Min assistent Syster Anna tvingar mig att skriva detta

Profile picture for user svagis

aha...den här människan har en personlig assistent...men så är det inte riktigt utan Syster Anna är någon som finns i mig och hon kommer ibland fram och säger åt mig på skarpen. Hon säger att jag inte får riskera min hälsa genom att dricka varje kväll och hon säger åt mig: Lyssna på din kropp! Vad skickar den för signaler? Nå vad vill du svara kroppen? Hon tar helt enkelt hand om "svagis" när det behövs. För precis som många kvinnor före mig så tar jag hand om andra hellre än mig själv...

Jag har ett ordnat yrkesliv och få vet om att jag är alkoholist. Har levt med missbruket till och från i 10-15 år men sökt stöd på beroendemottagning 2006 och hos AA 2013 och fått bra stöd där. Precis som någon annan skrev så dricker jag på kvällarna, somnar och är i skick att jobba dagen efter.

Jag lever själv, mina 2 barn är utflyttade och de vet att jag kämpar och stödjer mig. Ändå är det svårt....jag har en självdestruktiv ådra som tar sig uttryck i att jag dricker för ofta och för mycket. För 2 år sen fick jag influensa och tog värktabletter som gav mig magsmärtor så jag åkte till akuten. Sa som det var till sköterskorna, jag dricker för mycket och är rädd att detta är alkoholrelaterat. De tog alla prover med anledning av detta. Proverna var ok men jag fick börja medicinera mot högt blodtryck.

Jag har haft det stressigt med byte av jobb sen dess och fortsatt drickandet men nu har jag inte druckit någon alkohol sedan fredag 20 december och tänker fortsätta på den vägen.

Tack för detta forum - jag ser fram emot att läsa era inlägg i nöd och lust.
God Jul ?
PS Extra tack till Pellis som uppmuntrade mig att starta en egen tråd för att kunna följa.
PPS. Nu dricker jag té på kvällen istället.....några liter...

Profile picture for user Varafrisk

Hej och God Jul?

Vad strongt av dig att skriva och att du inte druckit ngt sedan 20/12??

Känner igen mig i mycket av det du skrivit. Jag har skrivit här på forumet lite då och då men när jag inte lyckas då blir jag tyst.
Har ingen alkohol hemma ...så idag har jag klarat mig...nej nu var jag inte sann...vi hade en julöl 3,5%...men jag drack ett halvt glas .men nu finns ingen alkohol hemma så jag hoppas att Juldagen och Annandag ska gå bra✊?

Kram??

Profile picture for user FinaLisa

Jag sätter ditt nick inom citationstecken då jag tycker det verkar missvisande!
Du verkar inte alls svag utan tvärtom, stark och klok som väljer bort att dricka alkohol!
Lyssna på syster Anna, din inre röst, hon är den kloka och förnuftiga.
Den andra rösten är alkoholdjävulen ? som gärna vill att du fortsätter dricka.?

Men nu har du gjort de första dagarna, bra jobbat!
Heja dig??? och lycka till ?
Kram ??

Profile picture for user Pellis

Alla borde kanske ha en Syster Anna som håller efter en :-) Välkommen ska du vara iaf och med en egen tråd kommer det bli enklare. Kika in och läs varje dag. Vi hänger ju här av samma anledning liksom.

Hejja Hejja

Strulan65, Varafrisk, FinaLisa och Pellis <3 - TACK också till er som har läst - jag har alltid gillat att skriva och uttrycka mina känslor men har inte skrivit dagbok på åratal...det här känns lite som en dagbok....att ärligheten inför er är så viktig, kanske just för att vi aldrig har träffats - vad finns det för anledning att hålla upp en fasad?

Vaknar upp, nykter, mindre värk i kroppen idag än igår och buken är mindre spänd....ingen alkohol hemma och tänker inte skaffa någon heller. När jag slutade röka 1991 så lyckades jag till slut efter att under nästan ett års tid ha sagt till mig själv (eller det kanske var Syster Anna som var med redan då :-) ): Du vill väl inte få en lungsjukdom? Varför drar du FRIVILLIGT ned giftiga gaser i dina fina rosa lungor? Du vet ju att andra människor bär gasmasker och munskydd för att SKYDDA sina inre organ - hur kan du då utsätta din fina kropp för detta? Till slut funkade det, men nikotinbehovet var starkt och jag började snusa istället....

Jag tror det ska gå bra den här gången...nu är det fokus på MIG och ingen annan.
För 2 år sedan hade jag slutat dricka tillfälligt när jag var på akuten med magsmärtorna. Det höll i sig faktiskt i 6 månader, som jag skrev, och jag gick ned 10 kg i vikt, fick en helt annan utstrålning och klarhet, kände mig stark och oövervinnerlig. DÅ blev jag övertalig på jobbet och blev uppsagd vid årsskiftet 18/19. Eftersom jag lever ensam, men ändå har 2 personer som i viss mån är beroende av mina pengar, så skapade det enorm stress. Den ena personen är min dotter som har autismdiagnos och bipolär sjukdom men lever självständigt (nåja) i samma stad som jag. Under 10 års tid, när hon varit som sjukast med manier osv. har jag fått hjälpa henne väldigt mycket ekonomiskt, t o m lånat mycket pengar, för att skydda henne från att hamna i Kronofogdens register.....vilket förstås har lett till att jag själv har hamnat där istället :(. Så nu tar KF halva min lön under flera års tid och det började i Januari 2019, jo exakt samtidigt som jag blev uppsagd från jobbet jag haft sedan 10 år....jag inser när jag läser dessa rader att bara det väl är anledning nog till att jag fortsatte dricka under 2019...

Men den 1 april började jag arbeta på ett nytt ställe, där jag bor nu och det ser ut som om jag blir fast anställd inom några månader :) Jag trivs väldigt bra på det nya jobbet, är t o m lite chockad över hur jag blivit mottagen jämfört med min gamla arbetsplats där jag kände mig utnyttjad och ibland kränkt av cheferna. Nu blir jag nästan hyllad istället för min långa erfarenhet och min förmåga att analysera och säga kloka saker. Det är dubbla känslor inför det där inom mig....jag tar nya kliv för kvinnor i min släkt känns det som....jag har kanske EN kusin som lever som jag men för övrigt är alla väldigt inriktade på att hitta en man och sedan låta honom styra och leva deras liv. Jag ser framför mig hur min syster håller sin beundrade man hårt i handen, lite på efterkälken, när han stegar fram i sitt liv.....och jag undrar hela tiden: Men vad vill DU göra då syrran? Hon ringer ibland till mig, när hon är arg på honom, och då uttrycker hon vad HON vill...men några dagar senare är allt glömt...och hon slutar liksom fråga sig. Igår, julafton, hade hon ringt vår gamla mamma och "hon var nog ganska på lyset...fast klockan var bara 11 på förmiddagen" sa mamma. Fast syrran är inte alkoholist, inte i sina egna ögon eller andras, utan det var jag som blev alkoholisten i familjen. De vet om mitt drickande av och till under de senaste 20 åren.

Vet ni, ibland när jag var yngre, särskilt när jag var nyskild med 2 barn 4 och 7 år varannan vecka så tänkte jag så här när det var jobbigt: Jag ska leva som en man. Jag ska skita i att göra mig till för någon. Jag ska duga som jag är. MEN sanningen idag är att när jag gjorde detta så utvecklade jag också min alkoholism. Jag har gjort precis som "en man" och använt alkoholen (och även ett ganska fritt sexliv) för att få slappna av från att alltid vara så himla stark och självständig.

