Hej alla
Detta är mitt första riktiga försök till förändring och jag ska försöka skriva som en dagbok/logg över vad jag gör och hur jag känner mig.
Jag registrerade mig för några dagar sedan, men har varit inne här och läst i många trådar.
Är kvinna på snart 50, gift, men utan barn
Har i yngre dagar ”festat” rätt hårt varje helg med många minnesluckor. Men drack då inget på vardagarna.
Har de senaste 10 åren ökat på min alkoholkonsumtion succesivt. Min man dricker också ofta några öl på kvällarna så han har aldrig sagt något om mitt drickande direkt.

Drabbade för sex sju år sedan av enorm stress som övergick till ångest och panikångestattacker på mitt dåvarande jobb (eventuellt att det var en början till utmattningssyndrom). Vin var min medicinering för att kunna slappna av och sova på nätterna. Fick hjälp av arbetsgivaren med samtal hos företagshälsan samt att byta arbetsuppgifter.

Hade sedan en period på ca: ett år där jag enbart drack alkohol på helgerna, inte varje helg, Men definitivt inget på vardagarna. Att jag höll uppe då berodde på att jag tog tag i min träning och kost. Alkohol passade helt enkelt inte in i min träningsperiod. Saknade inte alkoholen heller. Drog på mig småskador som gjorde att jag fick göra uppehåll i träningen och då fallerade allt sakta men säkert.

Mitt nuvarande arbete har jag haft i tre år och redan från dag ett fick jag stresspåslag. Skulle ha bytt jobb snabbt om jag tänker efter, men trodde att allt skulle bli bättre…
Har ju erfarenhet från första gången detta med stress och ångest i arbete drabbade mig, så jag har ändå hållit saker i ”schack” tills nu kan man säga. Fast med hjälp av alkohol. Har de senaste åren druckit så gott som varje dag. På vardagarna mellan 2-4 glas vin och helgerna 3-5 glas vin. Enda undantagen är om jag varit sjuk och mått för dåligt att dricka. Även om jag haft väldigt många dagar i arbetet som flutit på som det ska så har jag ändå tagit mina vinglas.
I våras brakade allt lös. Jag fixade inte längre att arbeta. Blev sjukskriven för utmattningsdepression. Nu har jag börjat äta medicin för ångest och depression och läkaren sade att min alkoholkonsumtion behöver minskas rejält om medicinen ska göra någon verkan. Plus för min övriga hälsa också såklart.
Jag är därför inne på min sjunde dag som alkoholfri. Kände redan efter fjärde dagen att något hände. Känner mig mycket piggare och mer klar i knoppen.

Min önskan är att kunna dricka alkohol på ett mer normalt sätt, inte som ångestdämpande och sömnmedicin.
Jag resonerar kanske lite konstigt med mig själv nu, men jag har redan nu planer på att dricka max tre glas vin på lördag och sedan fortsätta vara alkoholfri på vardagarna.
Tror jag behöver prova detta först och ser om jag kan hålla det. Fungerar inte det så får jag prova en annan strategi.
Ja, det var allt jag hade för idag.
Ha det fint ni som läser.

Här kommer en välkomsthälsning från en som också är utmattad. Kan bara skriva under på det läkaren sa att du har otroligt mycket att vinna på att inte dricka/dricka mindre när du är sjuk. Förstår att du vill hålla i lördagsvinet men att du är öppen för att prova annat om det inte fungerar. Det tycker jag är jättebra! Fortsätt skriva och läsa här så kommer du komma till dina insikter efter hand.

Kram!

Tack så mycket för dina ord och välkomnandet.
Jag ska fortsätta att skriva här.
Det är bra att det finns många andra trådar att läsa i här också.

Fick du samtalskontakt ochså? För antar du fick ssri utskrivet. Dessa mediciner tar bara bort symptomen men inte orsaken till ens dåliga mående de måste man nästan alltid samtala om. Ångest, panikångest är egentligen ”bara” känslor man av någon anl bara tryckt undan och inte känt på och bearbetat. Då kommer de ut som ångest, depression, ont i kroppen, utmattning mm. Så de man måste göra är att ta fram ångesten, panikångesten ochförsöka komma bakom den och se vilka känslor de egentligen handlar om. Prata om dom och ev bearbetat saker som hänt då kommer ångest, panikångesten på sikt minska för till sist försvinna. Du skriver att du var utsatt för enorm stress och de utlös ångest mm. De är precis de jag menar du körde antagligen bara på, kanske svårt säga nej, mm och så kommer symtomen som ett brev på posten. Jag är ingen alkohol expert men vill man bli av med depression, ångest så kan de va bra att för en period låta bli helt. Då alkohol lätt genererar ångest speciellt för oss med ångest. Men testa, märker du att de inte funkar så kan du ju som de skriver tex testa att va nykter för en period behöver ju inte fatta livsavgörande beslut för all framtid utan de kan vara att ok testar en månad vit kollar hur de känns

