Ja en dag i taget är lättare , är strax före dig med dag8. När suget kommer sträcker vi inte ut handen efter glaset. De Automatiska tankarna försvinner sakta men säkert. Heja dig. Jullan

Hej. Har läst igenom din tråd nu och det är mycket igenkänning. Kvällarna då det kryper under skinnet av rastlöshet och sug... Nära och kära blir drabbade. Jag jag är också frånskild och de ensamma veckorna, tristessen och inte minst nu under coronapandemin med distansering och isolering.

Det är ibland svårt att fylla dagarna meningsfulla saker och suget kommer farande... Ett glas vin skulle vara gott, känna sig mindre ensam slappna av lite, känna sig mer levande.... Men bara några timmar. Ett glas blir 4,5 eller 6 glas. Ångest, illamående, oro, trötthet, huvudvärk.... Allt detta för att dyka in i alkoholdimman en stund.

Jag är idag på dag ett igen, men ska ta nya tag nu.

Det är så bra att du delar din historia. Skönt att inte vara ensam i kampen.

Kram Saskij

Det är alkoholdjävulen som viskar i ditt öra ”så stora problem har du nog inte, ett glas kan du dricka.”

Lyssna inte på hen, tänk istället på de gånger det börjat med ett glas och sen spårat ur. Jag har en topp 3-lista med fyllesynder i skallen att ta till för sådana ändamål.

Då kan jag bemöta viskandet med motargument: ”Nej, jag ska inte dricka. Minns du...”

Igår kväll..
Var precis som att jag inte ens tänkte, som att jag tryckte undan varje impuls till att stoppa mig själv innan den ens hann dyka upp i huvudet - för jag förtjänade/behövde trösta mig, försvinna en stund.
Körde till jobbet i morse med panik hela vägen, övertygad om att om jag skulle bli stoppad och få blåsa hade jag blivit av med körkortet, soc hade blivit kontaktade, jag hade blivit av med mina barn, jobbet, familjen, vänner hade fått reda på hur det står till osv.
Jag hatar mig själv, jag ångrar mig. Nu börjar jag om på noll, fortsätter kämpa.. Fan..

Alkoholdjävulen är verkligen en tuff motståndare. Du måste mata dig själv med fakta, fakta, fakta om vilket gift alkohol faktiskt är, och sen repetera, repetera, repetera. Hjärntvätta dig själv.

Först då kan du ta beslutet att vara nykter med hela hjärnan, även ditt undermedvetna.

Sök på ”alkohol hjärnan återfallsprevention” på Yotube så hittar du en massa bra klipp!

Kram ?

Alkoholdjävulen, passade namn för övrigt, har ett hårt grepp om mig.
Idag sitter jag på jobbet, darrig, illamående, yr och trött.
Dum. I. Huvudet.
Idag ska vi ha sommaravslutning med jobbet, jag kör och kommer inte dricka ikväll.
Och det kommer vara en liten seger, men att få det att bli en långvarig vana att inte dricka känns omöjligt. Helvete.