Så, nu förstår ni nog varför jag valde "svagis" som nick. För det är så viktigt för mig att få vara svag någonstans....och när jag skriver de här orden väller något upp inom mig....det var så länge sen någon tog hand om mig....så nu får mitt alter ego Syster Anna göra jobbet och skrapa ihop resterna....

Ja ja, hoppas ni därute har en fin och alldeles VIT jul. Bäst är ju om man inte behöver ha någon alkohol hemma. Men alla lever ju inte som jag, och jag får ju betala priset för det genom att vara ensam mycket. Imorgon ska jag fira jul med min dotter, son med flickvän och min inneboende student - vi ska bara äta god mat och spela spel och dricka julmust och MASSOR av té :-D
Kram från Anna

nu på eftermiddagen utan att ens snegla åt folkölen. Men jag vet ju hur lätt det är att trilla dit igen...den där tröttheten när jag kommer hem från jobbet, tomheten hemma...att allt känns tråkigt och att jag vill ha guldkant på tillvaron....

Tack för era hjärtan - jag behövde skriva av mig imorse <3
Kram

Som svar på av siggestardust69

Du har så rätt...ikväll är jag orolig för min stackars kropp...min lever...min urinsyra som far ner i tårna och ger mig gikt ibland...jodå, jag är en sån som läser och googlar en massa...ikväll kollade jag vad som händer i kroppen vid abstinens...det var inte så himla smart, plötsligt fattar jag varför folk åker in på torken/behandlingshem....då hjälper det inte att ha en låtsaskompis som man kallar Syster Anna....skrämmande att jag har tagit såna risker så länge.

men, men...jag hoppas att jag kan somna gott ändå. Bäst av allt är i alla fall att jag somnar NYKTER igen <3
Kram

och nu är det Dag 6 redan. Idag kommer de vuxna barnen och firar jul hos mig - har lagat mat och förberett det mesta.
Känner mig väldigt frusen och inser att kroppen håller på att ställa om. Läste igår att det tar 4-6 veckor innan provsvar blir normala igen....jag trodde det skulle ta mycket längre tid så det var väldigt positivt. Tänk, bara 6 veckor tills min lever jobbar normalt igen :) Stackars lilla lever som jag har misshandlat dig!

Jag vet att det kommer en pärs för mig när det har gått ett tag och nykterheten har blivit det nya normala. När jag saknar ruset och flykten och börjar förhandla med mig själv om A. Men ska försöka gå tillbaka och läsa detta inlägg då, för att stärka mig.

Läste även om de mediciner som kan förebygga återfall. Skulle kunna vara något för mig. Jag är inte negativ alls. Har tagit Antabus för många år sedan och det fungerade väldigt bra. Men det kommer en tid efter Antabus....
Ha en fin Annandag Jul alla därute!

...till dag 6! Jätteskönt! Vaknar döförkyld och halvsnurrig men det är inte pga av vinet utan förkylningen. Massor att göra idag så jag hinner inte skriva men jag önskar dig en fin nykter dag! Kraaam

Vaknar nykter och det känns underbart men samtidigt inte lika fantastiskt som senaste veckans morgnar....jag anpassar mig så lätt och blir också lätt uttråkad...men det är bara att trampa på. Igår var mina barn här och vi hade så mysigt, åt gott och spelade ett brädspel som var kul. Min inneboende, en student från Argentina, var också med och funkade himla bra ihop med barnen vilket jag varit lite nervös för. Det borde jag inte för jag har alltid "utsatt" mina barn för nya människor och vårt hem var alltid öppet för deras kompisar också så detta var inget konstigt. Inte heller att ingen av oss drack alkohol. De är unga och inte särskilt intresserade av A vilket är en stor lättnad. När jag såg dem runt bordet kände jag mig väldigt rik <3

Jag passade på när inneboenden hade gått in till sitt rum att prata med barnen om mitt beslut. Det kändes skönt och de ställde frågor och lovade att stötta mig. Det var också skönt att säga till dem att jag kommer att behöva stöd på resan. Det var ju längesen de såg mig onykter nu eftersom jag dricker ensam hemma hos mig, men de vet ju att jag har kämpat i många år och de förstår att det är en kronisk sjukdom. Jag sa att jag tänker gå till AA och att jag planerar att gå till VC och be om akamprozat eller annat läkemedel som minskar risken för återfall. De tyckte alltihopa var bra men fattar också att jag fortfarande skulle kunna traska iväg till bolaget och köpa en flaska vin - och förstöra alltihop på ett ögonblick. Men det tänker jag inte göra!

Kram alla därute

Jag är en jobbig jävel.....otålig osv.
Men nu har snart dag 7 passerat och jag ska se "På Spåret" och dricka mitt evinnerliga té igen :-D fast det är såååååååå himla underbart att vara nykter så det är inte sant. Och jag ÄR stolt över mig själv! Förvånas dock över hur evinnerligt lång min process har varit (beroendemottagning 2008-2009 samt AA 2012-2014 och sen inget tills nu) och när jag läser andras inlägg så ser jag att vi alla är i olika skeden i processen. Men jag börjar faktiskt tro på riktigt att mitt vacklande och ljugande för att skydda min självbild är över. Jag börjar tro att JAG HAR BESTÄMT MIG på riktigt den här gången. Jag är liksom lite arg på ett väldigt bra sätt - ska använda det en dag i taget.
Kram

Profile picture for user Strulan65

Tror vi är många som försökt många gånger, så till slut kommer gången när man har prövat allt och då har man plötsligt insikten och hittar viljan. Så heja dig och rid på vågen av ilska// kram Strulan

och tack till Janus som puffade mig i rätt riktning häromdagen. Jag klarar inte att bli nykter ensam - jag behöver kamrater runt mig.
Jag var på mitt livs första blandade AA-möte idag kl.9.30 i en ny lokal med människor jag aldrig sett förut. Kom sent men slank in och satte mig lite i utkanten av samlingen. Delningarna började och jag fylldes av ömhet inför mina nya kamrater - alla i samma båt som jag, fast med olika bakgrunder. Själv delade jag lite kort om att detta är 3:e gången gillt för mig; först 2008 med beroendemottagning, sedan 2012 med AA kvinnomöten, fastnade redan på Steg 1 som jag höll på med ett helt år och avbröt sen AA. Nu känns det som att jag har KAPITULERAT på riktigt - jag kan känna att jag är alkoholist ända in i märgen, fast det inte syns utanpå - min maktlöshet inför alkoholen är total. En fantastisk kvinna kom fram till mig efter mötet och sa: Det lyser ur ögonen på dig.... Så känner jag faktiskt också - min beslutsamhet är stor och jag hoppas det inte var galenskap hon menade sig se i min blick :-D

Dag 8 går mot eftermiddag och jag är så lycklig för mitt nya nykterhetslöfte - jag somnar nykter och vaknar nykter - tack till er härinne som stärker mig i mitt beslut! Är ledig från jobbet en vecka till....får se upp när jobbstressen drar igång mitt inre. Inga förhandlingar - svaret är NEJ till all alkohol!

Profile picture for user Charlie70

Som svar på av svagis

Jag ar ny har och har last din och andras trådar. Vill bara saga att jag tycker du har en beundransvard installning till hur du hanterar ditt nyktra liv! Mitt mål ar precis som ditt, att vara helt nykter. Jag ar nu på dag 6. Kanns toppen! KRAM!

