Hej vänner! Ja, ni känner ju inte mig, men jag har läst här på forumet i rätt många år nu. De senaste månaderna har jag läst mer än nånsin, så därför känns det lite som om ni faktiskt är mina vänner också. Och jag säger som Lena Nyman gjorde i sin tråd: Jag tycker om er. Det finns en sån omtanke här på forumet och en sån humor i trådarna, så om ni som verkar vara såna trevliga, intressanta och roliga människor finns här, är jag kanske inte heller helt misslyckad om jag inte kan hantera alkoholen.

De första åren när jag läste här kände jag mig som att mina problem inte var så stora. Drack för ofta, drack i smyg kanske, men blev aldrig för full, inga minnesluckor. Hanterbart. Ingen som märkte. Drack för att somna.

Sen har det gradvis blivit värre. Oftare, större mängder, minnesluckor. Vid olämpliga tider. Smygdrickandet eskalerade. Usch och fy. Barnen har kanske märkt, vilket jag absolut inte vill tänka på. Min sambo vet nu, efter att ha hittat gömmor förra sommaren, och nu till sommaren. Hans besvikelse denna gång var enorm. Jag har ju skött det ganska snyggt. Många gånger har jag trappat ner, som längst tre månader, då med "målet" att få dricka igen och det har jag gjort. Har hållit upp några dagar för att sedan trilla dit igen. Känt mig nöjd med mig själv när jag bara druckit 1-2 öl el 1/2 flaska vin.
Innan sambon kom på mig i maj, hade jag börjar undra om det verkligen skulle gå att sluta på egen hand. Inte vågat börja skriva här för jag vill ju inte misslyckas så att det syns. Varit gruvligt avundsjuk på de som verkade lyckas så lätt... Men de trådar som beskriver misslyckandena, kämpandet, eländet är nog de som är mest lärorika ändå. Just nu hoppas jag att det här ska gå vägen, att jag inte ska dricka för mycket eller i smyg igen. Men om jag trillar dit, så ska jag in här och skriva. Jag har haft alltför lätt att sudda bort mina misslyckanden i mina tankar. Tror att jag kanske klarar det denna gång. Ska inte dricka något hemma i fortsättningen. Bara alkoholfritt. Så tack alla här som kämpat/kämpar och vistas här i forumet. Jag har haft en enorm hjälp av er kamp särskilt de sista månaderna. Ni är inspirerande.

Summerar veckan som gick: en aw med 1 öl och ett glas vin. Trevligt, lagom! Det var rätt många timmar så det var verkligen lagom.
Sen kom fredagen, var inte särskilt sugen men med vana steg beslutade jag mig för att gå på systemet och köpa 1/2 flaska vin.... och så förstås 50 cl till för att vara på den säkra sidan. Eller nåt! Drack givetvis upp alltihop. Lätt bakis på lördagen. Drack en öl på morgonen också. Toppen! På sätt och vis positivt att kroppen säger ifrån. Köpte inget mer så resten av helgen var bra.
Får fortsätta att dokumentera mina tillkortakommanden. Har en tendens att "glömma bort". Eller försköna i efterhand. Ny nykter vecka nu då!

Varför blir det så här när vi inte vill? Jag var fast besluten om att vara nykter i lördags, sen kom önskan om köttfärssås från barnen så jag åkte ner för att handla, vet inte hur och varför men väl hemma hade jag också med mig vin och sprit. Drack kopiösa mängder efter att alla andra lagt sig. Var tokigt sjuk igår men till slut så till slut framåt kvällen med sprit kvar så gick det fel igen, dock inte alls lika illa som i lördags. Jag vet att jag måste sluta helt, men det går liksom inte. Jag kan ha ett par nyktra dagar, veckor men sen slår det slint och spöket slår till och säger att jag inte har problem och så börjar det om.

Har undrat hur det går för dig... och jo, de där rsdiostyrda stegen måste man jobba med och att ha a-fritt hemma. För mig går det lättare efter ett tag, men den första tiden är besvärlig. Och jag vet inte hur många misslyckade försök jag hade bakom mig innan jag lyckades ta en lång nykter period tidigare. Den kan jag luta mig mot nu. Jag vet att det går, jag vet att jag kan och jag vet att det blir lättare igen. Man gör det rätt svårt för sig om man inte vill sluta helt. Och jag är fortfarande inte där. Dock måste jag återigen lägga av med hemmadrickandet. Lycka till Nystart! Tror man kommer sakta framåt.

