Dag 1

Profile picture for user Citrus

Hej, ny här. Försöker få till ett inlägg, får se om jag klarar det ;)

Idag är det dag 1. Utan alkohol. Jag vill inte mer, är rädd om min hälsa. Varför tog det flera år att komma på det?

Bestämde mig egentligen för några dagar sen, men först idag kände jag inte för att dricka mer trots att det står vin i kylen, trots att det är semester, trots att det är nyårsafton imorgon. Hoppas jag klarar fler dagar.

Läser och tittar runt. Redan tacksam för fina inlägg.

Profile picture for user TappadIgen

Varför tog det flera år att komma på det, undrar du. Det är nog många med dig som undrar samma sak :) Men egentligen är det inget att göra åt. Det är ju som det är. Det låter kanske klyshigt men det är ju faktiskt så att det som har varit har varit och det kan man inte göra något åt. Det du kan påverka är det som kommer att bli och det är ju det du gör nu. Det är aldrig försent att sluta dricka, men sluta nu.

Fortsätt nu på den känslan du är inne på! Är bra att du inte väntar till efter nyårsafton. Det är bara att slita av plåstret!

Har du några strategier du har funderat på? Att skriva av sig här och läsa hjälper många, har jag förstått.

Tack för kommentar, bara att ge mig in på ett sånt här forum är ett enormt steg för mig, har i tysthet vetat länge att jag har problem, men nu vet fler (även om vi är anonyma), och det känns faktiskt tryggt!

Jag har sett flera här göra listor på det som är negativt med alkohol, och jag har min också, tror det är bra att bygga på den. Och välja rätt väg. För jag kan ju välja!

Jag behöver hitta något att göra bara. Soffan och Netflix bjuder bara in till vin... men ska nog komma på något! Jag är ju här iaf :)

Profile picture for user TappadIgen

Själv hittade jag inte forumet förrän jag hade slutat. Men jag visste också väldigt länge att jag behövde sluta. Det verkar som att det tar olika tid för alla och vissa hinner sjunka djupare ner i botten än andra. Ibland önskar jag att hade slutat tidigare, men det är ju liksom lönlöst att önska för det ligger ju i dåtiden. Chansen är ju också att jag inte var redo förrän jag faktiskt var det. Du kommer nog aldrig hitta någon som ångrar att de slutade för tidigt i alla fall.

Kanske är det där du är nu. Redo alltså! Att vara här är ett stort steg i sig. Det finns ju ett program här också, men det är tydligen inte tillgängligt för tillfället. Där kan man fylla i lite av sina mål och kanske göra det lite mer konkret för sig vad det är man vill få ut av det.

Mest för att jag behöver skriva av mig så här första dagen:

- jag vill sluta dricka i smyg fastän jag ser på mina barn att de vet
- jag vill sluta planera inköpen på Systemet så jag handlar på olika ställen varje gång
- jag vill sluta smyga ut flaskor till återvinningen
- jag vill sluta räkna ut när jag ska sluta dricka på kvällen för att kunna köra nästa dag
- jag vill sluta spendera så mycket pengar och istället ge de pengarna till mina barn
- jag vill sluta oroa mig för att det ska märkas på jobbet
- jag vill sluta oroa mig för min hälsa, när går gränsen för skador i kroppen?

Kort sagt: jag vill ha tillbaka kontrollen över mitt liv! Och jag vill leva.

Dag 1 snart slut. Imorgon dag 2!

Profile picture for user Torn

En jättebra lista! Allt det där slipper du och många fler positiva saker kommer du få uppleva.

?

Profile picture for user Charlie70

Bra med lista. Kunde varit jag som skrivit den. Med den kan du påminna dig om varför du inte dricker, när du behöver. Hoppas du får en fin nyårsafton!

Så har dag 2 utan alkohol börjat! Inte så jobbigt ännu eftersom det är morgon, men kändes ändå bra att vakna utan minsta känsla av alkohol i kroppen.

Glad jag hittat hit, känns som ett varmt och välkomnande forum, och jag känner mig hjälpt av att sitta och läsa trådar ni andra skrivit.

