Samma sak om igen

Profile picture for user TessMa

Jag är så less och trött på alkoholens påverkan på mitt liv. Jag är en vindrickare. Och det har genom åren sakta men säkert tagit över mitt liv. Det senaste året dricker jag inte längre varje kväll. Det är så mitt mönster sett ut. Dricker på kvällarna, blir sällan väldigt onykter men påverkad. Volymen har ökat och nu, även om jag inte dricker varje kväll, så är jag uppe i 1-1 1/2 flaska när jag dricker. Kan bestämma innan att jag ska bara ta 2 glas men jag kan inte hålla det. Min hjärna tänker och planerar hur och när jag ska kunna dricka nästa gång. I år har jag haft 2 längre uppehåll. För mig är det 3 veckor i januari och 4 veckor i somras (den sista pga. behandling som jag är i mot pmds). Så snart jag börjat dricka igen så är jag direkt inne i samma mönster. Jag inser att jag behöver hjälp! Funderar på om jag ska ta mig till AA eller om ett sånt här forum kan vara nog och hjälpa mig att bli fri från detta fängelse. För det är ett fängelse att vara så beroende som jag är.

Profile picture for user Stormenlilla

Förstår vad du menar med ett fängelse. För det är ett fängelse när man inte har kontroll och det är vi många här som inte har. Jag har lite samma mönster, drack flera gånger i veckan förr. Nu är det runt en gång i veckan kanske men när jag dricker så dricker jag säkert runt 10 enheter. Ofta mer. Jag planerar och tänker att nästa gång ska det hålla och man mår verkligen skitdåligt av att det inte håller. Men det är jättebra att du har hittat hit! Här är det en del som håller hela vägen och en del som har lite krokigare väg dit (jag till exempel), men stödet och förståelsen man får här är jättefint. ❤️

Fortsätt att skriva och när du orkar kan du läsa andras trådar så man får inspiration från alla peppande inlägg och att det faktiskt går att bryta sitt mönster.

Stor kram

Som svar på av Stormenlilla

Tack så mycket❤️Det märkliga är att när jag inte druckit på kvällen så mår jag oftast bra dagen efter och är så nöjd. När kvällen närmar sig så är det som bortblåst....Jag kommer använda mig av detta forum varje dag/kväll. Det är hit jag ska komma när mina tankar börjar planera mitt nästa drickande och när suget kommer.

Profile picture for user Soffi

Du har hittat till en bra plats med mycket värme, hjälp och stöd!

Vill du göra programmet så är det bara att anmäla sig. Sedan betar du av rubrik för rubrik, läser, tänker till och svarar så gott du kan, går tillbaka och ändrar om du vill och behöver.

Jag tyckte det var jättebra!

Lycka till!

Profile picture for user Emmy123

Oj, va jag känner igen mig i det ni skriver! De senaste månaderna har det blivit fler och fler kvällar i veckan med alkohol. Och varje morgon lovar jag mig att inte dricka, lik förbaskat sitter jag på kvällen en öl eller en GT i handen och morgonens tankar är som bortblåsta. Inte så jag blir jätteberusad men absolut påverkad. Är såå trött på mig själv.. :(

Som svar på av Emmy123

Hur alkoholen lurar hjärnan. Lyssnar nu på "Jag som var så rolig att dricka vin med". Rebecka berättar så bra kring hennes alkoholism och tillfrisknande. För mig så tänker jag på hur många år detta tagit att komma hit. För mig började det med att semestrarna var fyllda med alkohol. För varje år blev det svårare och tog längre tid att komma tillbaka till normala vanor. Dvs. inte dricka varje dag. Senaste åren hemma i Sverige funderade jag på kvällen redan i bilen på väg till jobbet. Hur jag skulle laga mat och ta ett glas vin till det. Det var min stund på dagen när jag njöt. Nu bor vi i Spanien och här har det eskalerat. Jag har dessutom pmds som blivit värre med åldern, är 47år (pmds är pms gånger 1000). Jag är nu i behandling för det sen 6 månader tillbaka. Min läkare sa att det är väldigt vanligt att kvinnor med pmds utvecklar ett missbruk pga. det dåliga måendet. Det är ett sätt att hitta lite lindring för pmds som är vidrig. Men tillfrisknandet från pmds kräver att jag avstår från alkoholen. Så det blir hönan och ägget - vad är vad. Pmds gör mig vilja dricka men min drickande gör också min pmds värre.

Jag är också uppvuxen med en mamma som var missbrukare av alkohol, män, nikotin div. starka tabletter. Misstänker idag att även min mamma hade pmds och det var hennes sätt att självmedicinera. Har dessutom valt en man som är oerhört liberal vad gäller alkohol. Även han har haft det omkring sig i sin uppväxt. Här i Spanien har även hans bruk förändrats. Han dricker inte som jag ofta men tappar kontrollen och har även blivit aggressiv på ett sätt som han aldrig varit tidigare. Även han börjar inse att alkohol inte är bra för honom.

Botten nåddes i förgår kväll. Vi hade planerat att göra julfint här hemma och packa upp kartonger då vi nyligen flyttat till en lägenhet. Sonen hade fotbollsmatch och vi var där och tittade. Mannen började dricka öl under matchen och ganska snart föreslog han att vi skulle gå på stan och äta samt njuta av det fina vädret. Sonen ville hem så vi körde hem honom och hundarna och gick ut. Det spårade ut, vi drack vin och åt tapas men det var inget stopp på alkoholen för mannen. Tillslut så sa jag att för mig var det bra. Jag vill inte komma hem jätteonykter till sonen. Mannen lämnade mig utan ett ord och gick ut på stan. Jag gick hem. Mannen kom hem efter ca. 1 tim, så onykter att han inte kunde stå på sina ben. Dessutom utan sin jacka med bilnycklar/hemnycklar och telefon borta. Sonen var uppe på sitt rum och ringde till sin bror i Sverige pga. han var så rädd för sin pappa. Jag fick mannen i säng och tog hand om son och hundar. Jag spelade in mannens prat och beteende på telefonen som jag spelade upp för honom på morgonen. Så jag har egentligen dubbelt upp inser jag. Både mitt eget vindrickande men också som anhörig till min man.

Det har nu varit 4 incidenter med mannen liknande den ovan under 3,5 år i Spanien och han inser nu att det inte går längre. Jag vet inte hur han kommer hantera detta framåt. För min del så har jag ansvar för mig och min son i första läget. Jag vill verkligen inte att han ska behöva vara med om mer onykterhet från mig eller hans pappa. Jag har nu registrerat mig här som ett första steg och är även men i studien på Karolinska där man får stöd och hjälp via en app. Om detta inte fungerar så vet jag att det finns regelbundna AA möten i stan. Det är i alla fall 4 möten per vecka som är på ett språk som jag förstår. Det är mitt andra alternativ om detta inte räcker för mig.

Det är nog nu!!! Jag vill inte mer!!! Jag vill ha ett annat slags liv än ett som cirkulerar kring att få dricka alkohol!!!

Tack för att du orkat läsa hit :) Detta blir nu min 2:a dag som nykter!

Som svar på av Emmy123

Emmy123 vad är det i hjärnan som från att vara väldigt bestämd på morgonen till att hoppa på alkoholtåget? Det går så vansinnigt snabbt när det händer...Så ofta som jag tänkt - bara ett glas vin eller två glas vin...sen är det bra. Vem skadar det? Jag får må lite bättre en stund. Det är verkligen sjukt!

