90 dagar

Jag är ny här. Tacksam för alla som delar med sig av sina historier. Det peppar. Idag är det 6 dagar sedan jag bestämde mig för att ge mig själv en chans. Jag måste erkänna för mig själv att jag dricker för mycket, kanske inte SÅ mycket varje gång men varje dag och det har pågått i säkert 10 år.

Jag tycker att jag klarar av vardagslivet i allafall, men visst är det så att jag var skärptare i huvudet förr. Jag borde ägna mer tid åt mina barn och jag borde vara helt säker på att det är lämpligt att köra bil när barnen ska träna tidigt på helg morgnarna.

Beslutet är iallafall fattat, 90 dagar utan någon alkohol och sedan får jag se. Helst vill jag ju kunna ta ett glas vin till maten sen men det beslutet får fattas sedan.

Under tiden ska jag monitorers vikt, blodtryck och vilopuls för att se om jag kan mäta någon effekt av 90 dagars total nykterhet.

Hoppas att jag fixar de här 90 dagarna först, 84 dagar kvar...

Profile picture for user Fruhoppfull

Hej Rallan!
Vad kul, då kan vi följas åt! Jag har varit nykter i fem dagar idag. Jag har framförallt druckit mycket på helger och ledigheter, men har under sommaren djupdykt ner i BiB:arna. Jag har också satt 90 dagar som en första målsättning.

Hur går det för dig, några besvär än så länge?

Profile picture for user Rallan

Som svar på av Fruhoppfull

Hej FruHoppfull,
Hittade dina andra trådar och ser att vi tänker lika.
Hittills går det fint tycker jag, känner mig rastlös, men hoppas att det släpper snart. Slut med djupdykningarna i BiBarna och det känns som ett bra beslut. Tror att att skriva här kan få mig att hålla fast vid beslutet.

Profile picture for user answe77

Rallan. Kul att även du liksom många av oss andra på detta forumet ska ge oss själva chansen att förändra våra dryckesvanor. Är själv i princip ny här och håller med fullt ut att det är mycket tänkvärt att läsa andras historier på forumen. Både de lyckliga men även de som har det tuffare. Men jag tycker det hjälper väldigt mycket att få skriva av sig lite då och då särskilt man vet att människor i likvärdig situation läser det. Även om det man skriver ibland kanske bara är blaha, blaha.

Som svar på av answe77

Det känns bra att man får skräva av sig även om alla ord kanske inte är så viktiga. Ser ut som om jag kommer klara dag 6 bra.
Vanorna sitter i men det blev inget glas vin till grillen eller till maten eller alls faktiskt.
I morgon ska jag köpa mig en soda steam, eller kanske ska jag ha en sådan som belöning om jag klarar en vecka till.

Så är nästan en dag till slut. Idag ville jag verkligen ha ett glas vin. Hjärnan har försökt övertyga mig om att jag egentligen inte har något problem och att ett eller 2 glas vin ju är helt i sin ordning. Nu blev det inte så, en alkoholfri öl och en lång promenad rådde bot på hjärnans försök. Alltså rullar det fortfarande på efter plan en vit vecka avklarad.
På denna vecka har min vilopuls sjunkit med 5 slag/minut nu 64slag/minut.

Underbart Rallan!

Vad kul att kunna få sådan direkt feedback som du får genom att kontrollera vilopulsen! Låter ju helt fantastiskt att det går så snabbt att märka hur kroppen återhämtar sig!

Vaknade tidigare än jag hade tänkt mig idag men fick en mysmorgon med lillkillen som kom med sin bok och ville läsa ett kapitel tillsammans. Härligt att vara pigg och orka läsa.
Sedan kom grannen över och vill ha träningssällskap. Så många gånger jag har sagt nej till henne på lördags och söndagsmorgnar för att jag varit alldeles för tung i huvudet för att gå och träna. Så tacksam för att hon inte slutat fråga.

Väldigt kul och inspirerande att läsa om dina framsteg och verkligen kunna utläsa hur glad du är över framgången. Bara att fortsätta med det nya livet.

Heja, heja Rallan!

Jag ska banne mig ta upp träningen jag också. Har valt soffan och vinet framför en tur i löpspåret så många gånger.
Vad mysigt att kunna känna att en är pigg (ja, eller iaf inte bakisseg) när ens barn kommer och kryper ner på morgonen! Jag har varit forcerat pigg och glad så många mornar, fast besluten att våra barn inte ska behöva lida för att jag valt att hinka vin kvällen innan. Fantastiskt att verkligen vara det, på riktigt alltså :).

Jobbdag i dubbel bemärkelse. Först vanligt jobb sedan honungspackning. Om nyslungad honung hjälper mot leverskador behöver jag nog inte oroa mig för det. ( jag skulle dock tro att all honung är ganska dålig för levern med tanke på att innehållet mest är socker.
Det vanliga jobbet stressar mig då jag ligger efter tidsschemat och inte har så mycket extra tid att jobba om jag ska hinna ordna middagar och skjutsa småtrollen till sina aktiviter. Stress brukar få mig att vilja slappna av med några glas vin framför tvn när barnen somnat, men idag smakar en Loka med is förträffligt.

