Jag blev medlem här för en liten stund sen. Ett stort steg för mig.
Jag vet inte hur länge jag kommer klara av att hålla mig nykter, bara att jag varit nykter sen i måndags och att jag vill klara av det idag också. Jag vill klara det varje dag i resten av mitt liv, för dessa dagarna av nykterhet har ju varit underbara och uppiggande. Det är otroligt så mycket man orkar när man inte är full eller bakfull jämt!
Jag är en patetisk jävel som kämpat i motvind så länge att jag tycker synd om mig själv och gissningsvis är det därför jag super. Klarar jag inte av att resa mig upp denna gången så vet jag inte om det kommer fler tillfällen att bryta mig loss från det ständiga vinpimplandet.
Ibland får man ju en sån där inre styrka som kommer från ingenstans och hjälper igång en. Jag fick min i måndags och jag håller i den känslan så knogarna vitnar. Jag vill inte släppa taget. Jag är på väg ut ur beroendet. Första steget är taget, men det är så många steg kvar. Jag får inte släppa taget. Aldrig. Nu fan ska jag hålla i och ta mig ur detta destruktiva.

Likt många andra här på forumet ser ytan fin och välputsad ut med hus, arbete, ordnade familjeförhållanden osv - men där bakom finns tomflaskor, smygsupande och en känsla av hopplöshet....och bitterhet. Skitsamma nu ska jag möta helgen och jag hoppas och tror och ger mig i fan på att jag ska klara av att passera alla fällor jag möter och klara av att hålla mig nykter i helgen - en present till min yngste ....pappa ska vara nykter. (Jag vet att du märker det men du är så försynt och säger inget)

Alla dessa dagar

JO nu har jag varit utan a i 9 dagar och detta är den 10:e jag är inne på. Min nedstämdhet känns som bortblåst. Piggare, gladare, positivare tankar. Min enda rädsla nu är att jag ska släppa garden o åka dit igen. Tack till alla som är aktiva här på forumet. Vilken hjälp! Helt galet vilken skillnad ni gör. Stor tacksamhet känner jag även till initiativtagarna och skaparna av Alkoholhjälpen. Ny dag nya möjligheter! Nu håller vi oss nyktra en dag till!

Alla dessa dagar

Tack för gratulationen! Stort grattis även till dig för en oerhörd insats mot a jävulen. Jag har läst nästan hela din fantastiska tråd. Vilken resa du gjort alltså! Hatten av för dig. Dessutom har du ju författartalanger! Kämpa på o lycka till i den fortsatta kampen!

fick mig ett gott skratt ! Har nu en tuff tid framför mig efter en semester som varit ok beträffande A, men jag har en hel del framför mig. Suck

Svanen

Alla dessa dagar - vad GRYM du är! Imponerad! Ja, jag har fallit dit, dock tagit det mycket lugnare. Jag kommer tillbaks:-). Ja, jag håller på att samla ihop mig, laddar som om jag ska ut på en månads vandring. På måndag är det dags för jobb och då ska jag unna mig en vit månad, ägna mig åt jobb, sund mat och träning. Ser till och med fram emot det! Nu hade jag bara 4 dagar utan A men var på tillställningar alla de dagarna och det jag FÖRST trodde var problemet - att inte kunna vara social och ha kul och bli besvärad av frågorna, det var ju inte alls ett problem - faktiskt! Jag hade skitkul ändå! När jag åkte "dit" var det snarare suget, när grillat lamm hamnade på bordet, så begäret efter A finns ju där absolut. Tror att det är många som tar en vit månad efter semestern liksom i januari så det tror jag är en legitim ursäkt för att låta bli;-)

Alla dessa dagar

Hej va kul o höra av dig! Bra att du har modet uppe. Bara ladda o kör på när du känner dig redo. Att du planerar att träna tror jag är superviktigt. Det är vad som håller mig uppe. Mina tankar nu kretsar mycket kring att logga in här o läsa i trådarna, samt när nästa träningspass ska utföras. Jag har gjort 10 dagar nu och inne på min 11:e. Jag är så glad men samtidigt livrädd att inte kunna stå emot när suget kommer.

Alla dessa dagar

Jag ska se om jag kan fylla på din lista när jag varit på mina tillställningar....rätt kul grej det där! Jag ska nog satsa på penicillingrejen om nån frågar. Antagligen är det vi som förstorar upp detta också? När folk fått i sig ett glas så är dom fullt upptagna med annat än att fundera på vad jag dricker eller inte dricker..
och Yes! Nu ser vi fram emot en ny nykter helg!

Svanen

Men du, "Alla dessa dagar". Det HÄR är ju din grej! Du tränar, har energi på morgonen/dagen, vaknar positiv & utan ångest & full av energi. Troligtvis stolt och nöjd- med all rätt! Det är du VÄRD! Kom i håg detta! I morgon är det 12 dagar, you fix! När jag klarat 11 dgr - får du lotsa mig;-). Kommer snart:-). Läs alla trådar, framförallt när det blir tungt. Nu har du bevisat att du klarar x antal dagar utan A, men prövningen kommer att finnas där i många fall framöver, de är då "tävlingen" börjar. En dag i taget - Keep on! Stolt över dig!

Svanen

Men du, "Alla dessa dagar". Det HÄR är ju din grej! Du tränar, har energi på morgonen/dagen, vaknar positiv & utan ångest & full av energi. Troligtvis stolt och nöjd- med all rätt! Det är du VÄRD! Kom i håg detta! I morgon är det 12 dagar, you fix! När jag klarat 11 dgr - får du lotsa mig;-). Kommer snart:-). Läs alla trådar, framförallt när det blir tungt. Nu har du bevisat att du klarar x antal dagar utan A, men prövningen kommer att finnas där i många fall framöver, de är då "tävlingen" börjar. En dag i taget - Keep on! Stolt över dig!