Profile picture for user Frissan

Hej och tack för att du delar med dig! Känner igen så mycket av det du skriver, man kämpar inte bara med sitt eget drickande utan även med sin partners. Och allt himla bråk som uppstår och barnen som kommer ikläm.. så tufft. Men vi är många här inne som står tillsammans. Känns som ett tryggt rum där man får massor av kärlek och inget fördömande. Alla trillar vi dit och reser oss igen och ibland funkar det som tåget och ibland är vi på dag ett igen. Men många härinne skriver att de lyckats ta sig vidare till ett liv utan alkohol. Det ger sån tröst och hopp.
Stor kram ?

Som svar på av Frissan

Jag är glad över att ha hittat hit?Suget startade idag redan vid 12-tiden på dagen. Vi har haft en del sjukdom i familjen. Sonens lärare hörde av sig att sonen har ont i foten. Mannen var på vårdcentralen för att få friskskrivning från familjeläkare. Hon var sjuk, för tredje gången. Själv känner jag av smärta i hals, öra och huvud. Allt på höger sida?Hämta sonen, hämta kartonger från förråd. Slockna på soffan 1 tim sen planerad uppsättning av julgran. Så stort sug hela tiden. När väl gran var uppsatt och det blev fint så åt vi middag framför en tecknad julfilm. Mysigt och kunde känna det och lite glädje?Dagen avklarad utan alkohol!

Härligt! Har haft sug idag också, efter drygt en vecka utan en droppe kom idag den första känslan av ett enormt sug. Stressigt på jobbet och skjuts av barn till aktiviteter efteråt.. helt slut. Så gött det skulle va.. och blablabla höll det på inne i hjärnan. Förhandling. Många skriver om det här inne. Denna ständiga dialog i huvet. Jo men nej men jo lite.. osv. Men jag försöker tänka att suget klingar av efter ett tag. Försöker ”surfa på suget” (läs gärna om det i ett inlägg från rådgivarna här) låter det komma, och så efter ett tag så släpper det. Man gör något annat, det går en stund och så helt plötsligt är det lugnt igen. Den vetskapen hjälper mig i alla fall. Bra gjort av dig att du än en dag varit nykter. Hoppas granen blev fin ?
Kram

Hej Frissan?Så tillvida att jag håller mig borta från alkohol går det bra. 4 dagar?Jag känner verkligen igen den ständiga dialogen, den pågår. Inte så mycket sug idag. Mest irriterad och arg på min man. Funderar på hur det ska gå att fortsätta hålla mig borta från vinet? Ska jag verkligen aldrig dricka vin igen? Guuud vad tråkigt?Ja så där pågår det. Kommer också på mig själv att tänka att det är mannan som har de verkliga problemen, inte jag, varför ska jag straffas? Sen påminner jag mig själv om att jag pimplade titt som tätt. Jag vill njuta av livet utan alkohol. Misstänker att det kommer ta tid att komma dit men dit vill jag?Hur går det för dig Frissan? Kramar?

Bra jobbat!!
Jotack, är på min tionde nyktra dag! Kroppen mår så gott av det. Sover som en stock. Klar i knoppen, pigg och har energi. Igår frågade mannen om jag skulle bli frestad av om han köpte några öl, nej det är okej sa jag MEN KÖP INGET VIN!! sa jag? Det hade jag nog inte fixat. Så han köpte några små öl och jag bad honom gömma dem? Det var inga problem och kändes lugnt. Tar en dag i taget. Och nån gång får man se om man klarar att dricka lite ibland eller inte.. jag vet inte hur det blir efter denna vita period.. vissa kan ju ändra sitt drickande och få det att funka och vissa inte. En dag i sänder?
Men ha en fin dag! Kram F

Som svar på av Frissan

Super! Tvåsiffrigt är trevligt??Har du bestämt en speciell tid som du inte ska dricka? Jag tänker inget mer detta år till att börja med men precis som du -en dag i taget. Förstår precis, vin hemma skapar så onödig kamp. Lustigt egentligen, precis utanför dörren där jag bor finns hur mycket barer och restauranger som helst. Här är det dessutom väldigt billigt. Det är inga problem så länge jag inte har vin hemma.?Dag 5 idag och så slut på em...sovit en stund och nu blir det inte mycket mer gjort idag. Vi kämpar på?Kramar

Som svar på av TessMa

Bra fråga.. jag velar fram och tillbaka. Först tänkte jag: Vill aldrig mer dricka!! Efter att ha överkonsumerat och mått så dåligt och vaknat kallsvettig och skakig och mått illa en hel dag på jobbet pga att jag druckit en halv flaska äcklig glögg och en del vin kvällen innan så tänkte jag nu är det färdigdrucket!! Och sedan tänkte jag tre månader... och nu är jag inne på en månad.. men bara att skriva detta gör att jag ser min Förhandling med mig själv.. Jag tänker nog försöka med tre vita månader med ev undantag på nyårsafton, (då menar jag inga mängder.) Det måste jag inte egentligen men vi får se. Känner att det är så fantaaaaaastiskt skönt att inte dricka!!! Eg inte svårt för mig.. vi har aldrig alkohol hemma mer än det vi dricker den kvällen. Har inget barskåp eller vinhylla eller öl i kylen. Då kanske det vore svårare att motstå! visst kommer suget. Men har just nu så mkt som talar för att jag mår bäst utan skiten så jag tror jag satsar på 90 dagar... men tror det bästa för mig är som sagt EN dag i taget!! Svårt att se framåt, försöker leva här och nu! Idag är jag nykter och mår bra och hoppas att det blir samma imorgon..Men som vi alla vet som är här inne så lurar A i varje hörn. I varje situation, i varje sinnesstämning.. så jag tar inte förgivet att det går så enkelt hela vägen.. imorgon kan det kännas helt annorlunda. Men vi kör året ut eller hur?? Det fixar vi!??❤️❤️❤️

Som svar på av Frissan

Vad jag känner igen mig❤️Jag mår också så bra av att inte dricka, så bra. Ändå har jag valt vinet hundratals gånger framför att vara nykter och må bra. Känner också igen förhandlingen, jag vill egentligen komma till en plats där livet inte snurrar kring drickande. Det kommer ta tid att komma dit. Jag har haft två lite längre uppehåll i år och det går blixtsnabbt att vara tillbaka till livet med A och beroendet. Behöver lägga tid mellan mig och vinet. Men en dag i taget tar vi oss till 2020 utan alkoholen. Låter som en bra plan Frissan❤️Sov gott och i morgon vaknar vi fräscha och utvilade??

Sonen har haft avslutning på skolan inför jullov idag. Detta var hans tredje termin i spansk skola och han går i 5:an. Han fick sina terminsbetyg och var så stolt?Endast 2 ämnen som han inte fått godkänt i, lengua och sociales. Förra terminen hade han 4 underkända betyg. Vi tog honom till the TGB för lunch. På TGB dricker jag normalt sett minst 2 glas rött. Har till och med tagit sonen dit för att få dricka mina 2 glas rött?Idag drack jag cola light. Varenda sådan ny vana blir en seger, varje gång jag väljer a-fritt läggs till min bank av segrar?

Funderar på hur jag ska prata med min son om detta som händer, att både jag och hans pappa nu väljer bort alkoholen. Det har vid ett flertal tillfällen det senaste året, vanligtvis efter ovanligt blöta kvällar att jag sagt att nu blir det inge mer alkohol. Bara för att några dagar senare sitta där med mitt vinglas. Hur har ni pratat med era barn om detta? Skulle bli så tacksam att få lite stöd på vägen vad gäller detta.❤️Min son är 11 år.