Eller snarare dag 0!
Jag går på boxning en gång i månaden med bästisen och efter det går vi ut och tar en öl eller två. Detta är livskvalitet och därför blir det så idag också. Det är inte det här som är mitt problem. Får se i morgon om jag tycker att det är rätt beslut.

Ingen lysande idé med 2 öl. Jag har sovit jättedåligt och de 90 dagarna ska ju vara helt utan a. Jag hade ingen lust att berätta för kompisen om mitt beslut att inte dricka, jag vill inte erkänna att jag har ett problem. Alltså börjar jag om 4 veckor till nästa boxning, då ska jag inte ha någon öl.

Rallan! Vet mycket väl hur du känner när du inte riktigt vill berätta kör din kompis om ditt beslut att inte dricka. Men försök att ta modet till dig och göra det. Har själv fegat ut så många gånger då jag skämts för min situation och det blir inte bra. Är en viktig process i kampen mot alkoholen att vara ärlig. Berätta nästa gång är mitt tips.

...att få en bekräftelse på att det inte var det här du ville. Jag kan bara utgå ifrån mig själv, men jag gillar sådana där påminnelser om vad jag måste hantera på min väg framåt. Nu låter jag nog jäkligt flummig, men jag får faktiskt kraft av att bit för bit omvärdera och formulera hinder och spärrar som står i vägen. Jag ser min process som dels en resa mot en friskare kropp men också som ett självutvecklande. Tänk vad modigt att ta kontrollen och bara vara jag, med alla mina fel och brister.

Nu tar vi nya tag :)!

Mvh Fruhoppfull (som inte är full även om det kan låta så, haha)

Du har så rätt answe77, för att det här ska funka måste jag bli ärlig både mot mig själv och mot mina vänner. Det är svårt, jag skäms över att jag inte kan hantera det här, jag vill inte berätta att jag dricker när jag är ensam. Ny dag nya tag. Den här dagen kommer att gå fint.

Jag har en bit kvar med modet FruHoppfull. Jag tror att den här processen kan få mig att bli en modigare människa. det är bra att reflektera över saker och ting och inte bara gå vidare och därmed inte ta sina fel och brister på allvar. Först när man står för sina fel och brister kan man ju göra förbättringar.
Lycka till med dina beslut i morgon lillylee. Jag håller tummarna för att du är modigare än jag var.

Dag 12, jag har bestämt mig förr att räkna dagarna från det jag gick med här och ge mig själv en 90 dagars utvärderingsperiod. Jag är medveten om mitt problem men hoppas på att lösa det med tiden. Om jag bestämmer mig för att ta 2 öl som i förrgår så gör ju inte det utvärderingen sämre, tvärtom har jag nu reflekterar över en vana jag har som behöver ändras. Hade jag bara slopat ölen så hade det inte blivit samma reflektion och sannolikheten att jag faller tillbaka i samma spår efter de 90 dagarna jag gett mig själv ökar.
Känner mig på det hela taget nöjd idag, dax att jobba lite :)

Ok faller tillbaka i gamla vanor. Den lilla djävulen på vänster axel försöker övertyga mig om att allt är ok. Alla dricker väl vin på fredagen, varför göra någon stor grej av det.,. Ängeln på höger sida viskar så tyst så tyst...

Profile picture for user Sisyfos

Har också tänkt att alla dricker vin på helgen och att det är fullständigt normalt. Och vem vill inte vara normal. Men man kan eg fundera över hur länge det har varit normalt. Tror att helgkondumtionen har ökat mycket de sista 20 åren och att det därför är normalt. Likaså gå ut o ta ett glas vin. Varför inte fika som man gjorde förr i tiden? Jag blir ju seg av vin även dagen efter. I allafall om det blir 1/2 flaska. Det är eg bara den där lilla lilla stunden när alkoholen kickar in som är njutbar där med vinet. Och ärligt talat, den kan jag faktiskt vara utan. Ska satsa på något annat normaltillstånd på helgerna. Än så länge ersätter jag med a-fritt. Funkar utmärkt och jag är så nöjd av att vara klar i huvudet lite senare på kvällen o dagen efter. Tänk vad mycket energi och initiativförmåga jag har druckit upp för att det är normalt. Just nu är min högerängel väldigt högljudd märker jag. Hoppas djävulen på vänster sida blir överröstad.

Egentligen? Ytterligare en gemensam sak Rallan. Visst fasiken ska man kunna ta en öl eller ett glas vin på helgen. Det gör ju alla normala människor. Eller?? Min strävan och förhoppning om att vara "normal" höll nästan på att knäcka mig. Lyckades att hålla mig nykter under en lång tid. ca 8 månader. Min morot var tyvärr inte att i framtiden fortsätta med det utan den var att jag säkert kunde lära mig en läxa och att kunna dricka normalt igen. Så istället för att köra på med mitt nyktra liv så började jag att nyttja alkohol igen och var snart i samma situation som tidigare. Hade inget stopp då väl första klunken var tagen. Vet jag inte exakt hur din situation ser ut men min framtid måste i alla fall vara utan alkohol. Det kan kännas lite skrämmande och onormalt. Men hellre gör jag mig själv och mina kära trygga o lyckliga genom att vara onormal än att vara i normen normal och utsätta dem och mig själv för olycka, otrygghet och ledsamheter. Du behöver också hitta din väg med ditt förhållande till A. Kanske kommer du misslyckas och att få vissa bakslag precis som jag men förhoppningsvis så lyckas vi tillslut. Jag hejar på dig av hela mig. Vet vad du går igenom och hur ångesten och tankarna skenar.

