Hej vänner! Ja, ni känner ju inte mig, men jag har läst här på forumet i rätt många år nu. De senaste månaderna har jag läst mer än nånsin, så därför känns det lite som om ni faktiskt är mina vänner också. Och jag säger som Lena Nyman gjorde i sin tråd: Jag tycker om er. Det finns en sån omtanke här på forumet och en sån humor i trådarna, så om ni som verkar vara såna trevliga, intressanta och roliga människor finns här, är jag kanske inte heller helt misslyckad om jag inte kan hantera alkoholen.

De första åren när jag läste här kände jag mig som att mina problem inte var så stora. Drack för ofta, drack i smyg kanske, men blev aldrig för full, inga minnesluckor. Hanterbart. Ingen som märkte. Drack för att somna.

Sen har det gradvis blivit värre. Oftare, större mängder, minnesluckor. Vid olämpliga tider. Smygdrickandet eskalerade. Usch och fy. Barnen har kanske märkt, vilket jag absolut inte vill tänka på. Min sambo vet nu, efter att ha hittat gömmor förra sommaren, och nu till sommaren. Hans besvikelse denna gång var enorm. Jag har ju skött det ganska snyggt. Många gånger har jag trappat ner, som längst tre månader, då med "målet" att få dricka igen och det har jag gjort. Har hållit upp några dagar för att sedan trilla dit igen. Känt mig nöjd med mig själv när jag bara druckit 1-2 öl el 1/2 flaska vin.
Innan sambon kom på mig i maj, hade jag börjar undra om det verkligen skulle gå att sluta på egen hand. Inte vågat börja skriva här för jag vill ju inte misslyckas så att det syns. Varit gruvligt avundsjuk på de som verkade lyckas så lätt... Men de trådar som beskriver misslyckandena, kämpandet, eländet är nog de som är mest lärorika ändå. Just nu hoppas jag att det här ska gå vägen, att jag inte ska dricka för mycket eller i smyg igen. Men om jag trillar dit, så ska jag in här och skriva. Jag har haft alltför lätt att sudda bort mina misslyckanden i mina tankar. Tror att jag kanske klarar det denna gång. Ska inte dricka något hemma i fortsättningen. Bara alkoholfritt. Så tack alla här som kämpat/kämpar och vistas här i forumet. Jag har haft en enorm hjälp av er kamp särskilt de sista månaderna. Ni är inspirerande.

Ja tänk vad lätt valet är när hjärnan är klar och redig... Vad är det för app du tänker på i ditt tidigare inlägg? Jag avslutar med en (kanske medvetet) dum fråga-vad är det för mening att dricka precis när du ska sova? Vad är skönt med att knappt hinna känna rus förrän man hunnit somna? Jag vet att du och jag dricker av olika skäl och i olika sammanhang och frågan är vänligt om än kanske lite korkat ställd. Ha en fin balanserad helg, det ska jag försöka att ha.

Nykter natt med god sömn! Ska inte säga att det var kampfritt, men om man inte tar första glaset är man i form att fatta lite bättre beslut. Finns bara öl hemma, jag funderade men det blev inget. Så skönt idag, för då hade jag behövt återställa det idag och det hade jag haft ångest över. För det ska ju inte märkas.

Appen är nån app som nån ska ha använt där man färgmarkerar dagar beroende på om man druckit el inte. Eftersom jag inte förgås av skam när jag dricker har jag tyvärr också en tendens att förtränga att det hänt och försköna verkligheten. Så lite svart på vitt skulle vara bra tror jag. Nu är det dock en vecka vit så det känns bra.

Vitsen med att dricka på kvällen strax innan man ska sova.., ja, det är ju så jäkla dumt så det finns liksom inget försvar. Jag började dricka när jag blev trött på grund av järnbrist, var stressad, sov dåligt och tog då till alkohol. Så nu när jag är stressad och trött sitter känslan kvar rätt starkt att jag behöver vin för att komma till ro. Det är inte sant nånstans. Är det nåt jag kan så är det att somna. Och, ja då hinner jag inte alltid dricka upp och när jag vaknar på natten för att jag druckit, då sitter känslan kvar att sömnen är ett problem och jag blir rädd att inte få tillräckligt med sömn och om nåt finns kvar dricker jag ofta upp. Det måste ju dessutom ta slut. Funderar över just det där med sömn och hjärnan. Såg nåt program om människor som rätt omedvetet gjorde en massa dumt på natten... och det är lite så som att det saknas nån spärr. I alla fall när jag dricker. Men det är också då som jag sover dåligt. Och jag älskar att sova. Att sabba det med alkohol är sjukt korkat. När man ser nyktert på saken...,

slutanu

En vecka är ju kanon ju! Bra jobbat! Håller med dig om att sömnen blir så mycket bättre utan alkohol!