Profile picture for user Janus

Som svar på av svagis

Så bra du är! Tror du kommer fixa det och skapa en förändring i positiv riktning. Jag tror på dig.
Själv är jag på dag 6 och nyss hemkommen efter mitt tredje AA möte. Det ger mig styrka och energi. Känns skönt att kunna dela sånt som ligger och tynger som man skäms över.
Kramis
PS vi ligger ju på ungefär samma nivå så jag följer dig i din positiva utveckling och insikt.

för era fina inlägg - jag behöver er alla <3

Ni är banne mig inte dåliga ni heller på olika dagar av er nykterhet - även om vi alla cyklar i diket någon gång så cyklar vi tillsammans mot ett rikare och mer harmoniskt liv utan A. Jag kan ikväll inte komma på en enda anledning till att riskera mitt beslut. Blev bjuden på nyårsfest men ska inte gå den här gången. Hur stark jag än är idag så vill jag inte utsätta mig just nu. Jag stannar hemma den här gången.

Så glad att läsa att du Janus går på möten - det är så viktigt att hämta kraft ur vänskapen och beslutsamheten hos andra alkoholister som valt att leva utan A. Tack för att du inspirerar mig - ja, vi har en del gemensamt på det sättet :)

Stora kramar till er alla

Vaknar och märker att kroppen känns lite bättre för varje dag som går utan A. Igår första AA-mötet på 7 år plus fika med en väninna. Ingen ångest bara kroppsligt ont på olika ställen. Mitt höga blodtryck har sjunkit en rejäl bit och pulsen är jämn och stadig. Ser inte längre svullen ut i ansiktet när jag ser mig i spegeln. Ögonvitorna är klara för första gången på länge och det är så påtagligt att kroppen tackar mig för mitt beslut. Som den har fått kämpa - varje natt skulle den hinna bryta ner alkoholen medan jag sov - nu tror jag istället att den bygger upp någonting under nattsömnen, det känns så.

Jag har just fyllt 56 år och om jag har tur (generna har jag) så kan det mycket väl ligga 30 års liv framför mig, NYKTER. Det känns fantastiskt. Även om jag i dagsläget inte ens vågar gå på den nyårsfest jag blev bjuden till så vet jag att om jag bara tar en dag i taget, går på mina AA-möten och lever det liv som jag vill leva så kan mitt nyktra liv fortsätta. Är så tacksam att jag kom iväg till AA-mötet - det betyder så mycket, precis som ni här i forumet gör.

Hoppas det blir en fin söndag för er som läser detta <3

Som svar på av svagis

Så bra du är!!! Hälsar jag som är på dag 7. Ska snart ut med hunden på en lång och härlig runda i skogen. Det är bra med hund, för jag är bjuden på nyårsmiddag hos vänner och då är det ju inga konstigheter att man kör bil och inte dricker.
Sitter och summerar året o även decenniet som båda varit de sämsta i mitt liv med drickandet som en våt filt över allt. Försöker styra mina tankar från att jag dricker för att jag mår dåligt till att jag mår dåligt för jag dricker.
Måste kämpa och ser framemot nästa AA möte ikväll.
Skickar massor av pep till dig, du kommer fixa det här! Jag tror på dig!
Önskar dig en fin dag!

Tack för din goa pepp Janus :) Jag känner precis likadant för dig - du kommer att fixa det här! Du är lika beslutsam som jag!
Kram

Det är konstigt, men jag har inget sug. Inte heller ångest. Mer av en tomhet efter 20 år med A. Samtidigt märker jag att jag slappnar av mer nu. Går inte omkring och känner skam för något längre. Det är ju enbart positivt men på ett märkligt sätt även tomt.....jag är aldrig sysslolös precis, har alltid en massa små och stora projekt på gång....

precis som flera av er andra så märker jag att jag får mycket mer tid nu utan alkohol...det är bara underbart men än så länge finns det en tomhet som jag helt enkelt antar kommer sjunka undan så småningom...nå...jag tar väl en kopp té medan jag funderar på allt det här :)
Kram
svagis

Godmorgon, dag 8, första veckan avklarad och siktar nu på full månad.
Har nu varit på 4 AA möten i två olika grupper. Känner verkligen att det är rätt väg för mig och även för dig hoppas jag. Har redan fått ny energi och ser tillvaron på annat sätt. Sitter inte längre och tycker synd om mig själv, tröstar och medicinerar med A. Har bränt så många relationer i min närhet och det kommer ta lång tid att återupprätta. Kommer inte lova massa saker i ord för det har jag gjort många gånger utan att lyckas. Ska visa i handling och framförallt flytta fokus från egot till att måna och bry mig om mina nära och kära.
Idag ska jag och min vovve ner till kenneln där jag köpte henne och hälsa på och önska gott nytt år.
Känner mig full av energi som jag gärna delar med mig till dig.
Ha det jättebra och sköt om dig!
Kram

Sömn....har sovit ett riktigt långpass....vaknar på gott humör, gör mitt kaffe och sätter mig här för att läsa era inlägg och skriva ett eget.
Var frusen och tom igår kväll...ville bara krypa ner i sängen och gjorde det redan vid 19-tiden. Vaknade några gånger för att gå på toaletten men det var allt. Har sovit fram till klockan 9.40 och det kändes så skööönt. Inga speciella drömmar, bara lugn och läkande sömn. Jag älskar att vakna nykter!

Janus, Sigge - tack för era inlägg - det är underbar läsning <3
Kram på er
svagis

men i alla fall nyktert...jag har så mycket tid nu. Det dröjer nog inte så länge innan jag fyller tiden med annat, men än så länge tillåter jag mig att uppleva tomheten...det är inget positivt i den...saknar inte alkoholen men skulle säkert kunna få för mig att det är den som saknas.
Imorgon firar jag nyår med mitt ena barn som kommer hit och sover över. Vi ska bara umgås, äta mat, äta godis och ha det bra.

Mina bukhinnor (tror det i alla fall) är fortfarande ömma men i övrigt mår jag bättre för varje dag. Kroppen återhämtar sig från att ha varit marinerad med A och aldrig fått riktig vila. Inget riktigt sug ännu men ingen eufori heller, bara en slags tomhet.

Jag har känt mig så krasslig hittills men du har nog rätt Sigge - imorron går jag ut och promenerar en lång sväng :) Det är nog precis vad jag behöver! Men nu ska jag krypa ner i bingen och sova lite.
Tack för dina ord Sigge <3
Kram

Profile picture for user MondayMorning

Så kul att läsa din tråd. Älskar att du reflekterar som du gör.

Det är en väldigt bra byggsten - reflektionerna - att känna hur bra man mår nykter kontra
hur skit man mår när har druckit. I början av min nykterhet så hade jag nästan
som ett mantra när suget kom - mantrade/pratade med mig själv
"hur vill jag mår när jag vaknar imorgon?"

Pigg, fräsch eller med ångest och baksmälla?

Jag hade också tomhet i början. Typ jaha vad ska jag göra istället? rastlös....
Nu fattar jag icke att jag hann med att dricka alkohol.
Eller vara bakis.

Du har riktigt bra strategier. Jättefint att läsa.

MM

Profile picture for user Rolf

Märker att vi är i ungefär samma fas, jag är inne på dag 9 och den där tomheten gnager. Tror som du att den kommer gå över, undrar bara hur länge det kan tänkas ta?
Bra kämpat.. Tycker om det jag läser!

Sitter här med min kaffekopp igen. Blir så glad över era inlägg MM och Rolf <3 TACK! Det är så skönt att inte vara ensam i detta - det betyder så otroligt mycket :)

Hade svårt att somna igår kväll. Var inte tillräckligt sömnig så jag lyssnade på min ljudbok "Normala människor" av Sally Rooney (inget om alkoholism men bra ändå). Lite hungrig så gick upp och tog en macka. Till slut somnade jag och har sovit gott.

