Här är det fritt fram att fundera! Vi som hänger har antingen slutat dricka eller funderar på att sluta dricka.

Vilken kategori tillhör du?

Tack, vad gullig du är! Jag som bara lyckades skapa en forumtråd igår men var för trött för att skriva något i den, hehe.
Jag tillhör kategorin som är livrädd. Jag kan inte hantera mitt drickande, finns det alkohol hemma måste jag dricka den. Jag dricker inte upp hela flaskan, men jag dricker tills jag känner alkoholeffekten. Och alldeles för stort fokus i mitt liv ligger på alkohol. Jag hatar att inte kunna slappna av eller känna att det är roligt utan alkohol. Jag blir inte den jag vill vara, och har enorma skuldkänslor för det.
Jag vet inte hur jag vill göra med mitt drickande. Igår mådde jag jättedåligt efter att ha druckit varje dag i en vecka (då jag egentligen bestämt att vara helt alkoholfri under april), var bakis och mådde SKIT, så besviken och ledsen på mig själv. Då satte jag målet att vara nykter i 90 dagar. Men idag känns det jätteskrämmande att tänka den tanken, och den lilla rösten "men du dricker ju inte så mycket, du kan hantera det, du behöver inte överdriva och vara nykter" är tillbaka.... Jätte, jätteläskigt. Men jag börjar med idag, idag ska jag i alla fall inte dricka något och istället ha en fantastisk dag :-)
Vilken kategori tillhör du själv, dricker du eller är du helt nykter?

Det är en jättebra start: ”Idag ska jag vara nykter”. Gör du likadant imorgon så är du snart igång och räknar dagar ?

Jag var som du livrädd för att tänka tanken att sluta dricka ens. I höstas ville jag begränsa drickandet, men det gick inte alls bra.

Så jag bestämde mig för att sluta dricka. Nu har det passerat nio veckor, och det har gått oförskämt lätt faktiskt.

Det är stor skillnad på att vilja sluta dricka och att verkligen bestämma sig för att sluta. Jag har kommit till nästa steg - jag vill inte dricka.

Läs min tråd ”Behöver all hjälp jag kan få”. I onsdags skrev jag ett inlägg som heter ”Så gjorde jag”. Där har jag gett tips på böcker och poddar om nykterhet.

Man måste välja att sluta dricka med hela hjärnan - och det enda sättet att påverka sitt undermedvetna är att mata den med fakta och nyktra vittnesmål.

Man måste repetera gång på gång hur skadligt alkohol faktiskt är för våra kroppar. Hjärntvätt liksom.

Men vägen till beslut är en process, låt det ta den tid som behövs. Läs och skriv massor på forumet så ska vi peppa och stötta allt vad vi orkar.

Jag ska gå in på din tråd och kolla dina tips om böcker och poddar, det vore nog en bra grej för mig att läsa.

Starkt av dig att vara helt nykter i 9 veckor och att inte vilja dricka. En fråga, hur gör du i sociala sammanhang? Jag vet inte vad jag ska säga till folk när de bjuder på alkohol och jag tackar nej... För jag vågar ju inte säga "nej jag har slutat dricka", för jag kanske börjar dricka igen (har hänt förut att jag sagt jag ska sluta, men så börjar jag, och det känns bara pinsamt då).

Rosa76

Välkommen hit med precis samma känslor som många av oss! Sådan enorm rädsla och så många tankar som säger: klart jag ska sluta men inte idag, imorgon är en bra dag...och så fortsätter det. Dagarna blir till veckor och det enda man vet är att det är en nedåtgående deprimerande spiral. Det kan endast gå på ett håll om man inte bryter mönstret. Läs våra inlägg, du kommer känna igen dig i så otroligt mycket. Mimolino..jag drack varje dag och kunde utan problem avsluta och stora mängder dessutom. Hoppas vi får hänga med dig på denna väg som jag kan garantera leder till lycka igen! Kram Rosa76

Det känns härligt att vara nykter efter ett tag. Kroppen vaknar till liv och man blir lugnare. När jag jag har känt sug efter alkohol så har det oftast varit att jag är hungrig ?Kämpa på så går det?

Man behöver inte förklara någonting. Du har ingen redovisningsplikt. Det räcker att säga ”nej tack”. Möjligen med tillägget ”jag tar vatten/cola”.

Och frågar någon då kan du svara ”jag har insett att jag inte mår bra av alkohol och försöker därför låta bli att dricka”. Och det är ju sant.

Och vill du inte alls få frågor nu i början så kan du skylla på bilkörning, att du ska upp tidigt imorgon, eller att du satsar lite extra på träning och kost. Alla ursäkter och vita lögner är okej i dessa sammanhang.

Min första upplevelse av detta var när jag efter 3-4 veckor skulle på en jobbkonferens med övernattning. Vid middagen fick jag vin upphällt i mitt glas innan jag hann reagera. Ooops.

Jag fann mig dock. Gav mitt glas till kollegan bredvid och sa ”du får mitt glas, jag ska gå och hämta en alkoholfri öl”. Hon blev glad över ett extra glas vin, och jag fick inga följdfrågor. Inte en enda.