Säg till om du hittar en sån app, skulle vilja testa. Ja vilka mönster och märkliga (o)vanor man kan skapa för sig själv alltså.
Hur går det i helgen då? Jag var på bio igår och det blev ett glas vin innan. Fick frågan om att gå vidare efter filmen men svarade sekundsnabbt nej utan att tänka, av självbevarelsedrift. Kändes skönt att komma hem nykter och vara fräsch idag.

Ja, Vilja, nog är den mycket smartare än min strategi i alla fall, fast man kan ju undra vad vi håller på med båda två. Jag har i och för sig inte bestämt mig för att vara helt vit, så jag får inte ångest av att jag druckit.
I fredags drack jag 1/2 flaska vin öppet och 1/2 flaska vin i smyg + en öl. 7,5 sg alltså. Klart berusad senare på kvällen och det vill jag ju inte att barnen ska uppleva. Försöker vara tyst så att det ska märkas då lite som möjligt. Lägger mig och sover förvånansvärt bra. Veckokonsumtionen ok alltså... men allt på en gång? Känner att det är nog nu. Igår hade jag vin hemma men valde att inte dricka. Känner mig trött på alkohol faktiskt. Till fredagsmiddagen inbillade jag mig att det var godare med riktigt vin (det skulle vara vin i såsen) och det var möjligtvis godare, men eftersom jag, min vana trogen, handlade en halv flaska extra så var det mycket fokus på i att få i mig det vinet i smyg.
Jag känner mig helt färdig med det livet. Det kommer nog att betyda att jag inte kan/ska dricka hemma. Det är här hemma problemet finns och igår när jag funderade på vin el inte vin, funderade på maten och att äkta rödvin säkert är godare till, osten som vi hade blir också godare, men nej, just nu könner jag mig verkligen färdig. Så vinet får stå. Häller inte ut, för jag kan just nu inte tänka mig att jag kommer att få för mig att korka upp det. Får väl se om det händer. Men jag är klar nu med det här, trött, inte sugen.

Och Allva, jag har inte lyckats hitta appen. Känner just nu att jag klarar mig utan. Bra jobbat att tacka nej till fortsatt utgång.
Och Vetejvem, tack för pepp. Funderar ibland på hur sömnpåverkan av a och alla dåliga beslut hänger ihop. Tror att det har stor betydelse.

HungrigArgLedsenTrött...
Visserligen bara HT men dialogen är där. Trots att jag var SÅ säker igår. En gång är ingen gång... vore det inte lämpligt? familjen lägger sig tidigt och då kan vi passa på... Nej, NEJ, NEJ!!! Jag får inte ut nåt av det, sover dåligt, får ont i magen och blir ännu tröttare. Det ger mig INGENTING, ska det vara så svårt att fatta?

Anders 48

.....håller med dig! Den där j-a dialogen som dyker upp ibland. Det gör den hos mig också ibland - och ärligt så kan jag ibland känna en genuin och komplett önskan om att få sitta i soffan och vara full. Bara vara full. Inget annat. Men det är ju just så att "inget annat" fungerar. Det kostar för mycket. Bara vara full.....-är ju inget alternativ för oss här inne. Men vad mysigt det skulle vara. Dock har ju de flesta av oss fattat just detta. Bara vara full-perioderna är liksom över för oss, vi klarar ju inte det. Hoppas att din dialog har vett att tystna......Jag håller på dig..:-)

