Dag 4

Profile picture for user Ångestgubben

Hej! har nu bestämt mig att lägga flaskan/vindunken på hyllan!
Försöker åtminstone att göra slag i saken-4 dagar utan alkohol nu och berättat för min terapeut idag också gällande mina tankar om detta elände.....

Profile picture for user Andrahalvlek

Läs och skriv mycket här på forumet. Det är perfekt som självterapi! Och vi ska stötta och peppa allt vad vi orkar.

Själv är jag nykter dag 39 och jag är grymt glad, stolt och tacksam ❤️

Profile picture for user Gresslon

Hej!
Jag är också på dag 4 idag. Känner mig så befriad från allt det negativa som alkoholen för med sig. Skönt att slippa det där slentrianmässiga drickandet där de flesta glasen inte ens var goda. Bäst av allt är att jag slipper skammen hängandes över huvudet hela tiden.

Första gången idag som jag denna vecka har varit och handlat. Har undvikit det då systembolaget ligger precis bredvid mataffären. Ofta har det blivit att jag "råkat slinka" inom systemet också. Märkligt att känna sig osäker på att gå och handla men det gjorde jag idag. Men jag gick förbi systemet utan att gå in och det var också befriande på ett sätt.

Nu är jag dock på väldigt dåligt humör, nedstämd med ångest. Vet inte om det beror på saknaden av alkohol eller om det är andra saker runt omkring som påverkar det.

Hur som helst så ser jag fram emot 5:e dagen som nykter.

Modigt av dig att berätta för din terapeut!!

Boktips: ”Skål! Ta mig fan” av Torbjörn Åberg. ENORM igenkänning. Finns som ljudbok på Storytel.

Alkispodden kan jag rekommendera också. Man behöver boosta motivationen på alla sätt man kan.

Sök på ”alkohol” och ”hjärna” på youtube. I några inslag där förklarar de väldigt bra hur alkoholen påverkar hjärnan.

Då förstår man att det tar tid för hjärnan att läka ?

Som svar på av Andrahalvlek

Tack för tips! Jag är dock rädd för konkreta fakta hur alkoholen har skadat min kropp. Då jag för övrigt är sund och tränar mycket så är jag orolig att sådan fakta ska ge mig ångest att jag redan förstört min kropp.

Alkispodden har jag lyssnat på någon gång och kan testa igen.

Nu ser jag fram emot 5:e dagen som nykter!

Jag tackar för välkomnandet...
Och även för podd och youtube tips, ska verkligen gå igenom dessa!
Sedan har jag igenkänningsfaktor i detta som du skriver gresslon, att våga ta steget och ta reda på vad som hänt i min kropp under åren av missbruk!
Det blir lite ungefär som att du häller för ett öra och öga, gör själv samma sak...
För egen del tänker jag lite som att "ta konsekvenserna" och stå upp för vad jag utsatt mig själv för.
Jag är lika "full" av förhoppningar om min 5:e nyktra dag...

Som svar på av Ångestgubben

Vaknade upp på bra humör med vårsol och allt. Suget fanns där hela dagen. Fick reda på att min kandidat som har fått sommarjobb på min arbetsplats kommer få endast 1000 kronor mindre i lön än mig som jobbat i flera år. Kände mig så värdelös. Därpå ville inte min kärlek träffa mig pga corona. Solen sken och jag gav upp. Vet inte hur jag ska göra när begäret efter alkohol kommer. Tips?

Blev någonting bättre för att du drack? Nä, självklart inte. Inget blir bättre för att man dricker. Tvärtom.

Inget blir bättre för att man inte dricker heller - jo, hälsan och självkänslan blir mycket bättre, men mycket annat som suger i livet fortsätter suga även när man är nykter.

Läser en bra bok som heter ”Tänka klart” av Annie Grace. Den handlar mycket om det medvetna och det omedvetna.

Medvetet kan man bestämma sig för att sluta dricka, men omedvetet kan man fortsätta känna begär efter alkohol. Så det är det omedvetna man måste jobba med, och det lär man sig i boken.

Så länge man inte har bestämt sig för att sluta med hela hjärnan, både det medvetna och det omedvetna, så blir det en kamp.