Jag trodde att det här skulle bli ganska enkelt, men det är det inte alls. Jag tänkte att alla andra här troligen är värre ute än jag men så är det ju inte.
Just nu upplever jag en av mina värsta triggers, stress som jag inte riktigt kan göra något åt. Både jobbstress där jag ligger sjukt mycket efter för en deadline om 2, stress för en sjuk mamma som inte längre har något värdigt liv men som troligen inte kommer dö inom den närmaste tiden och stress för att inte hinna med läxläsning matlagning städning och annat som gör livet ok för mina 3 gulliganer.
Att dricka när jag har som minst tid för det är min grej. Det är då jag behöver fly. Funderar på om jag ska ta mig till vårdcentralen och få hjälp och sätta lite tvång på mig själv men ser inte riktigt hur jag ska få in läkarbesök också i den här röran. Blev 2 glas vin igår, eller var det 3?
Röriga tankar, jag skriver för att reda ut det här för mig själv. Idag är dag 15 av utvärderingsprrioden och jag ser att jag har ett problem.

Profile picture for user Nyckelpigan

Välkommen hit! Vad bra att du kämpar på, reflekterar och hittar nya vägar. Jag tror att det ärviktigt att man funderar på vad som är ens triggers och du befinner dig mitt i en. När man är mitt i livet kan allt kännas omöjligt att ändra på men om man tar ett steg tillbaka får man ett annat perspektiv. Kan du ändra något på all stress? Kan någon hjälpa dig med barnen, att ni delar på att köra till aktiviteter mm? Jag har svårt att be om hjälp men har fått lära mig att det inte är ett tecken på svaghet utan tvärtom. Ibland behövs det inte så mycket för att stressen ska minska. Sedan detta med att hinna pressa in ytterligare en sak, att söka hjälp på vårdcentralen... Tänk på lång sikt, vad du tjänar i tid och lidande. Du har väldigt mycket runt dig just nu och du behöver stöd för att orka igenom allt, vissa saker kan du ju inte ändra på (att din mamma är sjuk t ex) men då gäller det att hitta de saker sim man kan ändra (även om man inte tror det först eftersom hjärnan är så inkörd på det gamla). Att få hjälp med a nu kan ge en trygghet och på sikt ett helt annat liv. Jag håller tummarna! Kram

Känner mig lite som noshörningen i den animerade Robin Hood filmen som hojtar "klockan är 2 och allt är bra"
Alltså jag är på dag 16 av min utvärdering och allt är ok. Behöver inte dricka något idag och det känns ok. När jag går hem från jobbet kommer alltid tanken att det skulle vara skönt med en film och lite vin när barnen lagt sig men det tanken är inte så påstridig. Faktiskt bättre att lägga sig i tid och vara pigg när nästa dag startar.
Helgerna är lite svårare än veckorna. Maken har någon gång föreslagit att jag ska ransonera vin för mig själv på samma sätt somjag ransonerar läsk för barnen. Inte skulle jag tillåta gulliganerna att dricka hur mycket Cola som helst. Min lever och min hjärna bör ju vara lika viktia som barnens tänder... ( och jag kan ju inte borsta levern och få allt att bli bra igen...)
Jag har funderat över det här med att söka hjälp också men har inte riktigt kommit fram till vilken typ av hjälp jag behöver eller vill ha. Det skulle vara intressant att se hur levern har klarat sig, men det skulle inte hjälpa mig att sluta dricka på något sätt egentligen. Låter de här 90 dagarna gå och ser var jag hamnar när de är slut.

Jag läser och följer!

Har samma beteende, vin och TV på kvällen. Men jag njuter fortf av att gå och lägga mig klar i knoppen på kvällarna och faktiskt minnas det jag läser. Jag älskar att läsa innan jag somnar och det har varit svårt att förena med vinpimplandet. Så för mig är det en motivation och en målbild varje dag: lägga mig i sängen och läsa min bok.

Är nyfiken, har du märkt några positiva förändringar på vikt och blodtryck såhär några fler dagar in på utvärderingsperioden?

Blodtrycket har inte ändrat sig nämnvärt, men har heller aldrig varit direkt fel om jag inte mätt dagen efter jag druckit för mycket för då är det för högt.
Vikten har minskat med 1,5kg så visst har det effekt, grejen är ju den att man gärna stoppar i sig lite chips eller nötter till vinet och det passar liksom inte med örtte...
Kul att du fick visa leg när du köpte snus, såg det i din tråd :).
På det hela taget tycker jag att det här går bra

Jag räknar dagar sedan jag tog ett beslut att sluta dricka och då är jag på dag 16 tror jag. Ska man bara räkna helt vita dagar är jag på dag 4. Blev 2-3 glas vin i lördags.
Jag har ännu inte besluta mig för att aldrig dricka men bestämt att jag inte får dricka mer än 2 glas och att jag inte får dricka dagen innan en jobb dag. Jag har inte tänkt dricka något alls mer under den här provperioden av 90 dagar.
Jag har ett visst sug på kvällarn, speciellt när jag är trött och stressad men inte värre än att det går att stå emot.