Måste försöka hitta på något att göra idag, hålla mig aktiv och ha tankarna på annat ☺️

Profile picture for user Ensam1984

Jag rekommenderar, om någon frågar, att ta en dag i taget - lova nykterheten bara i dag. Och så gör man förhoppningsvis det varenda dag :)

Sen tänker jag att det är lätt att vi tänker på allt det dåliga, negativa som vi vill undvika med alkoholen, och tro mig det är mycket. Men ett annat sätt att tänka är att se alla positiva fördelar (det blir istället som man får något,
istället för att man ger något).

I vilket fall, välkommen och starkt att du startar innan nyår, detta är ju inget nyårslöfte som ska brytas liksom ;)

Profile picture for user Pixie

Nu kör vi ännu en dag utan.
När jag slutade sist blev jag hjälpt av att byta vanor. Kanske konstigt men jag valde att sitta på andra platser när jag såg på tv, ändra ordning på saker, göra aktiviteter jag annars inte gör. Det var faktiskt en bra sak för mig. Ska testa detta igen.
Kram

Profile picture for user Se klart

Jag har numera min tråd i Det vidare livet, men kikar in här och hejar. Mitt bästa tips är som Ensam skriver att ta en dag i taget- men att ha en längre plan i botten. Varför en dag i taget funkat för mig är för att jag då slipper tänka så mycket på ”hur blir det på semestern” och börja tvivla av såna framtidsscenarier.
Men viktigast för mig har varit att verkligen dammsuga nykterhetens alla fördelar. SMÅ saker går bra, men att varje dag/kväll reflektera över vad den nyktra dagen bidragit med har hjälpt min hjärna att tänka i nya banor. Lycka till!

Tack för omtanken! Mår bra, kämpar på ☺️

Blev ett par glas igår, men det var inte särskilt gott. Inte sugen idag. Dock uttråkad, vilket inte är bästa utgångsläget ?

Laddat med massor av Ramlösa citron, ska ta mig igenom den här kvällen!

Hoppas du mår bra!

Pixie!

Dag 1 igen, men kämpar på! Har iaf druckit minimalt sedan jag gick med här, alltid något ?

Profile picture for user Allegra

Är på dag 2 och tyckte det var jäkligt skönt att läsa din lista över varför du vill sluta dricka! Inspirerande ? Min nyårsafton slutade i kaos och nu får det bara vara nog..

Någon skrev här om att det kan hjälpa att byta vanor. Det tror jag starkt på. Har själv planerat in yoga och lite annat för att inte bli för rastlös. Ska ta omvägar förbi kvarterskrogen (dricker sällan hemma i soffan).

Vi får peppa varandra, ska snart starta en egen tråd :)

Hälsningar/A

Välkommen! Skönt du är på dag 2 ☺️

Nya vanor låter klokt, jag ska fundera ut lite jag också. Behöver hålla mig sysselsatt och det finns en gräns för hur kul det är att städa ?

Profile picture for user miss lyckad

Jättebra att börja läsa och skriva på Forumet..Jag tog en stund i taget, i början av min nykterhet..Vissa fredagar tittade jag på klockan tills den passerat stängning för bolaget..Distraherade mig genom att läsa på Forumet..Såg även dokumentärer om hur alkoholen påverkar våra barn..Inte kul när föräldrar plötsligt förvandlas till något annat än dom brukar vara....Högljudda, gråtande, skrattande, illaluktande..Mer ”roliga” vilket inte barn brukar gilla..?..1 dag i taget är bra..Men bara att ni är på Forumet är jättepositivt. Här är vi många som sitter i samma båt..(en jättestor färja)..???

Pengar. Vad jag kan spara pengar när jag slutar dricka!

Kollade precis i min bankapp, går att se exakt hur mycket jag spenderar på Systemet varje månad. Mellan 2.000 och 2.500! Herre min...

Nu är det sluthandlat! Mina barn ska få de pengarna på sitt sparkonto. Punkt.

