Jag har druckit för mycket igår kväll. Jag hade ett nyårslöfte att inte alls dricka under 2021. Det gick ju jättebra... jag är så ledsen känner mig värdelös. Och det värsta är att jag har en son som är sex år och betyder allt för mig. Ändå dricker jag när han är i närheten. Jag skäms så när jag skriver detta! Och han börjar förstå saker och ting och jag vill att han ska ha en trygg barndom utan en mamma som dricker. Jag dricker inte varje dag inte ens varje vecka men när jag dricker finns det inget stopp. Vill bara sätta mig ner och gråta!

den nya använd…

...dig å gråta. Det är okej och hjälper med känslor, men inte löser problemet...

Vad tänker du göra får att komma åt problemet?

Några tankar?

Hej Vinis,
Vad bra att du är här. Du är inte värdelös, du KAN vända det här.
Jag har också en son, lika gammal som din, förstår din ångest.
Jag har nu varit helt nykter i 12 dagar (så jag är helt färsk), vi kanske kan följas åt? Min tråd heter ”vinet min vän och min fiende”

Jag gjorde så att jag tagit bort all alkohol hemifrån, jag aktiverar mig fysiskt varje dag, jag skriver här men det som hjälpt mig mest är att jag gått på ett möte om dagen hos AA (online via zoom) Jag har bara lyssnat och inte haft video på, dvs helt anonym, det har gjort mycket för mig!
Jag mår så himla mycket bättre och det kommer du också att göra.
Försök att ta en dag i taget ❤️

Förlåt, nu kapar jag din tråd lite Vinis. Om Alkoholterapeut eller nån annan vill svara vidare kan ni göra det i min tråd.
Tycker att styrkan i det här forumet är att folk som är i samma situation visar deltagande. Därför stör jag mig lite på ditt nick ”alkoholterapeut” då är man inte jämnbördig. Jag stör mig också på det inlägg du skrev i sig. Där saknas förståelse, igenkänning etc etc. När Alkoholhjälpens personal skriver här är det mycket ödmjuka inlägg. Ditt inlägg uppfattar jag som anklagande och föga hjälpsamt. Skulle önska att du tänker efter lite, du riskerar att skrämma bort folk. Tack och lov kom ett annat inlägg som är i enlighet med det här forumets styrka. Man måste kunna skriva om sina svagheter härinne utan att bli attackerad, så fortsätt skriva här, Vinis. Du kommer att få bra stöd.
Jag brukar inte försöka ”uppfostra” forumet, och jag tror du menar väl Alkoholterapeut men det kommer ut lite fel tycker jag. Och ni som vill prata om det här, gör det i min tråd så att mammans tråd inte blir en diskussionsarena. Alkoholterapeut har ingen egen tråd, annars hade jag skrivit där.

Vi är många mammor och pappor här på Forumet som inte känt oss som dom bästa föräldrar vi skulle vilja vara..Men det finns möjligheter till att livet blir bättre..Bara att du börjat skriva här är ett stort framsteg..En dag i taget, så blir det bra..Varm kram..???

till forumet Vinis !

Fortsätt skriv här för det hjälper så mycket mer än man kan tro ! Släpp ut alla skamkänslor och ta en dag i taget.
Du har tagit ett stort steg nu och det är ett viktigt steg för dig, att be om hjälp är bland det svåraste man kan göra.
Jag tror, kommer inte riktigt ihåg, att mina barn var ungefär i din sons ålder när jag gick in i den "riktiga" delen av mitt alkisliv. Jag har missat en stor del av deras uppväxt trots att vi bodde under samma tak. Det kan jag aldrig ta igen. Men det är som det är och idag är jag med på alla sätt jag kan. Jag kan inte göra något ogjort .

Kram !

den nya använd…

...att det är bäst att jag svarar dig här Sisyfos, i Vinis tråd, då efter det du har skrivit vill jag förtydliga att meningen med det jag skrev är så lång det går ifrån att på något sätt attackera Vinis. Tråkig att det upplevs så ? då jag ALDRIG känner ett behov att attackera nån som har alkoholproblem eller problem som alkoholen skapade. Jag är verkligen verkligen ledsen att det blev så ☹️
Meningen med det jag skrev är inget annat än att det är helt okej att gråta, för gråtandet är det bästa , och naturliga, sättet att hantera känslor. Mycket bättre än det onaturliga, nämligen med hjälp av alkohol. Men samtidigt ville jag skapa en ”tankeverksamhet ”hos trådskaparen om vad hon tänker göra för komma åt det riktiga problemet. Så att samma situation inte uppstår i framtiden. Jag hoppades faktiskt att tråden kommer luta sig åt att ge Vinis tips om möjligheter och liknande ifall hon inte själv kan komma på vad man kan göra.
Men nu efteråt, och efter det du skrev, så tycker även jag att jag bör skriva mer än jag gjorde, tydligare liksom. Absolut vill jag inte ”anklaga” eller ”skrämma bort folk” när jag skriver, och verkligen tar till mig din kritik. Kommer tänka till nästa gång, det lovar jag ?. Bland annat därför att, att vara nykter handlar inte bara om att inte dricka. Det handlar även om att kunna ta kritik, speciell om den som ger det menar att vara konstruktivt .Och så tror jag att du menar Sisyfos.