Läser jättemycket på forumet här och har påbörjat programmet. Den fråga som stannat kvar hos mig mest är: Hur är livet om 5-10 år om jag forsätter på samma sätt som jag levt? ????Herregud! Det finns INGET positivt som kommer att komma ur att fortsätta, det kommer bara bli värre och värre. Fick även lite insikter om hur illa däran jag är, värre än jag vill erkänna för mig själv.

Men nu har jag varit nykter i en vecka?Sömnen är mycket bättre, sov till kl8 idag. Bara det?(vaknar vid 6 i vanliga fall). Jag är klarare i huvudet. Får dippar, igår kom en känsla av hur dålig jag är och att det kommer aldrig bli bra. Mina tankar gick direkt till vinet. Men suget är inte än så starkt att jag skulle välja det i nuläget. Den stora utmaningen kommer att komma längre fram. Som jag läst här, det är inte svårt att bli nykter. Svårigheten är att förbli nykter.

Hyn och ögonen känns klarare. Känner en viss glädje denna morgon och ser fram emot dagen. Under dessa nyktra dagar har jag känt pustar av glädje, tillförsikt och kanske lite lycka? Bara korta stunder.

Gick in på FB och ser att en av mina barndomsvänner dött i alkoholrelaterade skador. Så sorgligt, så ofattbart sorgligt. Han har haft ett tufft liv men de senaste åren var bättre ekonomiskt och han hade flyttat till en större stad i Spanien. Träffade honom för ett par år sedan, såg då att han var sliten men verkade tillfreds. Så oerhört tragiskt?

Dagen har gått ganska bra. Var ute om promenerade med vän och hundar. Fick plötsligt ett jättesug efter vin. Bor i en mindre stad i Spanien och här finns uteserveringar överallt. Det kom en doft av rödvin och det triggade mitt sug. Gick hem och senare på kvällen ut och handla på Mercadona med mannen. Valde en gata som inte är så full av uteserveringar.?Behöver börja tänka så, hur undviker jag triggers om det går. Tänker också på kvällarna, vad ska jag göra??? Titta på film varje kväll? Blir väldigt tråkigt. Kvällarna har varit min vintid och då har jag aldrig haft tråkigt. Men kanske bara stå ut med känslan av tråkighet. Blir så tacksam att läsa här inne, ni som varit nyktra i flera år och faktiskt inte tänker så mycket på a längre. Livet är gott ändå, dit vill jag!

Tänker också på min vän som gått bort igår. Börjar komma upp i den åldern att om man misskött sig i många år så kommer det ikapp. Honom kom det i kapp på det hemskaste sätt?

Vaknade denna morgon upp med rädsla i magen. Rädd för framtiden. Rädd för att min man inte ska återhämta sig från den tuffa period detta år varit för oss båda. Jag har bett honom ordna en undersökning av sin hjärna. Detta pga att hans märkliga beteenden de senaste året. När han druckit alkohol men även nykter. Han har nu gått med på det. Vi bor i Spanien och livnär oss på eget företag. Tyvärr har vi tappat många affärer detta år vilket innebär att vi nu står i valet och kvalet. Hur ska vi göra i framtiden? Ska vi fortsätta satsa på vår verksamhet eller ska vi göra något annat? Vågar jag satsa som situationen är nu? Vi har bestämt att vi nu tar helgerna som kommer till vila och återhämtning. Så får vi se hur vi går vidare sen.

Dag 8 idag???En hel vecka nykter!!! Idag ska vi handla julklappar. Detta forum är till en stor hjälp för mig och jag är så tacksam att kunna komma in hit och läsa, skriva och logga mitt alkoholbruk. ❤️ Tack!

Nu är mitt sug på hög nivå!!! Solen skiner ute, säkert 23 grader. Jag har tråkigt. Vi ska åka och handla julklappar, har väntat på att maken ska bli klar i princip hela dagen. Arbete har tagit tid. Jag har gått med hundar, tvättat, lagat mat, hängt med sonen osv. Normalt sett skulle vi sitta ute på någon uteservering med vin och öl. Tristess triggar mitt sug tydligen.

Profile picture for user Soffi

Har läst igenom din tråd och förstår att du kämpar med många kamper samtidigt.
Bra då att du ändå klarar att hålla dig nykter!
Tristess är även en av mina triggers. Tyvärr går den ju inte att undvika helt. Jag intalar mig att det är inte farligt att ha tråkigt och har blivit bättre på att acceptera att ibland får jag bara vänta på bättre tider. För mig hjälper det, det är ok att ha tråkigt så länge jag inte "botar" det med alkohol.
Bara att ha koll på sina triggers är en vinst.

Styrkekramar!

Som svar på av Soffi

Tack för att du läst ? Det stämmer, det är mycket i rörelse just nu och många förändringar. Ja, visste inte att tristess var en av mina förrän idag. Tar till mig det du skriver om att det inte är farligt och går över. Ikväll ytterligare en kväll som jag lägger mig nykter. Gott så?

Jag har sovit oroligt ett par nätter nu och vaknar upp med oro för framtiden. Försöker ha tillit, läser sinnesrobönen för mig själv och stiger upp till dagen. Dag 9 idag och vad jag kan se så är denna väg den enda vägen som leder till någon form av framgång för mig och min familj. Jag fortsätter en dag till trots oron som rider mig.

Hej fina TessMa
Grattis till dina 9 dagar!???
Känn ingen oro, låt var dag bära sin egen plåga. Du kan ändå inte göra nåt åt det. Och 99% av det vi oroar oss över händer aldrig ändå. Men såklart lättare sagt än gjort. Själv blir min oro på morgonkvisten 1000 ggr värre när jag druckit.. allt blir som stora berg. Så det är en av anledningarna till att jag vill förändra mitt intag. Känner så väl igen det du och Soffi skriver om tristess. Det är min stora trigger. Men tar med mig det ni sagt: det är inte farligt att ha tråkigt!
Önskar dig en stilla natt och frid! Och God julkram från mig!

Dagen har varit ganska bra trots oron i morse. Varit och handlat julklappar med min son. Vi har roligt tillsammans och jag njuter av att skratta tillsammans med honom nykter. Vi var och åt på Dominos pizza efter shopping och cola zero börjar bli min favvodryck efter vatten. Tror det blir det till lunchen i morgon också. I morgon vaknar jag till dag 10 nykter???Tacksam och nöjd över det faktum. God och fridfull jul till er alla?

Profile picture for user Skillnaden

Tack för hälsning i min tråd!

Läst igenom din och tänker att du kan så mycket mer än du trott och bevisar det med dag, som läggs till dag ♥️ Oron, människans ständiga följeslagare, inför framtiden som vi inte vet något om...gör slut med den också vett’ja ? fast det nog är än svårare än att sluta med vin ?

Idag är det julafton, en grå och blöt, men ändå vit för mig och jag bestämmer mig för att inte bli sugen på alkohol, fast det kommer finnas. Jag vill inte helt enkelt ? Jag som druckit för ofta och för mycket periodvis, sätter upp långa tidsspann som mål, för det är långa perioder som förändrar tingens ordning och får mig att må bra. Kanske blir det ett alkoholfritt liv till slut, när månaderna jag lever utan oftast är fler, än månaderna med nu för tiden.

En riktigt god o fin jul till dig ?♥️?

Jag kommer hänga på er efter jul- och nyårshelgen! Jag har bestämt mig (för vilken gång i ordningen vet jag dock inte..)! Min kropp och knopp orkar inte längre.. Hjärtklappning, konstant trött, ont i kropp och själ.. Tills dess kommer jag hänga härinne, bland er fantastiska människor! ❤

Profile picture for user Pellis

Och Grattis! Tvåbent idag! Himla bra gjort av dig att låta bli vinet när du bor i Spanien. Det är ju rena rama alkoholträsket för människan, nu kanske jag låter lite hård men vi har "sommarstuga" utomlands (spanskt ö) och befinner oss där nu. Jag försöker verkligen tänka på intaget av vin men det är helt otroligt hur man dras med. Hemma dricker jag massor med komboucha men det finns inte här.