Idag funderar jag över en liten belöning till hela familjen och har bokat en liten överraskning som faktiskt helt finansieras av pengar jag normalt skulle spendera på vin. Belöningen ligger några månader fram i tiden och planen är att inte dricka något innan dess. Min uppräkning av de 90 dagarna kommer att sammanfalla med belöningen. Roligt att ha något att se fram emot.
Jag märker att tankarna kring A kommer mindre ofta nu. Jag börjar komma in i vanor jag hade förut och tränar, myser med familjen, spelar piano och lagar middagar från grunden. Det finns en massa tid och ork som jag inte kastar bort längre. Det kan bli bra, jag tror att jag tagit itu med mitt problem i tid.

Idag har jag hälsat på mamma. 60 mils bilresa för att träffa henne och hon vet inte vem jag är. Försöker intala mig att det är ok, hon är glad och tycker inte illa om mitt sällskap men jag saknar henne så.
Vad har det då med min 90 dagars period för att komma till klarhet med vad jag ska göra åt mitt alkoholberoende? Ingenting alls faktist...
Blev en kväll med en familj som tar emot mig trots att jag alltid försökt skjuta dem åt sidan. Jag är otroligt lyckligt lottad som har denna familj. Några glas vin blev det och ett otroligt sug efter mer när jag kommit hem till föräldrarnas hus... Imorgon väntar 60 mil bilresa inget mer vin kväll.

Idag har jag haft ont i huvudet hela dagen och jag var vaken av alkoholångest en stor del av natten. Inte alls värt att dricka 3 glas vin när det blir så efteråt.
Festen igår var inte planerad. Jag trodde att jag bara skulle sitta hemma i föräldrarnas hus och hade tänkt mig att det skulle bli en enkel vit helg. Sedan visade sig att brorsan tänkte fira sin födelsedag när vi också var hemma. Jag ville köra för att inte behöva tänka att inte ta ett glas vin men maken ville köra och så plötsligt satt jag där i trevligt sällskap och märkte att jag fyllde mitt glas för tredje gången. Skärpning Rallan!

Veckan rullar på, jag märker att mitt slopade vin drickande gör att min lillkille spenderar mindre tid med datorn. Jag har alltid tyckt att mitt drickande inte påverkar familjen, men jag hade givetvis fel. Man blir inte någon tillgänglig förälder om man hellre sitter i soffan med ett glas vin än lyssnar på en 10 åring som vill berätta något, vill visa något eller vill spela instrument för en.
Lillkillens saxofonläraren kommer bli överraskad...
Kort sagt rullar allt på. Stressen har släppt, på något sätt tror jag att den också var alkoholrelaterad. Jag känner mig inte lika stressad, men jag har ungefär likamycket att göra och jag kan fortfarande inte påverka att mamma är sjuk.
Det är klokt att inte dricka något dagen före en arbetsdag och klokt att aldrig dricka mer än 2 glas. Vet inte om jag kan klara 2 glas om jag dricker överhuvudtaget. Jag har inte riktigt lyckats med det då jag druckit under den här provperioden.
Jag har slutat att räkna dagar men provperioden pågår till 14/11 så vi får se om jag kommer till insikt om vilken relation jag och À klarar av att ha...

En vit helg kommer det att bli. Jag är jätteförlyld vilket är lite tråkigt då jag ska jobba imorgon och inte kan kurera mig. Jag har aldrig trott att kombon vin alvedon är bra så den här helgen hade blivit vit ävenomdeninträffat för några veckor sedan. Lite lustigt egentligen att jag är så rädd för kombon vin alvedon när jag ju uppenbarligen inte lyckats bli tillräckligt rädd för de skador som enbart för mycket vin kan ställa till med.
På mätresultatplanet kan jag nu konstatera att blodtrycket sjunker av enminskad vinkonsumtion och så även vilopulsen. Någon vikt förändring ser jag däremot inte då jag ersätter vinet med andra saker som också innehåller kalorier...

Fortfarande sjuk, så tråkigt. Tillbringar dagen i soffan och orkar inte något alls en massa avsnitt elementary på Netflix.
Idag svarade min chef för första gången på ett sjukanmälningsmail. Funderade på om jag varit sjuk för ofta på sista tiden. Det är tredje eller fjärde gången det här året jag är sjuk. Visst skulle jag helt logiskt kunna tvinga iväg mig idag. Några alvedon så skulle jag säkert hålla mig uppe. Bör man göra så? Tveksam men jag tror folk gör så. Jag orkar inte så längre, skulle låta barnen gå till skolanmed feber men själv får jag dåligt samvete över att vara sjuk. Får för mig att alla ska tro att jag druckit för mycket i helgen och därför inte jobbar idag.
Förra veckan fick jag en inbjudan till ett möte om alkohol och droger på jobbet. Jag tror att alla fick det men jag kände mig ändå utpekad. Jag vill inte vara alkisen på jobbet, känner mig osäker på om mitt problem är känt och tycker att det är underligt att jag tänker såhär när jag ju nu faktiskt tagit itu med min alkoholrelation...

