Bradbury

Jag är ny här och har läst en del inlägg från er andra. Så starka och modiga ni är… Själv känner jag mig bara trött, svag och rädd.
Jag har haft ett alkoholriskbruk i många år som de senaste två åren eskalerat till ett extremt missbruk. Jag har druckit på dygnets alla timmar, gärna tillsammans med andra men allra helst i min ensamhet inne på sovrummet. Jag har skåpssupit otroligt mycket, gömt vin och sprit i garderober och väskor. Druckit i stort sett varje dag.
Kan dricka enorma mängder. En kvarting gin och en halv bag-in-box på en kväll är inga problem. Dricker för det mesta tills jag somnar.
Jag har tagit långa rundor förbi stadens olika systembolag, noga planerat så jag inte besöker samma flera gånger för tätt. Känner mig paranoid och tycker att personalen tittar på mig. Skäms som en hund när jag handlar men försöker verka avslappnad, låtsas ibland prata i telefonen när jag handlar som att det vore den mest naturliga sak i världen att jag är där för tredje gången en vecka. Haft supermycket ångest över att inte ha alkohol hemma. Fått nära nog panik om jag missat att handla innan systemet stänger på lördagarna.
Har varit full runt barnen och sambon. Betett mig illa, somnat och sluddrat och ramlat. Inte orkat leka med barnen eller ens vara med dem under bakfyllorna. Det är det som gör mest ont... Att jag har svikit mina barn så otroligt mycket. Dom är 10 och 12 år gamla och förtjänar en annan mamma.
Har under det senaste året slutat vid ett par tillfällen. Hållt mig nykter två-tre veckor som längst men alltid tagit ett första glas igen. Och när jag väl druckit första glaset startar mardrömmen om på nytt.
För jag verkar verkligen inte kunna dricka bara lite... När jag druckit första glaset öppnar sig som ett bottenlöst hål.
Har nu varit nykter sedan i söndags, 4 dagar, och hoppas att detta är min för-alltid-nykter-gång.
Hade svår abstinens de första två dygnen, kräktes och mådde illa, svettades, darrade och sov ingenting. Nu mår jag lite bättre och har kunnat äta.
Jag vågar inte prata med min familj eller vänner om detta och erkänna för dem hur stora problem jag egentligen har…
Känner att jag nog gärna skulle vilja gå på ett AA-möte men vet inte om jag vågar det riktigt. Rädd att där ska vara någon som känner igen mig. Rädd att det ska kännas otryggt, rädd att bli dömd…
Tack för att jag fått skriva av mig lite. Har ni några tips på vägen tar jag tacksamt emot dem… ❤️

Känner så för dig, det du upplever är tungt.
Men här hittar du fler som du själv, här kan du få stöd och hjälp.

Jag har varit nykter i 14 dagar nu och går på AA-möten varje kväll, jag går i en kvinnogrupp som heter ”Andrum” sök på AA så hittar du den.
Mötet är online på zoom, så du kan vara helt anonym dvs bara lyssna med avstängd kamera. Det hjälper mig så mycket, kvinnogruppen är välkomnande och mycket varm. Jag var supernervös i början, men det går så bra! Hoppas du vågar ge det ett försök!

Lycka till med din nykterhet, en dag / en timma i taget ❤️

Någon gång är den sista. Skriv mycket här så du kan gå tillbaka och påminna dig när minnet sviktar. Bra att du insett allvaret och inte tänker labba med att dricka kontrollerat. Det är tusen gånger lättare att avstå helt än att dricka kontrollerat. Tycker jag, som är 11 månader nykter på lördag ?

Välkommen in i värmen ? Ni är ett stort gäng som slutat nu omkring årsskiftet! Ni får kroka arm och stötta varandra lite extra! Själv hänger jag mest inne under ”Det vidare livet” nu. Brukar skriva i mitt gamla inlägg här på mina månadsdagar dock. Så på lördag är det dags igen.

Kram ?

Smygdrickarn

Herregud vad jag nickade (tyvärr) igenkännande till din text. Känner igen smygdrickandet (därav mitt nick). Känner igen att man gör en plan för hur man ska rotera systembolag. Känner igen skammen när man ser att samma person sitter i kassan som sist.