En kamp som man riskerar att förlora vid minsta motgång, men också i medgång. Vi alkisar kan ju dricka på varje känsla - besvikelse, trötthet, stress, glädje, eufori, ilska.

Upp på hästen igen!

Jag har en topp 3-lista över svåra fyllesynder i min skalle. Om jag känner sug sätter jag den på repeat några gånger ? Då går det över!

Gresslon..
Det är du och jag som hade våra fyra dagar när vi började skriva i detta sammanhang!
som min syn är på hur vi ska göra detta möjligt, så måste varje enskild individ hitta en grundkänsla i beslutet att ge upp alkoholen. Jag kan aldrig påverka hur jag mår vid olika besked- väldigt svårt att säga!
Jag försöker hitta en person att ringa eller något som stör ut den negativa känslan...

Hur som helst finns jag här och flera..

Alkoholhjälpens forum med alla underbara ”vänner” här, Alkispodden, youtube-klipp om alkohol och böckerna ”Skål! Ta mig fan” av Torbjörn Åberg och ”Tänka klart” av Annie Grace har varit min hjälp på vägen.

Om du läser min tråd ska du se att jag verkligen har försökt rannsaka mig själv och jag har jobbat hårt med både mitt medvetna och omedvetna. Inkluderat hela hjärnan.

För mig är det stor skillnad på att vilja sluta dricka alkohol och verkligen bestämma sig för att sluta dricka.

Nu har jag kommit till nästa steg - jag vill inte dricka alkohol. Lika lite som jag vill dricka bensin. (Liknelse lånad från boken ”Tänka klart”.)

Nykter dag 41 idag ?

Ha ha; ursäkta men kan inte låta bli att skratta om bensin...
Jag kommer sen ta hjälp av en veteran i sammanhanget- min bror som varit nykter i 26 år..
Vi fick kontakt igen efter ett långt uppehåll efter jul(men just nu sitter han på kanarie öarna) och har precis berättat för han att jag väljer att sluta då ingen annan kan göra det åt mig..

Tankar kring en fredag...
Kan inte minnas en fredag förutom när jag jobbat som jag dricker vatten..
Många nya upplevelser som kommer att dyka upp framöver!
Det är samtidigt med glimten i ögat.

Jag brukar säga att jag samlar på nyktra erfarenheter som smultron på ett grässtrå. Det är med den positiva känslan jag med öppet sinne närmar mig dem.

Jag har fördunklat mitt sinne, förnuft och känslor med alkohol i väldigt många sammanhang sen jag var 14 år. En massa saker känns helt nya för mig, och jag gillar det!

Men jag skyndar långsamt, tar en utmaning i taget. I början är det en utmaning att dricka vatten en fredagkväll! Själv festar jag till det med alkoholfri öl - och te!

Om jag skulle dricka en alkoholfri öl så skulle det kännas som jag försöker närma mig alkoholen..
Vet när brorsan hade slutat för många år sedan så kunde han följa med på krogen och dricka en "alkoholfri" irish coffee, alltså utan whisky!
För egen del skulle det bara utmana mig, och lite som att den är ju ändå alkoholfri.
Jag och andra sidan har alltid tyckt att det är bara "joll" att sitta och dricka sånt där fjolldricka.
Men vi är som sagt olika tack och lov..

Egentligen skulle man göra som Fantomen och beställa mjölk ? Jag gillar iskall mjölk och dricker det gärna i stora glas.

Ha ha, nja mera att lechen är riktigt kall..
Sitter och kollar på alla olika inlägg, helt fantastiskt vilken energi det finns i detta forum..
Skulle vi göra en bomb av denna energi skulle vi kunna bomba bort all corona i hela världen

Tänk den dagen man är så trygg i sin nykterhet att man beställer ”en stor mjölk” i en bar ? Kanske kan bli en ny trend ?

Väldigt bra att dricka efter träning också! Fyller på vätskedepåerna bra.

Jajamensan ?
Nu sitter jag på bussen till mina vänner på KRIS , har inte träffat dom på ett tag. Ska bli trevligt ?
Berättelsen om kris ska berätta för er senare idag...
Ha det bäst så länge ?