Lite tråkigt och dammigt känns det just nu. Inte för att jag missar mina vinstunder framför tvn egentligen utan bara så där i största allmänhet.
Jag hade tänkt att allt skulle bli mycket bättre, att jag skulle vara piggare orka mer och gladare men jag vaknar på morgonen och allt känns fortfarande helt fel eller rättare sagt jag vaknar en bra stund innan det är morgon och allt känns fel. Kanske är det bara förkylningen som får det att kännas så segt...
Om förkylningen släpper snart ska jag börja springa lite igen, då blir det kanske bättre. Hoppas det...

I dag är det 1 månad utan alkohol.

Jag mår prima, men är nog tröttare än vanligt. Somnar i soffan redan nio-halv tio på kvällarna. Jag funderar på om det beror på att jag presterar mer på dagarna eller om jag var lika trött förut men höll mig vaken för att kunna dricka vin. Hm. Känner igen den lite trista "blaha"-känslan. Ska sluta äta godis på kvällarna, det har varit min strategi för att sätta den guldkanten på vardagen som vinet förut användes till.

Jag spontanköpte ett par sviiiiiindyra stövlar nu på morgonen innan jobbet (!). Fick mycket dåligt samvete när jag hade gjort det, men sen slog det mig att jag lätt hade lagt ut nästan samma summa på vin under den gångna månaden, utan att ens reflektera över det. Så det är min belöning :).

Profile picture for user harrim

Jag är ganska ny här på forumet men har druckit alldeles för mycket i hela mitt vuxna liv. När jag var ung och drack var jag pinnsmal, nu är jag en lönnfet gubbe. Jag tror inte att det beror på vinet utan på allt annat jag sätter i mig medan jag dricker. När jag har haft en vit vecka, månad eller hel sommar så har min vikt inte alls utvecklats i positiv riktning. Jag tror att det är lite falsk propaganda ibland men det är klart att man inte ska dricka så mycket för det.

Idag känns det inte som om jag kommer att fixa det här. Igår fixade jag inte det, autopiloten gick in och jag körde förbi systemet och köpte en Box vin. 4 glas framför tvn blev det sedan av ingen orsak alls.
4 glas vin gör att jag inte sover alls och idag sjukanmälde jag mig. Jag håller på att tappa det här nu. Jag fixar det inte.... Vet inte ens om jag vill fixa det, jag orkar inte... Kan inte... Vet inte hur... Kort sagt faller jag och orkar inte ta mig upp just nu.

Profile picture for user Ebba

1. Jättebra att du skriver här.
2. Ta dig tid och läs din egen tråd från början.

Du är klok.
Du vet vad som är rätt och fel.
Läs din tråd, jag har läst den.
Du skriver att man inte är en närvarande förälder om man hellre sitter i soffan med vin än lyssnar på en 10-åring som vill berätta något.
Du skriver att du drack några glas vin och dagen efter mådde väldigt dåligt och att det inte var värt det.

Du är klok, glöm inte bort det!
Det kanske inte känns som så nu när livet är tungt och svårt.
Det blir svårt när alkohol styr en och tar makten.

Du faller nu skriver du.
Du fixar det inte.
Det finns hjälp Rallan, ta hjälp.
För din skull.
För dina barns skull.
Det är faktiskt så att man ofta inte klarar allt själv.
DU ÄR VÄRD ATT MÅ BRA.
Det är inte farligt att be om hjälp, det är ofta en lättnad.

Profile picture for user Maggis

Bra skrivet från Ebba! Rallan, kom igen nu och häll ut boxen! Jag kämpar sida vid sida med dig, dag två nykter. Jag är en sån som mår så jäkla bra utan alkohol, får energi och lust att göra saker men gång på gång låter lura mig med att jag kan dricka måttligt.....Men nu jävlar ska jag ta ett krafttag! Tänker gå på att AA möte för första gången på måndag, känns jätteläskigt men jag ska fan i mig dit! Behöver stöd från andra och lyssna på andra i samma situation. Kram!

Jag tycker också att det är lätt att falla tillbaka när man har varit skötsam ett tag. Se det som ett misstag och ta en ny vit period. Jag tror också att det är en massa annat i huvudet som bubblar upp när man är nykter. Eller man måste hantera känslorna i nyktert tillstånd vilket man kanske inte är van vid. Vi har ju använt alkoholen till allt möjligt, även till att trycka ner obehagliga saker. Förr eller senare måste man stirra dem i vitögat. Kom igen!

Profile picture for user Sattva

Känner igen mig i att man klarar ett tag, sedan tar liksom styrkraften slut.
Men det är bara att ta nya tag! Kanske du helt enkelt behövde få vara hemma en dag? Ibland tror jag vi skapar situationer för att få lov att bara vara. Istället för att ta den där sjukdagen ändå. För att du måste för att orka. Utan att ha behövt skapa en anledning?

Profile picture for user Västerbotten

Jag kämpar på jag med Rallan och har också ett himla jobb med autopiloten. Det är inte lätt ska gudarna veta, men ge inte upp! På´t igen!
Hur känns det idag?