Så bra att du hittat hit!
Jag slutade dricka i höstas, höll upp i nästan ett halvår men tog ett återfall i februari.
Är nu på G igen, på dag 4. Men jisses vilken process det var att bestämma sig på nytt! Förstår till fullo att det känns läskigt för dig, att du är rädd - det är jag också, trots att jag vet att jag kan!
Så, ta en dag i taget.
Gällande din fråga om vad man säger i sociala sammanhang behöver du dock inte vara rädd (även om jag förstår det också).
Säg bara -Nej tack, inte idag!
Du behöver inte förklara dig. Det finns INGEN som har med att göra att du funderar på att sluta! Såvida du inte vill berätta det för någon för att få stöd naturligtvis.
Och jag har aldrig fått någon följdfråga, tack och lov är de flesta så pass taktfulla att de vet att de inte ska fråga eller pressa dig att dricka.
Innan jag förstod detta och litade det tog jag ändå bilen om jag skulle på middag, för att "ha något att skylla på".
Har du inte bil så kanske du "måste vara pigg i morgon för att …" eller "du mår bättre utan".
Det är bra att du vill vara förberedd! Men försök att inte förstora upp det.
Kram och lycka till!

Åh vad det värmde att läsa alla era svar, har gjort min dag och fått mig att känna mig starkare och mindre ensam!! <3
Har haft en superbra dag idag, kunnat jobba på bra hemma, tränat och fokuserat på hälsa, och toppat dagen med att vara och klippa mig. Känner mig fräsch och precis så här vill jag alltid känna mig, stark och pigg och med bra självförtroende. En fantastisk dag! Nu ska jag läsa lite tips på litteratur om att vara nykter. Ha en fin kväll <3

Femina

Att du hittat hit till forumet är en bra början mot nya nyktrare beslut. En dag i taget! ?

Välkommen till skönaste forumet!
Här hittar man stöd och förståelse! Vi är helt vanliga människor som kämpar mot samma djävul.
Efter många års försök att dricka ”normalt som alla andra”,
gjorde jag ett nytt försök. Den här gången med terapeut, forumet här, träning (mental och fysisk) samt massa böcker. Måste nog tipsa om det bästa boktipset jag själv fick här: ”Tänka klart” av Annie Grace.
Jag är på dag 106 idag! Efter de första veckorna blir det lättare! Bra att ta en dag i taget. Ha ett fokus/mål och tydliga strategier (tex träning, se till att aldrig vara hungrig/törstig).
Ha en fin kväll!
//JoYo??‍♀️

Jag visste att det fanns en bok av någon som heter Grace, men kunde inte hitta den! Det måste ju vara den av Annie Grace som du tipsat om, super!!! :-D Jag började lyssna på en igår som heter Sober Curious, den verkar också ganska bra.
Ha en fantastisk dag!!

Jag har just börjat läsa Sober Curious och författaren pratar om att hon startat något som heter Club Soda, för gemenskap för alla som inte vill dricka men inte vill gå till AA. Vet nån om det finns något sådant i Stockholm? Jag skulle gärna vara med i någon form av nykter gemenskap, men vill verkligen inte gå till AA (har provat det förut och var verkligen inte bekväm med det, tror inte på att jag är "hjälplös" mot alkohol och måste ha hjälp av gud). Tips mottages tacksamt!

Det här forumet är ett svinbra alternativ tycker jag. Här känner jag en oerhörd gemenskap ?

Jag hade gärna provat AA men bor på en liten ort så jag fegar ur där.

Men jag hade nog gärna träffat andra IRL, men det kanske inte finns något sådant om man inte vill gå till AA. Men jag gillar verkligen forumet också, även fast jag blir lite förvirrad av alla olika trådar i olika grupper, haha...

Du kommer snart att känna igen både nya och gamla nick och trådar, i de olika grupperna och du kommer att lära känna oss efterhand ? Och vi dig!

AA har nog inte heller så många fysiska möten längre i coronatider tyvärr, utan mycket sker online.

Länkarna och IOGT-NTO är väl andra typer av nykterhetsorganisationer också.

Alltså nu ska ni få höra nåt sjukt, jag ska gå på en dejt imorgon och nu har jag sagt att jag vill ändra från att ses på en bar som planerat till att ses på ett café som inte serverar alkohol!!! Hihihi, känner mig alldeles fnissig, har ALDRIG haft en nykter dejt förut! Känns så häftigt att prova, och att han inte känner mig, så jag kan säga att jag är en person som inte dricker och han kommer tro att det alltid varit så! Sjuk känsla. Och SÅ stolt över mig själv, för jag har insett att barer är en miljö jag inte fixar att vara i just nu. Glad!! :)

Ser fram emot min första nyktra dejt så småningom ? Fika på en klippa vid havet tror jag att jag ska föreslå.

Jag har ingen dejt på gång, drömmer lite bara ?

Fika på en klippa vid havet låter ju fantastiskt!! Vi ska bara fika på ett Espresso house, lite mindre romantiskt, haha! Känns konstigt för i alla mina andra relationer (och hela mitt vuxna liv) har alkohol alltid haft en oerhört central del. Med mitt ex byggde hela vår relation mer eller mindre på aktiviteter kring alkohol, och jag avskydde det så mycket. Kändes så... ihåligt och falskt.