Hej :-)
Kennie: Du har rätt. Jag har inte varit lika aktiv nu på slutet. Har dock varit massor utomhus, men just det här med att få upp pulsen lite har hamnat i skymundan. Kom faktiskt nyss tillbaka från en joggingtur för jag hade lite samma tanke som dig.

AkillesU: Bra jobbat med dina 76 dagar (y)
Och apropå stress och press... min ångest kan faktiskt bero på detta . Jag nu är sjukskriven på 50 % och råkar emellanåt tro att jag klarar av mer än vad jag kan (sjukskriven pga utmattningsdepression)

-------
Ska försöka hålla tillbaka mig själv på jobbet samt få till lite mer "flås"-aktiviteter på min fritid.
Tack för ni skrivit till mig. Det hjälper mig i mina tankar och funderingar.
Önskar er (och alla andra som läser) en underbar lördag och helg.

Nittiotvå dagar. 92.
I dag har det gått 92 dagar och jag måste verkligen tacka er som noga poängterat i början av min resa att jag skulle prova med att avstå alkohol i 90 dagar.
Hade jag, som jag tänkte från början, haft uppehåll på en vecka hade det inte hjälp. Jag gissar att jag skulle ha fallit tillbaka i samma destruktiva beteende med alkohol väldigt snabbt.
Resan fortsätter. Vill inte ens dricka alkohol längre. Har fått tid över till annat på kvällarna nu. Typ att läsa böcker, ta hand om mig själv, reflektera över dagen, träna mm.
Jobbar mycket med att bygga upp mig själv. Få tillbaka självkänsla och självförtroende. Det är svårt att göra det om man sitter och dricker vin har jag kommit på. Möjligen att det hjälper i stunden, men definitiv inte i längden. Snarare att det har en tvärtomeffekt på mig. Det drar ned min självkänsla.
(Denna text kommer jag att ha nytta av att läsa framöver)

Kram på er och jag önskar er en fin helg!

Grattis till 92 nyktra dagar! Men mest av allt grattis till att du har tagit dig över den viktiga tröskeln - från ”får inte dricka” till ”vill inte dricka”. Det går så mycket lättare att avstå då. Håller verkligen med dig, varför skulle man vilja återgå till det destruktiva levernet när man kan hitta på så mycket annat kul, och må så mycket bättre?

Kram ?

Grattis både till nyktra månader och insikt om att du mår bättre utan alkohol. Låter som att du har samma upplevelse som jag, det är så mycket skönare att ägna sig åt saker som bygger upp en på fritiden, istället för att sitta med ett glas vin och bli segare och segare. Vi har kanske bara ett enda liv, valen vi gör i vår vardag är vad det består av. Härligt att du rullar vidare med nykterheten, samma här, mina planerade tre månader närmar sig åtta nu.

Meditera
Jag har läst i andras trådar och i min egen tråd råd om att meditera.
Jag har väl inte tagit till mig råden direkt härifrån forumet, men det såddes kanske ett frö i mig... för jag mediterar ju :-).
Har gjort det sedan september/oktober kanske. Har tidigare lyssnat på "yoga nidra" och avslappningsprogram i appar, som ändå kan ge samma eller en liknande effekt som meditation.
Men, som sagt, jag har nu mer gått in för att meditera och jag tycker det är jättebra också.
Så om någon läser detta så vill jag också tipsa om att testa att meditera. Det tar ett tag att komma in i det, men övning ger färdighet.
Önskar er en God Vit Jul!

Och tack till alla grattis och pepp för mina 92 dagar. Nu är det över 100 dagar, vet inte exakt för jag räknar inte så noga längre. Brukar kolla i min nomo-app ibland för att se mer exakt.

Kram

Fint att höra att du mår bra! Jag blir lite nyfiken, har aldrig testat meditation, men det kanske är dags.

Hittade din tråd här nu och heja du! Vilken resa du gör. Jag är inne på min tredje månad nykter och har kört yoga varje morgon ett bra tag, varvat med meditationer. Har varit så stärkande och längan efter vinglaset alltmer avlägsen. Nu tuffar vi på över alla helgerna kram???

Nu är jag sååå besviken på mig själv.
Har inte haft något begär efter alkohol och drack inget vid jul eller nyår. Drack inget på drygt fyra månader...
Fick för mig att testa för en vecka sedan och har då druckit varje kväll i en veckas tid :-( Typ 3-4 glas vin varje kväll och eftersom jag drack igår kan jag dricka idag verkar vara min ursäkt.
Har lärt mig att jag inte kan ta ett glas då och då. Tror dock att detta var något jag behövde testa för att veta. Nu vet jag. Dag 1 börjar alltså om igen...
Ge mig lite pepp är ni snäll.
Kram på er <3

Och du vet vart du vill komma. Målbilden har blivit ännu starkare. Välkommen in i värmen igen! Fortsätt nu att skriva mycket här så ska vi peppa och stötta dig ❤️

Kram ?

men samtidigt "äldre" då jag är återvändare.
Jag läser din tråd och ser att vi verkar göra samma resa. Min diagnos är depression och ångest, jag tar samma medicin som du.
Min läkare och terapeut har inte sagt något om alkoholen, mer än att den kan ge samma symtom sim depression. Medicinen ger inte de positiva effekter som jag vill,så nu behöver jag förändra.
Min vinfria period har egentligen inte börjat än, men jag har begränsat den rejält. Vem vet, jag kanske börjar idag, vi kanske kan följas åt?

Hej Hitofude
Vad bra att du också hittat hit.
Jag var in och läste här ofta i början av min resa. Det hjälpte mig mycket. Jag skrev också en del och fick många bra svar från kloka människor här inne.
Så fortsätt läs och skriv du med, så följs vi åt.
Kram