Tror att jag har nytta av mina 5 år i psykoterapi nu. Jag drack inte på den tiden och därför lärde jag känna mig själv väldigt väl. Bearbetade en hel del grundångest och konflikter från barndomen som jag slipper nu. Har goda relationer med båda mina gamla föräldrar, vilket jag tror är till stor hjälp idag. Däremot märker jag att leda och tristess är något som jag har väldigt svårt för. Och det gamla vanliga botemedlet mot det är A. Så nu finns det ingen alkohol hemma och jag ska se till att det inte gör det heller. Eftersom detta är tredje gången gillt som jag väljer nykterheten så har jag inga illusioner om att kunna dricka ibland, det kommer inte funka, så total avhållsamhet är min grej. Jag kommer inte heller att sätta min fot på Systembolaget - om någon annan vill ha alkohol så får de köpa den själva.

På lördag morgon går jag till AA igen. Ser fram emot det väldigt mycket <3

Som svar på av svagis

Sitter har och sällskapar dig med mitt te. Min insomning såg ut som din ungefär. Efter mackan så gick det till slut. Vaknade 9 och det innebar att jag andå sovit 10 timmar. Otroligt egentligen. 10 nyktra timmar. Bra lakning för kroppen. Jag kommer nog att hanga har lite i dag igen. Ger mig tröst och trygghet. Vi ser om vi hörs igen!

Jaa - det är lite si och så med allting just nu...en får vara glad när sömnen kommer :)
Samma här - jag kommer också att finnas här i Forum till och från idag så vi hörs säkert!
Kram

Profile picture for user Stormenlilla

Ville bara kika in och säga att du gör det så himla bra! Te istället för alkohol är ett riktigt bra alternativ. Mysigt, värmer och ger inga dåliga känslor.

Vad skönt att du har bearbetat mycket av det grundläggande för ångest, förstår att det hjälper. Tristessen kämpar jag också med men den är bra mycket bättre än den stora ångesten som följer en fylla. Vi är värda att må så mycket bättre och göra så mycket bättre val för oss själva! Vi ska nog få bukt med tristessen också.

Ha en fin nykter nyårsafton!

Kram

Lyssnade på sommarprat av Fredrik Backman, han nämnde något som jag inte har tänkt på tidigare, möjligt inte nytt för andra men för mig. Idag är det få tillfällen som kommer till en där man får tid att tänkta, d.v.s. att inte göra något utan bara sitta och tänka. Min upplevelse av vår tid är att vi ständigt söker något att roa oss med, som telefonen, tv-serier eller vad det nu kan vara. Tänker att det kanske inte är så dumt att ibland inte gör något och bara vara och sitta och tänka och acceptera ledan, tristessen, tror någonstans att det kan vara nyttigt i vår tid.

Önskar dig ett gott nytt år!

Jag tänker likadant. Det är nog någon nytta med tristessen just nu :)

Kroppen blir bättre för varje dag. Det där spritfeta hullet börjar släppa - 3 kg ner på vågen vilket är fantastiskt när man har ca 20 kg övervikt att ta av. Inte har jag ersatt A med något särskilt annat heller. Min gamla mormor sa alltid till mig: "Jo du har allt tatt dig igenom ekeluta nu Anna" och så plirade hon mot mig och sög på sina två framtänder...Den där "ekeluta" har jag länge funderat på vad det är och idag googlade jag ordet och fick klart för mig att det är en slags lut, från ekbark, som man använde förr i tiden för att garva skinn så att det skulle bli mjukt och starkt. DET gillar jag verkligen och tänker att det är ju sån jag är egentligen - mjuk och stark! Och nu när jag går igenom ekeluta - vilket betyder att jag avstår från att dricka A - så kommer jag bara närmare mitt sanna jag, även om det kommer ta tid och gå upp och ner.

Det är värt att skåla för ikväll - i Pommac!
Kram

Härligt att läsa allt från er viljestarka personer och jag önskar er alla fortsatt styrka i era strävanden till ett liv fullt av annat än A.
Själv är jag på dag 9. Efter ett antal AA möten och efter att ha erkänt att jag verkligen är alkoholist har jag även börjat berätta för mina nära och kära.
Känns så förlösande och har bara fått positiv feedback och stöttning.
Att läsa här ger också stöttning och jag hoppas att jag även själv kan stötta er.
Stå på er, kämpa på och ta bara en dag i taget. Imorgon är en annan dag.
Till alla er som antingen sitter ensamma ikväll eller firar tillsammans med andra så tänker jag på er och hoppas höra av er efter en nykter nyårsafton imorgon.
Gott Nytt Nyktert År!

Profile picture for user Knaskatten

Vad bra du har gjort det hittills, och så beslutsam du låter. Fortsätt!
Tomhet och tristess kommer alltid att finnas, i alla liv. Dövar man de känslorna med alkohol kommer andra känslor som är ännu värre: ångest, skuld, skam, hopplöshet, självförakt... Då föredrar jag lite tomhet och tristess. Fortsätt kämpa och gott nytt år! ??

Ni är med mig och jag är med er :)
Nyårsafton är här och min dotter ligger på min säng och lyssnar på en podd, vi har gjort godis och ska pyssla med lite annat i väntan på 12-slaget. Härligt att alkohol inte ens är en issue - mina barn dricker knappt någon alkohol. Vi ska skåla i päroncider :) Livet är enkelt och väldigt mysigt idag <3
Somnar nykter ikväll och vaknar för 12:e morgonen i rad SPIK NYKTER imorgon - hurra hurra hurra hurra vad det är skönt.

Vad härligt att du verkar haft en mysig nyårsafton svagis.
Själv nu hemkommen efter en trevlig middag med goda vänner. Självfallet var jag nykter och min kära vovve hade inga bekymmer med smällare och raketer.
Imorgon eller rättare sagt idag vaknar jag upp till dag 10 och ska ut på en långrunda i skogen. Senare på kvällen ser jag framemot nästa AA möte.
Gläder mig jättemycket åt dina framgångar. Fortsätt så och en dag i taget du vet.
Nyårskramis

Tack för era tillrop - det betyder så mycket för mig :)
Pratade med min son igår kväll. Han var hemma hos en kompis och skulle bara hänga och spela nåt spel. Jag har varit lite ledsen för att han inte alltid svarar i mobilen när jag ringer utan kan ringa upp flera dagar senare....har funderat på varför och frågat honom men han säger bara att han "höll på med något". Igår svarade han direkt, och nu funderar jag på om det kan vara för att han vet att jag är nykter.....kan det vara så att eftersom han har pratat med en sluddrande mamma några gånger så har han fått en känsla av det när han ser att jag ringer....i så fall kanske han kommer att börja svara direkt från och med nu? Det vore underbart om det kan bli så. Jag ringer inte ofta, kanske ett par gånger i veckan. OM min nykterhet gör att barnen kan börja slappna av och lita på mig igen så är det FANTASTISKT.

Dag 12 och snart är det skidtävling på tv - heja Sverige! Heja mig!

Skriver så för jag tycker du är grym som är inne på 12 dagar nu! Hejja hejja! Jag är lite trött och seg men det är så himla skönt att det beror på matintag och en slutfas på förkylningen. Nu jobbar vi på 2020! Kraaam

Men vänta nu det är ju för att "man" är bakis och behöver hämta sig från gårdagen! Får man äta pizza ändå? eller vill vi ens det? Det som är så bra att det kan en välja själv idag utifrån vad man vill och inte utifrån att man är bakis och inte orkar annat!

