arbete. Och varm måndagskram.

Femton, förresten... It's a really good-looking number. :)

Alla dessa dagar

Dag 17 är påbörjad. Det är otroligt så fort kroppen återhämtar sig. För tre veckor sedan ägnades all ledig tid åt att dricka, vara bakfull eller planera för nästa fylla. Nu har jag tränat nästan varje dag och jag känner mig fräsch, stark och samtidigt livrädd att falla dit igen. Amygdala - hjärnans belöningscentrum är vad vi kämpar mot. Det är Amygdala som talar om för oss att vi borde dricka vatten när vi är törstiga, att vi måste hitta mat när vi är hungriga. Stenåldersmänniskan riskerade sitt liv för att hitta mat. Gick ut på långa vandringar i oländig terräng, med livet som insats. Amygdala gav honom en inre bild av en härlig stek. Nästa gång han blev hungrig såg han inte för sitt inre hur han fick ta sig fram över berg och snår för då är det bättre att stanna hemma. Nej Amygdala visade honom bilden av en god härlig stek som skulle mätta hungriga magar. Denna drivkraft har varit avgörande för vår överlevnad. Nu sänder Amygdala ut signaler till oss nyktra alkoholister på samma sätt - inte nackdelarna med spriten, utan bara känslan av den där första härliga klunken. Ju längre tiden går desto mer glömmer vi bort nackdelarna, och det är vi programmerade att göra, så det är inga små krafter vi slåss mot. Kämpa på allesamman!!

Alla dessa dagar

Det är fint att vara snäll mot andra, eller hur? Att offra sig så att fru, barn, syskon, kolleger, vänner, okända människor ska ha det bra. Att låta andras viljor styra. Att inte ta strid för småsaker...jodå men efter ett tag blir det en vana att backa, att visa större förståelse för andras syn på saker o ting än den egna synen. Att curla sin omgivning så att de har det bra. Jag började med att aldrig strida för småsaker. Då anses man vara lätt att samarbeta med och det är ju positivt - för alla andra! Det som händer när man kapitulerar gällande banala småsaker är att man tillslut är mer fokuserad på att jämka och hålla fred mellan alla viljor runt omkring sig än att fundera på vad man själv anser. Gissa vad som hänt mig? Jo tillslut har jag glömt bort vad som är min åsikt. Jag vet faktiskt inte vad jag tycker längre. Jag har varit så duktig på att hitta lösningar som alla kan godta - att vara medlare - och detta har jag såklart fått cred för, så jag har fortsatt och blundat för att jag själv tappat bort mig. En människa utan åsikter är som en maträtt utan kryddor. Den passar ingen då ingen vill äta smaklös mat, men den kan passa alla för vem som helst kan krydda den efter eget tycke. Om alla häller på kryddor efter eget tycke på samma maträtt så blir det tillslut inget vidare, eller hur. Kan det vara då man tar till flaskan?

Bra jobbat! Förstår absolut det där med jämkandet. Att hitta lösningar som alla kan acceptera. Det positiva med att sluta med alkoholen kommer nu. Att se saker klarare och på ett annat sätt. Sen vet jag inte om det är någon bra lösning att bråka om småsaker, där kan det kvitta. Däremot tror jag att man ska fråga sig själv vad man vill göra. Och göra det. Jag har ägnat mycket tid åt att andra ska ha det bra. Nu ska jag ha det bra. Det betyder inte att andra kommer att ha det dåligt. Men du hat nog lite rätt att man blir lite smaklös utan åsikter. Stå på dig!

Alla dessa dagar

3 Veckor är avklarade. Nu går jag in på min 22:a dag och fjärde vecka. Jag trodde inte det skulle gälla mig när jag vid flera tillfällen läste på forumet att man hittar andra glädjeämnen i livet som sakta ersätter alkoholen. Jag kan inte säga att jag inte saknar alkoholen men i detta läget börjar det faktiskt öppna sig nya världar för mig. Andra intressen kan börja utforskas och upptäckas eftersom jag inte är bakfull eller packad jämt. En annan sak: Svanen! Vart har du tagit vägen?

