Hej på er!

Är bara inne på min andra dag än så länge och det är inte alls första gången jag försöker sluta. Det brukar gå bra att låta bli i en till två dagar, men dag tre brukar jag tycka att jag kanske inte varit så beroende ändå, och att jag nog inte kommer att supa mig full den kvällen heller, utan bara ta lite vin för att slappna av och ha lite roligt. Och så är jag tillbaka där och dricker stora mängder vin varje kväll i 2-3 veckor i sträck tills jag bestämmer mig att sluta igen. Och så börjar allting om igen. 2 dagar utan vin, följd av 2 veckor med vin varje dag. Jag hatar mig själv så otroligt för det!
Det värsta är att jag har 4 små barn (2 mina egna och 2 bonus) och pga drickandet är jag bara så trött hela tiden att jag knappt orkar med. Barnen brukar också säga saker som "jag tycker mest om äppeljos, pappa tycker mest om cola, och mamma tycker mest om vin", vilket får mig att skämmas så oerhört. Fast tydligen inte tillräckligt för att sluta på riktigt...
Så nu är jag inne på ännu ett försök. Det här måste bara sluta nu, jag är så himla trött på att dricka, trött på att vara bakis, trött på att vara trött, trött på att skämmas och hata mig själv...
Sambon tycker dock inte att jag har problem alls. Jag dricker aldrig tills jag kräks eller nåt, så han har uppfattningen att jag har mig själv under kontroll och vet när jag ska sluta. Så han köper glatt vin till mig och erbjuder mig det varje kväll. Han själv har aldrig gillat att dricka och gör inte det, så jag tror att han helt enkelt inte förstår hur illa det är.
Känns som jag inte har någon jag verkligen kan prata med och som kan stödja mig. Jag är så rädd att det bara kommer fortsätta såhär för alltid...

aqua

Hej AA- Anki! Du verkar ha gott stöd från din partner och vad modigt av dig att berätta hur du mår. Du har skapat bra möjligheter för att börja leva ett nyktert och klart liv. Att inte HEMLIGHÅLLA längre! Sedan behöver man inte, tycker jag, berättat vitt och brett för allt och alla, om sitt beroende, men skaffa sig bra anledningar till att man inte vill dricka A. Du har bra strategi när du ser till att äta ordentligt och hålla dig sysselsatt. Önskar dig bästa lycka till! Jag säger som Leverjag, det blir bara bättre!!!

AA-Anki

Tack alla goda ni, ni är verkligen bäst!!! :)

Ännu en dag avklarat, huvudvärken återkommer dock ständigt och jag har väldiga humörsvängningar som stackars min sambo får lida för. Men han är väldigt tålamodig med mig och vi har tränat imorse. Ska jobba lite nu och sen julshopping. Suget har varit lite bättre sen igår, så jag hoppas det fortsätter så :)

AA-Anki

Har tagit mig igenom en nykter helg nu! :) Åh, vad skönt det var! Jag var lite nervös inför helgen och trodde tom att det skulle bli supertråkigt, men det var faktiskt hur skönt och lugnt som helst. Vi har även haft barnfritt, så jag har kunnat göra precis vad jag ville när jag kände för det. Har för första gången på länge läst en bok igen som jag bara kan varmt rekommendera till alla tjejer som bråkar med vinberoende: The sober revolution: Women calling time on Wine o´clock. Man kan ladda ner den på mobilen från playstore och jag känner igen mig i så mycket av boken (man kan läsa gratis några kapitlar på playstore också). Sen har jag gymmat en hel del, köpt julklappar och födelsedagspresenter till barnen (två av dem fyller år om en vecka) och hunnit jobba lite också. Jag har nog inte varit såhär produktiv under en helg på minst ett år! Vanligtvis så hade jag nog bara sovit länge på morgonarna, sen tittat lite tv eller nåt, sen börjat dricka på eftermiddagen igen. Åh, vad jag trivs med det nya livet just nu! Huvudvärken är nästan helt borta, händerna är inte längre skakiga, och jag känner mig så pigg, men samtidigt lugn inom mig! Hoppas den här känslan håller i sig länge!

Leverjag

Härligt Anki och tack för tips!

Jag hade också huvudvärk ganska länge efteråt. Det låter som du verkligen njuter av din nykterhet :-)

AA-Anki

Jag måste tacka dig, Leverjag! Om det inte vore för dig och alla underbara människor här på forumet och all stöd som jag fick av er, så skulle jag inte ens ha kommit till den här helgen nykter! Jag är så otroligt tacksam och du är verkligen guld värd!