Dag 2 idag ☺️?

Profile picture for user Soffi

här på forumet förut "Saker att göra när man inte dricker".

Hittar den inte nu, men kommer ihåg att den var så bra. Hittade tips där på mycket som kunde bota rastlöshet och slå ihjäl tid som "blir över" det första när man slutar dricka.

Kanske kan vi skriva en egen lista för att vara förberedda?

Eller är den någon som vet om lista finns någonstans fortfarande?

Vikten. Hoppas på att gå ner några kilo! Sen unna mig något nytt klädesplagg när jag också sparar pengar? Perfekt ?

Vikt idag: 73,6
Målvikten är 65 kg. Inser att träning och kost också spelar roll, men hoppas på att ingen alkohol ger mig bra motivation!

Fast jag hatar ju att träna... är en riktig soffpotatis ?

Nåja, en sak i taget, en dag i taget. Idag ingen alkohol, sen får jag se vad jag väljer imorgon. Känner mig iaf riktigt pepp på vinsterna detta kan föra med sig!

Hoppas på få mer energi också, inte vara så förbenat trött hela tiden...

Som svar på av Citrus

Tänker att energin kommer tillbaka snart men minns från andra ggr då jag haft långa uppehåll att jag var dödstrött i flera veckor.

Vet inte hur det är med dig men min aptit minskar ju när jag inte dricker alkohol! Väger lika mycket som du och har exakt samma målvikt :) Ett bra sätt att gå ner i vikt är faktiskt att promenera mer, lite gratis-träning s a s.

God idé att spana in lite nya kläder vi kommer att ha råd att köpa snart när vi inte lägger så mkt pengar på alkohol!!

Godkväll ? /A

Profile picture for user anonym32961

Är ni mina kloner eller? Min våg har tippat över 70 också, brukar ligga under, helst 65-66. Men men, det känns som att några kilo för mycket runt midjan kan jag ta. Har heller ingen vidare aptit och fy vad tråkigt att laga mat utan ett vinglas eller fyra.

Och pengarna, vågar inte ens kolla den där kategorin i internetbanken, eller ska jag...? Huvudet i sanden...

Måste bara träna mer på att göra det utan ett glas vin i handen! Så har jag lagat mat de senaste åren... ikväll blev det ramlösa istället, blir väldigt mycket vatten här...

Promenader får det bli, Allegra! Känns liksom, normalt eller vad man ska säga. När jag var liten och vi träffade släkten så tog alla alltid en promenad efter maten. Hatade det då, men egentligen ingen dum idé nu ?

Ha en fin kväll alla! Själv kämpar jag med ett 1000-bitars pussel. Skönt lägga fokus på något som också sysselsätter händerna. Hjälper lite ☺️

Kan knappt fatta det, dag 3 utan alkohol! Minns inte ens när det hände senast. Skönt, och jag mår bra, fast är oerhört trött och knasigt tung i kroppen när jag vaknar. Det går snabbt över, men känner mig nästan bakis först när jag slår upp ögonen?

Är så glad att jag tog beslutet att sluta när jag är ledig. En utmaning eftersom jag alltid dricker hemma o ensam, men också skönt att få vara trött, få vila och tänka. Känna efter nykter.

Just kontakt m känslorna är något jag behöver få. Vet inte exakt hur det ska gå till, men mitt tänkande jag har kommit fram till att jag behöver känna. Ett steg i rätt riktning. Behöver inte bli mer än så gjort idag.

Dag 3 utan alkohol. Idag var valet enkelt.

Kram på er alla ?

Dag 3, inte illa för första dagarna är verkligen de svåraste.
Bakfyllekänsla det fösta när man slutar är heller inget ovanligt, det och trötthet. Det går över.

Kontakt med känslorna kommer också, men det kan du nog inte tänka fram. Det är "bara" nykter tid som behövs så kommer de och knackar på.

Glädjer mig att ditt val var lätt idag.

Kram!

