Suzzie

Jag är helt ny på denna sida, jag dricker på helger och nyårshelgen va inte bra för mig. Jag har varit medberoende då min man drack och jag tog ur mig det... tycker jag. Min man dog i somras jag hitta honom död... nu vill jagförsöka ändra på mig helt så att jag slutar dricka även på helger. Jag dricker inget under veckorna .Hur går jag till väga ?

Anonym26613

Jag vet inte riktigt hur man gör. Vi alla gör så olika. Men för mig har det varit hjälpsamt att fundera på varför jag dricker och varför jag slutar. Genom att så ärligt som möjligt skriva här om min resa hjälper också. Sedan är det kanske bra att slänga allt A och fundera på några strategier kring helgen. Planera något som gör det omöjligt att dricka A.

Men som sagt, det finns jätte många sätt att komma igång ??‍♀️??

Ps. Har du läst "fakta" här på forumet. Det kan vara till hjälp

Suzzie

Idag, har jag gjort ganska mycket och sitter nu i soffan och kollar på solsidan, inte en droppe alkohol finns hemma och jag känner inget sug efter det heller.... jag tänkte att jag skulle försöka skriva varje dag här. Bara några ord. Det kanske hjälper mig lite.

Anonym26613

Här en till som är nykter och ser på tv. Det är nog hjälpsamt att skriva här lite dagligen. Det påminner oss om vad vi håller på med och varför. Ha en fortsatt trevlig kväll ???

Suzzie

Hej idag har jag varit duktig också, inte en droppe alkohol . Och har varit ute mycke med mina barn och barnbarn. Jag känner inget sug efter alkohol heller. Ibland kan jag tänka bara att : vad har jag hållt på med ? Tokig som inte kunde stoppa mig själv under nyårs helgen... men jag var så ledsen och ensam, men det är ingen ursäkt ! Bara att fortsätta vara stark ! Ha en trevlig kväll ! ?

Suzzie

Det har gått bra idag också, fått mycket gjort ! Har suttit ned för mig själv och skrivit upp lite frågor jag ska ta på onsdag när jag ska på möte... jag ser det hela bara positivt och vill inte till baks till det tråkiga liv med alkohol..

Härligt att höra att det har gått bra för dig!
Eftersom vi startade ungefär samtidigt så får vi stötta varandra. Jag tycker att vi ska försöka att skriva några rader här varje dag. Det blir lite terapi.
Skriv ner dina tankar och funderingar, här finns många som kan hjälpa.
Sköt om dig så hörs vi imorgon.

Suzzie

Hej idag har jag jobbat ! Jag har ett jobb att sköta, idag fick jag två samtal. Ett från soc, en orosanmälan ! Och ett samtal om ett möte på onsdag. Jag fick en rejäl svacka vid nyårshelgen ( ingen ursäkt ) jag var ledsen, kände mig ensam och sorgsen och kände stor smärta ! Har inte druckit alkohol sen den 2 jan och tänker inte dricka nå mer.

Vi tar det dag för dag så blir det bra till slut.

Ett tips är att skriva en dagbok. Min träningsdagbok har utvecklats till en helt vanlig dagbok, konstigt nog... Att sätta sig ner och skriva ner alla tankar som far omkring i huvudet tvingar en till att få en struktur och formulera sig. Detta tycker jag rensar skallen rätt så bra samtidigt som man inser att vissa saker kanske inte är så svåra att hitta en lösning på.
Ge det ett försök. Kämpa på så hörs vi.

Suzzie

Nu är jag här igen, fick ett prov svar idag på mitt b- Peth prov som var 1,6 . Jag är inte orolig för det. Kunde ha varit värre då jag drack tre dagar i rad. Nu har jag inte druckit en droppe alkohol sen 2 jan och MIT mål först och främst är till den 2 feb. Sätter upp en månad i taget. Och nu har jag gjort som Nios skrev: att börja skriva en dagbok ... imorgon blir det ett möte så få se hur man känner sig efter det .... kram till er !

Suzzie

Jahapp nu är jag här ingen och tråkar lite ... nejdå var på ett möte idag och det mötet stärkte mig ännu mera för att låta bli alkoholen.. jag är inne på dag 13 nu utan alkohol och det känns bara bra. Jag har satt upp lite motivation för att inte dricka på helger också nu. Har telefon samtal fredag och måndag ! Kommer även att f kurator hjälp.. måste bearbeta lite sorg och saker som hänt sedan i somras ! Det kommer att gå bra. Kram till er alla och va rädd om er ! ?

Kaffetanten88

Heja vad duktig du är! Så starkt beslut av dig efter att ha varit med om något så hemskt. ? Du får jobba med orosanmälan. För mig var det vad som fick mig att sluta dricka. Kommer även göras en utredning på sonen.

Jag har dag 8. Min melodi för tillfället är choklad. Jag vet, inte så nyttigt men känns iaf mycket bättre än alkohol.
Kämpa på vännen! ❤️

Många dagar i rad som vi varit nyktra nu. Starkt jobbat av dig som har ett tungt bagage att bära. Skönt att mötet gick bra. Hoppas att du får en bra kurator som hjälper dig. Låt det ta den tid som behövs för att känna dig stark igen.