Ja, det får jag på morgnarna, av att vakna grundglad. Inte som nån lärka, men inte ont nånstans, inte tung i huvudet, inga frågetecken.
Sån befrielse, precis Obstinat, i jämförelse med hur det var.
Även nån gång om dagen, eller när jag tar en paus från jobb, eller är och handlar eller drar kirskål.
Så kommer insikten- att jag är nykter nu. Det är fanimej stort.
Kom jag på ikväll.
Nykter idag, tål att sägas två gånger denna onsdag. Kämp och kämp med jobb och räcka till. Men jag är nykter och kommer så förbli.
Kram alla som tvekar, sover dåligt, tror att allt skoj är över. Det blir bättre! Kram alla fina vänner som är över på andra sidan, just idag. Imorrn kan det vara på något nytt sätt, så njut nu och nu. ❣️

Ja - det är fint att vara nykter.
Och det är - om man druckit problematiskt - en förutsättning för det mesta.
Jag tänker på hur mycket tid och kraft jag lagt på att
- gå på diet/äta nyttigt
- röra på mig
- försöka meditera ( utan väldigt mkt framgång...)
- arbeta hårt
- försöka dricka lagom

Och samtidigt hällt i mig alldeles för mycket vin och kämpat med trötthet och andra hopplösa och dränerande förgiftnings symptom...
Vilken hopplös kamp?
Att ge upp den kampen är stort.
Och skänker så småningom en stillsam ( och ibland lite mer sprudlande) glädje i tillvaron.
Till och med när man drar upp kirskål ( ja, bildligt talat i mitt fall:-)

Hoppas du har haft en bra dag! Det märks att det numera går en och annan dag då vi inte skriver särskilt mycket här på forumet. Det är annat som känns viktigare, man har inte tid, inget behov, glömmer bort osv. Helt naturligt såklart. En sak har jag dock tänkt på, när det gäller dig så är jag inte orolig att det skulle betyda något ”olyckligt” utan tvärtom att du mår bra.? Hade det varit så att något började krisa så hade du delat med dig av det här.
Det hoppas och tror jag i alla fall.

Hoppas du vinner kampen över kirskålen, den är svår att bli av med.?

Kram

Tack för fina kommenterar. Jag måste börja med att jag är nykter idag, dåklart, men det är första gången sedan min dag ett som jag inte skrivit, och klockan passerade just midnatt. Är inte skrockfull av mig så egentligen inte så viktigt, men jag vill ändå ha det sagt, varje dag.
Torn, så skönt att du litar på mig, och jag tror och är rätt säker på att jag skulle vända mig til er här om någon kändes övermäktigt eller knöligt, mer än vanligt då ?
Idag har varit en späckad dag med jobb varvat med förberedelser för besök. Dessutom vänner där våra möten är förknippade med vin, alla drack utom jag, och inte i närheten av vad jag kunde hälla i mig en kväll som den här, och så nån halvfull flaska jag hade druckit ur medan jag fixade med disken.
En sån här kväll hade jag vaktat mig noga för att inte bli för berusad, är lite skamligt i detta gäng som gärna dricker men aldrig överstyr. Jag hade ansträngt mig med att dricka långsamt, vatten, godnatt och sedan i ganska lugn takt druckit mig berusad. Jag tror det. Jag glömmer ibland och får blunda och försöka komma ihåg.
Ju längre tiden går desto längre bort hamnar de jobbiga minnena. Men inte en enda gång skulle jag tänka på att dricka eller ”det var nog inte så illa”. Det vet jag med hela min kropp och hjärna, att det var,
Kvällen var mysig, rolig, klart att jag inte släpper kontroll och bestämmer mig för att gå och ta ett dopp ungefär nu.
Sånt gillade jag med det uppsluppna vindrickandet. Jag kan sakna det. Så är det ju, och det är helt okej. Jag har mina bra kvällar nu, mina morgnar att njuta av. Det är som det ska.
Tack för idag. Straxt sova.
Kampen mot kirskålen är faktiskt segare än den mot alkoholen.
Svårt att hitta någon Dag 1 där ?