Grattis till ett nytt decennium som är utifrån dina egna villkor. :)

Varför känner jag sug idag? En helt vanlig dag och jag drömmer om ett litet rus, en liten fylla....ett par timmar bara.....
Har inte ångest eller mår dåligt, bara ett dovt alkoholsug i bakgrunden. Men eftersom ingen A finns hemma så behöver jag bara låta bli att gå ut, så det tänker jag göra. Men märker att jag är lite mer sammanbiten än tidigare dagar. Har jag redan börjat glömma hur äckligt det är att vara full och bakfull?

Ska sätta på kaffe och äta en liten godis istället!

Som svar på av svagis

Såg just en kortfilm på SVTplay som beskriver upplevelsen av att vara full och bakis. Titta på den så går högst sannolikt ditt sug över till förmån för den fantastiska kanslan av att vara helt nykter. Du har sjalvförtroendet och insikten. Dit vill du INTE igen. KRAM!

Det ska jag absolut göra :) Och imorse när jag såg mig i spegeln noterade jag att mina ögonvitor var verkligen VITA för första gången på länge. Jag tror det är den där jävla tristesskänslan som tar struptag på mig idag. Hur sjukt det än låter så vill jag liksom hitta en anledning att tycka synd om mig själv så att jag kan få dricka!! Men jag har ingen sån anledning. Hjärnan krumbuktar sig för att hitta anledningar att få fortsätta med A men jag vägrar. Har en mental bild där jag sitter rätt upp och ner på en stol med armarna i kors och kniper ihop munnen - det är så jag ska göra för att stå emot när suget slår till.

KRAM tillbaks!

Profile picture for user PimPim

Vill bara kika in här och säga Wow! Vilken kämpe du är! Grattis till Dig ??✨

Kram PimPim ?

Stor kram till er! Vi har alla tre barn med NPF vilket i alla fall fått min alkoholism att utvecklas och skena. Min vuxna dotter med Aspergers syndrom, ADD och Bi-polär sjukdom är ju hos mig just nu och jag övar på att inte låta det påverka mig...men litegrand stressar det mig att behöva ta hänsyn till någon annan. Jag har ju bara mig själv och en inneboende student i vanliga fall. Det hade aldrig funkat för mig om jag haft en relation med en man också....och bli nykter....jag anpassar mig så mycket till en partner tyvärr. Uppfostrad så. Så det är bra att jag lever för mig själv.
Kram till er och Tack för era fina kommentarer :) Vi tar väl en dag i taget ;-)

Profile picture for user lusios

Härligt att läsa dina framsteg dag för dag! Jag köpte E-boken Promille tanten igår
Idé från dig var det väl? Känner att jag behöver lite medicinska argument för att hålla mig från alkoholen. Dvs hur dåligt det är för kroppen att dricka och vilka fördelar med att INTE göra det...
Fortsätt på din väg...! -<3

och inte heller rekommenderat någon läsning. Ska börja arbeta med Stora boken från AA framöver men såg även att Olle Carlsson gjort en uppdatering av 12-stegsmetoden...den ska jag nog köpa också.

Jo det går absolut åt rätt håll för mig. Dag 14 idag :)
Vet du vad jag gör? Jo jag läser om fysiska konsekvenser av alkoholism på den här sidan www.internetmedicin.se och där är texten skriven för läkare och annan vårdpersonal så det blir verkligen kliniskt...och skrämmande...förstår en hel massa av mina krämpor och hur de är relaterade till min alkoholism...högt blodtryck, reflux, gikt och buksmärtor....blä...så nu är jag upplyst och motiverad så det räcker.
Kram

Ilväll ska jag skriva ytterligare en nolla=0 i min s k A-bok. Ger mig en liten kick att se alltfler 0:or på rad (hoppas jag...) Dvs ingen alkohol idag heller men en pizza!! Jaja man är inte mer än människa!
Ha en fin kväll
Kram

Själv har jag ätit godis hela nyårshelgen - gjorde Rocky road med min dotter....milde tid så gott det är :) Men nu är godiset slut som tur är!
Mår bättre för varje nykter dag - kroppen tackar mig och börjar komma tillbaka till ett friskare tillstånd. Imorrn går jag till mitt AA-möte igen.
Kram

Ja jag känner mig så himla glad att jag tagit mig igenom den här första tiden :) Lättad över att ha gett mig själv ett nykterhetslöfte och börjat tänka i nya banor när det gäller vad man kan dricka istället för A. Men jag undviker faktiskt de alkoholfria ölen och vin för jag är lite rädd att det ska trigga mig. Så det blir te på kvällarna istället vilket är rätt mysigt om man gör lite procedur kring det, särskild tekopp osv. Jag har lurat mig själv på det sättet och nu börjar det nästan kännas naturligt :)

Men det är ju bara början....har varit ledig från jobbet hela den här tiden och ska börja jobba igen i nästa vecka. Är lite orolig för hur det ska gå för jag har ett ganska stressigt jobb. Så när jag åker hem från jobbet på tisdag eftermiddag måste jag ha en tydlig strategi för hur jag ska undvika sug och att fötterna vandrar av sig själva till Systembolaget....ska ta en omväg och hitta på nåt trevligare tänkte jag...kanske åka till badhuset på hemvägen istället? Ta en bastu...tja varför inte...

Jag döpte ju min tråd till Syster Anna som är mitt alter ego, min inre, stränga röst som ser till att jag inte super ihjäl mig. Hon har legat lågt de senaste dagarna och det är skönt :)

Summering av dag 14: Kroppen mycket bättre, själen riktigt rofylld, imorgon ska jag gå till mitt veckomöte på AA!
Kram alla därute
svagis

...däromkring. Man är redigt klar i knopp och lättsam i kropp. Längtar också! Så starkt av dig att kämpa så! Grattis till dina två veckor! ???
Kram PimPim?

Men tack för ditt uppmuntrande inlägg PimPim <3

Nu ska jag berätta om min dag som började med ett möte på AA kl.09.30. Lite konstig stämning, ingen som öppnade lokalen förrän i sista stund, ingen utsedd att leda mötet....och jag är känslig för sånt. Men en veteran tog ansvar och det kändes med ens väldigt tryggt. Jag delade, berättade kort om mig och mina 15 nyktra dagar, att detta är 3:e gången gillt osv. Att jag mår bra och är stolt på ett ganska lågmält sätt. Andra delningar var ganska tunga, en del förvirrade och fulla med detaljer och lätt obegripliga meningar. Någar delningar var jättebra och starkt positiva för mig. I pausen frågade en kvinna som satt bredvid mig om jag hade hört talas om "90 möten på 90 dagar" och om jag hade någon sponsor. Nej sa jag, jag tänker gå på möte varje lördag just nu. Hon började argumentera med mig och sa att jag måste gå på AA-möte varje dag nu i början om jag ska klara det. Hon gav mig sitt mobilnummer och ville bli min sponsor. Jag kände mig överrumplad och lite överkörd.

Jag vill INTE ha henne som sponsor - kemin stämmer ju inte!?? OM jag känner att jag behöver AA-möte varje dag för att klara sug osv. så kommer jag att gå varje dag. Men jag förstår inte varför hon så gärna ville tala om för mig vad/hur jag ska hålla mig nykter!? Mycket störande....men jag ska låta det vara. Tror jag vet vem jag ska fråga om sponsorskap ändå, det var en annan kvinna som var på mötet förra lördagen, HENNE kände jag spontan samhörighet med och hon kom fram och pratade med mig efter mötet och då började jag fundera på sponsorfrågan. Nä, jag är allergisk mot när andra ska spänna ögonen i en och försöka se ut som att man inte kommer klara att vara nykter - det är väldigt obehagligt i det skede som jag är nu.