Jodå, när jag inte handlat något så var det ok. Lite mat på det, lite läxor i lugn och ro (eller nåt..., i allafall med tålamod) och så en god natts sömn.
Och jag gillar inte ens att sitta i soffan och vara full... eller rättare sagt, jag gillar inte att upptäcka att jag är full när familjen är vaken. Skäms redan under fyllan faktiskt, så det är ju aldrig angenämt. Och om de inte är hemma och jag kan dricka blir jag ändå bara trött och vill sova. Och sover dåligt! Ja, för att svara någon härinne på en fråga "jag är dum i huvudet på riktigt". Inte igår dock. Vet nu att jag verkligen måste begränsa eller strypa intaget helt. Det var skönare för ett år sedan när jag inte drack hemma. Då behövde jag inte ha de här funderingarna och dialogerna. Kör vidare vitt.

AlkoDHyperD

Du vann dialogen. Nästa gång har du den erfarenheten med dig och kan tysta den snabbare??

Två veckor sedan jag skrev. Det har gått sådär. Fler nyktra dagar än fulla, många fler, men 5 av 14.., och då nästan en flaska vin per kväll. Säger sig själv att det inte är bra. I morse vaknade jag nykter efter en mycket god nattsömn. Fantastiskt, så gott sover jag bara nykter, men efter jobbet var tankarna där på att handla. Helt övertygad om att jag skulle göra det, men jag hejdade mig. Och det kändes rätt! Har jag ångrat mig under kvällen, ja litegrann kanske, men nu är det ok. Nu sover jag bra inatt igen.
Men jag är ju lite trött på mig själv och mitt velande. Har funderat på vad jag gjorde när det hick bra, tränade och en aktivitet som gav ro..., det är kanske det som är grejen. Har börjat träna, behöver kanske komplettera med lite ro.

AlkoDHyperD

Ångesten finns i ambivalensen. Första inlägget i min tråd med samma rubrik beskriver vad jag menar.
När det finns ett val, när det bara är den egna viljan som det hänger på och möjliheten är en realitet, då kommer ambivalensen, velandet, förhandlandet. Och det tar kraft!
-Jag är fri att välja en sväng via systemet - förhandling, för/emot...diskussionen i huvudet som upptar tid och flyttar fokus från annat
-Jag är fri att välja om jag ska dricka ikväll eller inte, för det finns vin hemme, eller systemet är fortfarande öppet och jag kan åka dit - ny förhandling och stress dessutom eftersom beslutet måste fattas innan det är för sent....
-Jag har inte bestämt med all tydlighet inför mig själv eller omgivningen hur dagen eller veckan ska se ut när det gäller a-intag utan lämnar det åt dagsform och tillfälle - friläge för a-jäveln som kommer att bosätta sig i huvudet med olika skäl till varför det skulle vara ett bra tillfälle just nu...och kampen fortsätter mellan förnuft och beroende
Träning och tillfällen till ro låter bra. Behöver du även göra upp en icke förhandlingsbar deal med dig själv carje morgon, eller varje vecka? Säkra upp den genom att ta hjälp av en utomstående "portvakt" eller skriva ner planen och hur du bestämt dig här?
Valet klart redan innan frågan uppstår, vilket kanske till och med gör att förhandlandet uteblir.
Tänk dig en situation när det är helt omöjligt att dricka. Eller att tillgången är helt strypt. Typ den där öde ön som MM skrev om. Vad skulle du tänka på istället? Hur skulle det påverka frestande tankar?

Ja, du sa nåt där AlkoHD, fri att välja. Tog dina ord och skrev ett råd i en annan tråd.., Radiostyrd, det är så det känns ibland, men man är faktiskt fri att välja. I den friheten så kommer också ett ansvar. Ville åka förbi systemet idag. Jag är fri att välja! Men då ska jag ju också kunna förklara valet... jag vill åka förbi systemet för att... för att jag är trött, stressad, har gjort ett bra jobb... vill koppla av... och som nyaMagnus skrev... då spelar vi skivan till slut... Köper kanske en flaska vin. Dricker upp den, somnar. Vaknar 03:30.... bakis, somnar om efter ett par timmar. Trött seg! Nä, det låter ju inge kul. Blev inget vin. Är jag sugen? Kanske lite - men vet inte exakt på vad, känns eg inte lockande alls att klunka vin. Ganska nöjd med att få en god natts sömn. Och den här filmen har faktiskt ett lyckligare slut.

