Är 38 år och har insett de sista 2 åren att jag har svårt att ha en sund relation till vin. Det är alldeles för viktigt och det blir för mycket och för ofta. Det är något jag diskuterar med min man. Det får mig att må dåligt, skämmas och gör livet sämre.Jag vill inte överföra några dåliga vanor på barnen och har bestämt att det enda rätta är att sluta helt. Och nu. Har jättesvårt att vara måttfull och "avslappnad" så tror att ett liv som helnykterist är det enda rätta för

Jag tycker själv att jag har dålig karaktär och behöver extra stöd för att hålla detta löfte så kommer läsa och skriva här. Hjälper massvis att se hur många som vill ändra livsstil.

blir vackrare för varje dag, och i ditt fall även nyktrare! Blir glad över att läsa om din inledda resa, känner att det finns kraft bakom den resa du påbörjat. Dag 10 kan inte bli bättre, och inte dag 11 heller om Göran håller sig borta! Kan muntra upp dig med att inte ens Missing People brukar hitta Göran när han väl försvunnit!

höstlöven

Söndagen gick bra precis som jag anat för den har aldrig varit förknippad med vin..köpte lite glögg däremot (alkofri alltså). Mums. Kändes festligt. Är så himla förvånad hur pigg jag är. Orkade till och med träna litegrann.

Idag skulle jag på en grej med jobbet på kvällen. Hade faktiskt bestämt att smaka lite vin om.det fanns. Det fanns ett litet glas bubbel... smuttade på det men kändes meningslöst. Däremot märkte jag direkt att hjärnan började tjoa och tjimma och komma med konstiga förslag. Är helt klart inte "botad"... nä detta får ta sin lilla tid. Nu kanske nån tycker att det var ett misslyckande att smaka på bubblet..men det tycker inte jag. Jag var så himla nyfiken att se hur reptil/alkohjärnan reagerade. Och nu vet jag...

höstlöven

Ännu en helg utan alkohol. Tredje tror jag det är. Inte alls lika jobbigt dessutom fick hjärnan lite positiva kopplingar till hur utvilad och pigg jag känner mig utan vin. Äntligen några positiva hjärnfunktioner...
Men.... denna vecka har inte varit spikrak. Jag har haft ngra stora åtaganden med jobbet. Pratat på en stor konferens. Provade att ta ett glas bubbel dag 1 och blev girig på mer men åkte hem. Dag 2 var en superlång arbetsdag som slutade med en öl i baren. Hade egentligen tänkt åka hem men allt var så trevligt så jag kalasade på. Inte alls tvångsmässigt utan mer att jag ville. Dock hade jag kunnat byta ut vin mot alkoholfritt men gammal vana gjorde att det inte blev så.
Det hela ledde till att jag var bakis dan efter och min man blev orolig att jag hade tappat kontrollen.
För egen del var detta ändå en intressant erfarenhet. Jag fick se kraften av alkohol på hjärnan. Jag fick bekräftat att mitt beteendeproblem är kopplat till stress och hemmet. Det är då jag verkligen njuuuter av vin. Att vara ute i sociala sammanhang är alkoholen helt oviktig. Dels går jag ut max 1 ggn om året dels kan jag lika gärna dricka alkofritt.
Den riktigt stora vanan att bryta är beroendet kopplat till stress och avkoppling så jag kommer förmodligen sluta dricka hemma helt. Nu hade jag tänkt till jul men jag tror jag förlänger detta på obestämd framtid.
Nu kanske ni tror att jag känner mig misslyckad men icke. Detta experiment i socialt sammanhang var en viktig pusselbit för att förstå mig själv.
Sen har jag fortsatt vara spiknykter. Inte alls samma sug denna helg. Göran dyker upp ibland men blir mindre och mindre högljudd.
Dessutom är det helt otroligt hur mindre stressad jag känner mig utan alkohol trots att det är just det jag försöker dämpa med alkoholen....
to be continued

Leverjag

:-)
Känns igen helt! Har inga problem med andra. Hemma är bottsplatsen. Vad bra att du kunde se nya pusselbitar. Mindre stress utan alkohol är bara det ngt att ta fasta på, tycker jag. Stressen är alkoholistens värsta fiende läste jag på en beroendesajt skriven av läkare.

Alkohol är ju inte så himla gott egentligen. Vi vill åt det där lilla ruset, den sköna känslan. Jag tror och tänker försöka nå den genom mycket medititationstränng. Det går att bli väldigt avslappnad när som helst om man har tränat upp förmågan.

