att förminska ett allvarligt tillstånd eller svårighet. Jag vet mycket om depressioner i olika grader och jag är påläst, egen erfaren och har närstående med kronisk depression.

Alla finner vi våra egna sätt att hantera livet på. Ett tips till dig kan vara att söka upp föreningar med likande sytom, där det finns samtalsgrupper och det kanske kan vara fint att träffa andra, även om det genomförs via internet i dessa tider.

Där får du vara folkbokförd var som helst i världen.

Spegel

Hej igen,

Jag ser att min kommentar kan uppfattas som hård, och jag ber om ursäkt för det. Det är bara ett känsligt ämne för mig då så många nonchalerar psykisk ohälsa. Jag är ledsen att jag klumpade ihop dig med de som gör det ☺️

Det är en bra idé att söka sig till en grupp, online skulle jag nog klara. Tack ??

Sol idag. jag har klippt våra rosenbuske och bäddat med nytt överkast. Älskar att fixa hemma så det blir piffigt och vackert :) ett sätt att minska ångest med. Jag mår ok. Lite nedstämd och nervig för framtiden... jobb... att jag ska bli en föredetting och bli överkörd av alla 30 åringar som e starka och gör tok karriärer..... att jag inte kommer duga längre.. jag var ju HÖGPRESTERANDE innan jag åkte in i väggen... jag är liksom förbi den typen av liv.... Skulle helst skriva klart min bok och fortsätta skriva på heltid :) och jobba med djur. NO MoRE advertising branschen den saken e säker...... ( mad men) ;)... jag tänker på dig väldigt mycket... och du får vara hur ledsen och negativ du känner för.. det kan man inte rå för och du gör så gott du kan. Det är ju så du upplever tillvaron nu... so be it! OM jag kan hjälpa till.... så är jag här... idag ska jag försöka övervinna min nedstämdhet... den e lite diffus... kan ju vara PMS med haha...... vinet går ok.. blivit nått glas eller två vid några tillfällen men jag verkar inte tycka det e så gott längre... mest.. trist på nått vis.... vill bli hög på livet istället :) verkar sjukt mycket roligare :)
Vad gör du idag? KRAM från mej.

be om ursäkt. Jag tar inte illa upp. Jag har själv levt med psykisk ohälsa i 20 år och jag vet precis hur det är. Klimatet. Oförståelsen. Sopa under mattan.

Jag önskar bara dela med mig av ett par av mina erfarenheter.

Vi är många som känner oss ensamma i vår tillvaro, men vi är flera som sliter med liknande situationer och det fina med det här forumet är att vi kan dela med oss.

Det är så hjälpsamt. Tack för ditt svar.

Spegel

Hej min vän!

Jobbigt att höra att du kämpar med nedstämdheten, men du verkar fighta på bra! Du gör saker, sådant du vet du mår bra av, som att piffa! (Jag älskar också i vanliga fall inredning och att piffa ?)
Och du reflekterar och känner av!

Din beslutsamhet beundrar jag varje gång jag läser dina texter. Du har bestämt dig för att må bättre och vara snällare mot dig själv på alla sätt och vis. Dit ska jag också komma ☺️

Jag hör vad du säger angående jobb. Jag förstår själv inte hur jag ska kunna bli anställd igen. Och vill jag ens tillbaka...?
(En bok skriver jag också på. Eller jag har nog givit upp hoppet om att det ska bli en bok, jag har hållit på i för många år. Men jag ser fram emot att läsa din!)

Mad Men ja (fantastisk serie för övrigt)... Jag har en vän (eller hade, nu är vår kontakt mest via sociala medier), han är i 40-års åldern, men har varit alkoholiserad sedan många år och förlorat sin fru pga det (dock är tonårsbarnen ”lojala”, vilket på olika sätt gör ont att se, och ändå utsatte jag förra året mina barn för samma sak...)
Hursomhelst han är i reklambranschen och där verkar han fortfarande gå från klarhet till klarhet, trots att han allt som oftast går mer eller mindre rakt från Riche och Spy Bar till jobbet. Så jag har förstått att det måste vara ”accepterat” på ett helt annat sätt i den branschen. Nu generaliserar jag såklart, men med den lilla insyn jag har så verkar det iaf vara så.

Skönt att du känner avsmak för vinet. ?

Spegel

Som svar på din fråga, vad jag ska göra och hur jag mår. Jag mår dåligt. De senaste dagarna har verkligen varit de värsta de här året. Men jag försöker skriva idag och hålla mig sysselsatt på så sätt. En liten promenad blev det tidigt imorse. Inget mer blir det dessvärre idag.