Läs om vad som händer i kroppen när giftet börjar försvinna..Hjärnan klarnar, hela blodomloppet ska renas. Lever och njurar ska äntligen få jobba med annat än gift..Allt detta börjar man sakteliga märka av..Konditionen blir också bättre med tiden..???

Profile picture for user Vinare

Som svar på av Citrus

Vad härligt att höra! Du låter stark ? kvällarna brukar vara jobbigast men vi ska komma ihåg att vi har varandra här för pepp och stöd ?

Profile picture for user Anna100

Som svar på av Vinare

Vad fint att följa tråden! Behöver själv mycket pepp. Första dagarnas kamp här. Känner igen det där med kvällarna och matlagningen med ett glas vin i handen.... det hör ihop.

Är det nån som provar alternativet 0,0 vin? Eller är det bara dumt?

Fin tråd! ??

Svarar här då jag ser att du inte har en egen tråd, Anna100.
Jag drack massor av 0,0 vin och 0,0 öl i början av min första nyktra period. "Behövde" det då jag ville sluta med alkohol men inte var beredd att släppa gamla vanor direkt. Funkade fint för mig, efter ett tag kom det av sig själv att jag ville ha nya vanor och också andra drycker även om jag fortfarande ibland dricker alkofri öl och vin. Sant att jag tagit återfall, men det kan inte skyllas på 0,0 vin.
Andra vill inte alls ha något som påminner om vin och öl då de känner att det triggar sug eller att det helt enkelt inte är gott. Högst individuellt.
Känn efter vad du tror själv. Prova om du inte känner att det finns en uppenbar trigger-risk, då är det bara dumt.

Kram

Du är väl med mig även denna dag?
Kram och styrka

Idag skulle jag köpt en ny BiB (för att ”klara mig” fram till helgen) om jag inte slutat för fyra dagar sen. Det blir vars 100 kr in på kidsens sparkonto! Härligt ?

Och välkommen! Här får du mängder av pepp ?? - jag har inte provat alkoholfria alternativ, för mig är det Ramlösa (citrus) som gäller ?

Plötsligt trillade en känsla av meningslöshet över mig... dricker ramlösa och hoppas den går över! Vill inte börja om igen!!

Det är riktigt jobbigt efter 3-4 dagar, då sätter tomheten in, så är det för mig.. Men önskar dig all styrka att stå emot!! Kram /A ?

Som svar på av Citrus

Så blir det för mig med efter några dagar. Men den känslan är oundviklig. Vi måste lära oss att tackla dom annars kommer vi aldrig ur den här situationen. Tänk va långt du kommit! Kom ihåg att känslor är tillfälliga. De går över om vi inte underhåller dom ?

Det kan hjälpa, om man får sug...För mig blev det hjälpsamt att läsa om missbruk och alkoholism..Även se filmer om liknande ämnen..Läsa någons tråd från början, kan vara intressant..Man hittar sina sätt såsmåningom..Svårast med sug i början tyckte jag..Sedan blev det lättare. Kram..??

Profile picture for user Anna100

Som svar på av Citrus

Hej och tack för svar ??? Soffi och Citrus!
Känner pepp och blir taggad att klara dag för dag. Slutade nu så tvärt (inget nyårslöfte fick bara nog) så jag har tagit ett glas utspätt med vatten och det känns som noll i nuläget.

Tror 0,0 kan passa för det är mycket själva rutinen med att ha ett glas som är längtan. Min bestämda åsikt att sluta är stark (ännu)

Jag är väldigt trött efter tre dagar. Sover mycket men älskar en vaken piggare hjärna.
Var ni också så trötta i början?

Jag är jättetrött, sovit 8 h inatt men ändå sovit en timme på soffan nu på kvällen... dag 4 idag och kämpar på! Viljan är det inget fel på, brottas nu mer med ”vad är meningen med livet”... och jag vet att A inte är lösningen, det är mer en olust-känsla jag har nu. Vet inte riktigt vad den står för, men fortsätter dricka vatten och bara vara. Är glad jag är ledig denna veckan eftersom jag är så trött, samtidigt längtar jag till jobbet för att få något att göra!

