Piglet

Kennie vilken bra liknelse. Det tål att tänkas på. Jag vill absolut inte hamna där jag är igen. Får fundera på om det är värt risken. Jag har ju testat tre år utan alkohol och tyckte det var helt fine. Det som var jobbigt då var mest att det var så binärt. Att inte ta ett glas vin för att slippa diskutera, att det alltid är så provocerande i Sverige att vara helt akoholfri. Kanske har det svängt men jag tror inte riktigt det. Det är framför allt jobbigt med nya kontakter och sammanhang där ingen planerat. Jag vet såååå många middagar och tillfällen jag fått dricka kranvatten för att ingen har tänkt... lite tråkigt.

Heja Kaffetanten88! Jag tror på dig!

Piglet

... har jag promenerat 5,5 km, tittat på julkalendern, ätit lakrits och chattat med en vän. Vad mycket man får gjort när man inte dricker...

Håller med om att man får så mycket tid när man inte dricker. Angående alkoholfritt så har jag börjat ta med mig en korg med goda alternativ när jag är bortbjuden, det blir som du säger tråkigt med kranvatten i längden. Förstår vad du menar med binärt, det uppfattas liksom som ett ställningstagande att inte dricka, och det är inte alltid så det känns, det är liksom bara nödvändigt, och inget man jämt vill förklara och stå upp för.. Ju längre jag varit nykter desto mer kan jag dock trivas med att sticka ut lite med nykterheten. Känner mig lite trotsig och är nöjd med att gå min egen väg.

Piglet

... har gått. Vaknar fräsch före klockan. Sov mellan 22 och 06 inatt även om jag vaknade några gånger så kan jag inte komma ihåg när jag sov såhär bra sist. Använder fortfarande det läkemedel jag fick för att sova men tänker att jag, när jag är stabilare i nykterheten, ska fasa ur det också. Är lite rädd för att sova ”på egen hand” och känner mig lite trygg i att ha detta till hjälp. Om jag kan sova är det lättare att avstå alkohol eftersom jag många gånger drack för att få sova.
Men vad skönt det är att vakna utan att vara bakis. Har inte gjort det på flera år... och att slippa oroa sig för att man luktar....

Nu är jag ingen person som någonsin haft problem kring min sömn. Är som Skalman. Men, jag var också rädd för att det skulle försämras när man slutade.

Jag kommer ihåg första gången jag seriöst slutade så hade jag lite problem några dagar och sen var det som vanligt. Denna gången så har jag inte ens märkt något.

Men det är ju så olika tänker jag. Jag tänker att det kan ju vara bra att du har medicinen för sömnen, för om sömnen är krånglig så är den just det i början... så har du det som en eventuell krycka :)

Du radar upp ett par av de största fördelarna, ett tips är när andan faller in att rada upp så mycket positivt du bara kan, som du märker av. Det är bra för att påminna sig tycker jag :)

Jag gjorde första gången var att jag skrev upp allt på en lapp (i pytteliten text), laminerade det i storlek som ett kreditkort och satte det i plånboken. Jag höll ca 175 dagar den gången. Kom på nu att jag ska sätta tillbaka den, före mitt vanliga bankkort, så om jag skulle gå till systembolaget så får jag påminnelsen innan.

Piglet

Vad smart, att rada upp allt positivt. Det ska jag göra som en ”övning” för mig själv. Jag känner ju verkligen, efter bara några få dagar, massa positiva effekter som gör mig glad. En ny sak var till exempel att jag ringde min man igårkväll och sa godnatt. Det har jag inte gjort sedan vi träffades eftersom jag alltid var så full vid den tiden att jag inte ville att han skulle höra....

Piglet

... när släpper den...? Är inne på nykter dag 5 och jag är helt slut. Har fortfarande svårt att komma till ro på kvällarna men somnar till slut med hjälp av de tabletter jag fått. Men jag är helt slut. Trött i både kroppen och huvudet.

Reflekterar över hur oväntat enkelt det är att inte dricka, trodde varje dag och sekund skulle vara en kamp men det är som att jag helt plötsligt inte förstår hur jag ens kunde tänka på att dricka... Det är så skönt att vara utan alkohol, alla tider på dygnet...

För er som ev undrar hur det gått med min man, Det går fint. Vi har pratat och pratat och jag tror egentligen att vi bara kommer varandra närmre och närmre. Nu finns inga hemligheter kvar och det känns väldigt skönt. Vi sågs igår och han visar mig så otroligt mycket kärlek att jag blir lite överrumplad, i söndags satt han här och ville göra slut. Jag vågar inte riktigt lita på honom efter det, det kommer ta ett tag att reparera det. Jag känner att jag drar mig lite undan och skyddar mig. Kanske är det det han känner och därför är han så kärleksfull. Who knows...

Jag kände som du en stor lättnad över att inte dricka när jag slutade och den känslan håller i sig. Låter som att det ordnar sig med mannen, kanske leder detta till att relationen kan bli mer på bådas villkor, där han släpper in dig mer. Ta han om dig och ha en fridfull helg!

Det är så olika mellan oss. Det beror på sin egen kropp och hur mycket tid den behöver för att läka. Vila, vila och promenera... det är okej att inte vara på gång hela tiden. A är ju ett gift, och det tar lång tid innan sånt lämnar kroppen... särskilt mentalt.

Jag ser ju världen lite annorlunda, men jag tror lite på att det man ger, det får man. Det man försakar måste ersättas osv. Allt handlar om energi och för mig är detta applicerbart på allt. Men för många tänker jag att allt som är gott, inte är bra för oss, som är beroendeframkallande, eller spännande - det har sitt pris. Tänk bara alla andra dåliga vanor, eller saker som inte är bra.

I detta fall tror jag att all energi som alkoholen tagit från dig, som du gett bort, det måste du nu istället få tillbaka.. och detta gör du bäst genom vila och lite motion (som alla förespråkar). Jag tror (i min värld) att det är inte förrän man själv är +/- noll som man kan ge upp alkoholen, som man är nykter, på riktigt.. som alkoholen mentalt gått ur kroppen. Jag tror inte på det som en religion, det är ett eget påfund, mer en tanke efter för mycket tid för att tänka men det stämmer alltid i min värld. Ingen reaktion utan en aktion.

Och vad skönt att du är i den fasen som för mig var den "enkla" fasen, när jag närstan var lite förälskad i känslan att inte dricka.. där man tror man hittat ljuset. Men du har ju varit med förr, så var vaksam för det där slukhålet kan uppenbara sig från ingenstans. Så länge man är vaksam så ska man njuta av denna fas tycker jag.

Och så härligt med mannen, det glädjer mig att höra att ni kommer varandra närmare, men ändå bra att du inte helt släpper garden än :)

Piglet

... Ska fira jul med min bästa vän och hennes familj. Helt inne på att inte dricka, har köpt hem alkoholfri öl att ta med mig etc. Så skriver hon, ”vi kan hämta dig så kan du ta taxi hem” med två drinkglas. De menar så väl. Har tänkt på det där meddelandet i ett dygn. Ska jag eller ska jag inte? Jag kommer inte dricka mycket hos dem men vad händer sen? Först tackade jag ja och tänkte, några glas vin skadar inte. Men sen kände jag nej, jag vill vakna i morgon och veta att jag klarade idag också. Jag måste inte dricka bara för att det är julafton. Så jag messade henne igen och skrev att jag tar bilen. Och jag kommer vara nykter. Sjukt stolt över mig. Nu har jag provat hur det är att ställas inför en frestelse och hantera den. Känns bra. Stolt.