Stress, smärta och utmattningssyndrom har tagit över till100% sedan mer än ett år. Tröttheten har jag behandlat med alkohol! Jag blir piggare, men ångestfylld därefter. Uppenbarligen ingen bra metod. Jag har druckit nästan dagligen, 2-3glas vin på vardagarna, 1-2 flaskor vin/kväll på helger. Toleransen tycks vara skyhög.
Måttlighetsdrickande fungerar inte, kan jag konstatera efter flera försök. Just nu vill jag bara slippa dricka, i första hand i dag, helst hela veckan,
Jag erkänner mitt beroende för min partner och min närmsta vän. De tycks ändå inte riktigt förstå allvaret. Kanske för att vi delar samma beroende, mer eller mindre?

Jag har försökt att skrämma mig själv genom att ta reda på alla konsekvenser som alkoholen skapar. Jag vet inte längre hur jag ska hantera Beroendet?

Några tankar för den här dagen:

- Inget vin idag! Jag behöver inte det!
- Använda djupandning som metod då tankarna kommer
- Ta frisk luft direkt

Jag behöver Hjälp! Har försökt anmäla mig till internetbaserad behandling men vet inte om det funkat för jag får ingen bekräftelse?

Januari

..och läst. Vilken kämpe du är farmor! Och vad bra att du berättat för mannen, det har även jag, skulle kännas omöjligt annars. Nu peppar vi oss för helgen! Varma kramar

solapan

farmor,
dag 8 undrar hur det går för dag 4? Här är set dillchips till filmen.

farmor

Jag bestämde mej för att lägga lika mycket energi som vanligt på att förbereda och fixa en fin fredagskväll. Julen bortstädad, tända ljus och Spotify. Tänkte inte ens på att kocken brukar få vin. God middag med bubbelvatten i vinglaset. Ovanligt, men en nöjd känsla inom mej.
Stickar, dricker The och kollar Skavlan. Njuter av nykterheten och vet att morgondagen blir god!
Sov så gott ?

Tv programmen blir också lite bättre när man inte ser dem i alkoholdimman... Eller... Insåg precis att vissa tv-program ( ex mello) kanske behöver alkoholdimman.. Kanske också får börja sticka... Inte så automatiserat för mig ännu så det kanske kan distrahera.

farmor

Första träningspasset på evigheter utan halsbränna och sura uppstötningar! Helt otroligt! Fattar inte hur jag har kunnat plåga mej själv i flera år och fräta sönder magslemhinnan... Jag är så lättad och glad! Dag 5 på gång!

etanoldrift

Vad kul att det går bra för dig famor! (hejar på ;-) )
Roligt att du mår bättre Fröet! Min fd, har i många år haft ständiga diarréer. Men aldrig att han kopplade ihop det med alkohol.. Det skylls fortfarande på "nerverna" och hög ämnesomsättning. (fast jag har haft svårt att tro att det är normalt att behöva springa på toa 10 minuter efter att man ätit och druckit något..)
Kroppen har en helt fantastisk självläkningsförmåga, om man bara låter den läka.. Ofta har vi alldeles för bråttom att stoppa i oss piller istället..
Skickar en påse pep-kramar till er båda :-)

blomstra

Härligt att du är så full av energi, själv är jag ganska trött. Har stickat mycket tidigare och ska återuppta det när jag återfår energin. Just nu är det långa promenader för min del och fokusera på måltider.
Jag är nyfiken på hur det går för din man? Är han också lika taggad? Min har varit ute på resa och kommer snart hem, han säger ( och jag vet att han menar det) att vi skiter i alkohol nu. Samtidigt vet jag att han verkligen njuter av ett gott vin. Men han kan till skillnad från mig sluta efter ett glas. Och jag känner mig som boven i dramat nu, när även han kommer att avstå för min skull. Men så får det bli ett tag.
Ha en fortsatt underbar helg

cruella

Du låter lika förnöjsam som jag själv känner mig just nu. Jag längtar dock efter att kunna ta mitt första träningspass på länge jag också, kanske om ett par veckor, det är oklart. Otroligt att du orkat träna med halsbränna och sura uppstötningar, det tror jag inte jag skulle klarat. Jag har börjat känna av halsbränna när jag dricker de senaste veckorna och det har gjort mig rädd. Däremot har jag märkt i flera år att diarre definitivt hör ihop med alkoholen i mitt fall. Min mage sätter igång, och jag kan behöva ofta springa till toaletten bara jag tänker på vin, jag behöver inte ens dricka det!! Alltså inte när jag tänker på vin närsomhelst, men när jag förbereder mig mentalt för att dricka vin. Lycka till även denna dag farmor!