Svanen

Men du, "Alla dessa dagar". Det HÄR är ju din grej! Du tränar, har energi på morgonen/dagen, vaknar positiv & utan ångest & full av energi. Troligtvis stolt och nöjd- med all rätt! Det är du VÄRD! Kom i håg detta! I morgon är det 12 dagar, you fix! När jag klarat 11 dgr - får du lotsa mig;-). Kommer snart:-). Läs alla trådar, framförallt när det blir tungt. Nu har du bevisat att du klarar x antal dagar utan A, men prövningen kommer att finnas där i många fall framöver, de är då "tävlingen" börjar. En dag i taget - Keep on! Stolt över dig!

Alla dessa dagar

..och den andra nyktra helgen börjar strax. Det känns som jag hunnit en bit på min resa. Så härligt att jag börjar känna självrespekt igen.
Imorse vaknade jag med huvudvärk. Vafan!? Här gör man sig till o slutar dricka, så vaknar men med huvudvärk ändå! Så kan man ju inte ha det...ja ja det går över.
Hur mycket dricker man upp på en månad?
Jag har kollat kontoutdragen riktigt noga ca ett år bak i tiden. 3000:- i månaden har jag supit upp! Då räknar jag även med nikotinanvändandet som hörde ihop med supandet. En nykter dag ingen nikotin. En dryckesdag innehöll alltid nikotin. Det blir 36000 om året. Jag har druckit för mycket i tio år men kan inte säga att det började flippa förrän efter fem år ungefär, så säg 36000 gånger fem ger 180 000:- som jag supit bort. Snyggt jobbat! Då är detta ändå det minsta problemet som alkoholen skapat!.Klarar jag detta i ett år så ska jag banne mig unna mig en resa till nån storstad i världen eller en paradisstrand nånstans i västindien :)

Alla dessa dagar

Kliv ombord när du är redo! Vi hjälps åt!

Alla dessa dagar

GRRMMMPFFFFGGHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!! aaahhhhhhhhhhhhhhh.....ut o springa eller nåt...borsta tänderna...hoppa jämfota...slå kullerbyttor....nåt måste jag hitta på, tänka på nåt annat.....som distraherar mina tankar från suget Aj Aj Aj!!!! Så jobbigt!!!
Ja det hjälper ju lite o pysa sin frustration här! Lycka till i helgen till er alla och till mig själv!

Madeleine 83

Efter ett stort megasug så kommer du må bättre och känna dig sjukt stolt om du bara står ut!. Ut och spring eller sitt kvar och läs i forumet. Kämpa på!

Svanen

"Alla dessa dagar": Visa mig att det går när suget är som värst!!! Det är NU prövningen börjar, min vän! Jag ska ju gå din väg och eftersom du verkar ha styrkan så kom nu o berätta imorgon att allt gått bra! :-)

Skickar in AA-patrullen till dig om du kommer närmare att ge efter för suget. Röda tröjor har de. Sen tar de med dig till det här Forumet istället. Lycka till nu. Jag höll upp i helt i 30 dgr, har druckit vid ett fåtal tillfällen de senaste månaderna. Och blivit så fruktansvärt bakfull. Inget att längta efter. Att dricka när man bestämt sig för att sluta är inte heller kul. Bättre att låta bli helt.

Alla dessa dagar

...för era kommentarer o stöd....HA HA AA patrullen e grymma!
Fy satan vad svårt det var igår. Gick o tränade o det kändes lite bättre ett tag. Sen skulle det grillas o vi hade gäster. Jag hade såna besvär att jag kallsvettades medan jag fixade käket. Mineralvatten vid grillen....sen vid middagsbordet ska man sitta och vara social och trevlig, när man egentligen bara vill ta vinaren på bordet o gå ner i källaren o svepa den rakt av.....sen kan jag bli social o trevlig igen, fast utan att anstränga mig :)
Efter middagen åkte jag o köpte godis. Vräkte i mig o hela tiden kallsvett och sug efter vin. Min tanke igår var att om jag får ett sånt här sug vid fel tillfälle så är jag fullständigt rökt. Så tacksam att jag inte åkte dit igår! Utan tvivel är det detta forum och alla ni som finns här och som bryr sig - som jag kan tacka för att jag klarade av gårdagen. Min tanke var hela tiden att "Jag måste få berätta för er om min fredag" ....ni är ju de enda som förstår. Supertack för att ni finns!
När jag vaknade imorse kände jag mig nästan bakis...antagligen har kroppen o hjärnans belöningscentra fått kämpa hårt.

En sak jag la märke till var hur måttliga de andra i sällskapet är. Eller rättare sagt hur omåttlig jag är och det måste alla ha sett, även om jag hittills inte riktigt trott det. Det gick åt en halv flaska rött och två öl på tre personer en fredagkväll. Den blyga mängden hade jag lätt slafsat i mig innan maten stod på bordet, i vanliga fall.

Nu jeklar e de lördag o den reder vi ut! En dag i taget. En minut i taget.

Nyckelpigan

Vilken fantastisk bedrift!!! Jag är stum av beundran. Jag är övertygad om att det blir lättare nästa gång! Jag hoppas jag kan vara lika stark när jag får ett sådant sug. Som du skriver, alla här förstår vilken sak du klarat av! Kram