Ibland brukar jag kika mig omkring på lite äldre människor än jag själv när jag är ute och går med hunden här nere. Vill jag se ut så? Vill jag bli så? Bästa skrämselpropagandan för mig!

Hoppas du får en God Jul! Kraaam från Spanien

Jag hoppas er Jul har varit bra??vit eller inte. Själv fixade jag jullunch med ca 30 svenskar här i Spanien på cola zero?var inte ens sugen på alkohol. Jag håller med dig Pellis, Spanien kan verkligen vara ett alkoholträsk men det är mycket mer än så. Så fantastiskt vackert land?Men det är en stor utmaning, vart man än går så finns alltid tillgång till cervesa eller vino. Men herregud vad jag har ont i kroppen på kvällarna, kan det vara relaterat till att jag inte druckit på 10 dagar? Hela familjen är trötta så nu blir det några riktiga slappardagar framåt. Ha det gott?i morgon dag 11?

Som svar på av TessMa

Men bra ändå! Väldigt lite alkohol, så skönt ? På måndag åker vi dock till Spanien och då vet jag att det kommer konsumeras alkohol.. Alla vi umgås med därnere har en hög konsumtion..
Det är dock helt fantastisk att du inte druckit ikväll, jag ler och tycker att du är då himla bra!

Idag blir en slappdag. Det är en massa folk som ska samlas på en strand här och vi är bjudna med men jag vill/orkar inte. Vet att det kommer vara massa alkohol - vill inte utsätta mig. Samt att jag är så galet trött och har ont i kroppen?Förstår inte denna trötthet riktigt.

Ja vi har haft ett oerhört tufft år.
Ja jag har genomfört en väldigt tuff behandling.
Ja vi ha flyttat.
Ja ekonomin har varit svår
Ja jag har druckit en del vin i år men mindre än tidigare år.
Ja min man har varit sjuk i 3 månader snart.

Hm ovanstående förklarar säkert min trötthet. Bara att jag tänkte att om jag håller mig borta från vinet så kommer jag få mer energi och bli piggare. Så lite besviken. På sikt blir det säkert så men nu behöver min kropp vila.

Så det blir en promenad med hundarna i naturreservatet sen slappa resten av dagen. Alldeles lagom för mig?

Dag 11 idag och 6 dagar kvar på min ursprungs målsättning. Inte dricka mer detta år.

Har läst på i forumet väldigt mycket och det verkar vara väldigt få som klarar av att gå tillbaka till ett icke destruktivt drickande efter man passerat ”gränsen”. Det verkar vara en sån kamp för många, allt planerande och sen hålla sig till de glas man bestämt. Besvikelsen när man inte lyckas. Egentligen har jag hållit på med det själv i många år bara att jag inte haft detta forum att skriva i. Jag har försökt kontrollera mitt drickande men svikit mig själv gång på gång.

Min man blev sur på mig när jag sa att jag inte hundra bestämt hur jag ska göra framåt. Han verkar ha bestämt att han inte ska dricka mer alls. Jag är inte riktigt där än men lutar mot att jag vill sätta 3 månader nykter som ett andra mål. Det behövs tid för att bygga upp ett liv kring att inte dricka då livet kring mig/oss kretsat en del kring drickandet.

Som svar på av Emmy123

Skönt att vara nykter, har nog alltid känt att just jul skulle jag vilja hålla mig borta från alkohol. Bra att du höll dig till mindre mängd Emmy123?.

Hoppas du har en härlig semester och kan hålla dig till lagom nivåer och varannan vatten?!

Nyss hemkommen från promenad med hundarna. Ser alla bilder som mina vänner lagt upp på FB från stranden och känner mig utanför och ledsen. Jag har inte orken att vara där och jag vill inte utsätta mig för massa alkohol två dagar i rad. Att det blir så kluvet, vet ju att de skulle tycka det var jätteroligt om jag kom så det är jag som väljer bort. Ändå känner jag mig ledsen och utanför?

Nyss hemkommen från promenad med hundarna. Ser alla bilder som mina vänner lagt upp på FB från stranden och känner mig utanför och ledsen. Jag har inte orken att vara där och jag vill inte utsätta mig för massa alkohol två dagar i rad. Att det blir så kluvet, vet ju att de skulle tycka det var jätteroligt om jag kom så det är jag som väljer bort. Ändå känner jag mig ledsen och utanför?

Idag vaknar jag upp till dag 12 nykter. Jag mår inte bra idag, jag känner mig ledsen och uppgiven. Har tid på kliniken idag för ozonbehandling av min PMDS. Pmds:en som jag tyvärr känt av de senaste dagarna. Men det är jättesvårt för mig att veta vad som är vad. Pmds påverkar hjärnan så att allt kan kännas nattsvart och totalt hopplöst. Den kan ge symptom som trötthet, ont i kroppen osv. Allt detta har jag haft de senaste dagarna och jag har funderat på om det är att jag slutat med vinet, eller är det den allmänna livssituationen eller är det pmds. Just nu lutar det mot att det nog främst handlat om pmds. Det innebär att den inflammation som jag har som skapar pmds har smugit sig tillbaka?

Jag lyssnar på alkispodden, bra tycker jag. Jag har gått med i en hemlig grupp som handlar om att hålla sig nykter på FB. Jag funderar på om jag ska besöka ett AA möte här i stan. Jag är inte helt framme än med AA mötet men jag är nyfiken. Inser att sluta med alkohol kommer innebära en stor förändring i mitt liv. Främst en förändring socialt, jag kan inte umgås med människor som träffas kring att dricka alkohol. Det är som bäddat för att jag ska falla dit igen. Just nu i alla fall behöver jag träffa människor som inte dricker i alla fall när vi träffas.

Nikotinet, jag har varit rökare sen snusare nu suger jag på nikotintabletter. Går i tankar kring om jag är redo att sluta med nikotinet? Kanske blir det för mycket på en gång.

Min hjärna går på högvarv dessa dagar när tanken var att jag och vi i familjen skulle få möjlighet att vila. Att må såhär är ingen vila alls, bara en kamp och tror jag bara letar efter en utväg att få må bra. Är så less på att må dåligt!!!

Har i alla fall en förhoppning att om jag håller mig nykter, fortsätter behandla min pmds och tar hand om mig själv att det kommer att ljusna så småningom. Jag tycker att även jag är värd att få ha ett bra liv, hela månaden, året om. Forsätter en dag till nykter i alla fall?

Tråkigt att du mår dåligt! Skickar en kram :-) Känner så väl igen din text om hur man klurar ut bästa sätten att slippa alkohol samtidigt som man känner en sorg, sorgen att inte kunna umgås med lite vin. Helt sjukt egentligen men det är ju tyvärr så. Jag råddade med appar, lyssnade på böcker, mm mm mm och jag märkte att det är mycket för att ha något att göra. För mig blev det ibland tvärtom, jag tänkte mer på alkohol och blev ännu mer deppig och påmind om att jag inte bör dricka vin. Jag råddar fortfarande men inte lika mycket!

Alla fungerar ju så olika. Jag tränar ju väldigt mycket hemma och det är fantastiskt skönt att bryta tankebanorna med. Här nere har jag svårt att träna och krpppen behöver vila ibland. Vad gör jag då? Jo promenerar med vovven och dricker lite vin. Just nu är jag döförkyld så det är lätt avstå.