farmor

Åh tack alla för era kommentarer! Jo, jag har plågats av diarréer i flera år. Periodvis sämre. Det senaste året mycket sämre. Tänk om det också är SLUT på det!
Jag hoppas och tror det nu när jag hör om era erfarenheter.
Ja, jag har verkligen sagt åt kroppen att tiga. In med omeprazol bara, till slut hjälper inte ens det.
Det är min pliktrogna beslutsamheten som fått mej att träna ändå. Men utan magsyra i halsen är det ju fantastiskt!
Min man säger inte så mycket. Men han sviker inte löftet om några alkoholfria veckor. Jag föreslog fram till påsk. Men inom mej så vet jag inte om jag alls vill dricka detta sura gift mer..Mycket tveksamt. Jag som läst på kring kroppens läkning mm. Kommer med info i lagom doser till honom.
Verklig kärlek betyder att man stöttar varandra, även om man måste avstå nåt man gillar. Tänk om jag skulle laga mat med ingredienser som maken blir allvarligt sjuk av?! Otänkbart! Det är vi alkoholberoende som får sätta upp reglerna. Så tänker jag, hur tänker du?

etanoldrift

Rekommenderar INTE omeprazol då de faktiskt har en rad svåra biverkningar (vilket naturligtvis viftas bort..) Själv fick jag det utskrivet efter en cellgiftsbehandling för många år sedan, men fick bla svårt att sova och olustkänslor.. Först hävdade läkaren att det berodde på cellgifterna, men när jag slutade med omeprazolen så försvann det.
Jag kopierar in biverkningslistan från FASS och rekommenderar istället att du provar med följande huskur. morgon: 1 tesked bikarbonat, utrört i ½ glas vatten.. Man får röra ordentligt för det löser sig inte helt.. Drick snabbt och drick därefter ytterligare vatten för att skölja ner.
Om du känner "sug" i magen, som vid "magkatarr" så ät banan.. Avsluta gärna dagen med att äta en banan (innehåller bl.a Kalium som är bra..)
Man kan ta bikarbonat under en kortare period efter varje måltid om man har stora besvär.. det liksom neutraliserar lite..

Andra biverkningar omfattar:
Vanliga biverkningar (kan påverka högst 1 av 10 personer)
Huvudvärk.
Påverkan på mage eller tarm: diarré, magsmärta, förstoppning, väderspänningar (gasbildning).
Illamående eller kräkningar.

Mindre vanliga biverkningar (kan påverka högst 1 av 100 personer)
Svullnad i fötter och anklar.
Sömnstörningar (sömnlöshet).
Yrsel, stickningar, sömnighet.
Svindel (vertigo).
Förändringar i blodbilden som visar leverns funktion.
Hudutslag, nässelfeber och klåda.
Generell olustkänsla och orkeslöshet.

Sällsynta biverkningar (kan påverka högst 1 av 1000 personer)
Förändrad blodbild så som reducerat antal vita blodkroppar eller blodplättar. Detta kan orsaka svaghet, blånad eller infektionskänslighet.
Allergiska reaktioner, ibland mycket allvarliga, såsom svullnad av läppar, tunga och svalg, feber, väsande andning.
Låga nivåer av natrium i blodet. Detta kan orsaka svaghet, kräkningar och kramper.
Känsla av upprördhet, förvirring eller depression.
Smakförändringar.
Synproblem, till exempel dimsyn.
Plötslig väsande andning eller andnöd (bronkospasm).
Muntorrhet.
Inflammation i munhålan.
En svampinfektion kallad ”torsk” som kan påverka tarmen och orsakas av en svamp.
Leverproblem inklusive gulsot, vilket kan ge gulnad hud, mörk urin och trötthet.
Håravfall (alopeci).
Hudutslag vid solning.
Ledsmärtor (artralgi) eller muskelsmärta (myalgi).
Svåra njurproblem (interstitiell nefrit).
Ökad svettning.

Mycket sällsynta biverkningar (kan påverka högst 1 av 10 000 personer)
Förändringar i blodbilden inklusive agranulocytos (brist på vita blodkroppar).
Aggression.
Hallucinationer (se, känna eller höra saker som inte finns).
Svåra leverproblem som leder till leversvikt och hjärninflammation.
Plötsligt uppträdande av svåra hudutslag, blåsbildning eller flagnande hud. Detta kan vara förenat med hög feber och ledsmärtor (Erythema multiforme, Stevens-Johnsons syndrom, toxisk epidermal nekrolys).
Muskelsvaghet.
Förstoring av bröstkörtlar hos män.

Ej känd ( frekvensen kan inte beräknas från tillgängliga data)
Tarminflammation ( som ger diarrè)
Låga halter av magnesium i blodet (hypomagnesemi)

Omeprazol Actavis kan i mycket sällsynta fall påverka de vita blodkropparna så att immunförsvaret blir nedsatt. Om du får en infektion med symtom såsom feber och kraftigt nedsatt allmäntillstånd eller feber med symtom på lokal infektion såsom smärtor i nacke, svalg eller mun eller svårigheter att urinera, måste du kontakta läkare snarast möjligt så att eventuell brist på vita blodkroppar (agranulocytos) kan uteslutas genom ett blodprov. Det är viktigt att du då informerar om din medicin.

