Har varit inne och läst men inte skrivit på ett tag. Jag har det bra och hoppas du har det med. Fått dille på stickning vilket jag inte sysslat med på många år och svurit ve och förbannelse när det blivit fel? men nu är både bak och framstycke klart.
Håller mig nykter och tänker fortsätta med det ett bra tag framöver.
Varm hälsning tillbaka till dig?

Dag 49.
Idag blev jag glad?. Mötte en person som jag inte sett på några veckor som sa " vad har du gjort? Du ser ju alldeles......ny ut". Känns fantastiskt faktiskt. Gått ned 4,5 kg på de här 49 dagarna och känner mig som en ny människa. Inga sex ( minst) flaskor vin på helgerna har gjort sitt och jag känner mig starkare än på länge.
Så skönt att inte ha ångest och baksmälla mer. Tuffa första dagarna men lovar det är såååå värt det!!!!

Kram på er alla kämpar därute?

Det måste varit fantastisk att höra.
Glad över att det går så bra för dig.

Jag har också börjat sticka.
Fick riva upp allt igår kväll och börja om för jag gjort fel.
Är lite ringrostig har jag märkt.
Kram⚘

Tack?.
Ja stickning är inte enkelt och jag är med ringrostig men gäller att inte ge upp. Jag var så korkad så jag började med ett krångligt mönster så fick repa upp många gånger men nu blir det bra?. Ett utmärkt sätt att få helgerna att gå om inte annat.

Kram tillbaka?

Köpt mig alkoholfri glögg och det behövs i 7 minus. Kryddade extra med färsk ingefära och smakade minst sagt annorlunda ?.
Sugen på ett glas vin idag men nej. Kör vidare på stickningen som jävlas konstant.

Kram på er alla?

Handarbete är vetenskapligt konstaterat bra för hjärnans återhämtning. Det är något med kombon hjärna/fingrar, att man skapar, och att man blir nöjd med det man gör. Lite utmaning är det också.

Jag lärde mig sticka efter min första sjukskrivning 2007. Har stickat massor mössor, raggsockor, vantar, poncho till dottern och så vidare. Just nu håller jag på med en tunnare löspolokrage till mig själv.

Men nu blev jag lite sugen på att sticka något mer rejält. En väst eller kofta kanske? Jag är ju i klimakteriet så stickade plagg behövs inte i mitt liv direkt ?

Ska också köpa glögg i helgen. Smart att spetsa med färsk ingefära.

Chill helgkram ?

Här stickas det v-ringad väst.
Är ju tydligen modernt nu igen.
Och mycket göra om, göra rätt är det.
Bra jobbat med 53 dagar Lena.
Det känns som du landat i din nykterhet. Lugn och stabil ☺?
Trevlig helg
Kram⚘

Just nu tumvantar. Har annars kört på sockor och Lovikkavantar. Efter det en vända med dubbelverkande grytlappar. Sen syr jag mössor :-D Älskar att skapa något själv, efter eget huvud och smak. Känns lite meditativt och lyssnar nu samtidigt på julmusik!

Kram

Blev influerad och började sticka igen jag också. Jag tillhör den konstiga sorten som inte behöver sticka något specifikt. Jag kan repa upp igen och sen sticka eller virka något annat. Just nu funderar jag dock på att sticka något varaktigt. En poncho i annan färg till äldsta dottern kanske ? Jag tillhör som sagt klimakterietanterna så stickat gör sig icke besvär på min kropp - det åker av innan det åker på.

Kram ?

Jag funderar på att sticka en pläd i stora öglor.
Man kan sticka den med armar och händer.
Väldigt inne just nu med dessa plädar.
Dyrt med garn, men jag såg ett tips där man köpte fleeceplädar som man klippte i remsor och stickade en av.

Sorry @Lena. Din tråd blev en sticktråd?