Jag sökte hjälp på en beroendemottagning. Var där första gången idag. Jag behöver stöd och klarar nog inte det här på egen hand. Ring bara och beställ tid. Säg på jobbet att du ska på en hälsoundersökning, kolla blodvärdet, göra ett allergitest eller vad sjutton som helst.
Jag tror inte att du kommer att ångra dig, men om du gör det så är det ju inte hela världen.
Försök att inte handla hem (och OM du gör det, handla inte en hel box..). Finns det alkohol hemma så blir ju allt så mycket svårare. Ett glas, blir två glas, osv.

Jag har inte ens tagit ett beslut än. Vet inte var detta kommer att landa för mig, men jag vaknade bara förra måndagen och kände Nej, nu måste jag ta tag i mig själv! Detta funkar bara inte!
Så nu gör jag någonting i alla fall, istället för att bara skita i allting och stänga av hjärnan. Ville bara säga att jag känner igen mig i det du skriver...

Jag läser och samlar ihop mig för att försöka igen. Det är inte helt lätt.
Kände igen mig i vad sattva skrev att jag behövde en hemma dag. Nu blev jag tvungen att ta den.
Tack alla kloka människor som orkat skriva mig en kommentar idag, jag behövde det. Nu samlar jag i hop mig och kommer igen, visst ska det här gå... Det måste ju gå. Jag läste i medicinsk vetenskap idag att de flesta klarar sig ur ett alkoholberoende på 5 år.. Får väl ändra titeln på min tråd till 5år istället för 90 dagar...

Söndagkväll och ganska ångestfri. Inget mer vin har det blivit, resterna av boxen har hamnat i kylen på landet och kommer inte orsaka mig några problem då jag inte kommer att vara där på några månader.
Måste ta itu med träningen i veckan som kommer. Det brukar få mig gladare och just nu saknas gladet. Inget är kul... Hoppas att det vänder snart och att jag får tillbaka energin...

Önskar att den kunde släppa den här tröttheten... Jag var betydligt mer effektiv på alla plan när jag drack lite vin... Eller var jag egentligen det? Kanske det bara kändes så. En ny vit helg är på väg in. Bra med tanke på att barnen ska köras på aktiviteter 8.00 både lördag och söndag. Normalt hade maken fått köra då, nu kan jag också göra det. Trist inlägg, jag vet. Känner mig extremt tråkig just nu...

Profile picture for user Västerbotten

Men ha inte kravet att dina inlägg ska vara roliga, smarta och klipska. Det är jättebra att du dokumenterar ditt förändringsarbete och dina tankar - både för din egen skull och för vår. Kämpa! Nu är det en helvit helg vi har framför oss som ger fler små fina v'n i almanackan (v= vit dag)
Kram

Igår vill jag ha vin, funderade på vilken sort jag skulle köpa. Dottern tränar på tisdagar och ska hämtas nära systemet. Jag känner att jag bestämt mig för att gå dit men så precis innan jag ska köra iväg lägger jag plånboken hemma. Ingen plånbok inget vin...
Ibland får jag lura mig själv för att det ska funka. Klarar jag tisdagarna så brukar det gå bra.
Tröttheten börjar släppa och små glädjestunder slinker in till mig. Det är bra att jag tagit itu med det här, det kommer att göra mitt och min familjs liv mycket bättre på sikt.

Profile picture for user Sommarkatt15

Trots att planeringen var gjord så gick du in och tog över ansvaret för din nykterhet och stolthet denna tisdag -bra!! Jag börjar också känna dessa små glädjestunder - det är något nytt för mig också. De känns så rofyllda och jag är helt övertygad att mina beror på att de inte alls har med alkohol att göra. Är det detta som är riktiga livet- där jag får lov att tänka och känna utan alkoholens förlamande påverkan?!
Framåt Rallan mot en till nykter och lycklig helg, för oss och våra älskade familjer!
sommarkatt15

Grattis till segern mot systemets lockande skylt. Mitt drickande såg ut som ditt, avkoppling från stress var målet. Och min sluta period såg också ut som din... Nyktra dagar, misslyckande, seger osv. Så har det sett ut tidigare för mig också och då har jag fallit djupt till sist. Skillnaden den här gången tror jag har varit att jag inte använt misslyckandena som en ursäkt att dricka igen. Så nu är jag här 5 mån senare. Det har inte varit helt vitt. Men nu känns det som att jag har drickandet under kontroll. Dvs jag dricker bara enstaka glas i sociala sammanhang. Inget slappna av med vin o tv. Eller jo, det gör jag. Med a-fritt och det funkar faktiskt. Tror att alla nyktra dagar man kan skramla ihop är bra i långa loppet. Och nu vill jag inte längre dricka vin i soffan och bli lullig. Nu vill jag njuta av livet nykter. Så mycket bättre. Jag har också en liten kille som mår bra med en närvarande mamma. Lycka till i din kamp och gör ett försök med a-fritt. Funkar för några, men inte för alla. Man vänjer sig vid smaken...

Så har en helg till passerat. Inte den roligaste helgen, men den är förbi och har varit vit. I går funderade jag på om inte ett glas av whiskyn skulle vara på sin plats när jag kom hem helt slut efter en dag i simhallen. Jag hatar simtävlingar! Speciellt de där mina barn inte lyckas som de vill och är helt nedbrutna på vägen hem. Blev ingen whisky till bron. Blev ett glas à-fri cider.
Det är skönt att se att det finns fler som jag där ute i stora världen som faktiskt är mitt i eller en bit längre fram i den förändring jag vill gå igenom.