Men sen träffade jag mina barn och då blev känslorna mycket bättre som tur var. Och nu är jag frusen och ska lägga mig och läsa tidigt för jag gick upp tidigt imorse. Nästa lördag går jag till samma AA-möte så får vi se hur det blir då :-D
Idag har jag varit nykter och jag älskar att vara NYKTER!
Kram till er alla
svagis

Som svar på av svagis

Du svagis, det låter drygt som tusan med den där personen på AA-mötet i dag. Du är stor, vet vad du vill och har en tydlig målbild och tillräckligt med erfarenheter för att nå den. Borsta av axlarna och upp med hakan. Kallas för integritet och det har du. Hon ville säkert väl, men helt fel...

Tack för titt med kommentar i min tråd! I kväll har jag förlorat mig i TV-serien The missing på Cmore. Jag är helt fängslad. Jag gör som du och somnar också nykter i dag.
KRAM

Vad fäller hon som ville tvinga sig på dig....håller med Charlie70 låter som du vet vad vill eller hellre inte vill vad gäller den kvinnan...
Alltid svårt med personer som vill pådyvla en deras åsikter och sätt att vara/göra och att det är det rätta ...oavsett vad det gäller...
Jag har en fråga: min 4:e dag idag väldigt trött och slut men var ändå på stan och käka med en kompis men det var knappt jag orkade....Är det kroppen som jobbar med att få bort giftet kanske? Då eller någon som vet??
Tänk det är lördag och du/Jag m fl dricker ingen alkohol alls. Härligt känns det!

...jag har inte vågat ta mig till något i den stad jag bor. Vill inte att människor ska veta om mina problem... hur övervinner man den rädslan? Jag känner ju många och och är ett ansikte utåt i många sammanhang så det skulle bli katastrof om det kom ut att jag en vinpimplade utan dess like ??‍♀️

Kram PimPim?

Konstigt att någon i AA insisterar på vad du ska göra och marknadsföra sig själv som sponsor.
Så funkar det inte i min grupp. Där vill man på alla sätt hjälpa till att jag hittar min väg och tar mina beslut. Där ”säljer” man inte in sponsorn utan när tiden är mogen frågar jag.
Du verkar stark i din övertygelse så du kommer säkert fram till beslut som är rätt för dig. Kämpa på!
Kram från ”dag 13”?

Som svar på av lusios

Jag är på dag 13 och känner mig också tröttare än jag borde. För min del tror jag det är mentalt, så många tankar som far runt i huvudet och bearbetas. Säkert i det undermedvetna också. Men det blir bättre dag för dag så kämpa på och ta INTE första glaset! Tänk så skönt att slippa bakfylla och all ångest

ni är underbara <3

Det känns bättre idag och jag är fortfarande stark i mitt nykterhetslöfte. En dag i taget, dag 16 idag...tror jag?

För mig verkar det vara perfekt att kombinera AA-möten med aktivitet här i detta forum. På så vis har jag AA-känslan runt mig 24/7 och det behöver jag under en lång tid. Jag är så glad för AA-mötena men ibland är det också lite tungt för en sådan som jag. Jag är känslig, särskilt i ett sådant sammanhang, och igår blev jag förvirrad av flera små saker som de andra gjorde. Då måste jag bearbeta känslorna för mig själv efteråt så att de sjunker undan.

PimPim - det är därför det heter ANONYMA alkoholister :-D Du får inte berätta vem du träffar på möten, eller vad de berättar. Förresten, vem har med det att göra? Vad menar du att de skulle kunna göra dig om de visste? Själv bor jag lyckligtvis i en storstad. Men du kanske kan gå på möten i en närliggande stad? Kram

Janus!! Vad glad jag blev att se ditt inlägg :) Har undrat hur det går för dig och blir superglad att läsa att du också håller ditt löfte till dig själv - att vara NYKTER <3 Nej då, jag inbillar mig ingenting när det gäller alkohol, har inga som helst illusioner om att kunna dricka A nu eller i framtiden. Är också trött men mår bättre och bättre.

Idag ska jag se den spännande upplösningen i Tour de Ski :) Men först ska jag ta en promenad och lyssna på "Gomorron Världen" i lurarna. Känns som en bra dag på gång <3
Kram alla som skriver i min tråd

Profile picture for user Adde

är ju "uppväxt" med aa och blir ledsen när jag hör/ser människor som ska marknadsföra sin egen person. Bekräftelsebehovet hos en sån person är gigantiskt och skadar mer än gör nån nytta.

Hela aa bygger ju på att jag själv ska upptäcka och göra nåt själv för min egen skull, inte för andras. För mig har det varit så viktigt med mina aha-upplevelser som har fört mig framåt i nykterheten och där jag lärt mig att jag måste vara mogen för att ta emot nya saker.

Alla möten har inte varit så bra men jag har alltid gått därifrån med nån liten guldklimp i hjärtat. Vissa möten har varit överväldigande och gett mig styrka att gå vidare. Ibland har jag haft svårt att förstå vad de menar men efter ett tag har pengen ramlat ner....kanske en dag, en vecka eller rentav månad efter.

Tröttheten jag kände i början kan jag ibland sakna idag !! Känslan av att kunna sova stående, eller som i lumpen, i närmaste dike när "Rast-Vila" anbefalldes :-)) Kroppen återhämtar sig efter all smörja som runnit ner i strupen och tröttheten är en sund reaktion ! Njut !!!

Det är precis så jag har uppfattat grunden med AA också. Men på mötet igår framstod inte detta så tydligt utan även mötesledaren pratade om 90 möten på 90 dagar som enda vägen till nykterhet...och smålog åt att han i början sa "att han inte kunde gå på AA-möte för att han skulle ha tvättstugan"...jovisst, men nu är han pensionär och har inte pressen på sig att dyka upp på jobbet i rena kläder!! Jag blir förbannad :(

Dessutom var det två kvinnor som frågade mig om jag har något stöd omkring mig och jag svarade att jag upptäckt alkoholhjälpen.se på nätet och att det är väldigt givande för mig att ha daglig dialog med andra alkoholister där. Då tittade de skeptiskt på mig och sa att "jo det kanske kan vara bra med nätet, men det går ju inte att jämföra med "riktiga" möten" och jag blir sååå trött. Jag arbetar med digitaliseringsfrågor i en myndighet till vardags och orkar inte bemöta okunnighet om värdet av digitala möten i mitt privatliv också....och särskilt inte på AA där jag visar min sårbarhet och känsliga sidor. Så lärdomen från detta blir att jag själv INTE ska dundra på med andra människor (om jag gör det) utan istället lyssna och vara ödmjuk och låta dem vara ifred.

Jag kommer att gå till den här gruppens möten nästa lördag också och hoppas att kvinnan från möte 1 är där igen så ska jag fråga om hon vill bli min sponsor :) Såå hårt tar jag inte detta men det känns skönt att få skriva av sig och möta förståelse härinne.
Kram
svagis

Profile picture for user Adde

kan ju villigt erkänna att det inte blir många möten för mig nuförtiden och det får jag nog skylla alkoholhjälpen för :-)) Jag kan lätt och smidigt, 24/7, få hjälp här om jag behöver stöd. Jag undrar om Magnus Admin egentligen förstår vidden av det han startat här ?? Besöksstatistik på sidan är en sak men det mänskliga värdet är verkligen svårt att mäta men i min värld är det värdet ENORMT !!! Och ha denna sida som ett extra stöd är ju helt suveränt !

Så tack alla ni som skriver här och hjälper mig till ett nyktert liv !!

