Otroligt fint inlägg JoYo ❤️ Jag blir helt tagen av vad du har varit med om, och hur du vill att dina barn verkligen inte ska behöva uppleva det som du har fått uppleva.

Jag tror också på en högre makt, jag tror på ödet. Men det serverar oss inga räkmackor precis. Vi måste var öppna och kämpa för de chanser som ödet öppnar upp för oss. Och det har du gjort! Och du har gjort det kanonbra.

Kram ❤️

för att du delar med dig. Livet, livet. Så knöligt och smärtsamt, och snällt och läkande. Är mäkta imponerad av din livsresa, och med nykterheten som en fin stjärna! Lyser och gnistrar om dig.⭐️⭐️
Kram fina Joyo (min autocorrect har äntligen lärt sig stava ditt namn ?)

Ibland vill jag radera när jag skrivit långa inlägg som är känsliga. Men äh, var annars än här, kan man låta det komma ut!????
Söndag idag. En självklar nykter dag.
Suget brukar komma fredag/lördag kväll.
Söndag morgon kan man släppa tanken. Så märkligt inprogrammerat beteende. Att suget sitter i än. Vad är det där suget? Är det en tanke som triggar igång känslor? Eller är det nåt mer fysiskt som fortfarande inte är ur kroppen? Är precis i början av boken ”tänka klart” igen. Och där finns ju många svar minns jag. Boken är min strategi nu. Eftersom suget och funderingarna börjat komma igen. Jag ”ska bara läsa boken, sen får jag dricka”... för jag vet att sen kommer jag inte att dricka.
Ibland är det nästan som en tvångstanke. Suget. Trots att jag intelligensmässigt vet att jag aldrig mer ska dricka. Ändå ska man in i känslan/hela scenariot där man sippar på ett glas rödvin. Som tur är, dricker jag för mycket även i fantasin. Och kan inse hur det skulle gå.
Ha en skön söndag kära kämpar!
??‍♀️???

Kattis3

Åh du skriver precis som mina tankar går just nu! Jag är bara på dag 22 men det har jag aldrig varit förut så det är stoort!

En öl till lunch kan man väl få när det är söndag och man är ledig kändes det som om nån sa till mej. Eller rosevinsväder som är ett myntat uttrycket på mitt jobb. Jag vet att många där dricker lika mycket som jag eller t.o.m. mer, men det ska jag inte jämföra mej med då det är jag som behöver vara nykter. Jag sippar också på ett glas gott rödvin med jämna mellanrum i tanken men ser då barnens besvikna blickar framför mej och nu är det dags att vara stark och alkoholfri. Minns en gång när en av sönerna ringde runt kl 16 och skulle be om skjuts. Eller har du druckit mamma? Som följdfråga. Just den gången kunde jag svara naturligtvis inte jag skjutsar gärna. Men det var nog enda gången den veckan jag kunde säga så...

Ha en underbar söndag!❤️

Du är verkligen en förebild här. Kämpat så länge, gått igenom så mycket, gett upp så många gånger. Och så klarade du det. Äntligen. Ja, jag vågar skriva så för jag är övertygad om att den här gången var det din tur (inte med tur, utan med mycket arbete bakom...). Du var redo. Innan dess är det svårt, men nu är du där.

Ha en fin dag. ?

Kram till dig

Precis...barnens besvikna blickar vill vi inte se mer!! Igår när suget kom gick tonåringen med flickvän ut. Tyckte det såg ut som att flickvännen hade druckit. Jag frågade sonen om det. Skulle aldrig sett barnen då jag var så inne i mitt eget egoistiska döljande och drickande. Suget försvann kvickt. Skämdes. Och insåg att jag inte har ”råd” att dricka eller försvinna från barnen någonsin igen! Vi är här för att stanna hos dem!? Ha en härlig söndag du med!

Vinäger, jag har så svårt att ta emot så stora ord.. förebild. ”Äsch då, inte jag”... tänker jag. Men nåt händer av så fina kommentarer. Så jag säger även TACK! Det var fint sagt! Detsamma! Vi är alla stöttande förebilder åt varande!
Kram?

111 dagar i frihet! Ute ur det mentala fängelset, alkoholhelvetet.

Jag vill kravla där igen, jag vill smaka lite vin, dansa berusad i köket, lyssna på musik medan jag lagar mat, inne i mitt eget rus. Glad om alla håller sig undan. Låter mig dricka och bli mjuk i kroppen. Hälla upp lite till. Ska bara dricka lite till, smaka lite rödvin. Häller i mig några stora klunkar för att säkerställa en skön berusning. Och en klunk till. Hungern försvann. Familjen äter utan mig. Kan inte sitta där så de märker att jag är berusad. Jag pysslar med nåt annat. Vet inte ens vad. Allt blir halvgjort. Glömt. En klunk till. Ett glas till. Var faaaannnn ääääär den ssccchhhhöööna schänslan? Vinglar. Grälar. Somnar i soffan...........................

Vad gjorde barnen? Åt de? Mannen? Jag vaknar då alla gått och lagt sig. Slafsar i mig mat från kylen med ena handen. Hungrig. Mer vin, hjärtat dunkar, ska bara lugna kroppen. Aahhh... mer vin. Kan gå och lägga mig.

Morgon. Ångest. Äckel. Trött. Hängig. Sur. Orkar inget. Halva dagen går. Sen äntligen en återställare. Och så är mamma pigg. Glad. Fixar. I trädgården. I köket. Dricker till en ny fylla. Söndag. Trött. Vilar. Hela helgen gick.

Så har det sett ut. Jag vill inte kravla där igen. Jag skulle vilja radera det hela. Men låter sanningen vara kvar. Så har det varit. Värre många gånger.