Som sagt...lite morgonsvammel från mig och stor kram till dig!

Som svar på av Pellis

Ja det är en sorg. Just nu funderar jag -3 mån nykter, sen kan jag dricka normalt igen?Kanske kan jag redan nu???Allvarligt, min hjärna är kidnappad!!!

En sak i taget, helt rätt. Nu vilar jag ut pmdsen så jag kommer ut på andra sidan och försöker lägga förhandlingarna med mig själv åt sidan.

Underbart väder här idag! Men jag vilar efter ozonbehandling som gav mig lite smärta i livmoder. I morgon tar jag nya tag.

Inte kul med förkylning men om det hjälper dig att hålla dig borta från vin så är det kanske inte så dumt. Själv pimplade jag mig igenom alla typer av sjukdomar.

Ha det fortsatt bra i Spanien☀️Kramar

Som svar på av Frissan

Dag 13 är till ända. Jag har mått mycket bättre idag. Brukar må bättre dagen efter ozonbehandling. Nu funderar jag på hur jag ska gå vidare med min behandling. Jag är mycket bättre i min pmds trots några dagars rejäla dippar varje månad. Alkohol har jag knappt tänkt på idag. Letade efter alkoholfritt vin eller alkoholfritt bubbel till nyår. Hittade ett äppelbubbel, det blir bra?. Sonen med flickvän kommer från Sverige i övermorgon och det har alltid varit drickande hos oss tidigare. Ser fram emot att tillbringa tid med dem helt nykter.

Jag har lyssnat på alkispodden. En av killarna sa nåt som fastnade.
-När han börjar romantisera drickandet i tankarna är han noga med att försöka spela hela filmen för sitt inre, inte bara trailern.
Så klokt, det tog jag till mig.

Är inne och läser i de olika trådarna här några gånger varje dag. Det hjälper mig att hålla mig på det spåret jag bestämt, nykter året ut.
(Därefter förlänger jag nog tiden till 3 månader).

Jag förtjänar att få må bra, precis som vi alla gör. Vill inte fly mer in i vindimman som är förrädisk. Det finns en sida hos mig som sätter krokben för mig eller har gjort tidigare i alla fall. Jag kan vända blixtsnabbt från att ha varit tvärbestämd i tex. att inte dricka så sitter jag där med ett vinglas i alla fall. Och jag fattar inte hur det går till....Jag måste någonstans bara bestämma att nu sviker jag mitt löfte till mig själv, det betyder inget utan vinet är viktigare. Det är destruktivt och jag behöver hitta min stoppknapp när det sätter igång. Jag vill verkligen inte börja dricka 1-1,5 flaskor per dag igen. Jag lurar ingen förutom mig själv. Min son har en full mamma varje dag i princip. En mamma som bara blir trött och orkar inget. Usch vad jag mår dåligt när jag tänker på det. Sen stiger jag upp varje dag bakis och försöker vara så normal som möjligt. Min familj och jag har sluppit det i 2 veckor i morgon. Kan inte säga att livet är tipp topp men har en förhoppning om ett bättre liv både för mig och min familj på sikt om jag håller i detta❤️

Profile picture for user Charlie70

Som svar på av TessMa

Har last hela din tråd och imponeras av dig och din man! Inte dåligt att avstå vin nar man bor i vinlandet Spanien. Jättebra att skriva har tror jag. Jag ar sjalv ny men har last flera trådar nu. Kram och Gott nytt år!

Som svar på av Charlie70

Tack Charlie70! Verkligen vinlandet, och bor i turistområde så här dricks det överallt hela tiden. Men det går bra att bara sitta vid havet och njuta av solen också även om suget finns där?Verkligen jättebra med att ha detta forum att gå till?

Har nu äldsta sonen med flickvän på besök. Jag är så nöjd över att vi inte dricker här hemma. Sa till dem igår att bara för att vi inte dricker så betyder det inte att de inte får dricka alkohol. Min son svar var bara - Okej, kanske lite men inte såna mängder som förut. Hos oss har det varit helt fritt. Jag och min man har festat mycket mer och hårdare än 25-åriga sonen med flickvän. Dax att bli vuxen nu❤️Kram till oss alla som kämpar! Jag siktar på nykter nyår och mitt nya mål blir nykter januari, en dag i taget. Har i princip bestämt att jag ska besöka AA möte på fredag också för vill arbeta med mig själv och möta människor som är i tillfrisknande.

Jag avstod och var inte speciellt sugen heller?Däremot känner jag en glädje över att min son och flickvän är här i Spanien och vill tillbringa tid med oss❤️Det känns lyxigt! Nyktert nyår i morgon. Även det som jul första på säkert 20 år, känns fint!

Ha en jättefin Nyårsafton! Jag hittade Don Simon Tinto Verano Sin alcohol på Hiperdino! Jättegott med en isbit till! Blir min nyårsdryck! Kraam

Som svar på av Pellis

Den ska jag testa vid tillfälle ? Vi har bunkrat upp med allt möjligt alkoholfritt. Nåt som är väldigt märkligt, gillar alkoholfri öl?dricker aldrig öl?Önskar dig ett Gott Nytt år???och satsar själv på nykter januari (mitt nya mål)?

Kvällen gick över förväntan?Upptäckte att göra sig fin och äta god middag, umgås får mig att känna mig som jag dricker vin. Jag är glad och tycker det är mysigt. Allt sånt har varit kopplat till vin tidigare men tycker det är lika mysigt om inte mysigare nykter. Vi hade köpt alkoholfritt bubbel som vi hade med oss till stadens torg där alla samlas för att skåla in det nya året.? Den lilla sonen har vid flera tillfällen under kvällen blivit glatt överraskad när han förstått att han kan dricka det vi dricker. Bara det?Ser fram emot 2020?Året som varit har varit ett prövningens år.

Många nya trådar har startats idag och aktiviteten på forumet verkar generellt hög. Vad bra ? 1 Jan 2020 är ett bra datum att ändra skadliga vanor. Jag håller mig nykter januari också. Nu är det 100 bestämt. Behöver prioritera mig, mitt tillfrisknande från pmds och min familj. Dag 18 avklarad ? - nöjd - glad - trött.

Man måste ju någongång bestämma sig, det bara är så, skönt att du bestämt dig. Man får ett bättre inre lugn då. Jag har också bestämt mig men behöver lite mer triggers för att kunna få den bästa genomslagskraften.

Jag ska också tänka på att prioritera mig själv faktiskt, jag kan göra det när min yngsta fyllt 18 och tagit körkort. Ha en fin solig dag! Kraaam

Som svar på av Pellis

som prioriterar oss själva och välmående 2020?Kramar till dig Pellis!

Triggers idag, började tänka på att mannen och jag behöver lite egentid. Åka iväg och bo på hotell och ro om varandra. Äta gott och dricka vin...DRICKA VIN...nej det går ju inte. Jag ska ju vara alkoholfri i januari?Kanske kan jag strunta i det en kväll...kanske kan mannen och jag åka iväg 4 ggr per år och DÅ får vi dricka...Jisses vilken sjuk hjärna jag har!!! Så planerar jag, dels att svika mitt löfte till mig själv och till min familj, min son....
Nej, jag tänker inte göra det. Inte denna gång.

För övrigt, har firat sonen födelsedag idag med att dels åka till varma källor och bada. Så underbart! Jag njöt, nu är jag härligt utmattad i kroppen och tacksam för ytterligare en vit dag?