...så valde jag med min vin indränkta hjärna att sätta sig bakom ratten och köra närmare 14 mil i en dimma som var jobbig att möta om jag varit nykter.
Sätter mig i bilen åker först ca.7 kilometer för tanka. Då är klockan ca. 01:30 på natten. (Jag tänker att det är lugnt nu på natten??)
Minns detta så otroligt tydligt också, jag var glad och uppspelt!?
Till saken hör att jag hade försökt att jag försökte ta mitt liv en kort tid innan, men det var absolut inte några såna tankar den natten!

Jag åker hela vägen (nästan) dit jag skulle, har bara ca. 1 mil kvar innan jag var framme. Då ser jag dessa bekanta blå lampor i backspegeln...
Svänger av till höger vid en bensinstation och klockan var knappt halv fyra på morgonen.

Säger omgående att jag har druckit och jag " vet vad jag håller på med"
Polisen tar fram alkohol blåsen å den visar 1.2 promille.
Åker in till polisen och gör om proceduren å där samma resultat efter vi hade åkt närmare en halvtimme till stationen..

Ska tillägga att jag varken vingla eller hade någon konstigt körning, allt enligt polisen själv.
Allt var en rutinkoll bara.

Sedan för att spola bandet så fick jag samhällstjänst under en månad. Jag fick välja mellan en mängd olika ställen. Det sluta med att jag valde KRIS. Ingenting jag ångrade, tvärtom!

Jag kan konstatera förutom att jag har stora problem med alkoholen, så är ytterst tacksam för att det inte hände något hemskt som att köra ihjäl någon.

Kan säga så mycket att efter denna händelse så utvecklar jag en fördjävlig ångest. Varför behöver jag knappast förklara.
Har sådana skamkänslor över denna händelse och jag kommer ALDRIG förlåta mig själv för detta.

Trots denna händelse så har det tagit drygt 2 år att ta ett beslut med mitt alkohol intag!
Att våga berätta för människor om denna händelse kan kanske vara en försoning så småningom med mig själv och jag kan se mig själv i spegeln utan förakt?

Detta beteende är bara ETT exempel på hur sjuk en alkohol hjärna kan vara..

Förstår att du klandrar dig själv jättemycket. Men du kan inte göra det ogjort - och ingenting blir bättre för att du slår på dig själv.

Förstår också att du är otroligt tacksam över att inget allvarligt hände, varken dig eller någon annan.

Vissa saker tror jag måste komma ut. De måste berättas gång på gång på gång. För varje gång minskar laddningen litegrann, och förhoppningsvis blir någon annan avskräckt.

Om man inte släpper ut orden vänds de inombords, och leder till enorm ångest förstås.

Glad att du har fattat ett nyktert beslut nu. Nu är du mogen för det. Nu är det dags att bli och förbli nykter!

Idag har jag varit nykter fjorton dagar. .
Förstår vilken enorm kraft som alkoholen innehar, jag vaknar och tänker att det är lördag. Känns som jag är bakfull. Inser att så ej är fallet. Lättnaden infinner sig omedelbart,jag känner en stor besvikelse genom åren då dessa lördagar gått till spillo pga bakfylla. Inser att under mina 35 år av alkoholism så kommer det behövas en lång tid att för att kroppen ska förstå att den är nykter nu, och jag behöver inte ljuga för andra och för mig själv längre.
Jag har alla möjligheter att göra allt som jag valt bort i olika sammanhang för jag måste dricka. Detta har enbart resulterat i en slags självvald isolering som bara ger ensamhet och utsatthet.
För nu ska jag så småningom ta en lång promenad mot centrum och tillbaka, bara för att jag KAN det nu.
Så tacksam för dessa dagar....

Profile picture for user Se klart

... vad jag är imponerad av dig!
Så stark och klok. Heja dina nyktra dagar, och insikter! Ha en fin dag som DU har makt över. ?

... vad jag är imponerad av dig!
Så stark och klok. Heja dina nyktra dagar, och insikter! Ha en fin dag som DU har makt över. ?

Grattis till 14 nyktra dagar!!! Förstår att det känns ovant, men du vänjer dig inom några veckor.

Jag vaknade idag upp till min sjunde lördagmorgon i rad utan bakfylla, och det känns mer och mer naturligt faktiskt.

Otroligt bra att du fokuserar på vinsterna med nykterheten. Att slippa ljuga mer är en sådan enorm lättnad att jag nästan börjar gråta bara vid tanken på det.