@Andrahalvlek Ja typ Slipover. Fast det hade alltid min Farfar så jag föredrar väst?
Kram⚘

Jag kikar in här i sticktråden och tänkte bara skriva att det är kul att ni är flera här som kört igång med stickning.? Tror det är väldigt bra att ha saker att syssla med som man tycker är kul och som ger avkoppling. Fritidssysselsättning helt enkelt. Att skriva om andra saker än alkohol här tillhör nykterhetsarbetet i allra högsta grad.

Och till dig Lena eftersom det är din tråd, Härligt att se att det går så bra för dig. Grymt bra jobbat! ?

Ett av de projekt som jag faktiskt slutfört är att jag har virkat en stor rund filt. Jättestor virknål, massor av restgarner och dubbel tråd. Jag har virkat den runt, runt, runt med öglor så den till slut blev minst 1,5 m i diameter. Den är jättevacker och hänger över en fåtöljstolsrygg som en inredningsdetalj. En riktig färgexplosion.

Jag ska nog beställa garn och sticka en poncho i en annan färg till dottern. Sista hade jag lite tidspress, hon fick den i julklapp för två år sedan. Hon använder den ofta under det kalla halvåret och det värmer i mitt hjärta varje gång jag ser det. Den förra var grå, den nya får bli... svart? Mörkblå? Beige? Brun? Får se vad det blir.

Kram ?

Ni är ju fantastiska med era handarbeten! Jag kan varken sticka eller virka men i början av nykterheten tog jag mig faktiskt för att kolla upp lite youtubefilmer om virkning. Jag njöt verkligen, men förstår att det kräver rutin för att få grejerna snygga och jämna. Efter många försök fick jag ihop något som liknar en grytlapp (och som används flitigt). Men jag skulle vilja fortsätta! Har snokat reda på en stick och virk-rutinerad granne så vi planerar lite gemensamt handarbete. Det ser jag fram emot.

Förresten, grattis Lena till nykterheten!

Kram!

Tackar? och absolut du ska börja med handarbete. Blivit beroende av min stickning men är väl bara bra...
Önskar jag kunde virka men aldrig begripit hur man gör så ser fram emot en uppdatering hur det går.

Kram till dig?

Så är jag där igen. En god vän som mist en god vän i sjukdom.
Vet inte om jag har fel på min empatiska förmåga men har nog det.
Jag förväntas alltid vara den empatiska och förstående. " Livet är ett helvete, min bästa kompis kompis är död och jag mår så dåligt".
Jag blev änka vid 27 års ålder. Vi hade tre barn och vårat yngsta barn var sex veckor då. Någon eller något slet bokstavligen mattan under fötterna från mig då. Jag överlevde och mina barn med faktiskt men har inga minnen därifrån. Barnen frågar mig ibland om pappa. Jag är ärlig och säger " minns inte" för det är sanningen. Vi var odödliga och väldigt " normala" ,älskade varandra och våra barn.
Så nu har × vän x gått bort. Har bara lust att säga att " shit happens" ( vilket jag lovar det gör). Låtsas att jag inte sett sms:et och stickar vidare på en ny jävla tröja. Känslokall JA.
Alkoholen kom in i bilden många år senare för mig efter mina barn flyttat och tror jag landade då i verkligheten . Nu lever jag vidare nykter, glad och tacksam för det men det är skört.
Det var ord från mig och kramar till er ?. Bara kämpa på

Känner igen det. Har man haft tuffa kriser bakom sig har man svårt att känna empati med andras kriser, åtminstone om de är av ”lägre grad”.

Det jag lärt mig är att 1) erbjuda mig att lyssna, 2) men bara om jag själv orkar. Andras dåliga mående får aldrig gå före mitt goda mående. Allra helst inte om jag är lite svajig själv, då funkar jag som lackmuspapper för andras dåliga mående.

Din reaktion är sund, den betyder att du prioriterar dig själv. Men att inte svara alls på smset är nog allra klokast. Även om även din tystnad kan vara provocerande för din vän.

Kram ?