Varje dag är väl dag 1 ....med kirskål?
Eftersom den återuppstår likt Särimner.
Jag känner igen det dryckesmönster du beskriver...att dricka långsamt och kontrollerat i början av kvällen och vid middagsbordet ( gick det alltför långsamt så kunde jag gå ut en sväng i köket och hälla i mig lite,..om det fanns ngn flaska där..eller glas). För att sedan - på slutet ...när kvällen upplöstes och de flesta gått hem eller bytt vin mot kaffe eller te ( just det bytet var för mig liksom...obegripligt...på djupet / på ytan var det ofta mitt förslag ..jag tyckte att det lät nyktert och normaliserande) fortsätta dricka ...lite dolt. Och det bästa var ju när alla gått hem - om det fanns lite kvar. Att få dricka ostört och somna.
Att vakna var mindre roligt ( surprise). Märkte ngn ngt? Sa jag adjö till X? Varför står det ett glas under sängen?
Och då upp ...och om gästerna var kvar...laga frukost, ge all omsorg jag var förmögen till, le....
Varför? Det kan jag fråga mig....och nu blir jag lite ledsen när jag skriver detta. Och inte meningen att lägga ut texten såhär... I vilket fall - din kväll låter fin. Och kvällsdoppet kan bli ett morgondopp istället ...
Nu arbete!
Kram och ha en fin fredag
??

Det är vanligt att det råkar bli dubletter av inlägg, och du är inte ensam om att uppleva att det kan vara klurigt att rätta till. Därför håller vi i admi utkik efter dubbelposter och tar bort dubletter där vi ser dem. Just här var det jag som var inne och tog bort din dublett!

Med hopp om en härlig fredag,
Kristoffer
Alkoholhjälpen och Anhörigstödet

Idag känner jag nästan av baksmällan som en fantom-smärta. Hur jag hade mått.
Hur jag gått och lagt mig mitt på dagen.
Hur jag hade segat med jobb.
Hur jag hade längtat till kvöllen och få ta det där glaset för att må bättre.
Jag latar mig även som helt o-bakis men det har jag TID med för jag ligger inte efter med allt eftersom jag jobbar på bra och med rätt saker de allra flesta dagarna.
Jo, Kaveldun, och kanske andra, can we make a deal?
Jag önskar att ingen ber om ursäkt för vad, hur långt, eller ens dubbel-postade inlägg här.
Detta är viktigt för mig så jag vill att ni förstår på rikitgt att jag blir bara glad för vart och ett. Om någon ber om ursäkt känns det som jag inte lyckas förmedla det jag vill - här önskar jag frihet från att vara för mycket eller för långt eller vad man mer kan hitta för fel om man dyker djupare ? Allt är rätt. Och bra.
För mig är dialogen här mina flytdynor, i det nyktra livet.
Vi kommer kunna simma helt på egen hand så småningom men just nu är det så viktigt. En fast punkt i en ibland stökig fors.
Glad för det!
Glad för fredag,
glad för nykter idag utan att tveka en sekund.
Nu: jobb! Kram alla kämpar. Vad bra vi är. ?

Håller med. Precis nyvaken kan det kännas lite virrigt - hur mår jag egentligen? När man sen slås av tanken ”jag drack inte alkohol igår, jag mår bra” då är det som om lättnaden får alla muskler att slappna av.

Jag har svart bälte i att vila, faktiskt. Jag har en taktik efter mina utmattningar som går ut på att jag växelvis öser och chillar.

Dammsuga och diska är jag väldigt överseende med ? Jag bor ensam, det är liten yta (77 kvm) och lättstädat. Och varken disk eller dammråttor springer ifrån mig. Tyvärr.

Nykter helg nummer 16 inleds för mig idag ? Heja oss!

Kram ?