Svanen

Hej "Alla dessa dagar". Har inte varit inne på sajten på ett tag förrän i går kväll då jag av en händelse var nyfiken på att följa trådar i forumet och läsa hur det har gått för er. Så många tappra, starka själar det finns i forumet! Grymt imponerad! Varför är inte jag stark nog, varför skjuter jag upp det? Det klassiska "tar det där sen". I övrigt så målinriktad i allt annat... Det kanske är dags att ta tag i fajten en gång för alla och som du säger, finna andra glädjeämnen vilket jag också skulle behöva, nåt spännande, nåt nytt. Chapter 2.

Alla dessa dagar

YES! Va kul o höra av dig! Klart att du är stark nog. Du har bara inte kommit till den punkten ännu, där du är tillräckligt motiverad. Den dagen kommer plötsligt. Ladda på o hör av dig emellanåt så jag har koll på dig :)

Alla dessa dagar

Den fjärde helgen är på intågande. Wuuuaaaa, just nu känns det bara tråååååkigt!!!! Solen skiner, varför i helvete får inte jag gå på after work som alla andra!!?? Jo för att jag har haft after work var och varannan dag de senaste åren! Nu får det fan vara nog med gnäll!! Jag ska vakna nykter imorgon. Vakna nykter på söndag. Komma till jobbet pigg på måndag! Så enkelt är det!! Ska det alltid vara så här!? Satans jävla amygdala o reptilhjärna o annan skit som ställer till det!! Ja ja...bara o bita ihop och ta helg! Lycka till allesamman!

Alla dessa dagar

kände jag först tristess på fredagen när kompisarna skulle på aw. Jag hängde med ner på after worken trots allt, men drack vatten. Efter ca en och en halv timme körde jag hem. Konstig känsla att köra hem efter en after work, men en härlig känsla var det. Vi pratade och skrattade och diskuterade, så jag märkte faktiskt ingen större skillnad mot att vara onykter. Det var kul och en härlig avslutning på arbetsveckan. Mycket bättre än jag trodde. På lördagen var vi inbjudna till en tillställning där spriten flödade. Jag drack inget alkoholhaltigt där heller, men det var inte lika roligt att vara nykter i detta sammanhanget. Jag vet inte varför men kanske för att man kan gå när man vill från en aw, vilket ju inte funkar när man är hembjuden till någon. Hursomhelst var jag pigg när jag vaknade på söndag morgon och hade energi över till att umgås med barnen, träffa en kompis och att ta ett träningspass. Sen känslan när man lägger sig att sova en söndag kväll nykter, är ju nästan lite mysig, tycker jag :)

Svanen

Starkt "Alla dessa dagar"! Grattis till alla pigga morgnar! Tror du har en poäng där med AW och att man faktiskt kan gå när man vill, det är bra. I går började jag:-). En dag i taget.

Alla dessa dagar

Då börjar vi räkna! Dag ett avklarad! Nu räknar vi ner timmar och minuter så kan vi checka av dag två också om några timmar bara!! Tummarna hålls för dig!

Alla dessa dagar

4 september o farsan håller sig fortfarande nykter!!! Vilken bra farsa jag är!!! YIHAAAA!!!
Go och nykter helg på er alla som kämpar!!

Svanen

Stort GRATTIS till dig & din powerstyrka! Hur känns det? Skulle vara intressant att få några rader om hur dina tankegångar framåt går kring a och vad var ditt första mål? Varför jag frågar är att min målsättning är 1 månad och har varit från början. Absolut inga problem som det är nu, trots tillställningar. Men inom några veckor, kommer en efterlängtad weekendtrip utomlands (3 kvällar) med bästa vännerna, inplanerad sedan länge. Nu låter det dyrare än vad det är men i paketet ingår finaste lyxhotellet och finrestauranger med vinpaket e t c. Har inga problem med att säga till dem om läget MEN... i skrivande stund VILL jag inte dricka vatten på den trippen... Och just nu tror jag mig kunna bli strikt när jag kommer hem igen. Det är planen. Snälla, döm mig inte nu. Ord skrivna av en med i-landsproblem i denna värld som kantas av flyktingsströmmar. Och ja, bidrar ekonomiskt - för att jag kan.