Ha nu en riktigt skön nykter helg!

Om jag har haft tålamod att både ge mig tid och engagemang att"lära" mig att supa under 35 år så kan jag väl ge mig själv minst lika mycket tålamod att försöka förstå att jag inte kan växla över till den person jag var för 20-25 år sedan.
Jag upplever nya möjligheter i vardagen varje dag nu och märker att det är en annan som försöker återta min vilja till dagen innan jag slutade med alkohol. Mao en kamp. Jag har bestämt mig!
Det är mitt"nya" jag som fortsättningsvis ska bestämma!
Ha det bäst där ute.

Åker ner på stan för att inhandla bl.a hjärtmedicin..
Har kommit halvvägs ner får jag en liten olustig känsla i kroppen, brukade åka ner vid den tiden ungefär när jag skulle handla mitt vin.

Blev inte sugen på något vis utan det var vanans makt som sköljde över mig, nä du, tänkte jag, mig lurar du inte!

Så jag känner en viss känsla av långnäsa åt systembolaget när jag bara går förbi. Kändes skönt!

ha det bäst så länge...

Jag då tackar jag för denna positiva dag!

Bra väder, träffat KBT terapeuten samt även läkaren som jag har berättat för om min väg gällande alkohol. Han blev glad och såg tydligt på mig en stor förändring sedan jag träffade han i januari!
Känns skönt att få den feedback.

Har fått ett namn gällande terapeuter som är mera inriktad på alkoholfrågor så det mötet ser jag fram emot!
Så otroligt trött sedan jag bestämde mig att sluta dricka! Blir helt utmattad och tom på energi. Läkaren menade bara att det är en naturlig reaktion efter alla år av alkoholintag, jakten på den samma- kort och gott hjärnan har växlat fokus...

Den tröttheten kan jag leva med.

Ha det bäst där ute!

Profile picture for user Charlie70

Jag var också otroligt trött i början. Verkar som sagt helt normalt. Man får se det som att kroppen nu tar chansen att läka. Det tar på krafterna!

Jag märker att jag blir mer naturligt trött på kvällarna, jag lägger mig tidigare både vardag och kväll.

Tröttheten kan vara jobbig, men det bästa är att vila, vila och vila när kroppen och hjärnan behöver det. Tids nog kommer orken tillbaka.

Är så glad för din skull, att du känns stabil i ditt beslut och får bra stöttning ?

Kvalitet på sömn är grandiost mycket bättre helt klart!
Och tack för DIN stöttning..

Ha en bra avslutning på dagen därute.

Hej eweryhopa ?
Gick på mitt första AA i går. Jag fick ett bra bemötande och intressant att lyssna på dessa olika levnadsöden helt klart! Men jag har tyvärr alltid varit lite av en motståndare till det att blanda in gud. (Han är väldigt gammal den gubben nu).
Respekterar sätt att arbeta på, men kan inte komma från min känsla i det hela. Känns lite som att om jag inte går på AA möten så kommer jag misslyckas i min nykterhet. Detta gör att jag blir ännu mer motsträvig. jag har alltid gått min egen väg i livet med blandade resultat givetvis.
Jag försöker absolut inte hitta några bortförklaringar att inte gå på möten.
Jag ser saker som att jag väljer russinen i kakan. Och tar det bästa från olika håll. Tydligen är det ovanligt att bara bryta med alkoholen och som jag har det. Är helt allena och väldigt sparsmakad vänskapskrets, knappast någon att vända till.
Förutom hit förstås.
Känner mig inte riktigt bekväm med att bara använda AA som forum. Dessutom så är jag döv på höger öra och det märktes igår. Folk sitter och mummla och det resulterade i att jag tappade " kontakten" med gruppen. Helheten försvinner då. Ska tilläggas att vi var enbart tio personer, tydligen brukar dom vara fler där.
Ja, jag vet inte hur jag ska göra i fortsättningen?

Ska förvisso till en läkare nästa vecka för utredning av en ev. ADHD, vet att jag kommer få en samtals terapeut om jag önskar..
Är jag ute cyklar?