.., men jag räknar lite dåligt så jag vet aldrig riktigt förrän min tålmodiga revisor Torn bekräftar mina beräkningar ?
I vilket fall är vi grymmers med våra veckor och fix och trix.
Nu hade jag middag här igår så det blev städat av bara farten.
Ikväll grillar vi och jag hänger med min man som har inlett badsäsongen, till bryggan.
Ha en fin fredag Andra Halvlek ?

Det är helg nr 23, så du har räknat rätt.? Du ska väl också bada Se klart?
Bry dig inte om badkläderna är för stora eller för små, har man klarat snart 23
helger nykter så är man väl värd ett härligt dopp.?

Kram

....tänk att ha en egen nykterhetsrevisor ?
Jag har faktiskt inte koll på dagar och helger ( det är min sämsta gren ...siffror och sånt)
Men jag hänger på er Se Klart, Torn och Andrahalvlek.
Och tänker att jag ligger strax bakom och springer efter er....
Hem i regnet - ha en fin kväll ?

Vill också bada. Låter hur mysigt som helst! 23 helger är helt otroligt. Så stolt över dig och Torn. Våra tvillingar i forumet ☺️

Lite extra glad efter förra helgen och igår, två tillfällen då jag i vanliga fall hade druckit en del. Igår var jag inte ens rastlös utan kunde var där, med roligt prat, och nej Inte så jag ville knäcka en flaska odd bird till vid midnatt, men så är det ju nu. Jag accepterar det utan motstånd. Kanske är det kapitulationen, det?
@torn tack för kontrollräkningen.??Man fattar ju att det inte är så svårt med fredagsvinet när hjärnan fått lära nytt, 23 gånger.
Vårt badställe är av rätt enslig karaktär så badkläderna har inte så stor betydelse ? däremot temperaturen. Väntar in 20 grader, och mitt barnbarn som just lärt sig simma. Ser fram emot våra kvällar. Trekantsbikinin har blivit gunga till barnens små leksaker, saknad av ingen. ?
Och @Kaveldun, vi hänger ju ihop vårt gäng, fyra musketörer, och du behöver inte springa för vi går i din takt. Räkna behöver man ju inte kunna här, kompetensen är bred och generositeten stor. ?
Så trött nu, önskar er alla en fin kväll. Wasabi, vill inte pekpinna - snarare vifta med hela handen, så du inte tar fel väg. Ingen bestämmer över någon annan här. Men du är så stark och smart. Stanna kvar här med oss❣️
Nykter idag om jag glömt säga det. Tack alla finingar, ni är faktiskt bäst. ?

Ska hälsas på idag, lämnar min trygga ”koja” landet.
Läser mkt hos er, ”gamla” och så många nya, och det blir så klart och tydligt att detta ju är ett ensamt jobb, själva beslutet och framförallt de första veckorna. Hjälpas åt är självklart, men att välja de nyktra dagarna måste var och en klara på egen hand. Samtidigt som hjälp och stöd här är avgörande. Svårt att förklara på enkelt sätt.
Jag är nykter idag, och det börjar bli allt mer självklart för mig att säga; ”Jag kommer nog inte dricka mer”.
Snart är jag där. Utan ”nog”.
Ha en fin dag, ensamma och ihop. ?

Jag kände mig så när jag var på apoteket idag, köpte bomullsrondeller och hämtade ut östrogen-plåster och sömntabletter som jag faktiskt sällan avvänder numera.
Apotekaren påminde att ”sömntabletter inte får tas i kombination med alkohol”.
”Ingen fara, jag dricker inte alkohol överhuvudtaget.”
Kände mig så STOLT när jag sa det och det kändes liksom coolt.
En så liten sak men stor. ??

AmandaL

Wow se klart! Så härligt och häftigt att vara så färdig med alkohol att kunna säga något sådant. Du har kommit så långt som kan säga det rakt ut med stolt och rak rygg, ”jag dricker inte alkohol alls” wow wow och grattis ?