Jag har läst lite om att komma till att välja bort A, att komma till en punkt då man av fri vilja väljer bort A. Dit vill jag komma och det tar nog en tid att komma dit och många reflektioner ;-))

Roligt att det går framåt! Ha det bra. Vi ses!

höstlöven

Ja det är konstigt att stressen går ner med mindre alkohol fast jag alltid tänkt att ett bra rus är bra mot stress. Kanske har det bara stressat kroppen ännu mer och gjort att man inte hinner återhämta sig. Om man nu ska bryta med A jäveln och fattar att Stress är triggern med stort T. Frågan är hur man får bukt med S jäveln då. Motion kanske... mindfulness? Känns som att om A jäveln (Göran) är en elak typ känns S jäveln minst lika hemsk. Aja. En strid i sänder antar jag.

Mick

Här känner jag med igen mig, stress och hemmet, då kommer det värsta suget, som i lördags kväll då jag skulle göra middag och var tillfälligt ensam hemma, det kunde slutat illa.
I fredags var vi inte hemma, då var vi på hotell och grejade med annat, visst snurrade tankarna en del men inte alls så som om jag skulle varit hemma.
Här gäller det att sysselsätta sig i hemmet och försöka tänka på annat, i situationer som man normalt haft ett glas A i handen gör ju sig påminda om vi tex är vana att dricka när vi städar, gör en middag eller liknande, det blir ju en sån tomhet utan A i situationer där vi är vana att dricka.
Lurigt och klurigt detta.

Ja, nog tror jag att S-jäveln har spelat stor roll i mitt drickande. Och a spädde på känslan fast man inte fattar det. A sabbade dessutom min sömn så att jag nog knappt var förmögen att fatta några bra beslut överhuvudtaget. Bara att sluta dricka minskade min stress, sen har jag jobbat med att vara närvarande i nuet. Så lugnet nu är helt fantastiskt! När jag drack lite för mycket (jag dricker ju socialt) så kände jag av stressen i kroppen. Vet inte om det var psykiskt eller om det faktiskt blir så att det triggar igång systemet. Så kämpa på, det blir ju bara bättre.

Leverjag

S-jäveln är gift med Göran

Och matar honom hela tiden. Hon dukar fram lämpliga fat med människor han kan sätta tänderna i.

Stress är vårt samhälles stora problem. Vi går under av stress, blir sjuka och får till slut hjärnskador och olika organ i kroppen börjar kollapsa. Därför är det viktigt att hitta verktygen för att hantera stress.

Mindfulness/meditation fungerar bra. Man kan bli superbra på det och på bara några minuter varva ner kroppen, hjärnan och hemligheten sitter i andningen. Jag börjar bli uppmärksam på min andning, spända axlar och märker att jag har stress fast jag inte tänkte att jag var i stress. Det blir också en vana att vara i stress. Det tar tid att lära känna sig själv och sin kropps signaler om man tappat bort dem. Medveten och i nuet...

Oj, jag gick igång! Men jag vet hur det kan göra skillnad och leda till att man mår så mycket bättre. Så jag övar, övar och försöker få in det som en del i mitt liv.
Kram på er!

höstlöven

Precis Leverjag... de är gifta med varandra. Idag måndag. Stress på jobbet med känslan att aldrig räcka till. Hämtar barn sur som ett bi. Allt jag kan tänka på är A... såklart. För nu börjar jag fatta mina triggerpunkter. Jobb som kräver, barn som kräver och allt känner man sig otillräcklig inför. Hjärnan går på högvarv och när jag vill vila (behovet av återhämtning) blir det (för stunden) tillgodosett av vin. Idag tänkte jag ändå klart runt situationen under A-suget och det var aldrig aktuellt att faktiskt dricka nåt. Tänkte däremot på hur fasen jag ska hantera när S&A sätter klorna i mig. Idag blev det att läsa era fina trådar på forumet och sitta en stund själv i köket. Nu känns det redan bättre. En stund.....

Leverjag

Kram, vännen.

Så bra att du kunde tänka klart kring triggers. Steg på vägen för oss. Skönt med forumet när suget sätter in, eller hur?

Vi kämpar och lär oss dag för dag...