Hej snusen.
Det stämmer att jag fått SSRI utskrivet. Och ja, jag går på regelbundna samtal. Jag fick inte med allt i mitt första inlägg. Försökte skriva så mycket som möjligt ganska komprimerat, men med följdfrågor från forumet kommer ju mer info som jag missat.
Jag är glad att jag "erkände" och vågade tala om för läkaren hur mycket jag dricker. Har tidigare ljugit och sagt att jag dricker mindre än jag verkligen gör.
Men om jag ska bli frisk (eller bättre åtminstone) så måste jag vara ärlig, annars kan ingen hjälpa mig.
Måste även vara ärlig mot mig själv, annars kan jag inte heller hjälpa mig.
Tack snusen för att du skrivit till mig.

Jag är också en sån som druckit pga stress och inte minst för att sova. Om du är less på alkohol tycker jag du ska testa en månad eller tre för att få lite ordning på tankarna.
Det låter kanske orimligt långt men med en dag i taget är det fullt möjligt. Då blir det också enklare att utvärdera, fördelar och ev nackdelar.
Jag kan med säkerhet säga att det tar lite tid att uppleva fördelarna med alkohol-frihet. Mellan måndag och lördag hinner inte kroppen och hjärnan med, det är många processer igång med ett ständigt intag.
Testa, är mitt bästa råd. Och skriv och läs här. Trevlig kväll!

Chris_

En släkting till mig som missbrukat både det ena och det andra började få besvär för många år sedan med panikångest etc.
Han tog helt bort nikotin, koffein, alkohol och övriga droger under nästan ett års tid, då försvann i princip ångesten helt.
Självklart är det många faktorer som spelar roll men att befria kroppen ifrån en massa gifter bör ju vara den första åtgärden för alla som mår dåligt på något sätt.
Jag har själv generell ångest men den är rejält mycket bättre sedan jag ställde flaskan på hyllan, kanske mycket för att sömnen blivit så ofantligt mycket bättre.

Jag vet inte om jag ännu har kommit till insikt om tre vita månader. Tror det måste växa fram och att jag behöver komma på och vilja det själv. Tror jag kommer komma dit snart ändå. Jag har bara genom mina nio vita dagar märkt fysiska förbättringar samt att jag de senaste dagarna sover annorlunda. Kanske jag hoppar mina "max tre glas vin" ikväll som jag skrev om i mitt första inlägg.
Ha en fin Lördag

Ja, tre månader är ett stort beslut men vad sägs om en månad, en dag i taget?
Jag körde vit månad i januari och oktober i flera år. Detta år bestämde jag mig för att testa tre månader och det gav mig respit och andrum från det sätt som alkoholen faktiskt stressade mig.
Men detta var som sagt en process under flera år, jag var SÅ less på vinet som ”lösning på allt”och ändå löste det noll och inget.
Är fullt medveten om att vi alla har våra egna vägar att gå och hittar olika sätt. Men att ta en paus tror jag gäller för de flesta som kommit så ”långt” att de skriver här. Kram!

En månad känns ju närapå rimligt. Har ju nästan klarat en tredjedels månad.
Jag hoppar över vinet i dag också. Vet att jag kommer vakna nöjd i morgon igen då.
Tack

(Och vad skönt det är att se detta i text "Vet att jag kommer vakna nöjd i morgon igen då". Det är nog riktigt riktigt bra att skriva här)

Kram och tack än en gång.

Hej
I början bytte jag ”vinmyset” mot ljuvliga morgnar. Gjorde liksom en deal med mig själv, första veckorna.
Att skriva här är för många av oss avgörande för att fixa den första tiden. Sedan blir det viktigt på andra sätt. Att försöka inspirera de som är precis i början blir lite att betala tillbaka, pay it forward. ?

Fungerande_alkis

Vilken medicin fick du utskriven? Om det är benzodiazepiner - sluta direkt. Det beroendet är ökänt för att vara hundra resor värre än alkohol. Ta det försiktigt och läs på ordentligt innan du fastnar i något annat och värre.