Profile picture for user Strulan65

Gud är en kvinna, en man hade aldrig lyckats hålla reda på allt ??
Vad man använder sitter hos en själv, använd det som passar dig. Jag gjorde 12stegsprogrammet med min alkoholterapeut, byggt en egen grupp av kloka människor både de som AA och de som bara är kloka. Men besöker Aa då och då för jag tycker det ger mig kraft, men har ingen egen hemmagrupp. Så välj något som du känner dig trygg med och där du kan vara helt ärlig.
Styrka och mod till dig// kram Strulan ??❤️

Hej,
Jag tror, särskilt efter att ha läst och hängt mkt här, att vi har våra olika sätt. Du har ju en enorm och så häftig viljestyrka, något att verkligen ta vara på. Det jag tror att både AA och forumet står för, på olika sätt är ju möjligheten att dela med sig, att få stöd - och inte minst, att stötta andra, de dagar man känner sig stark och nykter ?
För mig hänger detta ihop med min filosofi kring människan, att få hjälp och stöd från varandra, och att vara till nytta för någon annan. Tror liksom att det är vad som ger oss mening, kanske är detta även religiöst, men jag benämner det inte så.
På så vis har också forumet, så här långt, varit avgörande. Det håller mig alert och gör mig varje dag medveten om vilket arbete detta innebär.
Låter ju jobbigt, men långt mycket jobbigare är det att dricka.
Var och en blir salig osv... och det kan ju ha ett värde att testa olika vägar!
Önskar dig en fin nykter dag, kram.

Jag brukar tjata om boken ”Tänka klart” av Annie Grace. I den skriver hon att ”spontan nykterhet” är 4-7 gg lyckosammare i längden än att sluta dricka med hjälp av AA.

Författaren funderar över om det beror på att man då inte hela tiden blir påmind om sitt eget och andras missbruk. Man hittar andra intressen och ägnar sig åt dem.

Det är samma författare som bokstavligt talat tjatar om att vi aktivt måste jobba både med vårt medvetna och omedvetna - bestämma oss för att vara nyktra med hela hjärnan.

Beställ boken på Bokus eller adlibris - den är kanonbra! Läser den boken för andra gången nu, två kapitel per kväll. Repetition är viktigt!

Jag är inte heller förtjust i tanken på att besöka AA. Jag har tidigare skrivit en del om det i min tråd, och jag gjorde till och med ett eget 9-punktsprogram. Jag brukar också gå min egen väg ?

Framgångsfaktorer i nykterhet tror jag är faktakunskap, bestämd vilja och gemenskap. Fakta får jag via böcker och poddar, den bestämda viljan bidrar jag med själv, och gemenskap får jag här på forumet. Ni är mitt AA-möte ?

Samtalsterapi ska du absolut tacka ja till, det är otroligt givande på alla sätt!

Som svar på av Se klart

Sista dagarna har jag varit tomt på energi så har bara knappt varit tillgänglig för mig själv. ( ville ta semester från mig själv). Som känslan är och har varit så har ni på detta forum varit väldigt viktiga!

Tack!

Profile picture for user boink

Som svar på av Ångestgubben

Hej ångestgubben, det verkar gå bra för dig och ibland behöver man vara ensam med. Energilöshet känner jag igen, men vi får kämpa på o göra nåt bra varje dag iallafall!
Ha de gott,

Kan uppleva lite som att jag är fula ankungen att jag vill hitta skräddarsydda lösningar för egen del! jag är väldigt rebellisk och gillar inte upptrampade stigar. " varför leker inte du med tjurarna som alla andra" ?
Nä! Gillar inte den känslan. Jag har bestämt mig utan någon hjälp från någon levande varelse, utan jag vill bara inte dricka mer och det känns lite som den viktigaste utgångspunkten.
Sen att kunna dra nytta av alla intressanta människor här inne ger mig mycket energi.

Återigen tack!

Som svar på av boink

Har tyvärr blivit en av dessa som "är" stark ensam, eller? Har varit tacksam faktiskt att lever själv och har min dotter på håll för att jag kan fokusera mycket mer på mitt dilemma gällande alkoholen. MEN att vara själv hela tiden blir det lite som pyspunka med allt, vi måste få påfyllning av energi av varandra för att orka vidare..

ha det bra ...

Profile picture for user Vinäger

Är det någonstans det inte finns några rätt eller fel är det här. Det viktigaste är ju målet, hur vägen ser ut är av mindre betydelse. Däremot behöver vi tanka under resan, men var vi gör det spelar ingen roll.