Nu, 111 dagar så som jag vill vara.
Är vaken och klar, ser till att barnen har det bra och trivs. Myser med middag och film eller en promenad. Vaknar nästa morgon, längtar efter en god kopp kaffe. Pigg för träning eller bara vara ute med barnen. En härlig helg. För vila eller nöjen. Jag dansar! Mycket mer, vi skrattar och dansar, jag och barnen. Jag dansar nykter. Inte längre ensam i köket! Vi skrattar så vi nästan kissar i byxan!
Jag känner känslor!
Tillochmed idag. En måndag. Kan vi känna för en dans!
?

Gratulerar till din frihet. Jag känner igen vissa delar i det du beskriver med sån smärtsam insikt att jag instinktivt växlade ”sida” här, så som jag gör när en film blir för obehaglig- byter rum.
Det där att få i sig några extra stora klunkar. Det där med trött hängig sur.
Vi glömmer när vi kommer ut ur denna överjävliga tid, och tackar dig för att du påminner. Även om det nästan gör fysiskt ont att läsa, igenkänningen är stor.
Igår dansade jag en lite försiktig men mycket nära dans med min man i köket. Jag trodde jag hade dansat klart, men det känns som jag precis börjat. Kram. ?

Men mest av allt grattis till att du har fått ett helt nytt liv ?

Du kan inte göra historien ogjord, och det är nyttigt att minnas för att inte hamna där igen, men du bör förlåta dig själv ? Du visste inte bättre, men det gör du nu!

Tack för era pepp!?
Härligt att du dansar nykter Seklart??
Vi surfar på! Skönt väder dessutom!
????‍♀️?

Den här helgen blev en utmaning.
Min man drack öl, starköl. Flera. Jag tyckte han blev otrevlig. Dryg. I smyg hällde jag ut en del då han inte såg. Han märkte inget. Han var elak. Sa så elaka fula saker om mig. Jag inser att han är narcissistisk när saker inte är som han vill. Jag slänger mig inte med begreppet narcissistisk. Efter många år tillsammans har jag förstått att han har en grad av något. Empatistörning kanske. Jag ska inte älta just det. Men jag är utmattad av honom. Hade jag haft en massa pengar hade jag flyttat. Men nu delar vi allt. Hus och hem. Och han skulle aldrig separera ”på ett bra sätt”. Jag är så trött. Känner mig själsligen ensam just nu.
Jag stod där, kokande arg, ledsen, hällde ut starköl. Huvudsaken är att jag inte drack en droppe! Jag är nykter! Jag är stolt!
Söndag. Den här dagen ska bli fin. Jag ska ut med minsta barnet. Fånga dagen. ????‍♀️

Fy, vilken jobbig helg.

Har ju alltid sagt att jag beundrar er som inte har särskilt stor stöttning i ert beslut lite extra. Eller mycket extra.

Så himla starkt av dig att hälla ut ölen. Min svagaste punkt är just tillgängligheten, det är sällan jag kunnat låta bli om tillfälle ges, så därför är jag mycket imponerad.

Lider med dig när du skriver att du helst skulle vilja flytta, men att omständigheterna gör att du är fast. Förstår att det blir extra jobbigt om det förutom ekonomi även handlar om en partner som skulle göra allt för att försvåra. Speciellt när det finns barn med i bilden. Dröjer det länge innan barnen är vuxna? Tänker att det är lättare då.

Så här ska ingen behöva ha det. Du har varit så stark och lyckats ta dig ur alkoholens klor. Du ska ju ha belöning för det. Inte det här.

Har för mig att du har en samtalskontakt. Stämmer det? I så fall, är det här något du kan prata om?

Så skönt att du avslutar positivt, trots allt. Ut och fånga dagen.

Vet inte vad mer jag ska skriva, men vill att du ska veta att jag tänker på och känner med dig.

Många varma kramar

Undrade just hur du hade det i helgen, och det låter både jobbigt (med mannen) och bra med din beslutsamhet att ändå se till att det blir bra. För dig. Styra över det du kan. Men det gör ont att höra att någon säger elaka och fula saker till dig. Det gillar vi inte,
En lite kämpigare tid, och kan det vara så att det blir hotfullt för din man när du har sån kontroll och glädje över ditt liv, helt på egen hand. Bara en tanke.
Var rädd om dig! ?

Tack Vinäger och Seklart!??
Jag hade trots allt en fin dag. Ute i solen med hela familjen, faktiskt. Mannen låtsades som inget. Som vanligt efter elakheter. Jag orkar inte stångas. Har sagt vad jag känner om hans beteende men känner inget genuint ånger från honom.

Tack för era tankar! Har tid med terapeuten imorgon och ska få rensa, räta ut tankar o känslor.
Kan vara så...att jag blir ett hot när jag står stark i mitt beslut. När jag inte tar all skit jag svalt förr. Men jag har mycket kvar, mycket arbete med att stärka mitt jag. Bygga upp mig. Mitt liv.
Tack härliga ni!
Hoppas ni alla haft en fin dag och orkar vara starka!
??‍♀️???

Låter inget vidare med mannen. Skönt i alla fall det blev en bättre dag idag. Och så bra du skall till terapeuten imorgon.
Hoppas du kan sova gott. Kram?

118 dagar i frihet! Inte en droppe alkohol! Så vill jag fortsätta!
Jag känner sån tacksamhet över nykterheten. Jag är så glad. Tänk att vi kan förändra. Vi har förmågan att förändra och utvecklas. Vi ska ”bara” ha tålamod och ett enormt inte lugn. Så länge man söker lyckan utanför sig själv... blir den inte långvarig. Först och främst stilla sinnet, finna ro i hjärtat. Saker omkring faller också på plats då.
Jag behöver jobba med att stilla sinnet. Då kommer svaren inifrån.
?