Profile picture for user PimPim

Grattis till dina dagar ✨??✨
Starkt jobbat och särskilt med tanke tillgängligheten som finns där du bor! Var stolt över dig själv!

Och det där med sjuk hjärna... det känner jag igen. Det är därför jag har så svårt att sluta, bara den festen, bara den AW:n, och nu var det den middagen osv därför har jag lättare att sluta nu när det inte är så mycket festligheter utan att man får ro till helgerna. Dock när jag dricker gör jag det ni veckorna också, efter jobbet, men på helgerna kan jag börja redan vid elva. Och jag har noll vin hemma. Det skulle aldrig funka. Nu undviker jag sociala sammanhang med alkohol ett tag så får vi se när jag är ”mogen” att gå på en tillställning utan att givetvis dricka...

Kram PimPim?

Jisses, jag planerar fortfarande att mannen och jag ska åka iväg och dricka vin. Riktigt känner suget i magen....Stora sonen kommer stanna här 1 vecka längre och möjligheten öppna sig att vi skulle kunna ta en hotellnatt. Detta blir en pärs att övervinna???

Profile picture for user Lennis

Har läst lite dina kommentarer o din tråd! Försökt tänka mig in i hur det skulle vara att bo i ett semesterparadis! Fri tillgång till allt drickbart mer eller mindre dygnet runt. Du fixar det galant ?? det ska du ha en guldstjärna för ?? kan du fixa det där så vore det väl tusan om vi inte kan fixa det här hemma där vi har bara ett visst ställe att gå till! Klappa dig själv på axeln o var stolt! Du kommer fixa det här galant! Skickar lite styrkekramar!! Hotellnatt eller inte man kan faktiskt åka o bo på hotell o skippa drickat? Blir säkert en helt ny o fantastisk upplevelse! Kram kram ??

Jag tycker du är grym som klarar att hålla dig borta från vin när du bor där du bor! Grattis till tre veckor! Jag är hemma igen och kommer att sakna min Tinto Vernao sin alcohol MEN här har jag ju Kombucha istället. Kraaam

Profile picture for user FinaLisa

..brukar man säga iallafall ?
Grattis Tessma,? de värsta abstinens dagarna är nog gjorda nu.
Men passa dig för ?. Han dyker upp när och hur som helst...?
Hoppas du hittar kombucha annars får du göra själv.
Kram ?

Här finns massa uteserveringar och folk sitter och myser i solen. Förut så tittade jag alltid efter om folk drack alkohol?förstår inte riktigt varför...kanske bara för att ge mig själv tillstånd och inte ha dåligt samvete. Nu, tittar jag också men många dricker kaffe eller läsk. Det gör mig glad, jag kan gå ut och sitta i solen på en uteservering och dricka kaffe☕️vilken grej?Ska genast börja träna på det!

Här finns massa uteserveringar och folk sitter och myser i solen. Förut så tittade jag alltid efter om folk drack alkohol?förstår inte riktigt varför...kanske bara för att ge mig själv tillstånd och inte ha dåligt samvete. Nu, tittar jag också men många dricker kaffe eller läsk. Det gör mig glad, jag kan gå ut och sitta i solen på en uteservering och dricka kaffe☕️vilken grej?Ska genast börja träna på det!

Profile picture for user Nilja

Så skönt att kunna vandra på en sandstrand såhär års ??? Hur varmt är det i Spanien den här årstiden? ?

Kram

N. ??

Var ute och gick med hundarna nyss, resten av familjen har åkt till ett shoppingcenter. Jag lyssnar på mig själv och valde att stanna hemma. Det blir mycket aktiviteter i morgon, först ska vi alla ink. hundarna åka till en större stad här och vandra i bergen nån timme. På eftermiddagen kommer de tre kungarna via havet och landstiger i staden. Dvs. det är stor fest och parader i staden i morgon.?Vilket fall som helst. När jag var ute och gick så uppfylls jag helt plötsligt med känslor av välbehag. Jag känner mig nöjd med livet och där jag är just där och då. Underbara känslor, då är det värt allt. Allt jobbigt med att inte dricka vin, all kamp med min pmds och behandlingen jag genomför. All isolation som jag upplever vår familj varit i det senaste halvåret pga. sjukdom. Det korta lilla stunden av boost och välbehag är guld värd. Är det någon annan som får såna? ❤️

Vilket är din favorit? Själv har jag en kopp kaffe framför mig nu. Kaffedrickandet har ökat sen vinstoppet. Men det gör inget?

Profile picture for user Charlie70

Som svar på av TessMa

Nope, inte känt något sådant. Inte ännu :-). Kommer kanske? Men, jag är trött, har en utmattning och är nog väldigt nöjd med att slippa känna det ständigt underliggande pirret av stress just nu. Just det lugnet kan kanske inte förenas med välbehag utan är bara precis - lugnt. Får vara nöjd med det. Låter härligt med din promenad!

finns inte i Spanien ännu i alla fall inte runt Kanarieöarna men fastlandet brukar ligga lite före på moderniteter. Om det är fastlandet du är på vill säga :-) Blev ändå positivt överraskad av hur mycket "zero" dricka det finns. Har ju inte kikat så mycket på de hyllorna förut!

Som svar på av Pellis

Jepp, befinner mig på fastlandet. Ska undersöka! Blev rekommenderad nåt som heter noni på hälsokosten. Fråga efter vad är det bästa mot inflammation. Har läst på om detta preparat och det är väldigt mycket både att det är humbug och andra att det är bra för det mesta då den är så näringsrik. Vi testar ? hela familjen så får vi se. Det värsta som kan hända är att vi blir lite fattigare?Nu hemkommen från härlig vandring i de spanska bergen i solen. Detta är verkligen ett fantastiskt vackert land. Lite a sug just nu tror mest pga. att jag känner mig trött och brukar dricka vin efter dylik aktivitet. Har ju varit duktig?Det blev te. Fick kopp och te i present från maken igår, väldigt gott! Nu vila?

på att dricka kaffe på uteservering idag?Det är de tre kungarnas dag idag vilket i Spanien betyder fest på stan och parad. Spanjorer älskar parader och fest. I morgon är dagen då julklappar delas ut här så röd dag i morgon sen börjar vardagen för oss.

Dividerar med mig själv, a försöker smyga sig in. Ett glas gör väl inget...Det fixar jag...jag har nog inte riktiga problem med a eftersom...osv. osv. osv. Sluta i alla fall med att dagen har varit vit och skulle inte kunna se min familj, framför allt mina barn i ögonen om jag skulle bryta det mål jag satt för mig själv. Så jag fortsätter och är nu på dag 22. Mitt mål att fortsätta januari ut.

Profile picture for user VaknaVacker

Så stiligt du avstod från alkohol? Så himla jobbigt när man börjar förhandla med sig själv... huvva.
Hoppas du får en bra dag med mycket kaffe?

Som svar på av VaknaVacker

kaffe är gott?Tack, förhandlingarna är jobbiga men jag vinner?inte a.

Nu är svärdottern körd till flyget, sonen stannar några dagar till. På vägen hem från flyget berättade jag för sonen om mina problem med alkoholen och hur jag kämpar. Samt om min mans situation. Han var väldigt stöttande och sa att detta är bra det ni gör. Äldsta sonen har inte uppfattat problematiken med a i familjen. Ny nykter dag, nu ska jag sova en stund till och sen lite jobb! Ha det gott alla och vi kämpar tillsammans för ett bra liv?

...och jag har även smakat Kombucha som jag fick hos min massör, redigt ingefärastarkt ?
Jag dricker allt möjligt te... har en del julte som ska drickas upp... den är rogivande. Jag dricker det som finns helt enkelt. ☕️ Och sen även en massa kaffe ☕️

Hippas du får en fin dag!