Var på ett bedrövligt möte i tisdags. Hade gått hem o druckit om nåt fanns hemma, men det var tomt. På onsd tyckte jag att jag förtjänade att dricka så jag handlade och drack när familjen lagt sig. Bakis på torsdagen. På fredagen tyckte jag också att jag kunde få vin och det fick jag. För mycket. Igår 1/2 flaska. Idag finns inget hemma. Funderar på om jag hade klarat mig om det där mötet inte hade funnits. En klar trigger var det i alla fall. Jag kämpar vidare. Har i alla fall fler nyktra dagar och det är inte a-fixerat här just nu. Tar en dag i taget.

Lena72

kör vi.....
Kom igen!
Kollar till dej i morgon!
Kram

Jag förstår Sisyfos, har du fått tid att berarbeta mötet nyktert nu?

Hänt har hänt, lägg inte så mycket värdering i det.
Nu kör vi en måndag utan promillehalt ?
Kanske kicka igång dopanimerna i hjärnan med dampdans i köket?
Pusspåre ?

Jajamän, en liten svängom i köket gjorde nog susen.
Behöver begripa mig på mig själv bara. Jag mår så jäkla mycket bättre utan. Om jag ens gillade att vara full så vore det ju lite lättare att fatta.,, men om jag väljer vad som är trevligast så vinner nykter sömn framför berusad sömn... Och jag gör ju inget annat än sover när jag är berusad. Nykter nu i alla fall. Ska väl inte ljuga och säga att jag inte har funderat över möjligheten att handla nåt idag, men sitter här utan. Pust!

Skönt med en måndag med riktig sömn ❤️
Då kör vi en tisdag utan promille tycker jag. Copy paste gårdagen, för att fundera får man ju göra. Ja du FÅR ju dricka A oxå, det är ju ingen som förbjuder dig. Men du väljer välmående framför, eller hur?

Fundera på du, notera tankarna och sen gör du det som är bra för dig istället. Kanske en chokladboll? Eller kanske ett nytt te? Eller en apelsin (alltså apelsinerna just nu är to die for, skojar inte ens...)

Kag körde oxå dampdans igår när jag lagade middag ❤️?
Tänker på dig ?

Vi verkar vara ganska lika du och jag Sisyfos. Jag orkar inte med detta hattande med att konstant fundera om jag ska dricka eller inte. Jag har iallafall nyktra dagar varje vecka, ibland 1 och ibland 4-5 stycken. Men det jobbiga är ju att helt plötsligt sitta med ett glas vin trots att det var bestämt att kvällen skulle bli nykter. Jag vet inte hur många ggr jag åkt ner till affären sen eftermiddag för att handla mat och sedan ha minst en flaska vin med mig hem. Igår hittade jag dessutom en flaska whisky som jag gömt för mig själv, patetiskt jag vet - som om jag inte skulle veta var jag gömt den. Sov riktigt risigt efter det med helt torr mun hela natten, usch och fy.

Nu tycker jag att både du och jag skärper oss, varför inte börja med ett nyktert februari?

Nystart: Ja, vi är väl lite lika du och jag. Vi har inte bestämt oss för att avstå. Jag har inget hemma nu. Skulle aldrig ens kunna gömma en flaska. Redan om jag köpt den skulle den bränna i mitt medvetande och vilja drickas upp. Skulle vara besatt. Behöver en längre a-fri period nu, så varför inte februari. Efter en löngre a-fri period finns inte funderingarna på samma sätt om att dricka el inte. Det har blivit en vana. Så är det inte nu. Jag måste fundera och välja. Idsg valde jag rätt. Hoppas allt det blir fortsatt så ett stort anal dagar. Lycka till du också Nystart!

För mig spelar det inte stor roll om jag har hemma eller inte, jag har bara 5 minuter till den där förbannade affären - som dessutom ligger vägg i vägg med matbutiken. Skulle det vara stängt där finns det en butik som säljer 3,5% inom ännu närmre avstånd. Men igår blev det nyktert och det måste bli många fler nyktra dagar. Det går åt rätt håll men med många hack och fall. Jag vinner segrar jag inte klarat att vinna innan, men sen faller jag då jag direkt efter en seger firar med A - helt sjukt egentligen. Men nu blir det nyktert.

Nystart: dags att flytta kAnske, i ren självbevarelsedrift ?? För mig tar det 10 min med bil el 15 på cykel. Inte särskilt mycket längre, men det kräver ju en liten insats. Har dock 2 bolag på 5 min avstånd från jobbet. Då kan man alternera så det inte märks att man handlar ofta. 5 min ifrån... det är ju ingen höjdare. Du kanske ska be dem porta dig?

