Bell32

Jag är 32 år och är ensam med två barn. Jag är så trött på att känna mig som en usel mamma till dom. Jag har ett bra jobb och människor runt om mig skulle aldrig kunna tro detta.

Jag har alltid tyckt om alkohol, sedan jag först provade när jag var 16år. Blev alltid fullast på alla fester. Alltid den som ville att andra skulle dricka med mig etc. Tagit otroligt många felaktiga beslut och risker pga alkohol.

Har druckit varenda vecka i åtminstone tio år. Först endast helgerna men senaste åren vardagarna också. Alltid en vindunk hemma som jag tömmer på en helg. Kan inte sluta när jag börjar.

Hatat mig själv så extremt mycket för detta. Vilket jag tröstat med att dricka igen. Det finns alltid en anledning för mig att dricka, jobbiga barn, egentid, lugna sig, komma igång, tristess, sällskap etc. Men nu är alkohol är inte ens roligt ens när jag dricker längre. Tänker hela tiden på att jag måste ha mer. Ändå kommer suget därefter.

Nu vill jag verkligen sluta. Men ärligt så känns livet så sjukt tråkigt utan vin. Det är det jag sett framemot hela dagen. Det är centrumet mer eller mindre för min fritid. Det värsta är att jag måste inse att jag aldrig kommer kunna ta 1-2 glas ex med vänner.

Att undvika triggers är sjukt svårt eftersom allt triggar mitt alkoholsug. Mat, ensamhet, stress.. till och med min familj där båda föräldrar dricker.

Men min kropp orkar inte mer. Mitt psyke orkar inte mer. Less på att vakna upp och inte veta exakt vad som hände dagen innan.

Jag är nu på dag 6 och snart kommer helgen.
Finns det någon mer därute?

Jag finns! Jag är också på dag 6. Jag är bara lite äldre än dig. Har två barn men är gift. Jag har druckit 2-3 gånger i veckan i säkert 4-5 års tid. Jag känner absolut igen mig i att vinet är allt man ser fram emot. Det som gör att man orkar genomföra dagarna. Men dagarna är ju jobbiga just för att man ständigt längtar efter vinet. Jag har bestämt mig för att ändra på detta! Vi kan göra det tillsammans ??

Anonym26613

Oj vad lik min story det var!! Exakt så kände jag och ibland fortfarande. Inget annat var roligt, men inte heller A var roligt. Men sanningen är, att all typ av beroende tar bort förmågan att känna glädje överhuvudtaget .

Jag är också på dag 6. Så läs gärna min tråd. Vi kanske har ännu mer gemensamt ??

Ta hand om dig ???/ Mary

Ursäkta denna lakoniska ingång, men då vi har att göra med en ofta dödlig, progressiv sjukdom. Så är det ett större omtag- vilket visar sig med tiden. Tråkigt går att ha. Om livet bygger på att se fram emot att berusa sig, då får en börja med livet. Hitta nya rutiner och kanske intressen. Träna, pyssla, baka, så frön, snickeriprojekt. En dag i taget!

Ursäkta denna lakoniska ingång, men då vi har att göra med en ofta dödlig, progressiv sjukdom. Så är det ett större omtag- vilket visar sig med tiden. Tråkigt går att ha. Om livet bygger på att se fram emot att berusa sig, då får en börja med livet. Hitta nya rutiner och kanske intressen. Träna, pyssla, baka, så frön, snickeriprojekt. En dag i taget!

Så bra att du fått nog och hittat hit!

Jag instämmer med Se klart, tråkigt är ok ibland.
Med nykter tid återfår man förmågan att finna glädje i nya, eller nygamla, saker.
Jag är också på dag 6, precis som du :-).
Men det är inte första vändan jag är här på forumet, så jag vet att man får massor av tips och stöd och värme här. Men framför allt: Jag har fått så många härliga skratt och roliga stunder här som lättar upp när det är svårt.

Häng kvar, läs och skriv.
Livet blir inte tråkigt, även om man fortsatt får stå ut med tråkiga stunder.

Kram

Bell32

Åh vad härligt att få höra om hur ni andra har det. Känner mig mindre ensam då. Har varit ngr bra dagar med nu närmar sig helgen och jag har inte haft en nykter helg på så länge jag kan minnas.
Tänker på hur jag vill åka till Systembolaget efter jobbet imorgon och köpa min dunk med vin och bara isolera mig.
Hur ska jag stå emot?
Ni är bäst ni som lyckas stå emot. Vilken viljestyrka!!!

Som svar på hur man låter bli att handla på Systemet.

Jag, och många med mig, har ibland inte lyckats stå emot att handla fast jag bestämt mig. Autopiloten tar över.
Så BESTÄM dig först. INTE handla.
Sedan några förslag:
Åk en omväg hem, runt, lååångt ifrån butiken.
Gå och simma - det ger ganska lång betänketid innan du kommit ur bassängen, duschat och klätt dig.
Ta en långpromenad rakt ut i skogen (men gå inte vilse).
Åk direkt hem och börja baka, du får inte lämna det du har i ugnen.
Läs och skriv här.
Sov.
Ät godis.
Gör vad som helst för att fördriva tiden tills Systemet stängt.

I värsta fall, om du verkligen inte litar på dig själv, lämna betalkortet till någon du litar på.

Du kan om du vill! Och du är inte ensam.

Anonym26613

Här är saker som jag gör:

Berättar till mina närmaste att jag inte ska dricka.

Lämnar betalkort hemma (på morgonen är viljestyrkan som starkast!!)

Köper godis och dricka så jag inte blandar A-suget och sockersuget

Köper A-fri vin eller cider

Stannar hemma bakom lås och sväljer nyckeln

Gör vad som krävs. Gör så gott du kan. Bli en skyddande storasyster och ha en kärleksfull dialog med dig själv. Allt löser sig. Tänk vad stolt du kommer att vara på söndag ?❤?

// Mary ?❤??

Bell32

Så himla bra tips. Just detta med att alla medel är tillåtna. Jag tog ett extra dagspass imorgon. Då kan jag ju inte dricka idag eller imorgon och när jag slutar är systemet stängt. Idag lämnade jag kortet hemma. En hel helg utan A verkar det som. Klarar jag det så har jag klarat 9 dagar ??

Äta godis och sova känns som bra tips!

Ni är så gulliga!
Hur går det för er?

Jag har klarat dag 3. Jag lyckades rätt så bra förra sommaren men har trillat dit igen.
Nu måste jag fixa det! Så jag hakar på er.
Kram på er alla!

Bradbury

Dag 6 för mig.
Det var rejält kämpigt ikväll men tiden gick så sakteliga trots allt...

Kickar in en lyckospark till er alla här.

Idag är en bra dag!
Idag är en bra dag att vara nykter!