Vi är förunderliga vi människor, gissar att jag inte är ensam i av att känna att en känsla vi har stunden, som inte går över, blir till den nya jaget. Är jag sjuk en stund så tror jag snart att detta är det nya livet och så här kommer det vara resten av framtiden. Det intressanta är att det är lika sant när jag mår bra.

Önskar att du snart känner energin flödar, jag är övertygad att din vila och att du lyssnar till dig själv är gott. Snart är du frisk igen.

... för krya-hälsningar, det är ju inte så värst synd om mig men livades upp av era gulliga instick här.
Bättre idag ?
Jag bekymrar mig inte längre för min kropp som i hälsa och jag har nästan lyckats förtränga HUR mycket ångest jag hade över just det, när jag drack.
Skam-panik är ordet som bäst beskriver rädslan att jag skulle ha en obotlig sjukdom orsakad av mitt drickande.

Det jag funderat mycket kring från mitt sängläge är hur svårt det är för mig med mitt eget läge av att vara orkeslös.
Om jag rannsakar mig själv tycker jag inte jag är värd så mycket i den versionen.
Jag blir nästan osynlig, på samma sätt som min kropp blir osynlig när jag blir för missnöjd med den.
Kanske finns en nyckel där kring drickandet, förutom de vanliga förklaringarna.
Att glömma bort sig själv för en stund.
Ibland sträcker sig mina tankar som på instinkt till ”det där orkar jag inte tänka på/göra när jag är nykter”.
Tar en stund att komma på att det är det enda tillstånd som erbjuds numera.
Vill aldrig mer vara full, det får mig nästan att må illa. Så jag = helt klart nykter idag.
Kram ?

Torbjörn Åberg skriver om det i sin bok. Att det svåraste med att bli nykter var att stå ut med sig själv all vaken tid. Han är tydligen lite omständlig och noggrann också. Det kan bli ovant att stå ut med ett sådant kontrollfreak all vaken tid ?

Men jag tänker att lösningen är kanske att bli lite mindre kontrollerande på vissa områden. Skaffa sig frizoner där man får vara lite hoppsan hejsan. Nykter förstås. Himlen ramlar inte ner bara för att man slarvar med vissa saker.

Kram ?

Och det är ju med viss kunskap och vetskap så att den måste processas i alla tänkbara riktningar för att bli verklig. Vi som är ganska kloka vid det här laget ”vet” ju en massa saker. Men för vissa insikter tar det ännu lite tid.
När jag gick i terapi (flera vändor) sa jag till min terapeut att ”nu är vi tillbaka på samma plats igen” och hon menade att så kan det vara med utveckling. Inte säkert att man lämnar saker bakom sig, utan snarare inlemmar i sitt liv, med nya erfarenheter. För mig känns detta sant, och mina kontrollerande drag och mitt dåliga tålamod med egna svagheter. Är jag säker på att de hänger ihop med utrymme för dessa känslor som liten.
Att lägga pussel, nykter, är helt klart mer givande än att göra det berusad. Många bitar som försvinner under soffan...
En fin dag önskar jag dig, och er alla. Jag är nykter idag och himlen är vit som lättmjölk. Kram ?

Helgen var värst de första veckorna, så småningom blev det bättre. Nu är helgen bättre än förr, framförallt återhämtning på riktigt.
Sovit uselt pga fullmånen. Så helgen är extra välkommen just idag.
Ska packa ihop oss och åka mot stan lite senare, längtar efter en manuell charkdisk...
Jag är nykter idag, fredag 2 oktober, välkomnar riktiga hösten nu. Lite vemodigt är det allt.
Ha en fin dag! ?

I mitt hem som jag älskar men som ibland känns lite hotell för vi bor ju inte här så mycket just nu. Ändå, bliss och bless över det och något så banalt som ett par stövlar som jag hämtade ut på posten idag.
När jag ska ha dem är högst oklart men med tanke på att jag inte går på krogen, varken för att äta eller dricka. Inte åker nån taxi eller handlar på Systembolaget. Så glädjer jag mig åt de här sakerna som är vackra. Och det är för mig! För att jag ska känna mig fin och ta hand om mig, viktigt.
Snart frisk men bär med mig era krya-hälsningar och råd om att ta hand om mig lite extra så det gör jag.
Kram ?

Och frukost i sängen.
Idag är det diverse praktiska grejer som ska fixas. Idag vaknade jag också till mitt mer normala morgonhumör vilket är att jag glädjs över dagen.
Kan tipsa om Skavlan igår där två av gästerna, Johan Croneman och Elsa Hosk, pratade om missbruk, alkohol och spel. Ganska bra.
Nu drar jag igång dagen hörni. Ha en fin lördag, jag är nykter idag! Kram ?