Och så mycket bättre stöd för din små fiskar- nykter!

Mindre än en månad kvar på mina nittiodagars utvärdering. Det har inte varit en helt vit period men väl så nyttig iallafall. Kanske bättre, hade de där glasen vin som slunkit ner inneburit ett totalt misslyckande så hade jag inte kunnat fortsätta processen mot ett liv utan alkoholmissbruk.
I helgen firade vi bröllopsdag, och då blev det en halv flaska vin. På systemet när jag skulle köpa den slog viljan att köpa en Box till. Inte skulle det räcka med en flaska vin... Om jag skulle köp flaska så kanske vi skulle kunna ha en flaska vitt till förrätten och sedan rött till huvudrätten. Då skulle ju jag kunna ta ett glas rött till matlagningen också... Nu blev det inte så. Det blev en flaska och så över till frågan om det var nödvändigt med vin överhuvudtaget och ja jag tror att det var rätt. Jag vill kunna dricka vin ibland och med rätt disciplin bör det gå.
Vidare i utvärderingen av mitt alkoholbruk har jag kommit fram till att stress, ångest och dålig sömn hittills inte har förbättrats så mycket som jag hoppats på. Kanske behövs det verkligen 90 helt vita dagar för att det ska bli bättre... Får se om jag gör ett sådant försök efter de här 90 dagarna.
Hur som helst så känns det som om jag kan leva så här. Inget slentrianmässigt drickande mer men inte något totalstopp heller.

Usch, jag har också fortfarande bib-suget som flashar förbi i tankarna ibland. Så bra du gjorde-köpte en flaska vitt som du tänkt! Bravo! Nu är du snart framme vid ditt mål - 90-dagar med rimligt a-intag!
Det här med din stress, ångest och upplevda sömnsvårighet- vad i ditt liv tror du dessa har sitt ursprung från? Finns det något du kan förändra som kan minska någon av symptomen? Alkoholen dövade kanske lite, men större a-intag ökar också styrkan på symptomerna. Finns det någon som kan hjälpa dig - kanske professionell hjälp?
Sommarkatt15

På a fronten intet nytt. En vit helg har passerat och jag traskar på på den nya vägen. Ska inte ljuga och säga att det är helt självklart än. Fortsätter därmed att skriva här även om inget dramatiskt skett. Denna vecka är det höstlov. Önskar att jag kunde vara ledig. Skulle nog må bra av några dagar med kidsen.

Igår var det tisdag. Av någon anledning har jag svårt med just tisdagar. Kanske är det att jag verkligen inte trivs med mitt jobb och att det då är så långt det kan bli till helg på båda hållen...
I går hade maken fixat till myskväll. Popcorn och läsk till barnen och vin till mig. Jag måste ha missat att säga till honom att jag tror att a inte är bra för mig... Film med familjen är mysigt men det hade ju varit mycket bättre om jag drack läsk jag också...
Så hur blev det då? 3 glas rött på en tisdag tillbaka till gamla vanor. Sedan behövdes 2 omgångar meditation för att somna och nu har jag ont i huvudet... Och en Box vin som det fattas typ 4 glas i ( maken drack ju ett ). Ihelgen ska vi till landet där jag ställdeden förra boxen jag inte ville dricka upp... Hur ska det här gå? Kommer jag hälla ut dem? Nej, det kommer jag ju inte... Kommer jag att dricka upp dem? Troligen...
Jag måsta ta tag i det här med att inte trivas på jobbet, jag kan ju inte ha det som ursäkt för att förstöra allt som är bra också. Det måste finnas alternativa jobb, om jag inte dricker kan jag hitta energi att förbättra min situation istället.

Jag vet inte riktigt vad jag vill. Ena stunden tänker jag att jag aldrig ska dricka mer, andra stunden tänker jag att det inte är ett problem nu. ibland tycker jag att jag faktiskt inte dricker mycket nu. Boxen maken köpte hem i tisdag är ju förvisso slut, men det är ju inte bara jag som druckit av den, maken har säkert druckit 3-4 glas..
Pratade iallafall med maken om att det är en dålig idé att köpa hem en Box. på det hela taget går det väl framåt. Snart är utvärderingstiden slut och jag dricker iallafall betydligt mindre än tidigare. Kanske en helt vit period från nu till jul är rimlig. Julen är automatiskt vit eftersom den i vår familj alltid varit det. Det är ju barnens högtid och då passar det bäst med julmust...

Har du kommit fram till något?! Det är så intressant att läsa dina funderingar!
Sommarkatt15

Börja med att köpa vin på flaska istället för box. Det blir mer uppenbart när man står med en ny flaska att korka upp för att den första har tagit slut. Om jag har en öppnad flaska stående så har jag svårt att låta bli att ta ett glas. Hade jag haft en box hade det antagligen varit ändå värre. Ett tag försökte jag med halvflaskor men det fungerade inte alls. Jag tänkte att jag bara skulle dricka 1-2 glas vin och öppnade en halvflaska men när halvflaskan var urdrucken öppnade jag bara en till. Vi dricker vin på helgerna och då öppnar jag en flaska. Hustrun dricker 1-2 glas och jag dricker upp resten och försöker hålla mig till det. Jag lyckas för all del inte alltid.