Styrka till dig.

Kram

Vaknade i morse att det var något annorlunda? Jo, jag hade absolut inte alkohol i tanken som prio ett. Hade varit vaken i fem minuter innan jag kom på mig själv. Tanken på fanns inte där bara...

Hur som helst, ta vara på er därute och ät o drick mycket...
Påskmust!

tjingeling så länge

Låter skönt att slippa tänka på alkohol det första man gör på morgonen. Vilket jättesteg framåt! Hade jag druckit är jag säker på att jag redan under tidig förmiddag i dag hade sett fram emot vinet på kvällen. Det slipper jag gärna.

Profile picture for user Mrx

Jag har läst hela din tråd och är inspirerad av dina framsteg. Min tråd innehåller både med och motgångar. Det tar tid att programmera om en Ahjärna. Forumet är mitt enda stöd i kampen. Vi fixar det här tillsammans. En dag i taget ?

Igår var den jobbigaste dagen under dessa veckor som passerat. Fick ett stort sug efter alkohol och jag började " se allting i bilder" såg framför mig hur en individ försökte övertala mig att ett glas inte gör något osv. Har haft knep genom åren när jag inte vill att ett begär tar över, oavsett begär. Brukar då falla in i olika terapier, kan vara allt möjligt mellan himmel och jord. Igår så nörda jag ner mig i olika datorprogram som kräver fokus och närvaro i situationen. gick bra och känns bättre idag lördag...

Det var alkoholdjävulen som började viska i ditt öra: ”Det här var ju inte så jobbigt - du har nog inga alkoholproblem, ett glas kan du nog ta.”

Jag har en topp 3-lista med fyllesynder i skallen att ta till vid sådana tillfällen: ”Nähä du, kommer du ihåg när...”

Då brukar hen dra åt pipsvängen ?

Då får man ta ner livet till att räkna dagar, timmar och i bland t.o.m. minuter. Jag är fast förvissad över att för varje stund vi låter bli alkoholen kommer vi längre bort från den. Hoppas du fick en fin dag i går!

Tackar för intresse Andrahalvlek. Det går på rätt sida om den smala vägen.Jag är en person som är mest verbal i dom fysiska sammanhangen, är imponerad av er som "orkar" hålla ångan uppe i att skriva hela tiden. Känner ett visst mått av avundsjuka i att orka hålla igång skriftens kraft, det kan göra att jag känner mig lite handikappad i dessa bloggar och sociala medier tider. Gör mig mer rättvis i talet och den fysiska närvaron bättre.

Annars har mitt liv i nykterhet varit en hyfsad positiv förändring. Kan däremot inte känna gemenskap i det som många upplever att allt blir så bra. Givetvis känner jag till alla upp och nedgångar gällande att välja bort alkoholen.
Det beslutet är en av mina mest viktiga,positiva och avgörande på många vis. Jag har ett lugn i det beslutet och känner en stor trygghet i att göra slut med alkoholen. Absolut har jag ett sug då och då, men det kommer som någon skrev att alkoholdjävulen och jag håller på att kompromissar. Det är väldigt sant, men i mitt fall så får alkoholgubben en fet pungspark så fort han visar nyllet. Så våra möten blir väldigt korta.

Corona har gjort för min del att både läkarmöten och kuratorer har avbokat vid flera tillfällen så allt hamnar lite i bakvattnet på något vis. Stora förändringar och händelser har ofta gått lite stick i stäv för mig många gånger. Samtidigt som Corona dyker upp i våra medvetanden så väljer jag att lägga alkoholen på sophögen, tillfälligheter? ja givetvis, men så har mitt liv sett ut många gånger, fast detta tillfälle givetvis är det mest utmärkande.
Nä, nu önskar jag att Corona försvinner och den får mer än gärna ta med sig alkoholgubben och försvinna för min del...

Ha det bäst!

Skönt att din tystnad på forumet betyder att allt rullar på som det ska.

Ja, corona påverkar oss alla på många sätt. Jag hoppas inte att de avbokade besöken ställer till det för dig alltför mycket. Använd oss som samtalshjälp i så fall!

Kram ?