Kram PimPim?

Som svar på av PimPim

Härligt, jag har inte än hunnit undersöka kombuchans vara eller inte vara här i Spanien.

Idag är det tufft! Helt slut och energilös efter gårdagens aktiviteter. Jag har fortfarande så svårt att acceptera att jag är såpass dålig fortfarande. På detta har jag druckit vin förut, för att orka...En del som ska fixas inför att sonen ska börja skolan i morgon efter jullov. Pratade med mannen och tror mig se att han är oerhört trött på detta. Sa vad som behöver göras och att jag inte kommer orka. Till saken hör att jag varit sjuk länge i min pmds. Tidigare år har symtomen kommit mellan ägglossning och mens. Och då klarade jag att arbeta men de sista åren har jag bara blivit sämre och sämre. Blir numera sängliggande när det är som värst. Jag är i behandling men det tar tid att läka. Denna vecka kommer jag påbörja en hormonbehandling där hormonerna är i nivå med när man är gravid. Detta är den period i mitt liv som jag mått som bäst. Gravid och ammar då mår jag toppen eftersom jag inte har ägglossning då. Så håller tummarna att det ska ge mig en tids vila från detta jobbiga helvete. Så för att återgå till a så är livet med pmds, ett liv när man är i skov, ingenting värt. Jag vill bara dö eftersom jag mår så oerhört dåligt. Tycker jag är en stor belastning för min familj och tror att de kommer ha det mycket bättre om de slapp mig. Pmds är en hemsk sjukdom och det gör mig ledsen också att när jag nu också slutat med vinet inte gör nåt för mitt mående gällande pmds. Tankar kommer att då kan jag lika bra dricka så kan jag få lite bra i alla fall. Men, jag fortsätter idag att hålla mig nykter och hoppas att morgondagen är lite bättre.

Lider något fruktansvärt med dig. Ja hormoner kan hjälpa rejält... Jag kan inte föreställa mig hur du har det. Förstår verkligen att det tär på kropp och knopp och samtidigt sluta med vinet som kan ”döva” känslorna man har. Styrkekramar till dig ?

Jag har extrem PMS och östrogenet och progesteronet dalade nått så vida pass innan mens att jag blev sängliggandes pga migrän och yrsel. Dessutom varade cykeln bara i 21 dagar så jag mitt klimakterium började för ca 3-4 år sedan. Jag får ju inte äta östrogen pga APC-resistens, så jag valde att sätta in hormonspiral samt att jag smörjer mina handleder med progesteronkräm varje dag. Det har blivit så mycket bättre och jag har en cykel på 4 veckor nu men PMS med humör, nedstämdhet och massa lipande har jag fortfarande, men så mycket bättre än innan. Jag har fortfarande mens trots hormonspiral men blöder betydligt mycket mindre. Dock är det 20 kg plus på detta, men hellre det än två dagars sjukdom var tredje vecka. När jag dricker när mina hormonvärden är som lägst så mår jag bara sämre dagen efter ??? Så skulle jag ta hinka i mig vin idag kommer jag må riktigt dåligt imorgon, för då kommer mensen och det ska minsann bli en befrielse. För mig blir det som att trycka på en knapp och jag känner direkt när jag börjar blöda. Hokus Pokus.

Du är stark TessMa och morgondagen med skolan för ditt barn kommer gå kanonbra. Han kommer fixa det fint!?

Kram PimPim?

Profile picture for user Melice

Som svar på av TessMa

Min son är 12 år. Jag har gjort honom besviken många ggr då jag druckit för mycket. Jag flörtar ofta med en vän till familjen när jag dricker. Jag älskar umgänge med mat och vin. Utan vin vill jag helst bara åka hem från middagar. Tack för denna grupp.

Som svar på av PimPim

Tack! Ja hormoner är skit - i alla fall när de är i obalans. Känner så väl igen, när mens börjar så poff är alla besvär borta. Jag hoppas så på behandlingen nu. Om det inte blir bättre kommer jag nog genomföra hysterektomi. Jag orkar inte kämpa längre?

Skönt att du får må bättre med den behandling du gör?

Kramar?

Nu förstår jag varför jag var så utslagen igår. Jag har fått halsont och blivit förskyld under natten. Efter en höst av konstanta sjukdomar i familjen och min pmds så är detta tufft. Det känns som att det aldrig tar slut.?

Detta följer mönstret, eftersom jag har in långgradig kronisk inflammation i kroppen så reagerar min kropp alltid med total kraftlöshet när jag får något sånt här också. Minns tiden när lite förskylning och ont i hals inte var nån stor grej. Tryckte i mig halstabletter osv. och mådde ändå helt ok. Så är det inte längre.

Hur håller man humöret uppe när vi redan är under isen? Mannen orkar knappt vara snäll längre. Även han har varit så sjuk det senaste 3-4 månaderna.

Behöver också jobba lite då kvitton osv för Q4 måste in till revisor.

En timme i taget nu, ligger kvar i sängen och tar en timme i taget.

Finns en fördel med detta och det är att a inte finns på kartan. Så den biten funderar jag inte ens på nu?

Kämpar på

Inte alls kul att bli sjuk mitt i det andra!
Krya på dig vännen ?

Skönt att dina tankar till A inte finns där utan lägg din energi på att bli frisk från förkylningen nu!

Kram PimPim?

Vaknar tidigt på morgonen med avgrundskänsla. Ber sinnesrobönen. Det hjälper lite. Funderar lite på vilken roll alkohol haft i mitt liv genom åren.

Jag har vuxit upp med en mamma som haft en problematisk relation till alkohol. Hon drack inte varje dag utan ons, fre och lör som jag minns det. Mamma drack tills det inte fanns mer alkohol i husets. Jag själv började tidigt, i 13-års åldern. Drack ganska kraftigt under några år. Detta var i samband med min mens började och hade redan pmds på den tiden. Men eftersom min familj var så dysfunktionell så kämpade jag på. Det fanns alldeles för mycket hemligheter i familjen för att jag skulle kunna prata med mamma. Mamma mådde själv så dåligt så hos såg inte mig. På helgerna, när vi lyckades få tag på något drack jag med mina vänner. När jag var 17-träffade jag min äldsta sons pappa. Jag bröt i princip totalt med mitt gamla liv. Alkohol var inte en del av vårt liv alls. Min nya kille var ingen fest kille och för mig var alkohol väldigt kopplat till fest på den tiden.

Det är alltid spännande att läsa om hur man hamnade i klorna på alkoholen. Lite lika min situation men hos mig var det pappa som drack lite för mycket och min syster. Från 16-20 drack jag i princip ingenting, sen flyttade jag till storstaden och då gick då började jag gå ut och festa!

Ha en fin dag! Kram

Som sagt träffade äldsta sonens far och alkohol fanns inte i vår värld. Men mådde dåligt pga. trasig uppväxt och pmds (visste inte om att jag hade det). Sökte efter lindring via relation och senare terapi. Vi skildes år 1995 och då hade jag aktivt gått på ACOA och Al-Anon under några år.

Genomförde en flerårig terapi och flyttade till annan stad för att sonen skulle vara närmare sin far. Mitt dåliga mående fortsatte men periodvis som det alltid varit. Levde ganska isolerat med min son. Festade aldrig. Träffade sen min nuvarande man 2001 som kom med ett rikt socialt liv (som jag saknat) med mycket alkohol under fester. Jag var snabb att haka på. Till en början drack vi sällan hemma. Bara på fester men så småningom började vi köpa in vin till helgen så vi hade hemma. Jag var i början lite orolig över hans drickande då det spårade ur till och från. Löften bröts och några incidenter vid fester som jag inte tyckte var ok.

