Stort grattis på 8 månaders-dagen! Så fint du beskriver hur ditt liv förändrats till det bättre.

”Behov som höjer rösten” tar jag med mig idag. Nästan varje dag skriver du en fin och underfundig formulering som letar sig in under skinnet på mig. Som väcker tankar och känslor hos mig.

Tack för att du finns här min fina forumvän ❤️

Kram ?

Tack fina @andrahalvlek. Stödet här och gemenskapen är så viktig, hade inte fixat detta utan er, det vet du.
Jag vaknar med huvudvärk pga svårt att somna. Tänkte inatt på hur jag då och då gick upp mitt i natten och svepte två glas vin eller en sömntablett för att få ro.
Nu lever jag mitt liv utan åtminstone vinet och har sträng hållning till sömntabletterna numera. Till sist kommer sömnen. Tålamod står fortfarande på schemat.
Och apropå det så står möten tätt idag så det blir en intensiv dag i min fabrik. Men jag väljer att vara nykter, det är en förutsättning för att jag ska ha det bra min stund på jorden. Kram ?

Jag säger hemma om två platser nu och påminner mig om när jag som liten växlade mellan två länder.
(Det som hänger med mig överallt är nykterheten. Också en känsla av att vara hemma- hos sig.)
Åter i stan och mannen på eget socialt, SÅ skönt, vi är ju tillsammans jämt numera och behöver nog lite paus.
Då kan jag; läsa helgens papperstidningar, äta fil till middag, städa lite i garderoben.
Det stod en halv flaska surt vin (gissning) i skåpet som jag hällde ut. Inte för jag tror... och allt det där. Men ändå, som att ha ett skadedjur här.
Står ut med stök på ett sätt jag aldrig gjorde när jag drack, kom in vem som helst för jag har inget att dölja eller vara rädd för.
Men rent- i varje vrå, och då menar jag mina egna. Ingen skam och inga hemligheter, inga djur som knaprar bakom tapeterna, inga monster i garderoben, inga rädslor att blunda för, ingen oro mer än nödvändig för kroppens insida och hjärnans trötthet.
Njut av kvällen, som mörknar allt tidigare, kram kämparklubben numero ett! ?

Som ett skadedjur i garderoben ?

Att du har mer rent samvete och inga dolda lik i garderoben gör att du är mer tolerant för rent fysiskt stök i din omgivning.

Väldigt häftig och oväntad fördel av nykterheten, men alla fördelar är värda att lyfta till skyarna ??

Kram ?

Hade bara för mig att du kanske var finland/svensk efter ditt användarnamn :)
Haha jag slängde ut allt vin första veckan... nåde den som stället dit nåt igen!
Fick en flaska champagne på jobbet. Den fick bli kvar där!
Gokväll ?

... har jag dessvärre inte varit närmre än en tur till Helsingfors. Men tycker mycket om Tove Jansson, (jag gissar du @akillesU refererar till min tråd här) har läst hennes böcker otaliga gånger för mina barn när de var små.
I ”Vem ska trösta Knyttet” finns en strof som stämde väl med känslan när jag skrev mitt första inlägg här:
” Men vem ska trösta knyttet med att säga som det är: stig in och säg godafton så de ser att du är här.”

Ja, det här med stöket är överraskande men jag väljer att se det som något bra ? Tänker att det handlar om att våga tappa kontrollen, inte bry sig om fasaden, inte oroa sig för andras misstankar.
Ja, vi är ju äkta nördar i detta projekt livet som nykter ??

... dagen är här.
Fick dock ge efter för sömn-stressen igår med halv tablett och tror det beror på en del varierande sysslor kommande dagar som kräver planering och diverse tider att passa. Inte riktigt van.
I em ska jag umgås med mina små människor, den bästa mindfulness-övningen om ni frågar mig.
Tröst mot allt, och ihop med att jag kommer att vara nykter idag finns faktiskt inget konkret eller underliggande att oroa sig för. Njut av dagen! ?

... kvällen, men ändå mycket fin.
Hämtade hem mina småfolk, passerar en kyrkogård:

Treåring: Mormor, vet du att. Döden. Betider att livet är slut.

Jag: Ja, så är det.

Treåring: Men inte för oss, för vi lever.