Bli inte oroad av denna lista över möjliga biverkningar. Du kanske inte drabbas av någon av dem. Om du får biverkningar, tala med läkare, apotekspersonal eller sjuksköterska. Detta gäller även eventuella biverkningar som inte nämns i denna information.

blomstra

Du är så klok farmor och har så rätt med det där om matlagningen?.
Detta med lös (ibland rinnande) mage har även jag dragits med. Nu inget, sedan dag 1. Håller jag på att bli förstoppad istället ? Och hur motverkar man det på bästa sätt? Är inte så kunnig på mediciner och kroppens organ..

farmor

Hej Etanoldrift. Tack för dina tips. Ska prova bikarbonat.
Men jag ser helst att du redigerar ditt inlägg och tar bort kopieringen från Fass.
Jag kan läsa det på bipacksedeln. Tack för att du bryr dej ? och är omtänksam ?
!

Min mage är klart bättre utan a. Tar ingen medicin. Har också drabbats av magkatarr pga alkoholen. Mycket bättre nu.

Angående alkohol så tänker jag att det är bra att din man ger dig stöd i början.., men sen tänker jag att om han vill dricka nåt glas så kanske han kan göra det. Nu vet jag inte hur hans drickande såg ut. Min sambo dricker ett par öl till helgen och det funkar för oss. Vin kanske skulle vara värre, men eftersom din man inte dricker så mycket kanske han kan köpa en liten flaska (piccolo) Som tar slut? Funkade ju inte för mig eftersom jag drack upp helgens ranson på fredagen, men du har ju skrivit att han slutar i tid. Jag tror att kärlek handlar om kompromisser om att ge och ta. Så ni kanske får jobba fram en lösning som fungerar för er båda. Nu är du ju så i början av din nykterhet och det kommer kanske att bli tydligare vad ni kan komma överens om efterhand. Pröva, ompröva, kompromissa, visa hänsyn, stödja. Så ni får se vad som fungerar flr er längre fram. Han kanske också kommer på att det är bättre utan. Det sköna är att man kan arbeta fram planen efterhand.

Eulalia

För min sambo tog det ett tag innan han fattade att han borde låta bli att dricka. Men nu har han oxå slutat. Å jag tror att han oxå har ett beroende, även fast han ville inte erkänna det. Att dricka några starköl varje kväll är inte sunt.
Jag med stickar, som en tok. Men jag har inte varit så bra på att sticka tidigare, så jag håller mig än så länge till halsdukar. Men ungarna är glada, de gillar mina halsdukar.
Jag är oxå farmor, om än "plastfarmor". Har tänkt att jag ska utöka mitt stickande till att sticka åt barnbarnen. Kram och ha en fin söndag. :-)

farmor

Visst handlar kärlek om att ge och ta. Men jag tycker att det ligger mycket i det som Vilja säger om att stötta den som har det svårt. Fint att familjen ställer upp och är lojal mot den som behöver stöd till förändring. Sen så vet jag ju inte hur mitt behov av stöd ser ut över tid. Jag vet bara att just nu är det avgörande med 0 alkohol i vårt hem. Jag skulle heller inte vilja gå på en fest med alkohol just nu. Det får visa sej i framtiden vilken väg som passar mej. Jag måste hela tiden hitta min egen motivation, svaghet och styrka.
Tappar jag min vilja till nykterhet så hjälper det inte att maken avstår. Jag har väl druckit vin i smyg förr, druckit i min ensamhet.
Ja, det är en lojal och fin kärlekshandlig att ge varandra det stöd som krävs. Den som inte klarar att avstå alkohol som stöd till sin livskamrat är inte dum och elak utan beroende av alkohol. Så om det händer hoppas jag på att minnas den klokhet som jag nu uttrycker och inte bli sur, arg ? och förbannad.
PS. Testa att sticka en mössa på rundsticka!

Nä, klart du inte är ute och cyklar, Vilja. Och det är klart att om det gör den andra parten illa till mods eller nåt så skulle jag sluta direkt med allt möjligt. MEN jag tror och tycker att man ska vara försiktig med de KRAV man ställer på andra. Det gör mig inte illa till mods att min sambo dricker ett par öl till helgen. Det stör mig inte och påverkar inte min nykterhet. Han blir inte direkt påverkad. Skulle han avstå om jag bad honom, ja kanske, men vi måste inte göra allt tillsammans och på samma sätt. Jag skulle kvävas i ett sånt förhållande, där hans väl och ve var beroende av att jag anpassade mig mer än jag är villig att göra. Likadan träningsoverall är inget för mig helt enkelt. Och han har ätit choklad när jag fastat också den rackarn :-).

Det jag menade var att jag tycker att det är bra och ibland nödvändigt att partnern avstår helt ett tag för att stödja, hjälpa etc. Men om partnern nån gång vill dricka sen. Varför inte? Att just partnern dricker är ju inte värre än att andra i ens närhet tar ett glas om man inte tycker att man måste leva i nån slags symbios med en partner.

Sammanfattningsvis: hänsyn, omtanke och anpassning är viktigt i ett förhållande, men att leva på någon annans villkor eller ställa krav på något som egentligen inte är något problem det tror jag helt enkelt inte på. Tror på anpassningar, men inte när krav ställs och inte så att man undertrycker sig själv. Mitt svar till farmor är också under förutsättning att hennes man har ett sunt förhållande till alkohol.

Såg du förresten att profilen har justerats. Vi gör avtryck i våra debatter farmor :-).