Imorgon ska jag iaf ta undan alla julsaker och städa i förrådet. Det behövs! Lär ta hela dan ?

Som svar på av Citrus

Hoppas din dag kommer att bli bättre idag. Jag ska också ta en krafttag och ta ner julsakerna. Detta året gör det mig lite ledsam att julen redan är över samtidigt skönt att blicka framåt och se vad 2021 har att erbjuda ?

Känner en trötthet som är ... obeskrivlig.
Brottas med meningslöshet och olust och inser att matchen är meningslös. Det är bara känslor och känslor går över.
Det är okej. Varje stund måste inte vara menings- och lustfylld.

Jag har också en nyvaknad hoppfullhet idag som blandat sig med övriga känslor.
Får jag bjuda på en dos hopp?
Allt blir bättre, vi är ju nyktra!

Ok, julsakerna på väg ner (fast det går långsamt!) men städa i förrådet får vänta. Min hjärna vill mer än kroppen just nu. Vill skynda på dagarna. Vill bli bättre NU! Kroppen säger till dock: ta det lite lugnt! Jag måste få återhämta mig långsamt. Får väl lyssna på den där kroppen då ?

Har ingen aptit. Är det något ni känner igen?

Brukar inte vara vår starka gren, vi som hänger här. Men det är en av då saker vi får öva på, lite i taget.
Tänk också på att all tid du lagt på att dricka är du fri att använda till bara dig. Återhämtning, vila, känna efter, ta det långsamt. Också något att öva på. Heja dig!

Då rensas ju blodet från giftet..Alla känslor, nerver och organ ska nu återfå sina rätta uppgifter..Inte vara dövade av något..Helt rätt att ta det lugnt..Sov om du är trött, ät och drick när du behöver. Reningsprocessen tar tid..Tänk avgiftning..Klart att man inte är i toppform än..Men sakta börjar måendet och piggheten ta fart..Bra jobbat!!???

Är denna dagen snart slut. Känts som en evighet! Hoppas energin kommer snart, för idag blev det inte mycket gjort... mest Netflixat ?

Nåväl, dags att sova och, förhoppningsvis, vakna upp till en lättare dag.

Kram till alla som kämpar! ?

Profile picture for user My72

Hej! Har varit alkoholfri nästan lika länge som dig (dag 7 idag) och det har gått bra tills igår. Kämpade mot suget och dagen kändes som en evighet. Tur bolaget var stängt.
Började fundera på att köpa EN flaska vin idag torsdag som ett sista avslut.?
Men vaknade nu och kände att det var så skönt att vakna utan att ha druckit nåt kvällen innan.
Idag ska jag vara nykter!
Det kommer inte bli lättare om man skjuter på beslutet. Man måste igenom detta.

Hoppas din dag blir lättare idag och att du får ny energi!

Kram

Som svar på av Citrus

Bra kämpat! Det man kan trösta sig med är att nästa dag förmodligen kommer att vara bättre. Igår var en skitdag det kan jag skriva under! Tack och lov för netflix ?? Idag är det jobb igen. Jag vet inte om lediga dagar är lika värdefulla längre. Ger en bara tid att tänka på vin. Igår var jag nästan bestämd på att jag skulle dricka i helgen. Nu är jag helt bestämd på att fortsätta vara nykter ? hopas du får en bra dag ?

Det är det som skiljer sig, tycker jag när man ska förändra något..Att just vara bestämd gör att det är lättare att handla rätt..Tänk när ni har bestämt er för något annat tidigare i livet..Tex sluta röka, eller sluta på ett arbete, eller en annan förändring ni gjort och lyckats med..Man gör det som krävs för att det blir bra..Fortsätt att vara bestämda, så får inte beroendehjärnan någon chans att förstöra viljan att behålla nykterheten..Kram..???

Mår liiite bättre idag, men ff trött som en Aga-spis...

Nåväl, idag ska förrådet få sig en omgång ?

Ha en fin, nykter dag alla! ??