Även på AA finns de människor man får sortera bort, precis som i livet i övrigt. Har mött några som är lika beroende av nykterhet som de var i alkoholen, styr och ställer med andra för att ha kontroll.
Förklarade för en man för ett tag sedan att nykterheten är mitt val och skall inte ersättas med något annat som styr mitt liv.
Går på möten, har nog ingen egen grupp men byggt en egen av människor som är kloka och tillför lugn och trygghet.
Två människor som varit nyktra i många år och visat mig vad AA står för? De är min trygghet, en mkt klok man som lär mig leva är en annan i gruppen han får mig att våga vara jag och sen några till.
Försöker besöka ett möte varje vecka för inte glömma var jag startade, men gör det på mitt sätt.
Så välj ditt sätt det viktiga är viljan att vara nykter// kram Strulan ❤️??❤️

Skönt att fylla på med ditt perspektiv också. Jag tror jag kommer landa i ett liknande förhållningssätt till AA - jag har aldrig varit fanatisk med något i mitt liv förutom i min relation till A och den relationen har jag brutit sen 16 dagar tillbaka. Känner mig otroligt stark i mitt nykterhetslöfte - lugn och beslutsam och det verkar som att beslutsamheten växer fortfarande. Inte orolig för att hamna i situationer där det märks att jag inte dricker - jag har tappat lust och intresse för att dricka alkohol blir mitt svar.

Idag ska jag vara nykter eftersom jag ÄLSKAR att vara nykter <3
Kram på er!

Idag ska jag vara nykter!
Har lång insomningstid nu som nykterist och sover därför längre på morgonen. Tillbringat många timmar i sängen lyssnandes på någon ljudbok under dessa 17 dagar. Tänker att kroppen behövt detta för att reparera sig bit för bit. Vilopulsen har sjunkit med minst 10 slag per minut - tidigare 75-80 men nu mellan 60-65 vilket gör att jag förstår att den stress som alkoholen skapade i kroppen nu har lugnats ned och kroppen får vila. Igår var första dagen på länge som jag gav mig ut på långpromenad i området där jag bor.

När jag slutade dricka i december 2017 skapade jag en rutin med promenader och motion som jag har nytta av nu igen. Det som hände 2018, var att jag efter ca 6 månaders nykterhet, 10 kg minus på vågen och en känsla av triumf och välmående, blev indragen i en omorganisation på jobbet jag haft i 10 år och det slutade med att jag och två kollegor sades upp den 1 jan 2019. Panik i hela systemet och jag sökte frenetiskt nya jobb, och drack frenetiskt också. Den 1 april 2019 fick jag det jobb jag har idag och som jag trivs med. Så nu var det dags att ta sig tillbaka till känslan från sommaren 2018 igen. Och promenaderna är en viktig del i mitt nykterhetsarbete.

Imorgon börjar jobbet igen. Saknar min nya chef som är så bra. Saknar även ett par av de nya kollegorna och ser fram emot att träffa dem i veckan. Har en deadline på fredag den 10 jan som jag kommer att fixa. Ska skriva en artikel för en ny tidskrift och ser fram emot det arbetet. Ska ta vara på helgerna på ett helt annat sätt framåt, vara ledig, återhämta mig och röra på mig ute i friska luften, simma i badhuset och umgås med folk. Bättre struktur på gränser mellan arbete och vila alltså. Jag lever ensam, är otroligt glad för att det inte finns någon omkring mig som kan framkalla starka känslor av ilska, irritation osv. Men saknar någon som kan framkalla starka känslor av lycka och kärlek. I nuläget gör jag saker som jag blir lycklig av - reser, träffar mina vuxna barn, träffar någon vän ibland, hjälper andra människor på olika sätt. Men kärleken till en man fattas mig. Tänker dock inte dejta eller göra mig tillgänglig på nätet för det är bara skit för mig. Blir bara besviken och känner mig än mer ensam. Fokuserar på mitt nykterhetslöfte till mig själv istället. Att bli stabil i nykterheten. 17 dagar har passerat och jag är över det fysiska lidandet. Nu är det dags att hantera det sociala livet och psyket. Få se hur det blir.

Kram till er alla som läser och stöttar - jag behöver er <3
svagis

"Känner mig otroligt stark i mitt nykterhetslöfte - lugn och beslutsam och det verkar som att beslutsamheten växer fortfarande. Inte orolig för att hamna i situationer där det märks att jag inte dricker - jag har tappat lust och intresse för att dricka alkohol, blir mitt svar."

Kram

Härligt med en plan och kloka insikter, det gör det lite lättare.
Lever själv och fick rådet att behålla byxorna på första året, fräste något om inte nog att jag inte får något vin skall jag bli nunna också ?
Men har varit ett sådant nyttigt år fått lära känna mig själv, varit helt ego på min väg till nykterhet. Har inte heller haft någon att skylla på utan tagit helt ansvar för nykterheten och mina val.
Vet inte om det ör därför det gått bra hittills men skönt att få vara ego ett tag ?
Kram Strulan ?❤️

Skriver inte så mycket här men läser en del. Dag 15 idag och halvvägs till nästa medalj hos AA?
Har klarat alla helger och ledighet nykter och det känns så skönt. Imorgon är det åter tillbaka till jobb och vardag. Känner att AA är min livlina, ger mig, styrka, stöd och energi. Var både rädd o skeptisk o skämdes när jag gick dit första gången på juldagen. Men tror aldrig jag kommit så här långt utan AA. Så ni som aldrig testat gå dit förutsättningslöst och kanske hjälper det er också.
Önskar er alla fortsatt god nykterhet!
Kram

✨??????✨

Grattis till dina 17 dagar ⭐️

Go for it! Jag har haft det så bra för min hälft har inte velat dricka någonting heller... så skönt när man har någon jämte sig som inte har intresse heller ✨??✨

Ha en fin dag!
Kram PimPim?

Tack för era stöttande inlägg! Jag tänker fortsätta på AA som planerat, varje lördag ev. kvinnomöte på söndag kväll. Det hjälper mig jättemycket men viktigaste stödet får jag faktiskt från er härinne. Att kunna slå sig ned vid datorn och läsa om alla er underbara människor som kämpar precis som jag - O-V-Ä-R-D-E-R-L-I-G-T!
Kram
svagis

Vaknar nykter, pigg och fräsch, mår bra och ska snart åka till jobbet. Ser fram emot det :) Skriver om min dag ikväll!
Kram
svagis

Jobbet hade jag inte behövt vara nervös för. Träffade min bästa chef, småpratade om ditt och datt, stängde in mig på mitt rum och jobbade framför datorn, skrev och fick gjort ett par viktiga grejer. Tog hissen ned till matsalen och åt raggmunk med stekt fläsk och lingonsylt <3 <3 <3 min älsklingsrätt!

Åkte förbi dottern på hemvägen. Diskade en jättedisk åt henne, grymtade lite men det var ganska snabbt avklarat. Hon diskar inte själv av en massa olika skäl, men framförallt för att hon är otroligt ängslig för bakterier och allt som är äckligt. När hon bodde långt från mig under 2 års tid så åt hon på papperstallrikar....jag drog upp det som ett alternativ idag också....men men, i VANLIGA fall så brukar jag tycka lite synd om mig själv när jag har varit hos henne och hjälpt till, trött och sugen på tröst, och då går jag alltid förbi en butik med iskalla folköl som jag då brukar köpa med mig hem som en slags sjuk "belöning" men idag hade jag räknat ut en annan väg till bussen hem så jag kände mig faktiskt inte ens frestad. Det känns som att fördelarna med mitt nyktra liv har börjat prata med det ev. suget efter alkohol - och det känns riktigt bra.

