Hej vänner! Ja, ni känner ju inte mig, men jag har läst här på forumet i rätt många år nu. De senaste månaderna har jag läst mer än nånsin, så därför känns det lite som om ni faktiskt är mina vänner också. Och jag säger som Lena Nyman gjorde i sin tråd: Jag tycker om er. Det finns en sån omtanke här på forumet och en sån humor i trådarna, så om ni som verkar vara såna trevliga, intressanta och roliga människor finns här, är jag kanske inte heller helt misslyckad om jag inte kan hantera alkoholen.

De första åren när jag läste här kände jag mig som att mina problem inte var så stora. Drack för ofta, drack i smyg kanske, men blev aldrig för full, inga minnesluckor. Hanterbart. Ingen som märkte. Drack för att somna.

Sen har det gradvis blivit värre. Oftare, större mängder, minnesluckor. Vid olämpliga tider. Smygdrickandet eskalerade. Usch och fy. Barnen har kanske märkt, vilket jag absolut inte vill tänka på. Min sambo vet nu, efter att ha hittat gömmor förra sommaren, och nu till sommaren. Hans besvikelse denna gång var enorm. Jag har ju skött det ganska snyggt. Många gånger har jag trappat ner, som längst tre månader, då med "målet" att få dricka igen och det har jag gjort. Har hållit upp några dagar för att sedan trilla dit igen. Känt mig nöjd med mig själv när jag bara druckit 1-2 öl el 1/2 flaska vin.
Innan sambon kom på mig i maj, hade jag börjar undra om det verkligen skulle gå att sluta på egen hand. Inte vågat börja skriva här för jag vill ju inte misslyckas så att det syns. Varit gruvligt avundsjuk på de som verkade lyckas så lätt... Men de trådar som beskriver misslyckandena, kämpandet, eländet är nog de som är mest lärorika ändå. Just nu hoppas jag att det här ska gå vägen, att jag inte ska dricka för mycket eller i smyg igen. Men om jag trillar dit, så ska jag in här och skriva. Jag har haft alltför lätt att sudda bort mina misslyckanden i mina tankar. Tror att jag kanske klarar det denna gång. Ska inte dricka något hemma i fortsättningen. Bara alkoholfritt. Så tack alla här som kämpat/kämpar och vistas här i forumet. Jag har haft en enorm hjälp av er kamp särskilt de sista månaderna. Ni är inspirerande.

Som Studenten skrev så var boken kanske lite svår att förstå om man inte riktigt gav sig tid. Kanske därför det råder så delade meningar om den. Nu bara MÅSTE jag läsa den där boken.
Och Maharion, jag tror som du att ilska är bra. Boxarboll får det bli, jag gillar inte att förstöra saker -alldeles för snål. Möjligtvis riva en kartong i så fall.
Och ja, jag har accepterat att det är ok att vara arg, ok även igår när jag blev arg på x som inte kommer att leva så länge till. Inte arg, arg men lite irriterad. Det blev x också. Såna är vi fortfarande. Det är de gamla ränderna som lyser igenom vår nya kostym. Och de nya kostymerna passar väl ingen av oss helt enkelt. Vet att det finns kärlek där och det får räcka.

Tack för frågan. Det är efter omständigheterna väl. Det är nog den i princip värsta perioden i mitt liv, men det känns tryggt nu med alkoholen. Drack tre öl i onsdags för att koppla av och somna. Misslyckande? Ja på sätt och vis kanske, men det är otroligt speciella omständigheter och jag tänker inte göra det till en vana. Jag söker avkopplingen, men låter bli vinet. Det var 3 st 33 cl öl och när jag vaknade kändes det som när jag drack. Lite dimmigt, lite huvudvärk och smakade gammal räv i munnen.

Min önskan är ju att jag ska kunna hantera alkohol "normalt" och i det ingår kanske att någon gång ta alkohol för att lugna sig. Så av den anledningen är jag glad att det räckte med 3 öl. Att jag inte gick loss på vinet också el valde det från början. Å andra sidan så vet jag också att det inte är möjligt att ha whiskey eller nåt sånt hemma. Där är jag absolut inte ännu. Kommer kanske aldrig att vara igen.
Så så är det, uppskattar frågan Studenten! Och grattis till lyckade tentor, framgångsrikt arbete, att du har snygga naglar och röv och framför allt till att du verkar vara en sån underbar person ?.

Det är ju jätte bra Sisyfos att du tog ölen istället för vinet, en vinst i sig. Att ha whisky eller annan starksprit hemma är nog som att hoppa fallskärm och medvetet inte ta på sig skärmen. Jag har inte det hemma heller, kommer inte ha på ett tag, om någonsin (och det är helt okej med mig ?)

Haha så du såg det om röven XD

Jag har en låt till dig,
This to shall pas av Sinclair. Finns på Spotify ❤️
Hoppas du får en snäll dag fina du, kram!