Jag har inte gått på AA, men har gått ett 12-stegsprogram innan och det var så långt ifrån skam, skuld och att bli dömd. Tvärtom. Där satt massa personer med liknande erfarenheter som mig. Det faktiskt sjukt förlösande att höra alla andra berätta hur de har upplevt liknande saker. Du får göra som du vill, men att berätta för familjen kan både bli ett stöd för dig, men också ett sätt att vinna lite respekt. Att lägga sig platt ibland, säga att man har ett problem, är inte en svaghet. Att blotta sig så, är en styrka.

Stort lycka till, jag hejjar på dig!

Bradbury

Tack så mycket för din kommentar. Jag ska definitivt kolla in andrum. Att börja med möten via zoom kan kanske vara ett tryggt sätt att börja på... ska logga in på mötet imorgon, idag är det ju försent...

Bradbury

Ja det verkar ju vara väldigt välkomnande generellt i stödgrupper... är nog mest rädd att där ska vara någon jag känner tror jag... jag ska fundera på att prata mer öppet med min familj men jag skäms nog för mycket. Med sambon har jag pratat mest i termerna av att jag nog ”måste dricka lite mindre”. Han har ju inte sett alla boxar och flaskor jag slängt i smyg, men det är klart han kan ju ha sett mer än jag tror.
När jag har tagit ur spritskåpet vissa kvällar/nätter för att mitt gömda tagit slut har jag köpt nya flaskor nästa dag och fyllt upp med dem så det inte ska synas att det försvunnit. Plus att jag då fått den extra bonusen att kunna dricka det som är kvar i den nya flaskan. Det är så jäkla sjukt vad alkoholen gör med mig... ???

Bradbury

Ja det verkar ju vara väldigt välkomnande generellt i stödgrupper... är nog mest rädd att där ska vara någon jag känner tror jag... jag ska fundera på att prata mer öppet med min familj men jag skäms nog för mycket. Med sambon har jag pratat mest i termerna av att jag nog ”måste dricka lite mindre”. Han har ju inte sett alla boxar och flaskor jag slängt i smyg, men det är klart han kan ju ha sett mer än jag tror.
När jag har tagit ur spritskåpet vissa kvällar/nätter för att mitt gömda tagit slut har jag köpt nya flaskor nästa dag och fyllt upp med dem så det inte ska synas att det försvunnit. Plus att jag då fått den extra bonusen att kunna dricka det som är kvar i den nya flaskan. Det är så jäkla sjukt vad alkoholen gör med mig... ???

Anonym26613

Det låter som ett heltidsjobb för dig (och många andra). Jag skämdes också när jag var på systemet. Hittade på några strategier men de är så bra att jag tänker inte ge dig tips ? Man kan bete sig riktigt knasigt ibland.

Men ingen ide att slå sig ner nu när du äntligen tar emot hjälp. Modigt av dig!! Du ska vara stolt ❤?? och inte druckit på 4 dagar! Grattis! Nu tar vi det en dag åt gången.

För mig blev avgörandet att jag berättade till min omgivning. Och de var inte överraskade ska du veta ? Alla blev bara glada och vill hjälpa till ??❤

Lycka till! Och var snäll mot dig själv ? // Mary

Bradbury

Ja det är ett rejält slitgöra att vara alkis. Allt planerande, alla inköp, allt smygande... jag jobbar redan 100% så hur jag orkar vara alkis,också är en gåta. Tänk vad mycket tid, energi, kraft och PENGAR man skulle kunna lägga på annat! ???

BK70

Ja vi räknar dagar i nykterhet som man räknar när barnen är nyfödda.
Sedan är det veckor, typ 8 veckor gammal.
Sedan blir det enheten månader.
Oj, är hon 9 månader?
Vi får hoppas att vi kan räkna andra enheter än dagar i framtiden, med nykterheten. Jag har klarat 7 dagar...
Men nu är steget taget att skriva på forumet, och det är ett steg i rätt riktning! Och AA är nog helt rätt, men nu är det ju Corona?

Välkommen hit! Apropå tiden det tar att dricka, jag känner att helgen blivit en dag längre sen jag slutade. Tid man la på att vara bakis lägger jag nu på att vila eller göra saker jag gillar. Så mycket mer utvilad efter helgen. Det låter som att du har stor motivation att sluta och är riktigt trött på vad alkoholen gör med dig. Det är en bra förutsättning tror jag! Finns mycket bra tips och fakta på forumet.