3,5:or var aldrig min grej... (då är det ju lite alkisvarning)... fast jag vill ju inte minnas de gånger jag köpt 3,5:or.. en lördagmorgon... nån måndag em när jag inte hann till bolaget... j. Men just det är lääänge sen nu. Må jag aldrig återvända dit igen. Tror att det gäller att minnas det där ändå. Det som skaver... för även om det inte är toppen nu så är det i alla fall fler vita än grå dagar i kalendern och ett fåtal svarta.

Studenten: tackar som frågar. Pigg och nykter! Eller pigg o pigg???? Läxor kan vara vääääldigt tålamodsprövande, tonåringar likaså. Men nykter i alla fall. Har inte haft tid med nåt annat heller.

Helgen gick bra! Torsdagen mindre bra. Drack i smyg och blev påkommen av sambon. Det var han som bad mig gå på systemet och då passade jag på att handla lite. Hade verkligen inte behövt nåt den dagen. Det känns stabilt, men när jag ändå var där så. Och sen när jag handlar så var det bara att dricka upp. Det MÅSTE drickas upp. Bakis på fredagen och som sagt även påkommen på torsdagen. Sambon börjar bli trött på mig och tycker att jag ska gå till nån och prata. Det är väl minst 4:de gången han ertappar mig. Jag vet dock inte vad jag ska säga. Dricker inte så mycket nu, inte så ofta heller och inte okontrollerat när jag dricker. Det är klart att jag har problem, men det känns inte ohanterligt. Känns som om jag faktiskt kan komma tillrätta med det igen med er hjälp. Och just nu är det grönt igen. Hmmm har precis skrivit till Mick att det är sådana uttalanden som brukar föregå återfall. .. men det könns allvarligt som att jag är tillbaka mot hur det var för ett år sedan. Och då hade jag varit nästan nykter i några månader. Visst kanske en terapeut vore bra, men det är rätt dyrt ich som sagt just nu könns det ungefär som att jag vet vad de kommer att säga. Ungefär samma som ni talar om härinne. Sen är det väl en process i att erkänna högt och att prata om det högt. Det kanske skulle vara bra. Jag känner mig alltid lite lättad när jag pratat med sambon om det. Även om vi inte är eniga om hur jag bör gå vidare. Hade jag obegränsat med pengar skulle jag satsa på terapi, men nu ser det inte ut så. Och jag vet inte hur det skulle gå att få på remiss, nu när drickandet ser ut som det gör just nu. En ggr/v, en dryg flaska vin per gång. Men jag kanske bara förnekar vidden av problemet som sambon tror. Och ibland när jag läser här så undrar jag om jag också kommer att få tätare och tätare återfall med större och större konsekvenser. Det kanske följer ett mönster beroendet. Det är sånt som man kan grunna på. Kommer att vara på min vakt, men tänk om det inte räcker.

Lim

Tänk sådär funkar jag också. Om jag har alkohol hemma så måste jag dricka upp det. Har hänt också att jag hällt ut snabbt som sjutton om något blivit över från nåt tillfälle. För annars går jag runt och tänker på att jag måste dricka upp det fast jag inte vill ha ens. Konstigt.

Tänker också som du kring större och tätare återfall... just nu kanske vi är okej. Både du och jag dricker inte stora mängder. Men en vacker dag kanske det har eskalerat. Så det gäller nog att stoppa i tid. Och när är bättre än nu?

Så tänker jag som lim, ingen alkoholast hemma. För att förenkla för dig.
Och sen kanske säga till sambon att inte be dog köpa?

Ja jo en terapeut köstar, men det gör alkohol oxå i längden. Vilken av de alternativen vill du lägga chash på? ;)

Mår du bra av den flaskan vin varje vecka? Och vem är det du smygdricker för egentligen?(

(Ställer frågorna till dig, för dig)
Kram ?

Hej!

När jag läste inläggen tänkte jag precis som Studenten,och så hann han/hon före mig. Ja, så kan det gå :)
Jag tycker att din sambo behöver ta sin del av ansvaret, är han besviken och arg på dig för att du dricker ska
han inte be dig "köpa ut" åt honom. Vill han dricka kan han köpa hem själv, inte sant?
Och just det behöver du vara tydligare med, det blir din ansvarsdel i just den frågan. Och är det okej att ha
alkohol hemma just nu? Var rädd om dig!