Mick

Forumet är hur bra som helst för oss, det ger ett oerhört bra stöd, så fort suget kommer så in och läs, och framförallt att få skriva av sig hjälper mycket.
Starkt jobbat.

höstlöven

Värsta jobbdan. Är inne i en jättejobbig period... sover dåligt och känner mig nedstämd. På väg hem nu och ojojoj vad jag vill dricka vin och få lämna verkligheten. Få koppla bort tankar och prestation. Vill vill vill vill vill.....
Göran tjatade som sjutton. Ett glas det är du värd. Kanske två. Ingen behöver märka. Jo just idag kan du göra ett undantag... vad gör det. Idag är det ju verkligen jobbigt.
Skit på dig Göran tänker jag. Men jag ska fasen dra i mig en flarra alkofri glögg. Kanske träna också... vilken jäkla grej om jag lär mig sunda strategier för att hantera denna jädra stress (S jäveln). Pepp pepp jag är bäst!!!!! Kom igen nu... Dag 19 och det är ett jädra krig

Pippilångstrump

jaa du är en riktig krigare och jag blir otroligt peppad själv när jag läser det du skriver - liksom du har jag haft en skitdag som bestått av mycket längtan att få komma hem sjunka ner i min gosefåtölj och smutta ( tror jag alltid det skall bli - men tyvärr häver jag i mig ) på ETT glas vin och få slappna av ... Jag satte mig istället och läste i forumet och nu skall jag j-ar i mig kämpa mot suget !
Kram och jag tror på dig !

etanoldrift

Visserligen är jag numera tillfrisknande medberoende, men jag känner igen tankegången när jag själv var inne i alkoholdimmorna på väg att bli rejält beroende (I mitt fall räddades jag nog av min egen ilska ..Här ska inte A få komma och försöka bestämma över mig..)
Jag har förstått när jag pratat med andra att faktorer som hunger, stress, känslor och trötthet är faktorer som kan utlösa ett enormt sug..
Vad gäller deppigheten, så har ju alkoholen ställt till en viss "obalans" i kroppens naturliga belöningssystem, vilket gör att man lättare drabbas av t.ex. höstdepp när det blir mörkare. Det tar tid innan systemet reparerar sig, men det gör det i de flesta fall så småningom..
Var lite snälla mot er själva (givetvis UTAN A, men kanske med dyr mörk choklad..) Se till att äta regelbundet och glöm inte att dricka! Bubbelvatten kaffe, the.. ja vadhelst ni gillar.. Kroppen behöver vätska! Promenera! Ett bra sätt att få lite extra endorfiner!
Förlåt om jag låter hurtfrisk, men jag vill så gärna att ni klarar det här
Varm höstkram!

höstlöven

Tack för era fina inlägg. Ni är sådana förebilder för mig. Tänk vilken styrka det kan ge att veta att andra utkämpar samma kamp. Tillsammans i kampen men i varsitt krig.
En stor frustration just nu, som jag förstått är ganska vanlig när jag läst här, är var i farao ska man endorfinpunda och koppla av nu..? Träning säger några men för mig som inte riktigt har den vanan känns det också svårt. Just nu öser jag på mig god mat, dyrt te, chokladkakor, alkofri glögg. Allt som känns bra. Känns som det sätter sig på vikten men strunt i det nu tänker jag. Ett krig i taget. Vill låta längre tid gå utan A.
Kram.på er alla tappra

Du har kommit så långt. 19 dagar är en god bit på vägen. Bra att du kämpar på. Du är duktig, men inte värd vin! Tjatet blir mindre o mindre ju längre tiden går. Min Göran får nöja sig med a-fritt, stackarn. Det har nästan fått honom att tystna helt. Och då får man sin kick av glädjen i att man inte dricker istället.

Leverjag

Love you all ❤️

Vad starka och fina ni är!! Glad att läsa om funderingar och framgångar här. Verkligen.

Kram och pussar

höstlöven

Hur länge ska det här jobbiga suget hänga i. Nu vill jag bli fri.... satt på kurs idag och på em började Göran tjata om vin igen. Som vanligt kom han med skamlösa förslag som att gå till nån restaurang i smyg efter jobbet snabbt ta några glas. Sen kan du köpa tuggummi sa Göran. Ingen kommer märka... lovar.
Den lömske skitstöveln. Vad är det för nån som uppmanar mig att ljuga och mygla. Börjar verkligen ledsna på tjatet nu...
Ska ta lite afri Glögg och se om min onda elaka vän tystnar...
suck!