Rymmer alla mina existensiella grubblerier. Läste en intervju med Nina Björk i helgen som verkar så smart att mina tankar går vilse.
Men hon pratade också om Lyckan över det här Livet, Dagarna.
Det är inte alls enkelt eller ytligt som min inre 20-åring ibland protesterar.
Det är nog mina djupaste insikter och lärdomar och de sipprar ner genom kroppens sediment och gör mig, kanske stadig i min tro på att det vidunderliga livet ryms i sin helhet över en pizza vid ett gammalt köksbord med småbarnsprat om skolstart och hur göra om man blir bajsnödig på sexårs....

Livet, nykter, bara bra. ❣️

Se klart, vad kul att du nämner Nina Björk ?.
Hon står högt på min lista av kloka människor.
En lista jag måste titta på med jämna mellanrum då man blir förtvivlad över hur världen ser ut och vart vårt samhälle är på väg..
Då finns ändå en tröst i vetskapen om att det också finns förnuftiga och goda människor.
Och denna vetskap behöver spridas som ringar på vattnet.
Förhoppningsvis smitta många uppe i maktens boningar...

Kram ???

Tack- ja visst är det så, att klokskapet måste spridas, högt högt!
Apropå kloka människor så finns det ju helt klart en över-representation här på forumet och det får mig ofta att fundera.
Hur medias rapportering slår så hårt åt konflikterna- och så sällan skildrar det goda. Finns massor som vi ju får erfara här varje dag! Kram ?

Funderar över om jag har en förvrängd syn på verkligheten som nykter- men troligen är det precis tvärtom.
Jag upplever de flesta problem som överkomliga. Nu är jag och mina nära friska (förutom de gamla men de är ju faktiskt rätt gamla..)
Men.
Jobbgrejer som ibland bara är sega, tröga, arbetsintensiva.
Eller svåra.
Det är ändå inte inne i min sinnesro och härjar.
Nykterheten ger mig ett fredat rum dit bara viktiga saker kan nå mig.
Budgetar, nedskärningar, besparingar, arga människor:
Varsågod att sitt ner i väntrummet.

Jag är nykter idag och önskar var och en detsamma. Att skippa alkoholen är mycket större än att inte ta det där glaset, men inte desto mindre bestäms allt, just där.
Så drick inte! Kram ?

Vilken rikedom med treåringar??❤️

Barn är helt fantastiska att förhålla sig t världen..har ju inte barnbarn...men kollegor som har småbarn så jag får nog se till att träffa dem snart❤️

Berätta mer om Nina Björk...jag måste ha missat denna kvinna?

Älskar dina inlägg...du borde skriva krönikor i någon vettig tidning??

Kram?

Ditt inlägg om konversationen med ditt barnbarn verkar nästan hämtad från den barnboken.
Och nog tror jag att du arbetar - eller har arbetat - med skrivande i en eller annan form:-)
Det jag uppskattar ( och där jag brister) är din beständighet/kontinuitet.
Gneta på. Varje dag ett inlägg.
Jag är inte så bra på det men uppskattar det så mkt.
Just nu läser jag om några trådar från början - din, Andrahalvleks och Torns bl a.
Så givande - just p g a kontinuiteten ( och en massa annat).
Tack tack tack !
??

@kaveldun, ja nalle puh i de goda stunderna, mixat med parodisk komedi ”vem krympte mormor” :)
Jag gnetar på, så är det.
Läste om filosofen Han (japansk tror jag) som menar att hela vårt samhälle med alla dess valmöjlighet är uttröttande och gör oss sjuka. I avslutning till det fanns några tips varav två kändes mycket bra:
Följ samma rutiner varje dag.
Ta beslut och håll fast vid den.
Så enkelt, hehe, men upplever att det fungerar bra och lugnande för mig så jag försöker.
@varafrisk- tack för att du trots ditt läge just nu, kikar in här och skriver hos mig.
Då och då känner jag att mina inlägg är hemskt tjatiga det händer ju inte så hemskt mycket varje dag. Därför gör det mig extra glad att ni tittar in ?
Nu blir det ett litet gnetigt inlägg till! Ha en fin dag ?

Vaknar som 9 av 10 morgnar till nyheter om USA-valet och till skillnad från annat kommer det inte vara över med rapporteringen efter valet. Men idag handlar det om brand i flyktinglägret Moria på Lesbos. Ibland har min lilla ärthjärna svårt att omfatta våra så skilda livsvillkor.
...
Min dag är möten och sol. Lika delar. Fredag snart, helg med kompis-promenader, så bra istället för att sitta still och fyllna till.
Idag är jag nykter. Dagarna börjar med känslan av att nå vattenytan efter ett dyk. Kram på er ?