Hejsan!
Jodå, jag lever och frodas. Jag har insett många delar i mitt liv och detta är en sådan. Jag håller på att utreda en ev diagnos. (ADHD) detta till trots jag blir snart 54 och denna fråga har aldrig funnits på tapeten tidigare.

Har tyvärr svårt att hålla i tråden och orka skriva. Tycker själv det är synd för jag springer iväg i tankarna och när jag skriver så ligger fingrarna ett helt kapitel efter tankar. Detta gör att tröttnar fort för jag kommer av mig osv..

Är inne på snart tre månader av nykterhet och samtidigt känns det som ett halvår minst, men det beror förstås på att allt som händer inombords är en resa som går med en rasande fart.
Har hänt lite sen sist, min dotter som är 17 år har fått reda på min nya väg i livet och det kom bara av sig själv, och så som jag hade hoppats det skulle bli. Hon frågar helt apropå hur det var för min del gällande alkoholen...
Jag svarade bara att jag har lagt ner den delen av mitt liv, och hon svarade helt naturligt att det var väl bra pappa!
Till saken hör att min dotter har aldrig sett mig som att jag har druckit mycket alkohol. Ändå har jag verkligen frågat henne om hon inte säger så för att vara snäll. Men så är det inte..

Däremot har hon tröttnat på hennes mor som OCKSÅ har alkoholproblem sedan många år. Där satt min dotter ner foten för några veckor sedan och öppnade sig för mig och berättade "allt" hur hon haft det i sju år. Det känns skönt och viktigt. Hon hade troligen inte pratat med mig som hon valde att göra vid det tillfället. Jag ser detta som en del av mitt vägval. Hon sitter verkligen fast i sin mammas klor och är medberoende, för samtidigt så skyddar hon sin mor mitt i allt och tycker att hon sviker henne och så har hon väldigt dåligt samvete. Det visar sig att hennes mor spelar väldigt mycket på hennes känslosträngar och det resulterar i att dottern inte vet vilket ben hon ska stå på....
detta var bara en liten del av allt som har utspelat sig dom senaste veckorna.
Du ska ha ett stort tack Andrahalvlek, som frågar och engagerar dig som du gör hela tiden.
Glöm inte bort dig själv och njut av sommaren som kommit.

stor kram

Adhd-utredning och 17-åring som behöver stöttning. Vilken tur att du är nykter så att du orkar hantera det!

Skriv ibland är du snäll så vi slipper oroa oss för dig ? Två meningar räcker!

Kram ?

Jag valde att avsluta mitt förhållande den 15:e mars med alkoholen efter 35 års umgänge! Jag saknar inte det umgänget, destruktivt energislukande, söndrar hela familjer och skapar stora hål i ekonomi, själ och människa.

Idag några månader senare ser jag livet på ett annat sätt. Detta livet från en synvinkel med lite klarare ögon och förståelse för min omgivning och mig själv på ett helt annat sätt, om än så har resan "bara" startat och som jag ser det en livslång färd med nya umgängen än alkoholen. Jag är tacksam för jag får uppleva detta och förstår att jag har så otroligt mycket att lära mig om mitt nya liv.
Har levt med alkoholen som "partner" och vapendragare i hela det vuxna livet och inser hur invävd denna destruktiva dryck har varit och egentligen är. Förstår att denna kollega eller vad vi nu ska kalla denne destruktive vän, har funnits vid min sida under alla dessa år så förstår jag nu med snart fem månader av nykterhet att det kommer ta resten av mitt liv att hitta nya vänner på min väg framåt.
Det är helt ok att det är så, för jag valde att acceptera mitt förra liv i så många år- har jag förstått att den nya vägen får ta tid att lära känna.

Jag tar absolut inget för givet, tar en dag i sänder och försöker ge mig själv en ärlig chans att bryta denna destruktiva livssyn som följer med alkoholen/droger.