Får snart telefonsamtal om mina ”nyheter”. Checkar väl in här då igen ☺️

Tack för dina varma ord ... jag e konstigt nedstämd .. inte som den vanliga du vet... utan mer.... låg liksom .. inte så mycket ångest just NU... men LÅG... gjort lite djupandnings övningar nu.. Guds gåva till mänskligheten ?? äääääälskar lugnet som infinner sig efter nägra djuuuuuupa andetag... men det e rätt jobbigt man blir trött ? anyway .. hoppas jag snart blir lite glad igen e mest passiv igår och idag.. sjukt egentligen .. men I go with flow ... :) allt löser sig. Jag ska göra ett lång kok idag. Matlagning -terapi. Och grava en hel lax :)!! Med konjak i ! Blir sååå gott ( 2 matskedar har man i ?). Tänker på dig och hoppas du har en ok tack. Beundrar din Styrka Också
❤️

Spegel

Jo, jag förstår precis Odette. Skillnaden på nedstämd och nedstämd liksom. Kram. Det är extra tungt sådana dagar. Bra att du djupandas. Jag är så dålig på det. Men blir påmind av dig. Och min moster påminner mig också ☺️

Nu behöver ingen läsa vidare, för detta är nog mest för mig själv och att jag faktiskt känner mig glad och vill skrika ut det;

Mitt bud har accepterats nu! På min drömlägenhet här inne i stan! Där jag vuxit upp och ännu viktigare där barnen har vuxit upp, vilket kommer ge trygghet med gamla skolan och gamla vänner här!

Åh! Den är så fin! Stor och ljus! Öppen planlösning mellan kök och vardagsrum och separat matsal.

Och terass. Som nästan var ett krav för mig efter åren i Spanien, men som jag visste var något jag inte kunde räkna med här ☺️ Terassen ligger utanför mitt sovrum. Där ska jag sitta nykter med en kopp kaffe (dricker ju knappt ens kaffe, men det känns som en bra bild ?)
Walk in closet, stor som bara den, har den också. Men den ville dottern ha. Just nu är jag villig att ge upp vad som helst till henne. Och fina sovrum som jag ser fram emot att inreda åt barnen. Nu är de dock så pass gamla att jag får göra som de säger... ☺️

För övrigt finns vinkyl också. Det noterade jag direkt såklart, redan innan visning, när jag såg annonsen.
Den ska jag fylla med Loka. Som jag inte heller dricker. Men man kan ju bjuda på det om inte annat...!

Vinden har vänt som min mamma (och Petter) sa.
Kanske lite iaf.

Spegel

Och ja, jag är glad över att lägenheten är fin i sig. Men det handlar inte om det i grunden. Det handlar om att barnen återfår tryggheten här (de vill ju inte flytta hem från Spanien) och att vi kan börja om på nytt.

Och det handlar om att jag rott detta i land. Som ensamstående. Samtidigt som jag kan behålla huset i Palma. Och det är nog inte genomförbart för all framtid, men jag vet att jag kan klara det i minst några år framåt. Vilket är jätteviktigt för mig. För barnen är så arga över att vi eventuellt ska sälja ”deras hem”!

Det kanske allt låter som yttre omständigheter eller t.o.m. ytligt i det stora hela. Men för mig handlar det om att ge dem trygghet och även visa att vi kan resa oss igen. Och någonstans måste man ju börja.

JAG äR SÅ OTROLIGT LYCKLIG för DIN skull ?????❤️❤️???❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️ Vännen ...!! Grattis !!!!!!!! Nu vänder det !!!! Ps ... marknaden för alkoholfria skumpa och vin ökar lavin artat ! Så din vinkyl kommer bli perfekt för DET syftet;) att dricka Alkogol börjar verkligen bli otrendigt lite överallt ... så den trenden kommer bara bli större ! ;) skriver sen ville bara skrika ut hur glad jag e för DIN skull min vän ❤️❤️❤️❤️??❤️❤️

Spegel

Tack snälla! Det värmer så mycket! Och det känns som att jag får dela något med dig som en vän. Eller, jag har ju delat massor under denna korta tid med dig. Men att få dela något positivt nu ☺️

Du har rätt, mer och mer otrendigt att dricka alkohol blir det ?
Min dotter sa när hon var i Sverige och såg Systembolaget - ”jag förstår inte varför sådant är lagligt” - hon var 11 år då. Sådant spelar jag i mitt huvud om och om igen för att inte dricka. För tänk vad hon har sett för att ens tänka så. Ja, jag slår på mig själv och kommer nog alltid att göra. Jag vet att jag kan göra bättre. Och att jag kommer att göra bättre. Men det är ändå oförlåtligt i mina ögon.

