Andra dagen utan alkohol. Har under lång tid alltid druckit någonting med alkohol i princip varje dag. Klarat att sköta mitt arbete men mycket skam över att inte kunna avstå från att dricka. Ska verkligen kämpa den här gången och hoppas att det här sättet kan hjälpa mig. Bra gjort alla ni som lyckas hålla er från alkohol eller andra droger. Det krävs mer än man kan tro.

Här är du bland likasinnade. Jag har också druckit mest i min ensamhet, och har ett bra jobb med stort ansvar. Nu är jag nykter sen 8 månader och det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det här för tio år sedan. Fyller 51 år nästa vecka.

Titta runt och läs andras trådar, kommentera gärna. Skriv mycket själv så ska du få pepp och stöttning av oss.

Kram ?

Jobbig dag på jobbet. Mycket trött och sliten hela dagen. Stort sug att åka förbi bolaget på vägen hem men lyckades köra förbi och hem utan A. Känns ändå skönt att klara det. I morgon blir det AW med arbetskamrater och jag är glad att jag måste köra bil för att ta mig hem. Gör det lättare att inte dricka men sugen kommer jag att bli av att se alla andra som njuter at öl eller vinglas. Kämpar vidare och läser er andras kamp

Bra att ha bilkörning som säkerhet. Testa något gott alkoholfritt och njut av samtal och stämning. Beställ in något gott att äta. Själv blev jag överraskad av hur trevligt det är att vara med och vara nykter...

Rosa-Lie

Anmälde mig hit igår, suttit och läst några trådar, hoppas att du fortsätter dela med dig här- hur det går på din nya resa. Jag har anmält mig hit av samma anledning, vill verkligen ändra mitt beteende. Har valt att vara hemma denna vecka från jobbet, har trappat ner, tog inget vin igår. Jag ska försöka följa rådet att avstå i 90 dagar, känns som en enormt stor utmaningen, så att läsa era trådar kan bli en peppning., tack och lycka till.

Zäta

Själv lyckades jag inte helt idag.. fredag
(länk till musikvideo "en dag isänder" borttagen av admi)

Skönt att vara med likasinnade eller hur. Man blir stärk av att inte känna att man är annorlunda som det oftast känts för mig. Vet ingen i min närhet som jag vet kämpar med det här men det kan det säkert vara. Femte dagen för mig idag och lång väg kvar. Lycka till så himla mycket!

Varit första gången på lokal nykter på många år, minns inte ens när det hände. Var inte så jobbigt men vi var inte så länge så det hjälpte nog till. Kändes skönt då jag kom hem och klappar mig på axeln att jag lyckats en dag till :-)

Vet att det första dagarna eller veckorna kan vara galet jobbigt. Så att klappa dig på axeln ska du verkligen göra. Har stor respekt för dem som är otränade och nära på aldrig har rört sig som ger sig ut i spåret och springer sina första kilometer. Känslan kantas av blodsmak i munnen, skrikande mjölksyra i benen och panik i hjärnan som tror att hjärtat ska stanna och ta död på en. Denna prestation av de första kilometrarna av den otränade är mer respektingivande än den prestation som görs av en som är tränad och springer ett marathon. Men lite pannben och jävlar anamma så kan vi forma om kropp och tanke så att vi en dag känner att ett marathon är möjligt och till och med roligt.

Som sagt bra jobbat!

ja det är ingen lek men jag hoppas att det ska gå bättre allt eftersom. Har provat flera gånger förr men alltid misslyckats men nu känner jag mig mer motiverad än vad jag gjort förr så det ska gå!!

Känns ovant och konstigt att inte planera och köpt hem för att dricka gott vin till maten. Om det gick att dricka ett glas vore jag inte här så det blir en vit helg för första gången på fler år tror jag :-) Känner mig fortfarande lullig i huvudet men jag hoppas det klarnar så småningom

Tror att jag kommer att klara att vara nykter första helgen på många år och mycket tack vare er alla som delar era historier som många liknar min. LYCKA TILL ALLA!

Snart en vecka??
De första 2 veckorna är jobbiga. Främst helgerna.
Men håll i. Det kommer att bli lättare och allt i sinnet klarare.
Bra kämpat.
Jag tror på dig
Kram ⚘

Jag tror också på dig ? Du är jätteduktig!

En dag i taget. Aldrig glömma. Aldrig ta första glaset. Viktigast först - vara nykter! Med dessa mantran är jag 8+ mån nykter och siktar mot månad 9 ?

Kram ?

Bra att höra att det blir lättare och att sinnet klarnar. Tack för stöd, kram

Har haft huvudvärk varje dag och känt mig frusen och otroligt trött. Känns som att jag ska bli sjuk, förkyld eller nåt. Någon som känner igen sig i beskrivningen? Blir risigare för varje dag i stället för må bättre

Rosa-Lie

Jag är nu inne på min femte dag, känner mig fortfarande förkyld, tung i kroppen, och periodvis väldigt trött.
Jag vet att jag har känt mig sådan förut också när jag har försökt sluta, då har det räckt med några glas och förkylning och trötthet med det borta. Har läst att man kan få influensaliknande symtom när man slutar, nån form av abstinens. Jag tänkte försöka hålla ut, har jobbat idag, tröttheten kom vid slutet av dagen, blev lite bättre med mat i magen, nu har jag valt att krypa ner i sängen och bara vara, surfa omkring här och se något tv.program.
Hoppas du kryar på dig, lycka till och ge inte upp.