Ja alltid lite vemodigt med hösten? Men det känns bra också, älskar alla årstider. Även om vintern kan vara lite ruggig...

Tack för Skavlan tips!

Hoppas du får en bra lördag??

Skönt att du är på benen igen.? Kan det varit en släng av Corona du åkte på måhända? Man verkar ju kunna få alla möjliga symtom av det. Kram?

Ja, @torn, har verkligen varit på benen, lite väl mycket rivstart så idag ligger benen på soffan.

• Måste- och jag tror det kanske är ett livslångt lärande- förstå att alla kontakter, planering för andra (föräldrar i det här fallet) att hjälpa till, samt umgänge med barn, barnbarn etc- tar på mina krafter. Jag är inte som ”alla andra” som bara tycks bli påfyllda.
Jag upplever kärlek och kramar och en massa känslor- härligt. Men det tar också energi.

• När jag drack var just detta en känsla jag kunde dricka på. Den är jobbig, och kräver nu fokus och acceptans av att låta mig vara den jag är. Att också acceptera att nykterheten kräver sitt.

Funderar över det denna eftermiddag i tystnad. Andas och är här och nu.
Idag är jag nykter. Hällt ut halva vinflaskor från middag igår. Tar en bulle till. Kram ?

Att vara en känslosam person... Det är så lätt för en del att säga ”du får inte bry dig om att hon säger så” ”du ska inte lägga energi på att de beter sig så. Du får bara ignorera det” ect....

Min man är sån som knappt märker om någon är irriterad osv. Jag känner av direkt hur en annan människa är! Så jobbigt att vara så känslig för omgivningen.

Kan tänka att det är lite samma med när det händer för mycket omkring.
Kanske tar mer energi än för andra. För det är inte bara sysslorna som tar energi. Utan även alla intryck, tankar och känslor....

Oj, idag har jag missat att skriva. Och glömt att jag missat att skriva.
Jobbat på kontoret hela dagen av lite kritiska skäl som har att göra med Hela Sverige budgeterar... trött på att räkna och trött på att spara.
Men väl hemma kopplade jag bort allt, ensam och med några timmar för mig själv. Lite fix med min hobby mina kläder samt min hobby min hy. Låter som den larvigaste människan men det är nån harmoni i det, och ljudboken (just nu Alex Schulmans nya)
Påväg hem från mitt jobb passerar jag mer eller mindre sunkiga ställen, men jag försökte väl ta det minst sunkiga och samtidigt se världsvan ut när jag slutade jobba sent, och slog mig ner för ett par glas vin. Om vi inte hade något vin hemma. Det hände ganska ofta, vi har liksom aldrig gått på systemet i veckorna.
MEN idag passerade jag alla dessa ställen och noterade inte en enda gång- att de fanns! Kom på det nu. Känns som en seger i min lilla värld.
En daglig seger är att idag är jag nykter. Har bytt daglig besvikelse på mig själv till dagligt små-stolt över samma människa. Och allt fanns där redan. Stoltheten och livsäventyret, det fortsatta.
Idag blir det inte längre äventyr än godnatt. Ni vet väl vilka kämpar ni är, jaa det vet ni. Kram ?

Tänkte på vad du skrev om hobby kläder...För mig har kläder alltid varit en del av min identitet. Tycker om att använda scarves, större örhängen, mönstrade leggings...sätta lite färg på tillvaron.
Men sen Covid 19 kom är det arbetskläder som gäller...så på jobbet ser vi numera ut som blå smurfar..för min del innebär det för stora kläder eftersom storleken är 80-110 kg samt 155-175 cm. Många av mina kollegor tycker att det är bra...jag tycker att det är supertrist?MEN jag vill dock påpeka att jag bär mer än gärna dessa kläder om jag kan vara delaktig till att stoppa smittspridningen av Covid 19??

Å som vanligt jag tycker så mycket om att läsa dina fint skrivna inlägg❤️

Kram❤️

Dimmig morgon men så klar som jag blir vid 06 då jag vaknade och längtade efter mitt kaffe! Jag är alltså frisk...

Jag har också varit nykter en hel lång graviditet idag.
9 månader.

Det gör mitt liv lätt att leva.
Som tyngder som släppt kring benen. Som att tankarna fått fart. Känslor forsar mer än de flyter trögt som smutsigt vatten i torka, precis så var det att vakna bakis - lätt eller svårt- inte så stor skillnad.
Aldrig mer.

Tack alla som hänger med ❤️
Jag är nykter idag och firar mig själv med en extra kopp kaffe i sängen denna morgon. Dimman lättar, helt säker. ??