Vaknade så utvilad och pigg i morse :-)
Tror jag har sovit min bästa sömn i natt efter att varit utan alkohol i tio dagar.
Idag blir det dag elva.

Det är inte benzodiazepiner som skrivits ut, utan det är SSRI-preparat, och jag går ännu på en ganska låg dos.

Läser ofta och mycket i alla trådar. Vågar inte skriva så mycket i andras trådar ännu, men det kommer väl sinom tid.

Önskar alla en underbart fin söndag!

Idag är det dag tolv och jag känner mig stolt och känner att mitt självförtroende också blivit bättre.
Känner fortfarande dock en lite gnolande/malande känsloklump i mellangärdet. Vet inte om det är stress eller ångest. Men det är ändå inget större besvär. Har varit med om så mycket värre.
Tror min medicinering hjälper, men kanske att dosen ska höjas en aning... Ska diskutera det med läkaren på mitt återbesök.

Vill även påminna mig själv om att mitt fysiska mående är så mycket bättre. Balans, styrka och koordination har förbättrats markant. Vet inte om det beror på att jag inte druckit alkohol (hittar inget på nätet om att detta skulle hända) eller om det beror på att mitt psykiska mående blivit bättre.
Hur som haver... Känner ändå att min kropp är så mer alert på typ alla plan.

Bra dag hittills :-)

Ha en fin dag ni som läser
Kram

Har också varit utmattad och är det delvis fortfarande med ångestproblematik och depression i bakgrunden. Har mestadels druckit för att slappna av och dämpa ångest mm.

I går blev det 14 dagar på raken utan alkohol - 2 hela veckor. Det var väldigt länge sedan.

Så glad att jag tagit tag i detta till slut. Men funderar ändå på varför jag väntade så länge med att försöka förändra alkoholintaget. Det var ändå läkaren med varningens ord angående min medicinering som gav mig sista "knuffen" och motivationen.
Tack till henne. Och Tack forumet för att jag kan läsa i andras trådar och bli peppad.
Idag blir det dag 15

Stort grattis till 2 nyktra veckor, tjoho! Nu är det värsta över och alla spår av alkohol har lämnat kroppen. Eventuella skador har dock inte läkt än förstås.

Fokusera på att skapa nya nyktra vanor i alla sammanhang som tidigare förknippats med alkohol så kommer resten gå som tåget ?

Kram ?

Tack för grattis Andrahalvlek

I går var det fredag och jag fick ryggskott. Aj!!
Lade mig 20:30 och fipplade med mobilen för jag visste inte vad jag skulle göra. Somnade väl runt 22 och sov ändå gott hela natten.
Jag som varit så glad över att min kropp fysiskt blivit så mycket bättre. Nu kan jag bara gå, stå eller ligga ner. Sitter emellanåt en stund på en köksstol...
Men, det kommer väl gå över snart.

Känner lite sug över att få dricka på fredagar och lördagar, men vardagarna går riktigt bra. Tror det beror på att mitt mål med förändring är att jag ska kunna tillåta mig att dricka lite vin fredag och lördag (dock inte överkonsumera, men typ tre glas vin)

Det är så skönt att vakna utan att vara mosig av alkohol. Om jag vaknar med huvudvärk så är det ändå skönt att förstå att det inte beror på något alkoholintag.

Har börjat förstå på riktigt vilket "gift" alkohol faktiskt är.

16 dagar utan alkohol.

Kram alla som läser.
Önskar er en fin lördag och helg.

Satt ute på trappan i morse med en kopp kaffe i höstsolen.
Kom där på i mina tankar på att suget efter alkohol inte alls känns som suget efter kaffe.
Alkoholsuget känns som ångest och så känns det ju inte om jag är sugen på kaffe, chips mm.

Solen skiner ute och det blåser en aning. Det ser ut att bli en fin höstdag och jag är glad att jag avstod alkohol igår.

I går 17 dagar (nu börjar jag få svårt att räkna dagarna, så jag kan ha fel... )

Vill bara kika in i din tråd och säga bra gjort av dig.

Själv så har jag börjat om igen på ruta ett, är nu på dag 8 utan alkohol. Har tidigare i sommar försökt att dricka ”lagom” med max tre glas vin. Gick sådär, blev någon slags tvärtomeffekt och jag drack ännu mer istället. Visst är det märkligt hur man beter sig.

Lycka till nu?