Men; Jag har ju fallit för A några gånger i år, men mina barn har iaf inte sett mig dricka sedan 2:a januari och så ska det förbli. Punkt.

Min fina vän... solen lyser på dig idag e SÅ glad !!!:) och du en sak.... att slå på dig själv .. e meningslöst . Du gör allt du kan för att ordna upp saker! DET.. är beundransvärt . Var STOLT över dig själv !!! JAG e sjukt stolt över dig !!❤️❤️❤️❤️

Spegel

Tack snälla för de fina orden! Jag tror det blir bra för mig. Att inreda och piffa ? Det borde väl ta fokus från A...
Dock är klockan nu 05... och jag sitter här och tänker just på A. Även nu.

Jag brukar inte gå in här så tidigt, men det är mycket som inte är som vanligt just nu.

Jag är på väg att göra en kopp te och ska sätta mig i en meditation. Jag har läst delar av din tråd. Funderar en del på vad det var som fick dig att börja med A eftersom du inte har en lång historik med A. Du behöver förstås inte svara.

Jag levde ett annat liv tidigare, i olika branscher i ett annat land där jag såg alkoholen flödade och jag har sett alkoholen flöda även i det land vi befinner oss i nu. Det är lätt att ta ett glas för mycket och uppleva ett behag för stunden. I mitt fall en flykt. Som jag senare förstod att jag behövde bearbeta på annat sätt.

Jag fick kontakt med berondecentrum via remiss. Där gick jag i samtal. De samtalen fick mig att göra ett val. Jag valde livet. Kanske det var lätt för mig att förstå att A kan leda till döden då jag varit på två begravningar där A var orsaken. En körde bil kraftigt berusad och han tog med sig två andra unga flickor till graven, varav ena var hans flickvän. Den andra var min vän som fick för mycket mediciner för sin bipolaritet i många år. Mediciner som också tar mångas liv. Mediciner som tar bort funktionen hos en man. Ett oerhört lidande förstod jag.

Du skriver om dina döttrar och att de inte sett dig dricka sedan den 2 januari.

Vad behöver du för att du ska tänka på annat än A?

Jag var med om ett trauma pga alkoholen och jag berusade mig även på grund av traumat i ett par år när jag var omgiven av människor som dricker, däremot så drack jag bara med människor jag litade på.

Tills jag en dag stod inför ett val. Livet eller döden.

Jag flyttade från landet där det sociala livet inte var på riktigt. Där vissa lever som rockstjärnor och liv i fasader.

Det är ett liv jag aldrig har imponerats av. Jag insåg att jag behövde bryta med den flocken och komma tillbaka till den plats där jag hör hemma och då menar jag hemma i mig själv.

Till mina värderingar, till den jag är. Det var meditationen som tog mig dit.

Har du en vän som guidar i MBKT eller MBSR? Prova gärna en form som du tror skulle passa dig.

Mindfulness är en möjlighet att upptäcka livet som det är, men också sig själv - igen, om en hamnat lite vilse eller i en flykt, eller i fel sällskap, eller i en värld en inte önskar leva i längre.

Hoppas du fått sova lite mer inatt? Detta med lägenheten är ju bara så underbart :). Jag tycker... att det funkar rätt bra.. att acceptera... att man tänker på A... att man liksom säger till sig själv... OK... NU har jag sug... längtan... vill tänka på A osv... att inte streta emot kanske ... utan mer.. OK... JAJA OK DÅ FÅR JAG VÄL TÄNKA PÅ A DÅ ETT TAG... typ så :) ... även när man får återfall... eller vad vi nu kallar det... ( jag får ju det också).. att inte slå på sig själv utan ACCEPTERA.. OK nu åkte jag dit.. jaja... nya tag nu... att slå på sig själv.. har jag insett.. är det värsta man kan göra.. vi gör så gott vi kan.. och vi duger precis som VI ÄR ... jag hade enormt mycket högre självförtroende förr i tiden... backa bandet ca 12 år ... då hade jag en helt annan självbild... idag mycket mycket mer känslig och osäker... detta är nått jag måste jobba på.. men första steget är att sluta slå på mig själv.. sluta älta mina misstag... utan lära mig av dem.. och röra mig FRAMÅT .... jag tror det kan vara rätt väg för dig med... titta inte bak... utan FRAM :)... vad tror du ? är det nått vi kan testa båda två för att se om vi kommer må lite bättre:)? KRAMAR jag hoppas du e ok idag... jag har en rätt risig dag... men imorgon blir bättre :) ... jag vågar tro det.