Slutligen , ber verkligen om ursäkt att det jag skrev upplevdes på det sättet av dig och säkert flera men återigen det absolut inte var meningen.

Vinis, förlåt mig om du också upplevde det på det sättet och för även jag ”kapade” din tråd för att förklara mig.

Jag hoppas av hela mitt hjärta att din situation blir bättre och du hittar en väg till att lösa din problem. ❤️

Angående min nick så ja, jag kan nu efter några dagar som medlem förstå att det kanske inte blev det ”bästa valet” men när jag öppnade konto för några dagar så tänkte jag inte alls på att det kan upplevas ”negativt”. Jag alltså trodde att det finns flera alkoholterapeuter som finns här. Vill även försäkra dig, och andra som läser detta, att jag med tanke på min nick eller yrke absolut inte känner mig ”bättre” än andra. Inte heller på grund av hur länge är jag nykter. Det ända som skiljer mig från andra är det bara det första glaset..

Oj så många kommentarer! Tack för att ni stöttar! Jag tog inte alls illa upp av någon här inne utan bara på ett positivt sätt att ni vill hjälpa mig!
Still och storm jag tar gärna följe med dig! Va duktig du är som klarat 12 dagar! Ska in och titta på din tråd sedan också. Va hittar jag AAs zoom möten alltså vilka tider? Var inne på hemsidan men hittade inte. Jag kanske är blind ?. För mig så tar det emot att ta hjälp. Jag är uppfostrad att man ska klara sig själv. Det tar emot att söka hjälp via AA eller nervöst också samtidigt som jag vet att jag behöver. Skönt att kunna sitta med och vara anonym. Jag blir så trött på mig själv jag säger till andra att söka hjälp men fasaden är så viktig för mig. Utåt sett så har jag ju inga ”problem”.
Min man vet om det fastän att jag försöker smyga med att jag dricker. Känner mig värdelös men ska kämpa! Och idag ska jag inte dricka någon alkohol.

Li-Lo

Det är inte helt enkelt att förstå hur det här forumet fungerar!

Jag vill gärna berätta lite hur det har utvecklat sig. Då vi startade upp alkoholhjälpen valde vi att vara relativt regellösa och det visade sig vara en bra strategi. Användare har format forumet till en trygg och respektfull plats där fokus har blivit att dela med sig av erfarenheter och därmed i förlängningen kunna stötta varandra.

Att exempelvis du, Alkoholteraput, tänkte att det här var en plattform för behandling är inte så konstigt om en bara läser några inlägg och det märks att du vill väl. Det kan hända och händer att användare har professionella erfarenheter och besitter expertis inom området ”alkohol” samtidigt är det liksom inte det som visat sig vara det mest hjälpsamma här inne. Vi som arbetar här är alla utbildade och vi har en flik där vi svarar om någon användare vill ha ”professionella” råd eller svar. En kan alltid redigera sitt användarnamn om en skulle vilja, eller så hjälper vi till med det vid behov!

https://alkoholhjalpen.se/fraga

Det är bara att hör av sig till oss!

En del startar och använder trådar som "dagböcker" andra ställer mer generella frågor eller lyfter olika teman som rör alkohol. Om en användare använder sin tråd för att berätta sin egen historia eller ber om tips har det blivit kutym att andra användare visar respekt genom att tillföra egna tankar och erfarenheter genom jag-budskap. Ett tips, är att starta en egen tråd, kanske bara en då det är lättare för andra att följa och ge stöd, för att berätta vem en är och försöka sätta ord på sitt eget syfte att vara här.

Tack för lånet av tråd Vinis, fint att ha dig här!

Vänligen och hopp om en fin helg så här redan på en tisdag,

Li-Lo
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Ångesten kommer och går så brukar det vara dagen efter. Min man har jobbat idag och jag har ångest för att handla komma hem. Beter mig ofta inte illa när jag dricker men jag skäms så mkt! Och minnesluckor får jag ofta. Hur farligt är det egentligen? Alltså jag tänker på om jag har förstört min hjärna? Min man dricker knappt något jag dricker mkt mer än honom. Hatar att vakna till ångesten om vem man har ringt eller skickat meddelande på fyllan. Jag dricker långt ifrån varje dag men när jag dricker så har jag inget stopp. Köper hem lådvin i hopp om att jag ska kunna dricka något glas då och då. Det händer aldrig. Så inget mer lådvin för mig!