Tack för låten studenten!
Jag skrev ju att det nu är den värsta tiden i mitt liv. Tänkte efter lite sen och vet ni, det var faktiskt värre när jag tappat kontrollen över alkoholintaget.
Nu: oro, ångest, vanmakt, rädsla, sorg osv.
Då allt ovan, kanske något mildare än nu, men kopplat till ett självförakt och rädsla för att stå där med skammen - upptäckt.
Det lilla rus man hade kan ju inte på långa vägar uppväga alla negativa känslor. Nu kan jag prata med folk om känslorna. Vissa kan hantera det, andra inte. Då var man helt själv med sina känslor. Beroende är ju ett jäkla elände och det är så tråkigt att det ska vara förenat med en dån skam. Det är en sjukdom och man kan lära sig leva med den. Det hade varit bättre om man kunde gå ut och tala om att "jag har en liten släng av alkoholism just nu" och sen få ett litet program, eller medicin. Nu skulle jag kunna få hjälp... Och nu är det ändå bättre än då.

Jag tänkte tanken men skrev det inte, måste ändå kännas lite tröstande mitt i misären att du klarar detta?
Du har kontrollen över ditt liv, du behöver inte söka ett rus för att överleva, det klarar du ändå. Haha "jag har en släng av alkoholism just nu" prosit! Krya på dig. Ja om det endå var så enkelt va.
Synd att alkoholismen och skammen håller handen så hårt. Vad skönt det hade varit med ett prosit och ett piller att ta detta så blir det bättre.
Det är väl pillret som är detta forumet och samtal utanför egentligen, när jag tänker efter.

Hur som helst.
Ta hand om dig, och som Ebba brukar skriva till mig VAR RÄDD OM DIG! Säger jag till dig.
Kram

LenaNyman

... var rätt så på pricken. Så om du tar den föreställningen så hoppar jag i min fantasi rätt in i ditt liv, precis just nu. Där finns jag nu, alldeles bredvid dig, och jag säger inte så mycket. Jag bara är där du är, och håller dig sällskap.

Just det gör jag just nu.

Leverjag

Så bra att du orkar igenom detta utan alkohol. Det är många känslor som kommer upp till ytan. Massor av gammalt och nya insikter. Glad att Lena Nyman sitter med dig efter toabesöket. ;-)) Jag inser ju nu att jag inte bearbetat all sorg i den chock och kamp jag levde i förut. Sedan fastnade alarmknappen påslagen och det enda jag ville var att domna bort.

Du är fin. Kramar ???

Nja... Det har ju inte riktigt varit utan alkohol här. Hade gäster i fredags och drack 2 glas vin. Vaknade på natten och drack resten i flaskan, ca 1 glas vin och dessutom 3 öl. Vad nu det skulle vara bra för. Jag vaknar alltid på natten när jag har druckit på kvällen. Annars kan jag minsann sova en hel natt. Ytterligare en anledning att avstå.
Hur dom helst så var jag lite bakis på morgonen. Inte så angenäm känsla.
Och i lördags var jag bortbjuden och fick vin, bubbel och likör. Vaknade på natten, men nu drack jag inget. Fattar inte riktigt vad det är det där med att dricka upp. Det fanns vin kvar från fredagen där på natten och då blir jag som besatt. Det bara måste ta slut i flaskan. Å sen var det rakt på med det gamla beteendet. Några öl också. Å så tankarna - de där fylletankarna jag har, när man minsann ska reda ut saker och ting. Jag ska se till att säga min mening, kräva upprättelse.,. Ta itu med... Inte roligt att märka att jag känner igen detta knäppa ältande också. Fyllan är ju inte ens rolig. Jag blir bara trött på mig själv.

Förstår om det låter som att leka med elden, men jag känner mig idag väldigt säker på att jag inte är beroende längre. Jag får verkligen inte ut vad jag kanske vill ha av alkoholen heller. Nu är allt vin slut här hemma. Öl finns, men jag vill inte ha.
Ja, jag förstår att det är en komplicerad process, Leverjag och att det tar tid. Känner att jag har mycket lite tid till sorg. Tror det är viktigt att ta sig tid, men det är ju samtidigt så svårt när man lever mitt i alltihop.

Tack Leverjag! Du är också fin ?.

Andreas

Jag har tatt dit råd iallafall o inte köpa whiskey, går inte så bra för mig heller, 5 öl i fredags, 3 igår. Blev iallafall ingen bakfylla nån av dagarna. Sugen idag me, men hade inget. Gick förbi en söndagsöppen pub me hunden där nåt band spelade, men tänkte att jag fan ska spara pengar. Känner mig så trasig och sjukdomen spökar, kanske våren. Önskar dig iallafall all lycka.