Tack för hälsningen Vilja! Ja, det är väl så det behöver vara. Lagom när det flyter, ok, gött, mysigt. Nåt glas med vänner. Lagom. Så är det nu, men när jag tar till a för att minska stressen. DÅ funkar det inte längre. Händer då och då. Jag stoppar snabbt! Så har vi det nu, alkoholen och jag. Funderar på vad som händer när man slutar bromsa. För det har också hänt. Men även det nu under hyfsad kontrolll. Stoppat snabbt, men lite för sent. Just nu är det stabilt... fast när man läser andra trådar härinne så är just de orden början på återfall. Men jag känner mig så trött på alkohol just nu. Mätt! Kanske det, inget tomrum att fylla just nu. Efter 4 dgr ledigt!

Tack Vilja, vitt blir det. Ska köra och vill för den delen inte ha nåt vin längre. Nu har demonerna flyttat ut igen. Konstigt det där.

Det är viktigt med ro, om man inte får ro kan det vara enkelt att hamna fel med alkoholen igen. Sätt dig själv först och försök hitta lite lugn. Kram

Tack Nystart och Vilja för era inlägg! Ingen tid för ro i helgen. Dessbättre ingen tid för a heller. Tänkte köpa vin i torsdags men missade stängningstiden. Det skulle aldrig ha hänt när det var som värst. Då hade det varit prio 1 att gå på systemet. Man får se det som positivt. Nu har jag en hektisk helg och ingen a. Ingen möjlighet att handla heller. Och jag förstår heller inte hur jag skulle hinna dricka. Hektiskt är kanske bra ändå.

AlkoDHyperD

Om du hade hunnit till systemet, och om du hade haft något hemma i helgen, och om suget hade kommit och du hade gett efter...
Skulle du då inte tagit dig tid, mitt i allt det hektiska, för att få sitta en stund och dricka?
Ge dig själv den tiden i helgen!
Hur hektiskt det än är, och kanske just för att det är hektiskt, måste vi ju i ärlighetens namn säga att vi alltid haft tid att varva ner med ett glas eller två, eller hur?
Nu behöver du det som mest!
Om du tänker dig tiden det skulle tagit att konsumera och återhämta dig från det du kunde ha köpt om du hunnit eller prioriterat systemet. Avsätt den tiden i helgen - åt dig själv. Förebygg. För om stressen slår klorna i dig blir du sårbar. Om det så bara finns fem minuter - ta dem! Andas och lyssna inåt och bara vila. Tiden är inte avgörande. Fem minuter ger din själ chans att hinna ikapp.
Här där jag bor är det en varm sommardag idag. Jag har mycket på min att-göra-lista. Och högst upp på den, och mellan punkterna som ska betas av, står det "ligga i solen och andas". Jag behöver tanka energi för jag saknar "balanssinne" (dvs balans mellan vila och aktivitet) och känner tecken på överbelastning i hela kroppen. Hög puls, vaknar tidigt utan att ha sovit klart, sämre träningsprestationer (utmattad innan jag ens kommit igång). Så, återhämtning finns med i min lista, för annars spricker det andra också...
Kram

Ni har så rätt. Jag måste andas och mitt allt i detta hektiska så har jag faktiskt tankat energi. Kanske började redan i fredags när jag insåg att jag inte skulle hinna klart med jobbet om jag också skulle vara en duktig mamma. Och jag valde familjen. Övertalade mig själv om att det var rätt val. Och det är det. Det var faktiskt inte så viktigt att göra jobbet just i fredags.
De måsten som jag stressade över visade sig också vara terapeutiska på nåt sätt. Har säkert att göra med vädret - sommarvärmen är så underbar! Allt blir lättare.
Jag är så otroligt dålig på att vara här och nu. Är alltid långt fram i planering och organisation. Ett jäkla släktdrag! Det finns givetvis fördelar, men man blir tråkig och det blir jobbigt. Det är då jag vill ha ro. Men nu känner jag ett lugn. Det är kört på nåt sätt. Det är bara att bita ihop och göra det man ska. Här och nu! Ska försöka göra som du säger ADHD och lägga in avkopplingen. Ska också försöka att inte leva i framtiden utan här och nu.