Alla dessa dagar

Jag har ett liknande problem lite längre fram i tiden. Jag har fortfarande inte bestämt mig för hur jag ska tackla det. En tanke är att kapitulera på ett "smart" sätt. Dvs att jag tar ett "kontrollerat återfall" under resan och att jag sätter ett start och slutdatum på det "kontrollerade återfallet". Sen fortsätter jag leva mitt nyktra liv fram till jul ungefär. Detta är dock att leka med elden. Jag höll uppe i nästan en månad, för några år sedan och trodde att nu är faran över, nu kan jag dricka måttligt, men efter två veckor var jag tillbaka i exakt samma gamla mönster igen....så jag vet inte. Jag kan inte ge något råd då jag inte själv bestämt mig. En sak är dock säker: att ju längre jag varit nykter desto mindre viktigt känns det för mig att dricka på den där resan, så kanske kanske att jag bestämmer mig för att låta bli när jag väl kommer dit.

Svanen o alladessadagar. Jag förstår känslan av att faktiskt vilja delta på samma sätt. Jag hör också till de som tror att jag kan dricka då och då. Sen kan jag bli lite fundersam till "planerade återfall". Ordet låter som att man ska ha en tredagars fylla. Det tror jag inte på. Sen undrar jag hur julen ser ut om man har bestämt sig för att få dricka då som nån slags belöning för alla nyktra dagar. Jag kanske oroar mig i onödan, det är kanske inga problem. Det kanske är för tidigt för oss alla tre att börja inbilla oss någon slags kontroll. Eller så kan det fungera. Tror dock att man ska hålla ner konsumtionen under resan för att det ska fungera. Ingen fylla. Och sen beror det på hur drickandet har sett ut innan tror jag om det ska fungera. Och som Nyckelpigan så insiktsfullt skrev i ett av sina inlägg... Vad händer när man dricker/när andra dricker. Hur går tankarna... Är man mer fixerad vid alkoholen än vid att vara där och då. Jag vet att jag kommer att få fan för det här på forumet, men jag tror att jag har hittat ett drickande som fungerar för mig - aldrig mycket, bara i sällskap, aldrig hemma "bara för att". Det blir många, många vita dagar och inga fyllor. Försöker fundera över hur drickandet ser ut när jag har druckit med vänner för jag tror att det är viktigt att fundera över om man blir fixerad vid a. Men jag har haft trevligt. Skulle det ha varit bättre utan a? Kanske för att kunna räkna dagar här i forumet... Men annars tycker jag att det funkar alldeles utmärkt just nu. Och jag mår bra. Hoppas jag kan lämna funderingarna kring a och ha det här som mitt liv nu.

Svanen

Go lördag på er! ja, det är klurigt det där. För min del har forumet bidragit till många nya insikter som förhoppningsvis gör att jag agerar mer klokt och vaksamt framöver. Insikter jag inte hade förut. När jag började för 2 v sedan fick jag nästan panik över alla tillställningar som i min värld plötsligt skulle bli tråkiga. Nu tänker jag inte så. Jag ser fram emot alla möten och att vakna pigg på helgmorgnarna. Och det är ju inte tillställningarna i sig som är problemet, det är ju vardagspimplandet hemmavid. Det är några v kvar till resan och jag dramatiserar inte upp det nu, Väldigt goda vänner som jag kan prata förtroligt med och de skulle utan vidare acceptera vad jag än bestämmer mig för. Förresten, oavsett umgängeskrets är jag inte personen som faller för grupptryck i alla fall. Mitt liv, mina val! Det jag tänker på mest om jag väljer a är faktiskt att jag i så fall får huvudvärk, det sista jag vill ha på den trippen. Det bästa i alla världar vore ju att ju längre tiden går, desto mindre är betydelsen av a. Ha en fin lördag, ikväll blir jag chaufför!