Tack Andreas! Och bra att du inte köper whiskey. Tror att man verkligen bör se upp med starkspriten. Jag kan absolut inte ha nåt sånt hemma. Läste om din vän som inte kom. Alltid tråkigt när vänner beter sig illa. Hoppas du kan hitta nåt som får dig att må bättre. Känns som att många i min närhet mått bättre med tiden/åldern men det är helt ovetenskapligt. Men man kan ju hopppas att det blir så för dig eller att du hittar någon fungerande hjälp el metod. Å

Leverjag

Det där med HALT är superbra. Alltså, det stämmer varje gång jag får sug är jag oftast hungrig och lite trött och/eller törstig.

Hoppas du får njuta av påskledigheten. Kram, vännen.????

625 cl vin slank ner i min strupe igår. Var en mycket tråkig dag i onsdags och då köpte jag vinet, sen hann jag inte dricka upp det. Igår var en bättre dag, men då hade jag tid och möjlighet. Så då drack jag upp det. Det hjälper ju ingenstans. Det hjälper ju faktiskt inte. Jag har ju provat några gånger på sista tiden och jag får faktiskt inte ut något alls av att dricka. Helt jäkla onödigt allså, men en längtan efter att domna bort lite.
Fick dock inget straff idag. Mår faktiskt helt ok. Alltid nåt positivt. Idag blir det nyktert.

Tack Vilja! Min ambition är inte att vara helt nykter, men nu gör jag det jag absolut inte vill - medicinerar med alkohol. Så på sätt och vis är det verkligen dåligt. Å andra sidan hjälper det inte alls och det är väl på sätt och vis bra att konstatera det. Kan ju bara konstatera att jag inte kan ha alkohol hemma, eller jo... Sambons öl och vinflaskor med kork. Men skulle alla gånger dricka annat i längtan efter flykt. Men som sagt, det funkar ändå inte att fly och i nyktert skick så vet jag ju det.

Maharion

Du gör verkligen skäl för ditt namn. Vad vill du göra nu? Börja rulla upp stenarna igen. Fast det kanske är mindre stenar denna gång? Håller med dig, du lekar verkligen med elden vilket du gör medvetet. Du vill inte göra upp med alkholen och tanken om att få bli onykter. Jag dömmer dig inte för jag är lika dan, eller så gör jag det för jag dömmer kanske mig själv. Men v. f. sluta medicinera nu, du kan och vet det här. Vad behöver du istället? Tror att du kan det här.

Sorry om jag skäller på dig, tycker om dig ändå!

Tack Majarion! Det är bra att du skäller lite. Jag rullar runt stenarna här i närheten av toppen. Tänker inte på det som att de har rasat ner igen.
Medicinen funkar inte ännu och jag tänker inte fortsätta att dricka tills den börjar verka. Jag vet att jag inte vill ha det livet tillbaka. Vet att jag inte kan fungera nu om jag dricker. Jag vet att det kommer att bli bättre och att det inte är någon lösning att dricka eller att medicinera med nåt annat för den delen. Där är jag nu. Jag fick jobba för att bli beroende sist. Går nog lättare nu, men jag tänker inte hamna där igen.

Sundare

Är en dålig kombo.
Jag har recividerande depression, ätit SSRI av o till genom åren. Man säger ju att effekten inte är helt känd men jag har känt av den: emellanåt har det slagit totalt slint i skallen. Tror att min alkoholeffekt blivit svår att beräkna eftersom det också blivit olika varje gång.
A är en dålig medicin, har provat den många många ggr.
Hmm...tänk så korkad jag varit/är, vissa saker gör jag bara EN gång när jag märker att det är en dålig ide men a...det är en helt annan dumhet tydligen.
Nu önskar jag dig en fin kväll!

Sundare

Är en dålig kombo.
Jag har recividerande depression, ätit SSRI av o till genom åren. Man säger ju att effekten inte är helt känd men jag har känt av den: emellanåt har det slagit totalt slint i skallen. Tror att min alkoholeffekt blivit svår att beräkna eftersom det också blivit olika varje gång.
A är en dålig medicin, har provat den många många ggr.
Hmm...tänk så korkad jag varit/är, vissa saker gör jag bara EN gång när jag märker att det är en dålig ide men a...det är en helt annan dumhet tydligen.
Nu önskar jag dig en fin kväll!

Jag har ingen annan medicin än alkohol och den funkar ju inte, så jag är nykter nu. Ledig det är nog det som behövs också. Lite ro. Tid att tänka, tid för sorg.

Ja, jag tror absolut att man ska undvika alkohol om det finns medicinering mot måendet. Alkoholen är tillräckligt besvärlig i sig själv.

Idag är det påskafton och jag ska dricka nubbe, men a-fri öl till. Inte som medicin idag, inte för att bli full, utan för att det är gott och trevligt.