Trött som en Aga-spis!?
Jag som alltid önskat mig en gas-spis, men om vi pratar om samma trötthet så -nej tack!

Skämt åsido, skönt att du mår bättre. Liiite är bättre än inget.

Allt gott till dig!

Har aldrig ens haft någon Aga-spis!

Halvstädat förrådet, bättre än inget. Ska Netflixa resten av kvällen. Laga middag också (jobbigt nu för tiden, väldigt förknippat med att dricka vin! Trots att jag älskar att laga mat så drar jag mig för det...)

Nu kör vi dag 8.
Hoppas det går bra för dig.
Fredagar mellan 16.00 och 19.00 är ett tuff tid enligt mig men jag har en plan med aktiviteter. ?

Som svar på av Pixie

Är du fortfarande med oss? Jag blir alltid lite orolig när någon inte skrivit under gårdagskvällen ???

Jag är här, överlever ??

Ff trött och sover massor! Hoppas det går över snart...

När jag drack så kunde jag ibland somna i soffan på kvällarna... som jag skämts när barnen såg ? och även om jag inte dricker nu så vill jag inte de ska tro att jag somnat pga vinet, som så många ggr förr. Men det blir bättre, det måste det bli!

Ny dag, nya tag! ??

Tack Soffi, Pixie och Vinare! Så glad att ni finns och bryr er ?

... utan biverkningar.
Sov, vila, repeat, mycket behövs i början då våra kroppar ska börja ställa om till normalt liv. Håller alla tummar, en dag i taget!

Jisses, över en vecka nykter! Trodde jag aldrig skulle hända ?? - riktigt stolt över mig själv ☺️

Sover så gott om nätterna nu, och härligt med morgonkaffe ☕️?

Hej allihop! Jag överlevde helgen och det var faktiskt inte ett dugg svårt ?☺️

Ff trött, men nu mer i kroppen än i huvudet, så känns ändå som att det är på rätt väg ?

Imorgon dags för jobb igen, ska bli skönt. Utmaningen blir att inte handla nåt på vägen hem och därmed inte dricka medan jag lagar middag. Men har ju klarat denna veckan så det SKA gå även nästa ??

Profile picture for user Mitti80

Se fram emot nästa helg och 2 veckor utan a ?

Jag har 5 dagar nu och ska stålsätta mig att inte ge efter. Fullbokade kalendern med morgonmöten som i princip gör det omöjligt för mig att halka dit.

Vi fixar denna vecka tillsammans! ?

Du har klarat 9 dagar varav två helger, var stolt, var glad!!

Handla på Systemet på en måndag. Jag vet inget som kan få mig att skämmas mer, ändå har jag gjort det ibland när jag handlat "för lite" till helgen så att det "råkat" ta slut...

Håll i din stolthet även imorgon, tänk då skriver vi 10!!

Kram

Ja, så stolt över både mig själv och alla er! Vi är så bra! Så tacksam att jag hittade detta forumet och vågade ge mig in. Det blev verkligt för mig själv när jag erkände för er att jag har problem och att jag vill göra något åt det. För min egen skull, för min hälsas skull.

Sen kommer så många fler vinster! Som att se mina barn i ögonen på ett helt annat sätt. Inget vin i kylen! Inga flaskor under diskbänken. Ingen skam! Pengar till deras sparkonto. Men framför allt ger jag dem en nykter mamma ❤️

Har samma känsla som du. Stolt över oss alla, mår mycket bättre och känner tacksamhet för detta forum.
Ha en fin kväll!

Profile picture for user kvinna 38

Att ge simanden en nykter mamma är det bästa med nykterheten. Jag tänker fortfarande på det ibland när jag säger godnatt. Att jag inte luktar vin längre. Härligt!

Och idag icke ett dugg jobbigt, bara skönt vara på jobbet och få vara igång lite! Tycker min hjärna samarbetar något bättre ??

Sover gott, huvudet känns lite klarare, men samtidigt ganska trött. Men jag VILL detta, och det känns så skönt att det är jag som bestämmer! Jag - inte vinet ?