Mina 90 dagar är förbi nu eller egentligen i morgon. Jag är glad att jag tog mig tiden att fundera och reflektera över min a konsumtion.
Det är något jag måste fortsätta tänka på. Genom att reflektera har jag kommit fram till vad mina svagheter är och vad som är mina triggers. Just nu känns beteenden som jag hade för tre månader sedan skrämmande och främmande.
Det känns främmande att jag faktiskt gick till olika systembolag tidigare för att personalen inte skulle se min vinkonsumtion eller att jag gärna tog ett glas vin (eller 3) själv vid datorn på kvällen då alla gått och lagt sig och att jag alltid då ställde glaset så att maken inte skulle se om han kom och pratade med mig.
Det är mer kvar att hantera och reflektera över men jag har nått långt på de här 3 månaderna. Kanske startar jag en ny tråd för nya funderingar senare. Tack för att jag fick vara med och lycka till alla fina kämpar här.

Grattis och lycka till. En liten kommentar bara. Jag läste någonstans att 3-månadersintervallerna är kritiska när det gäller att återgå till det gamla mönstret. Jag vet inte ifall det stämmer eller om det bara är en myt men det skadar inte att vara på sin vakt.

Tack harrim, jag ska vara vaksam. Att mina 90 dagar är slut innebär ska inte innebära att jag går tillbaka till gamla vanor. Tack för omtanken

Tack för att du delat med dig av dina kloka tankar på din resa mot ett bättre liv.
Sommarkatt15

Jag tror att det vore bra för dig att stanna här på forumet. Känns som att du ff har ett relativt högt intag när du har chansen. 3 flaskor vin på 5 dgr är en riskkonsumtion. Även om du kommit långt kanske det är bra för dig att gå in här och reflektera skriftligt då och då. Ibland blir tankarna klarare när man är tvungen att skriva ner det. Så lura dig inte nu med att dina 90 utvärderingsdagar är slut. Tycker verkligen att du ska ta en 90-dagars period till så att du inte trillar tillbaka. Kanske summera varannan vecka el nåt så att du verkligen inte kan släppa taget. Kanske borde du läsa din egen tråd och analysera den. Just nu befinner du dig ju i ett forum där det finns en relativt stor samling människor som har varit eller är experter på att lura sig själv med olika argument. Det gör att du troligtvis kommer att få fler icke önskade svar av den här typen. Men oavsett hur du väljer att göra, så lycka till!

Profile picture for user Leverjag

Rallan,
Jag önskar dig lycka till och jag håller med ovanstående att det finns en stor risk att du faller, du har fortfarande ett riksintag. Tror också att det är bra att fortsätta utvärdera en tid. Sisyfos förslag är bra. Men det är ditt liv!

Ville bara säga att jag som är 45 alltid kunna dricka utan att spåra ur och haft trevlig med A i andras sällskap men tiden gör att beroendet ökar. Min konsumtion och beroende ökade sista åren och började förstöra mitt liv. Jag satt också framför dator och gömde vinglasen så mannen inte skulle se på kvällarna. Jag började smyga och handlade på olika bolag. Sakta blir det fler och fler tillfällen att döva suget och parallellt med det så mår man sämre, fungerar sämre och framförallt ökar ångest som i sin tur måste fixas med A. Jag har insett att jag nu inte längre klarar att dricka för då vill jag bara ha mer. Dessutom vill jag låta min kropp läka, vara i balans, ha mer energi och inte skada fler hjärnceller. Som någon skrev i forumet. Jag har druckit min ranson i livet.

Önskar att det går bra för dig och hoppas du skriver ibland hör och berättar hur det går för dig. Ha det gott!

Tack Anders, bra att läsa tillbaka och se så att jag inte fallet tillbaka på samma sätt igen. Det går inte riktigt att släppa garden. Tråden sparad så jag hittar den igen nu fortsätter jag på det nya spåret

Profile picture for user Fröken L

Jaha, nu sitter man i soffan, sambon har lagt sej och jag väntar på att sonen snart ska komma hem, funderar ganska mycket på mitt peth test som läkaren tog, 0,54 var det!!
Så jag har sagt till mej själv,8 veckor helt utan alkohol, är inne på dag 3. Fungerar bra, har lite sug efter ett glas vin. Men inte så att det är att det inte går att vara utan..
Jag är inte beroende av alkohol, men jag har många i släkten som är alkolister så jag kan mycket väl bli en själv..
Jag vill nog beskriva mej själv som en normalfungerande kvinna, ett barn i övre tonåren, jobbar, städar, men tar gärna ett glas vin på kvällen tillsammans med sambon, kollar tv och bara slappar...

Profile picture for user An_stra

Jag har inte börjat ännu. I lördags så köpte jag en bag in box. Den är snart slut. Har märkt att det blir värre å värre. Nu vill jag ha mina 100 dagar.

Profile picture for user Andrahalvlek

Skaffa dig en egen tråd så ska vi peppa och stötta dig. Nu skriver du i en jättegammal tråd.

Och ändra ditt namn till ett smeknamn, ett så kallat nickname, eftersom forumet är anonymt.

Kram ?