Undviker rätt konsekvent alla sammanhang där det serveras alkohol slentrianmässigt just nu och det känns helt rätt. Det får vänta till den dag jag är helt stabil i min nykterhet. Men eftersom jag har en livlig fantasi och stark inlevelseförmåga så har jag läst mig till information om alla kroppsliga skador som alkoholen medför och därför känner jag nu sådan respekt för min kropp att det har stor betydelse för att fortsätta vara nykter.

Beslutsam och samtidigt ödmjuk - en dag i taget....
Kram till er alla
svagis

Så insiktsfull och det är skönt när suget börjar ge med sig... när man inte känner behov av vinet...
Själv åt jag isterband och dillstuvad potatis idag som är min favoriträtt ??

Grattis till dina 18 dagar! ??✨ Ha en mysig kväll nu!

Kram PimPim?

Du är så galet bra! Blir så glad att du är så stark i din övertygelse och att du mår bättre. Har integritet att säga nej till påtvingade tips och råd. Du motionerar, strukturerar, reflekterar och inte minst ger dig själv den bästa gåvan att älska dig själv. Vad säger din assistent Syster Anna nu? Stolt?

till sin sköterskeexpedition för närvarande men håller ett öga på mig därifrån :-D

Tack snälla PimPim och Rolf för era glada inlägg - jag är också glad!!

Fast idag har jag försovit mig. Har svårare att somna på kvällen för tillfället och inatt låg jag vaken fram till kl.01.00...blä...men ingen ångest, inget sug i alla fall....och det finns ju inget hemma heller så det är skönt. Hade ställt klockan på 05.50 men vaknade 08.29 istället...mitt möte börjar kl.09.00 och det är nästan 2 timmars pendling till arbetsplatsen så jag får jobba hemifrån idag och kontaktade mötesledaren att de kan logga in i mitt Zoom-rum (som Skype) istället. Så nu sitter jag med min kaffekopp och väntar på att de ska ansluta eller höra av sig på annat sätt. Snopet men men det är sånt som händer....fast jag hatar verkligen när det händer :(

men det mesta är ok så länge jag behåller nykterheten och idag har jag också varit nykter :)

Deltog i mötet on-line istället - tur man har flexibla kollegor! Det kändes genast bättre men sen glömde jag att äta, drack bara kaffe, promenerade till affären och hem, kände mig helt snurrig och svimfärdig och kom på att jag inte ätit. Kokte 2 ägg som jag avnjöt med lite mer kaffe. Jag har kommit på att jag verkligen älskar isté med lime-lemon-smak så det hade jag köpt en stor tetra med mig hem. Jag är inte så mycket för sötsaker, har aldrig varit, men lagad mat däremot...så sedan ägnade jag mig åt storkok och ska snart stoppa in 10 lunchlådor i frysen. Känner mig supernöjd!

Hann också skriva klart en kortare text och skicka den till tidskriften så det kändes ju väldigt skönt det med. Det är precis som att frånvaron av skam över alkoholdrickandet gör att jag får tillgång till en större del av min förmåga. Tror att jag omedvetet har gått omkring och slagit mig själv i huvet mentalt för att jag dricker, att jag är äcklig, fet, bakis och en massa andra elakheter som jag inte har förtjänat. Nu kan jag ju inte det längre för jag är nykter - haha :)

Imorron ställer jag klockan på 05.50 och gör ett nytt försök att ta mig till jobbet. Vilken tur att jag faktiskt var där i tisdags!! Om ni undrar så arbetar jag bara 50% på det ställe som jag kallar jobbet och de andra 50% är jag doktorand och jag är i slutfasen så jag skriver mest nu. Ska också föreläsa några gånger under den här våren och det är något jag verkligen tycker är roligt så jag är väldigt lyckligt lottad även om det har tagit många år att komma hit.

När mina barn hade flyttat ut var jag 46 år och hade en lärarutbildning och ca 25 års yrkeserfarenhet i bagaget. Det var ganska tomt därhemma så jag förstod att jag behövde skaffa mig ett projekt. Jag läste in en magisterexamen i pedagogik. Blev förvånad över hur roligt det var att studera nu jämfört med förr om åren. Fick sen chansen att börja forskarutbildning, tog chansen och har inte ångrat mig även om det är det jobbigaste, svåraste och mest utmanande jag har gjort. Om jag ser tillbaka så borde jag tagit ett par år där vid 46 och gått till botten med mina alkohol(o)vanor också...jag sökte ju hjälp 2008 men tror inte att jag förstod allvaret riktigt då tyvärr...det har tagit ytterligare 10 år för mig att "nå botten" att "kapitulera" som vi säger inom AA :)

Idag, dag 19 som nykter, känner jag mig fortfarande lätt förbannad (på ett bra sätt) och lika beslutsam. Mina fysiska abstinenssymtom har lättat betydligt, drömmer inte alls verkar det som, minns inget i alla fall, har svårt att somna in men sover sen gott, temperaturregleringen i kroppen verkar fungera mycket bättre än när jag drack A - varken fryser eller svettas lika mycket som när jag drack, känns mer balanserat på flera sätt och jag dricker fortfarande té och isté på kvällarna som är min svåraste tid på dygnet. Inte en droppe alkohol hemma på hela tiden.

Jag riktigt känner hur jag "växer" när jag skriver detta inlägg - men en dag i taget är det som gäller, inga förhandlingar, jag är nu nykterist och det kan man väl få vara eller? Jo, jag trivs med det känner jag. På lördag är det dags för 3:e AA-mötet.
TACKSAM <3
Kram
svagis

Profile picture for user Rosette

Vill titta in och säga hej!
Du har varit här ett tag och är verkligen igång i din livsstilsförändring med alkoholen. Dag 20 idag på nykterheten då om jag förstår dig rätt. Tack för du som så många andra här inne delar med dig av din process, resa eller vad du än vill kalla det. Förhoppningsvis är det lika hjälpsamt för dig att skriva själv som det är för många att läsa. Det låter som att du märker av skillnader åt det positiva hållet i ditt mående som naturliga vinster av att vara nykter, glädjande att höra. Även en dag som inte blir som du velat är detta jobb med alkoholen något viktigt som du verkligen beslutsamt fortsätter med. Bra gjort!

Jättekul och kreativt med "Syster Anna" som du berättar mest om i början av din tråd (om någon läser nu och blir nyfiken), tror flera är hjälpta av att ha en inre coach på det sättet, tack även för det!

Önskar dig en fin vecka och hoppas 3e AA-mötet blir givande!

Varma hälsningar,

Rosette
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Jag kan bara skriva under på att dina antaganden stämmer - jag älskar att ha den här "dagboken" och alla andra fina kämpande alkoholister som finns härinne med mig. Jag är nog en väldigt livsälskande och kärleksfull, känslig människa i grunden - ibland har de egenskaperna hotat att förgöra mig och jag tror att alkoholen har spelat en roll som tröst i detta. Nu känns det inte som att jag behöver ha det så längre - jag har skaffat bättre skydd och integritet som hjälper mig att hålla en bra struktur på mig själv och mitt liv.

Syster Anna har dragit sig tillbaka till sin expedition för tillfället....men jag har en dialog med henne förstås :)
Kram
svagis

...och jag funderar på att göra som du... att göra det när barnen flugit ur boet. Förhoppningsvis inte så många år kvar och vad jag vet kommer de bo hemma minst tre år till och sonen ska jobba ett år mellan gymnasiet och universitet har han sagt, vilket jag tycker han gör rätt i.

Jag tycker att din syster Anna gjorde rätt i att ryta till på dig, och se vilken inverkan hon hade!
Grattis till dina nyktra dagar! ??✨

Kram PimPim?