Leverjag

Nu blir jag rörd... ?
... och glad. Inte bara överkänslig mot krav och måsten... ;-) Ser att du själv stöttar och inspirerar oss andra här så bra.

Storkram

AA-Anki

Har varit på restaurang igår med en vän och det gick jättebra! Åkte dit med bil så att jag hade en ursäkt att inte dricka nåt, och var så himla lättat att hon inte heller kände sig sugen på vin :) Sen kom jag hem ganska sent, men kände mig ändå rätt pigg fortfarande, så min kille och jag satt och pratade lite och han sa att inom den senaste veckan har han sett en dramatisk förändring i mig. Han sa att jag verkar MYCKET piggare, på mycket bättre humör, och att jag har mycket mer ork att göra saker. Och precis så känner jag mig själv också. Han sa att jag verkar vara så som jag brukade vara när vi träffades igen, och att han ser nu att vin-drickandet kanske inte var så bra för mig. Jag känner mig bara så stolt! Alla biverkningarna är borta och det känns som om jag helt plötsligt har jättemycket tid att hinna göra saker. En vecka avklarat och jag är peppad för vecka 2! :D Sen kommer mina föräldrar... :S

Ztark

Blir så lycklig när jag ser ditt inlägg där du berättar om din helg. Du fixade helgen!!!
Nu blir jag verkligen sporrad att lyckas jag med. Själv åkte jag dit. Bad min man köpa a fri Glögg.
Han kom hem jätte glad och sa att varit på Systemet och köpt Glögg som jag verkligen gilla, Han ville vara snäll. Då var de i gång
den här helgen oxså. Nu förstår han att de inte går med a för mej. Visst har jag misslyckats, men det känns iaf bättre. Tänker inte gräva ner mej utan tar nya tag.
Är så glad att jag hittat detta forum, håller med dej, de betyder så mycket.
Kramar

Leverjag

Din energi smittar, Anki

Blir glad och varm och påminns ännu mer om effekterna av att vara fri från alkohol.Härligt att du mår så bra nu!
✨??

AA-Anki

Hej allihopa! Jo, mina föräldrar är här och det har gått fantastiskt bra så här långt, fast att det inte har varit lätt när de börjar dricka vin på kvällarna och jag vill vara med dem och prata men inte dricka... Så jag försökte dricka alkoholfri cider i början, men den ser så likt vitt vin ut att jag en gång av misstag tog min mammas glas (jag var såklart så dum att dricka ur vinglas också) och drack en klunk. Jag kände det direkt när vinet hamnade i min mun och blev superarg på mig själv. Sen dess ingen mer cider och inga mer vinglas att dricka ur för mig. När jag sitter tillsammans med mina föräldrar dricker jag cola ur saftglas eller vatten ur vattenflaska. Jag har sagt till dem att jag kör på ett vitt år nu (de själva brukar köra på en vit månad per år) så de tyckte att det var en bra idé, fast min mammas första reaktion var "va? Du vill stå ut i ett helt år??" I mitt huvud tänkte jag ju att det är nog snarare ett helt liv jag vill stå ut utan alkohol, men det kan jag berätta för henne när ett år är avklarat.
Annars njuter jag fortfarande av nykterheten för fullt. Jag har så mycket energi både hemma och på jobbet just nu, jag har drivit fram mina projekt på jobbet och gjort saker som jag bara har skjutit på i månader för att det kändes jobbigt och insett att det faktiskt inte alls var jobbigt och tog mig bara en kort stund att göra i de flesta fall - grejen är bara att jag måste fokusera, vilket har varit svårt för mig när jag drack så mycket varje dag. Jag njuter av att spendera mer tid med barnen - framför allt på kvällarna. Det är ju den skönaste stunden på dagen, när allt är gjort, maten är ätit, disken är klart och pjamasarna är på, och man kan bara sitta ner, mysa och prata, istället för att sätta dem framför en film tills det är läggdags så att man kan dricka vin ifred. Gud vad jag skäms för mitt beteende!!! Men nu har vi även skaffat några nya brädspel och spelar varje kväll tillsammans. Yngsta dottern kramar mig hela tiden och säger saker som "du är den bästa mamman i hela världen". Det känns inte som det, men det finns gott om tid för att göra bättre nu. Jag är 23 dagar nykter nu och suget har blivit så mycket bättre!

Önskar er allihopa en god jul och stor kram till er!!! ☺

aqua

Kul och höra att mycket löser sig utan A. Bättre fokus, mer energi, större njutning osv. Jag känner igen mig. Att suget avtar ju längre tiden går upplever jag också+ att tilliten ökar.

Hejja dig och hoppas vi slår följe på den nyktra vägen.

God jul :)