Har läst lite här några ggr sedan sist jag var här och inser vikten av denna sida, och hur den skapar så mycket positivt för människor som ej kan tala öppet eller har någon som lyssnar på sig.

sköt om er och en riktigt stor kram till oss alla//

Hejsan!
Här var mina första stapplande steg i mitt nyktra liv, och nu när jag är tillbaka efter en lång tid utanför dessa "väggar" så är oerhört tacksam för detta forum och jag kände mig lite modigare när detta stöd fanns och finns för alla som har en önskan att hitta en ny väg.
Dom som är ny och ev läser detta så säger jag att det enda sätt komma underfund med vilken väg ni ska ta är den som DU bestämt ingen annan!
För börjar ni era stapplande steg genom att säga, jag gör detta för henne eller hans skull så kan det vara en idé att tänka om. Åtminstone om du önskar sluta dricka, för du måste ha tagit ett beslut inom dig och ingen annan kan ta det ifrån dig. Jag gick under minst 25år och undrade vem jag försöker imponera på, för så kan det vara för en ung grabb när vi var 10-15 år. Då var det häftigt och tufft att supa alla under bordet. Sedan övergick det till rutin att dricka varje helg, eller minst två ggr i veckan. sedan kom ångesten och ett förändrat beteende smygande, detta gjorde åtminstone mig till en skitstövel som absolut inte kunde se min del i det konstiga tankar som dyker upp. Jag ansåg att alla var idioter som inte förstod vad jag pratade om. Sedan blev jag pappa och fortsatte dricka på kvällarna när min dotter sov. Jag var ju "närvarande" och på plats ansåg jag. (känner igen mig från filmen Mig Äger Ingen med Persbrandt som missbrukande pappa. Det är på pricken jag när flickan försöker väcka sin pappa på morgonen)

Sedan kommer separationen från mamman (Som är missbrukare fortsättningsvis) Jag ansåg då, för drygt 15 år sedan när detta utspelade sig att jag var den skötsamme av oss. Enda skillnaden var att hon kom hem från krogen dyngrak klockan fem på morgonen, medans jag var hemma och full med våran dotter.

Jag flyttade ett knappt år efter separation och det var där som starten för min del började på att sluta att dricka. Men denna känsla fanns för det mesta när jag tyckte synd om mig själv och insåg att telefon slutat ringa för flera år sedan. Ensamheten mao kommer nu. Jag valde under hel min alkoholkarriär, att förskjuta människor som kom för nära. Jag tog det säkra före det osäkra att göra slut med allt och alla så dessa personer inte fick chansen att göra "slut" med mig. Detta innefattar släkten också.

Från sista maj 2008 när jag hamnade där jag lever idag så började det gå utför, men det går knappast fort som alla vet som enbart använder alkohol. Jag börjar märka att jag drar mig undan mer och mer. Det kunde resultera att jag gick ut i skogen med lite färdkost (en liter vin) för att kolla efter svamp. såna konstiga beteenden eskalerar med åren. Jag börjar märka av fysiska krämpor såna där som fyllgubbar får, du vet när dom haltar lite och så.. skammen kommer ännu mer. Åren går och jag kommer fram till januari 2020. Jag ska träffa min kurator och han kommer med den fina idén att göra ADHD utredning, för han ansåg jag platsade in i den kategorin. Till saken hör att om du gör denna utredning så kommer alkoholen upp som fråga i sammanhanget.

Sedan gick några månader och så frågade kuratorn hur jag önskade göra ang utredning, DÅ kom beslutet! Jag var så enormt trött och less på allt ljugande och dribblande om allt möjligt, Nu får det bli ett slut!
Jag har bestämt mig, den 15:e mars var min första nyktra dag.
Kan säga så här efter att jag tog min första sup i juli 1977 till mars 2020 så har mitt liv förändrats enormt, framförallt genom den berömda inre resan.

Nu har den pågått i 2½ år

@Ångestgubben Grattis till 2,5 år som nykter! 🥳🥳🥳 Vi är snubblande nära varandra, jag blev nykter den 9/2 samma år. Och det tillhör de bästa beslut jag har tagit i mitt liv. Har du och dottern en bra relation idag? Det måste vara plågsamt att känna igen sig i filmen ”Mig äger ingen” 😢 Riktigt bra film, men otroligt sorglig.

Kram 🐘

@Ångestgubben Jag har precis börjat jobba igen efter 7 månaders sjukskrivning. Utmattningsdepression. För tredje gången, men förhoppningsvis den sista.

Men trots en helvetesdepression så tänkte jag inte en enda gång att alkohol kunde vara en lösning. Och det var en enorm seger!

Det har gått bra att börja jobba, jag jobbar 25% hela september till att börja med. Ska skynda långsamt.

Kram 🐘