Spegel

Hej och Tack för svar ??

Ja... den 2:a januari var datumet jag senast lät mig själv dricka omkring barnen. Datumet när jag vaknade upp så att säga. (Sedan har jag alltså varit fysiskt separerad från dem pga Corona, sedan mars, och jag har givit mig själv anledningar till varför jag fick dricka igen vid flera tillfällen. För det var synd om mig. Eller vad nu ursäkten var för den dagen.)

Jag har söner som inte tycker att mitt drickande är ett problem alls... och en dotter på 12, som säger att det har förstört hennes liv under två års tid. Sanningen hamnar väl någonstans däremellan - att sönerna inte skulle känt av något, trots att vi står varandra så nära, känns inte troligt, och att jag förstört min dotters liv helt pga A känns kanske inte heller helt troligt. Men när jag pratar med henne säger jag inte så, utan accepterar att det är så hon känner. Vilket varit de svåraste i hela den här resan. Hennes sorg och ilska relaterat till A.

Du ställer en annan bra fråga, som jag verkligen inte har svaret på... Trots att jag frågar mig detta gång på gång. (Du funderar vad som fick mig att börja med A, utan historiken med A.) Och jag vet verkligen inte. Jag säger omständigheter. Min mamma var helt plötsligt där vid varje middag när vi flyttade till Spanien och erbjöd vin eftersom det var det hon drack till maten. För mig hade det aldrig varit en måltidsdryck.
Vin fanns också i kassan varje dagen i matbutiken, så det var lätt att köpa helt plötsligt... Jag har faktiskt inte ett bättre svar än så.
För jag har mått bra mycket sämre tidigare i livet och aldrig vänt mig till A.

Vad behöver du för att du inte ska tänka på A? Ytterligare en bra fråga som jag inte har svar på. För jag känner inte att något finns/hjälper. Jag är ganska desperat och hittar inte rätt känns det som.

Jag har ingen vän som kan guida i MBKT eller MBSR. Men jag ska undersöka om jag kan hitta någon. För jag vet att det krävs något mer. Något annat än det jag försöker nu.

Spegel

Jag känner igen mig så väl i vad du säger Odette. Självförtroenden som blivit sämre. Detta att slå på sig själv... Men som du säger; det måste man sluta med! Det leder ju ingenstans. Titta framåt, ja. Jag håller med. Och hänger med.

Min dag är risig också. Tror liksom att goda nyheter etc ska ändra något. Men det gör de bara i stunden. Sedan mår jag precis lika dåligt igen.

I känslan idag.. dessutom gjorde jag en krävande familjemedlem besviken då jag inte ringde som jag lovat i lördags ... hen hade ansträngt sig för en sak för min skull men jag var så mentalt slut i lördags att jag glömde bort att ringa.. hen är sur på mig.. jag hatar sånt.. jag har bett om ursäkt men hen är svår och väldigt konfliktsökande.. usch. Tungt idag. Förstår exakt hur du känner .. man e glad em stund sen rakt ner igen ... jag har köpt jordgubbar och drar ett streck över denna dag. Ångest för att släktingen e sur ( tycker inte det e världens grej att planera ett samtal som sen skjuts på).. jag skulle aldrig orka bli besviken för en sån sak.. men men alla e olika . Sätter mig på terassen och gör andningsövningar nu istället .. tönker på dig min vän .. hoppas sinnet lättar något snart för dig ???❤️❤️❤️ Du har kraften inom dig...det vet jag ❤️❤️ Kramar från mej!

Spegel

Jag vet precis känslan. Man ältar och ältar och mår dåligt för att man gjort någon besviken, även när det kanske inte ens är rättfärdigat. Självklart är hens känslor rättfärdiga, men de kanske inte står i proportion till vad som hänt. Och vi mår dåligt. För dåligt och det tar all ens energi. Det är som det här med min dotter. Jag ser andra föräldrar som har konflikter med sina barn, men det verkar inte äta upp dem. Jobbigt och ledsamt ja, men inte ältande dygnet runt...

Vi är så eager to please och kanske är det en av anledningarna till att vi hamnat här.

Är inte säker på att det är ok att skicka länkar, men här har du en av de bästa. Jag har varit i kontakt med Camilla själv och hon utbildar psykologer på KI i MBSR.

Kanske du kan finna något genom hennes center. Gratis ljudfiler via länken.

[länk borttagen pga försäljning på sidan /admi]