Valde ändå att fortsätta tillsamman med honom då på det stora hela var smågrejer och vi kunde prata om det som hänt. Vi köpte hus och skaffade ett barn tillsammans. Livet fortsatte med grillfester i villaområdet och med vännerna. Det som här tillkom var att semestrarna började innehålla alkohol dagligen. Vin, öl, whiskey, nåt gott till kaffet efter middagen. Jag fick allt svårare att släppa alkoholen när vardagen med jobb och skola började. Runt sonen födelse så började min man få ihop att mitt dåliga mående kom cykliskt. Varje månad mådde jag dåligt en period och den perioden blev längre och längre ju äldre jag blev. Sista åren i Sverige var tuffa, jag var trött på mitt jobb, ville ha en förändring, mådde dåligt pga. pmds. Vinet började bli ett problem då jag började planera mitt drickande, började se stunden när jag skulle få mitt vin efter jobbet som den bästa stunden på dagen.

Vi flyttade till vindbältet Spanien 2016 för ett år på prov. Efter att år 1 var slut valde vi att stanna kvar. Första 2 åren drack vi båda i princip varje kväll. Ibland även på dagarna till lunchen. Hämtade sonen påverkad ett antal gånger från skolan efter en vinlunch. Men nu började vindrickandet få ordentliga konsekvenser. Mannen fick en total blackout och solsting efter en dags-kvällsdrickande. Vi fick tillbringa dagen efter på sjukhus. Kommer ihåg att jag funderade på sjukhuset när jag skulle få åka hem och dricka vin igen?Naturligtvis var jag orolig för min man men vinet var också viktigt. Jag hade konstant svullen/ond mage. Efter denna incident drog min man ner på vardagsdrickandet ordentligt. Jag fortsatte...Någon ytterligare händelse med mannen, han slutade dricka starksprit. Efter ytterligare händelse, han insåg att han inte kan dricka alkohol alls och har nu slutat. Jag har dragit ner ordentligt det senaste året pga. min behandling mot pmds. Men föll hela tiden tillbaka och ökade drickandet. 1-1 1/2 flaska var vanligt de kvällar jag drack. Nu har vi båda varit vita sen den 15 december. Vi hanterar det på olika sätt. Jag pratar mer om insikter kring mitt drickande efter jag lyssnat på poddar, läst här och läst böcker. Min man mår mest bara dåligt dels pga. att han har varit sjuk i bronkit, halsont osv under ca. 3-4 mån.

Så där är jag nu, vit och i behandling mot pmds. Mål 2 för mig att vara alkoholfri i januari. Förmodligen fortsätter jag minst tills jag känner att vin inte är viktigt för mig. Vet inte om jag sen vågar riskera att prova att dricka måttligt. Av det jag läser och hör verkar det vara mer jobb kring att planera drickande och risken är då att mycket energi och tankeverksamhet kommer att gå till det. Men jag vet inte än hur jag gör sen. En dag i taget nu och jag sätter små mål.

Ni i detta forum är till stor hjälp för mig att hålla mig nykter. Tack så mycket?

Min trigger till dagligt drickande kom under en semester utomlands med All inklusive. Farligt det där... och så som du druckit har jag också gjort... vi har ungefär samma resa där hur drickandet eskalerat från år till år.
Jag vet att jag aldrig kommer kunna dricka normalt igen då jag förra året var nykter i nästan fem månader och trodde jag skulle kunna findricka igen. No shit! ??‍♀️ Som du skriver är planerandet sjukt påfrestande och jag är så glad att jag slipper det nu.

Ha en fin kväll!

Kram PimPim?

En vecka kvar till en full månad vitt??och kom på att jag inte haft något sug alls idag. Varit sjuk ett par dagar och idag mått bra och varit på toppenhumör. Glad!!! Underbart! Här går det verkligen upp och ner?

Profile picture for user Vinäger

Tycker att du gör ett jättejobb. Att du bor i ett vinland land gör det hela så mycket mer imponerande. Du serverar nya insikter hela tiden. Hoppas att din senaste känsla får stanna, det är ju så skönt att slippa sug hela tiden och verkligen behöva kämpa.

Keep up the good work.

Kram

Som svar på av Vinäger

Tack Vinäger?Älskar vinlandet Spanien -vin. Blev tillfrågad igår om jag kanske ville ha ett glas vin. Blev så överrumplad och sa förskräckt -Nej, tack (och hoppade till lite) gärna ett glas vatten ? Det gick bra i alla fall! Fortsätter vitt?

Trevlig skön alkoholfri (förhoppningsvis) helg till alla!?

och dunderförskyld?Nu börjar jag bli kaxig, räknar inte dagar och tänker att det finns i te en chans att jag skulle dricka vin?Visserligen blir det nog en dag i sängen idag men det har aldrig hindrat mig förut så nu räknade jag mina dagar och ger mig en påminnelse om tacksamhet över denna tid i nykterhet. Det är absolut inte självklar att jag håller mig nykter.

Faktiskt den längsta tiden jag inte druckit alkohol på ja......minns inte. Säkert, sen yngsta sonen kom till.?Men hade en liberal syn på vin även under graviditet, 1/2 glas vin då och då tyckte jag var ok. Så drack ju kvinnorna på kontinenten som var gravida. Ja, mitt beroende hade startat redan innan dess. Under 2019 var jag som längst nykter 27 dagar (skulle varit 30) men dag 27 bara körde jag till Carrifour köpte 1 flaska vin och drack upp den. I min ensamhet....så sorgligt! Ensamdrickandet vet jag inte riktigt när det började, minns att förut drack jag endast om jag hade sällskap. Det fanns ett syfte med att inta a. God middag, fest, firande osv.

Så himla bra jobbat! Det är riktigt starkt gjort med tanke på att det är den längsta tid du varit nykter på. Man får upp ögonen och ett litet mer jävlar anamma genom att hänga här och se hur andra lyckas. Det blir en liten spark i baken att själv vilja komma dit... att läsa andras resor, deras uppgång och dippar, ja allt får en att få upp ögonen och hjälpa en att hantera situationer man själv står inför.

Ha en underbar kväll!
Kram PimPim?

Nå ja, i alla fall hyfsat. Känner av halsen lite fortfarande och nosen men på det stora hela mår jag toppen.?Det är väldigt glädjande för mig då jag egentligen borde må ganska dåligt pga pmds. Är i perioden mellan ägglossning och mens när min reptilhjärna brukar vara den som är mest aktiv. Dvs. fäkta och fly. Men så är det inte längre. Efter min (väldigt långa och omfattande) behandling som fortfarande pågår men mer för underhåll så har min pmds ändrats väldigt mycket. Min tacksamhet över det faktumet är svårt att sätta ord på. Har levt med pmds i över 30 år och detta har med åren för mig inneburit stort lidande med självmordstankar och rädsla varje månad att jag inte ska någonsin få må bra igen. Men det har jag ju gjort, varje månad när mensen börjat så släppte pmds greppet över min hjärna och jag mår bra igen. Sinnessjuk sjukdom!!!

Så i takt med att pmds blivit värre har a blivit viktigare. Det har i alla fall varit en legitim anledning (har jag tyckt) att få dricka vin. - Jag mår ju så dåligt! Men inte just nu. Dagen idag fokuserar jag på arbete och att röja upp efter helgerna och sjukdomarna som varit. Vilar och tar hand om mig?

Så fortsätter vitt även idag?