Bell32

Verkligen! Jag var två barn, 9 och 10 år. Har alltid "smygdruckigt" trots att dom är med. Blivit berusad flertalet gånger och tänkt att dom inte märker. Skäms så mycket!!.

Minnesluckor och ångest dagen efter. Som jag dämpat med ny alkohol. En dunk i kylen nästan jämt men tömmer den fort. Kan inte stoppa när jag börjar. Tänker ofta på att hinna till systemet och känner igen folk som jobbar där väl. Skäms att dom även känner igen mig.

Allt triggar mig. Att se någon dricka alkohol på tv. Som förskönar drickandet enormt. Att vara ledig dagen efter, att barnen bråkar... att jag har egentid ALLT. Det finns alltid en anledning.

Jag måste förstå att den absolut enda lösningen för mig är noll alkohol för resten av mitt liv. Detta missbruk har pågått i så många år. Vet knappt vem jag är utan alkoholen. Känns så tråkigt också att inte ha den att se framemot.

Snart en vecka nykter. Jag är ledig imorgon och sitter inte med ett glas vin i handen. Och det känns skönt.
Jag orkar inte mer. Inte min kropp heller!

Stor stor styrkekram till dig. Du kommer klara detta !!

Den här gruppen rekommenderar jag
Sök efter den bland möten på AA:s hemsida, det är en kvinnogrupp.
Väldigt vänlig!

”AA Andrum Online
Andrum online har kvinnomöten via Zoom varje dag kl. 20-21 samt på lördagar även kl.16-17”

Fortsätt och skriv Vinis❣️

Vill bara säga det att alkoholproblematik, alkoholberoende, alkoholism....ja kalla det vad du vill kan dyka upp när som helst oavsett var och hur och när man befinner sig i livet! Och man är vare sig sämre el bättre människa för det. Så...jag vill bara hjälpa dig med att ta bort skammen!!

Skillnaden är att om man har barn...och inte fixar alkoholen...så är det viktigt att få hjälp.

Hur ser det ut för dig?

Kram?

Tack snälla för all respons. Vaknade idag och mådde bra! Ingen ångest och funderar över varför jag dricker när jag mår så mycket bättre när jag inte gör det.
Tack stilla och storm ska gå in och prova ikväll tänker jag. Jag ska våga!
Funderar mkt på varför jag dricker. Tycker aldrig jag är bra nog. Har inte tillräckligt fint hemma, är inte en tillräckligt rolig mamma etc. Det suset i hjärnan försvinner när jag dricker. Har ett jobb där det krävs mycket av mig socialt och det tar på mig samtidigt som jag tycker det är jättekul. Svamligt det här men lite tankar såhär dag 2 i nykterheten.

Då har jag klarat ännu en dag. Mannen hemma och inget alkoholsug alls. Men jag vet att det kan komma när man minst anar det.. har många ggr trott att nu är jag ok nu klarar jag detta att ta ett glas vin. Det kanske jag gör den dagen. Men jag har väckt något och snart dricker jag igen. Har aldrig druckit varje dag utan helger inte varje, men när jag börjat så har jag svårt att sluta. Så därför ska jag ju inte börja...

Vill du kalla dem svammel så är det helt ok :-).

Mig hjälper det mycket att bara släppa ut alla tankar här, precis som du har börjat göra.

Jag tror på dig! Du kan om du vill!

Fredag kväll och här sitter jag i soffan och dricker pepsi Max. Så skönt. Kollar på serie med min man. Det klarar inte jag av när jag dricker för jag blir för rastlös och kan inte koncentrera mig på en film eller serie.
Hade sug ett tag idag men tänkte på hur skönt det kommer att kännas imorgon när jag vaknat att inte vara bakis.
Så ja Miss Mary Poppins jag njuter av min nykterhet. Hoppas det går bra för dig! ?

Godmorgon! Vaknar upp utan hjärtklappning, torr i munnen och ångest. Så skönt! Ska ha en nykter dag idag med. Ingen sug alls men jag vet att suget kan komma när man minst anar det. Det som är viktigt för mig är att äta ordentligt. För jag vet att när jag äter sämre kommer suget snabbare för A. Vet att jag får bättre effekt om jag äter lite och får det där snabba ruset. Så just nu försöker jag äta regelbundet också för att förhindra drickandet. Ha en fin dag alla!