Hoppas alla får en fin och nykter dag! Kram på er ??

Profile picture for user Torn

Du har det där drivet som jag tycker är så viktigt. Fast besluten över
att du ska klara detta, lyfter alla positiva förändringar som du upptäcker,
och är stolt och glad.

Det här går ju jättebra! ?

Fortsätt bestäm själv, Citrus!

Det kommer att ge dig många fina nyktra dagar.

Kram!

Miss Mary, miss lyckad, Torn och Soffi - så glad när jag får så fina heja-rop! ?

Gått riktigt bra idag - inget sug och lagade middag utan att tänka överdrivet mycket på vin ?

Timmarna från när jag kommer hem vid 18-tiden och fram till ca 21-22 är värst. Sen blir jag trött och tänker att nu är denna dagen nästan slut, så inte så lönt tänka på A då. Inga SB el affärer (mellanöl kunde funka ibland även om det var en nödlösning) öppna då, så då är ”faran” över. Och visst klarar jag några ynka timmar? Jadå, för att jag vill ?

Kram på er ??

Ff nykter ??

Tänker emellanåt att det går lite för lätt? Den första veckan var tuff, men nu när jag kommit igång med jobb så saknar jag det knappt. Bara skönt vakna nykter och slippa allt med alkohol - och att inhandla alkohol.

Fokuserar mycket på alla vinster. Har nämnt dem innan, men gör det igen för att påminna mig själv ifall jag kommer i en svacka ?

1. Jag kan se mina barn i ögonen varje kväll - nykter!
2. Jag mår bättre fysiskt och psykiskt
3. Jag slipper smyga, planera och A kontrollerar mig inte längre
4. Barnens sparkonto växer för varje dag
5. Jag känner att jag kan vara ärlig mot alla i min omgivning, framför allt mot mig själv ❤️

Ha en fin kväll alla! ?

Vilken fin lista med fördelar!

Tänk på att det är DITT arbete som har gett dig dem, de är ingen vinst - de är välförtjänt LÖN.

Håll i så kommer löneförhöjning snart! :-)

Tycker också att det känns ganska enkelt just nu. Vi får se när prövningarna kommer, för det tror jag att de gör.
Jag fick ett besked efter en provtagning för några dagar sedan. Har varit orolig, men allt såg bra ut. Hade det inte gjort det tror jag att det hade varit svårt att inte döva ångesten med A. Liknande händelser kommer förmodligen att dyka upp, tänker jag.
Pixie

Profile picture for user Kaffetanten88

Va duktig du är! ?
Jag tror att visst kan det komma prövningar men när man väl bestämmt sig påriktigt då är det mycket lättare.

Jag hade mycket svårare andra gånger jag slutat. Den här gången är det påriktigt. Så själva nykterheten känns inte särskilt svår. Även om sug och tankar kommer då och då.?

Profile picture for user Jempa123

Har läst din tråd och kan känna igen mig i mycket. Ville bara säga heja dig! Jag är här för 3:e gången men nu känns det på riktigt på ett annat sätt denna gång. Tar med mig flera saker från din lista med positiva saker med att inte dricka. HA en fin dag!

Så härligt titta in här och se era fina kommentarer - tack! ???

Jag njuter av att vara nykter och mår bra! Jag kanske inte skriver så mycket här för att peppa er tillbaka, men nu när jag börjat jobba igen så springer tiden bara iväg! Vilket är skönt för nykterheten dock ?

Tänker dock på er allihop och klart vi ska klara det - 2021-gänget! ❤️

Håller med dig Citrus.
Man hinner inte tänka lika mycket på A och nykterhet. Men jag känner tydligt - jag har släppt det tomma glaset, jag burit på sedan nyår. Tankarna upptas inte längre av "jag ska inte drick". Väldigt vilsamt. Men jag har bestämt mig för att gå in här, skriva kort och läsa. Tror den påminnelsen och allt jag tar det av är viktig.
Ni betyder mycket mkt för mig och jag känner att vi sitter i samma tågvagn på resan.
Nu startar dag 15 och det är fredag!