Här har du en till nynykter, 8e dagen idag. Läser mycket härinne, man får mycket bra råd etc.

Ja, jag känner ju också igen mig så väl, så du är verkligen inte ensam.
Det som är skönt med det här forumet är att jag faktiskt förstår det. Det är inte bara jag som förlorade kontrollen när vinet tog över livet. Nu håller jag på att ta tillbaka livet, känner mig lite vilse, men det ska gå. Det är hoppfullt att läsa om andras resor här och den varma förståelsen som finns.
Du har tagit ett stort och bra steg in nu ??

Mitti80

är stor, speciellt alla dessa strategier för inköpen på systembolaget. Har hänt att man tagit en omväg på 45 min med bil för att slippa bli igenkänd. Snacka i telefon eller något annat som ska signalera att allt är fullständigt normalt och sker mer än ofta. Gärna köpa några finöl med vinet för det kan väl inte en alkoholist ändå köpa. Sen att den ölen kostar lika mycket som vinet är ju inget man reflekterar över.. ?

Ser fram emot denna fredag som nykter och kunna vakna pigg imorgon. Men a-djävulen har och fortsätter sina försök idag.

Kämpa på!

Bradbury

Finölen ja... den har jag också handlat många gånger bara för att det ska verka mer normalt. Det är ett så stört beteende. Vore rakt mycket mer ärligt att bara köpa vinet och spriten. Köpa extrastark starköl, som ”riktiga alkisar” för jag är ju en! Den där oerhörda skammen som en går och försöker skrubba bort genom nån slags teater... undrar om de som arbetar på systemet känner igen och ser igenom våra strategier, för de verkar ju onekligen se liknande ut...

Bradbury

Jag hade inget hemma så höll mig ifrån alkoholen ikväll men tufft det är det... storstädade hela dagen för att få tiden att gå. Märker allt mer hur alkoholen är sammankopplad med allt i mitt liv, hela vardagen. Kände efter städningen att jag ville belöna mig, sätta mig ner med vin och kolla nån serie och slappna av. Andra gånger dricker jag för att kunna varva ner efter en jobbig dag på jobbet. Dricker för att kunna slappna av och sova (däcka). Dricker för att jag känner ångest och oro. Dricker när jag är stressad. Dricker när jag lagar mat eller bakar. Dricker för att fira. Dricker om jag är arg över något som hänt under dagen. Hur ska jag möta alla dessa känslor och behov utan alkohol? ???

Anonym26613

Stor igenkänning här. Speciellt tänkte på det där med att dricka när man bakar... ...varför då ?

Strunt samma hur det var! Nu är vi nyktra. Och jag lovar, att de mestadels blir bara enklare att hantera känslorna och situationer. A boostar upp negativa känslor. Så tror inte du ska vara orolig. Men visst, vissa saker måste man ta tag i. För mig har det varit självkänslan. Måste börja tycka om mitt eget sällskap.

Ha nu en underbar lördag och njut av det nystädade hemmet. Grattis till ännu en nykter dag ???

BK70

Ja. Man hittar alltid en anledning till att dricka.
Antingen för att fira, eller för att slappna av, eller för att man är nere.
Men varje dag utan alkohol är en vinst! Så det är bra jobbat!

Smygdrickarn

Verkligen hög igenkänning på drickandet för att få lugnet osv och just den där grejjen med att få sätta mig vid datorn och bara kolla på youtubeklipp i dimman eller sitta i soffan och se en film i dimman, där har jag fått en stark koppling. Grejjen är ju dock att det sällan slutar med att man blir lite dimmig, utan brakar längre än så. Plus att de negativa konsekvenserna är så mycket större än det där man har fått för sig att man behöver på kvällen.

Du kommer förhoppningsvis kunna hantera känslorna ännu bättre om du avstår från alkoholen en längre period. Stå starkare när du upplever något, hantera stress bättre osv. Sömnen blir bättre, energin blir bättre osv.

Bradbury

Hej alla...
Dag 16 utan alkohol och jag är så oerhört orkeslös och trött. Sover sover och sover och har ingen kraft eller energi till något. Sov hela helgen som var, både dag och natt och är ändå så oerhört trött! Känner mig svag i hela kroppen. Är det någon som känner igen detta? ?