Tror jag varken kan eller vill bli ”stor”. För evigt barnslig ✌️Men det behövs nog som balans till det här annars superdupervuxna liv jag lever. ?

Dagens ställning är iallafall 9-1 i matchen. Så en klar ledning för hemmalaget (det nyktra). Japp, jag drack i lördags och det var helt och fullt planerat. Jag var barnfri och visste att jag både ville och skulle dricka.
Jag har ju (ännu) inte planerat ett helt nyktert liv så jag ser det inte som ett nederlag öht. Ja ja, jag vet att många tänker typ att ”så där säger/låter alla i början”. Och ja så kanske det är ?‍♀️ Men jag säger som så många andra visa människor här inne på forumet sagt före mig, ”det är min resa och jag behöver göra den på mitt sätt”.

Jag var rejält bakis på söndagen (ingen ångest dock) men det kändes helt okej. För jag var beredd på att vara bakis, trött, tråkig, långsam, etc.. och så fick det vara. Var dessutom barnfri hela dygnet så kunde bara ligga i sängen och slötitta på usel TV.

Inget sug dagen efter, i går eller idag. Vi får se hur det går helt enkelt. Men jag är hittills jävligt nöjd med ställningen 9-1 ?

Anonym26613

Det heter ju "förändra drickandet " inte "sluta dricka" . Så inget mer med det.

Personligen blir det för mig svårt att känna alla fördelarna om jag "bara minskar" så börjar alltid med helnykterhet. Kan rekommendera att testa någon gång ?

Kämpa på och skriv. Vill gärna höra mer om din resa ???

.. jag skriver på. Som för så många andra för min egen skull.

Tack Miss Mary för kloka ord ☘️
Jag är ärligt talat väldigt nöjd och stolt hittills. Vet att det gått yttepytte kort tid men från att vanedricka ett par glas vin varje kväll till detta känns heeelt amazing! Och jag känner redan massa fördelar. Mycket piggare, gladare, skojigare med barnen, mer tålamod, bättre färg i ansiktet och smalare runt midjan. Redan ?? . Och jag är ärligt talat inte ens ett dugg sugen (just nu, vet att det väldigt fort kan ändras) på att vardagsdricka eller känslodricka. Det känns nästan motbjudande.
Däremot så vill jag kunna dricka när det är planerat från min sida. Det handlar om kontroll. Och om att jag vill.

Återigen, jag vet att det är långt i från säkert att det här kommer fungera, men så länge det går och känns så här bra så kommer jag fortsätta på den här linjen.

Jag var helt nykter i nästan 2 månader förra sommaren. Fast då var det annorlunda. Jag ville testa att jag kunde och att jag skulle klara av det. Vilket jag gjorde, och oj oj oj vad jag kunde belöna mig själv efter det (med alkohol såklart). För jag hade ju varit sååå duktig.
Det konstiga är att jag minns inte alls att jag mådde så särskilt bra under den perioden. Då kände jag mig mest tråkig och sur för att jag inte drack.
Och kanske är det för att jag har den där dörren öppen som gör att jag inte känner mig så sur alls. Jag hatar ju förbud. Blir mest obstinat och ifrågasätter allt i stället.

Just nu känns det här bra för mig. I morgon? Ingen aning. En dag i taget och idag är jag nykter ?

Mitt hår. Som blivit fett efter en dag och gjort att jag behövt överdosera torrschampo eller tvätta det alltför ofta har plötsligt ändrat karaktär. Hårbotten är inte i närheten av lika fet och det känns liksom lite ”fluffigare”. Nån annan som upplevt samma eller drar jag bara för höga växlar på att inte vara vinmarinerad längre?

Hur som, 11-1 i ställning.

Igår var det tufft ? En dag med omständigheter som jag inte själv kunde påverka, vilket jag hatar! Att inte ha kontroll alltså. Det är väl för övrigt väldigt märkligt att jag då alltid älskat att dricka. Har alltså ett extremt kontrollbehov. Extremt.

Hur som helst så fick jag ett jobbigt mejl igår med anteckningar från ett socmöte som jag skulle läsa igenom och som jag visste skulle vara väldigt jobbig läsning. Men eftersom dagen var som den var och ångesten låg och lurade bakom bröstkorgen så tänkte jag att jag skulle vara snäll mot mig själv och spara den lösningen till idag. Meen jag kunde inte hålla mig såklart och ja... det var fruktansvärt jobbig läsning. Ångesten som lurpassat bröt sig loss och spred sig från bröstkorgen ut i hela kroppen.
Och. Min absolut första tanke var att jag behövde vin. Nu!! Men jag hade inget hemma. Eftersom jag inte har det längre. (För övrigt det smartaste draget för mig. Får ABSOLUT inte ha något hemma. Genidrag ✌️). Och jag hade ingen möjlighet att åka i väg och handla heller (tur). Men bestämde där och då att jag skulle dricka i morgon (idag) då det dessutom är fredag. Hittade nån gammal tablett mot panikångest, tog en halv och rivet i bröstet dämpades något.

Nu är det fredag och jag vill inte dricka ikväll. Jag vill inte dricka för att jag måste, alltså på grund av känslor som behöver dämpas eller förstärkas (bli piggare till exempel). Jag vill inte, vill inte, vill inte, ska inte, ska inte, ska inte. Jag vill och ska dessutom inte dricka ensam. En sak som är positiv med att vara ensamstående...

Skriver här och hoppas att det kommer göra saken lättare. Och det tror jag faktiskt. Tack för att ni finns!
☘️?☘️?☘️?

Kämpigt med tuffa besked. Men också skönt att du känner annorlunda idag.. Det är ju det man behöver märka, att det finns andra sätt att lösa problem än att dricka. Och problem är så mycket lättare att lösa nykter. Kämpa vidare, jag håller på dig!

Vi har pratat lite några här om en liten intressant grej som är ganska effektivt. Du upprepar flera gånger; "ska inte, vill inte". Går det att omvända det till något positivt? Kan du komma på något ikväll som du VILL göra, SKA göra istället för att dricka? Det kanske går att vara lite slug och förbereda dig för kampen? Den värsta fienden är vanan. Vanan kan vara så liten som platsen du sitter på ikväll, brukar du alltid dricka vin i soffan vid TV,n på fredagkvällen? Sitt inte i soffan, välj en annan plats, eller göra något helt annat? Nej, det är inte lätt bara för det, vanor är som kära snuttefiltar och inte lätta att bryta. Man får ta dem en och en, kanske är fredagskvällen din start? Vi finns här och hejar på, Kram

Fina ni för bra ord! Och jag varken ska eller vill i kväll.
Fan vad fint det är när man upptäcker styrkan i att möta problemen och känslorna utan alkohol.
Ikväll VILL och SKA jag ligga på soffan och dricka Cola Zero. Eller jag gör det redan ☺️?

Kram till er ☘️

Första på länge.

Jag är inte så mycket för att se bakåt eller älta saker. Jag har liksom aldrig riktigt sett någon vits med det.
Jag reflekterar gärna men det måste gå fort och så måste jag kunna applicera det nya tänket i praktiken och se resultat. Jag vet inte om det kan vara ett hinder för mig i den här processen. Om det finns en risk med att inte blicka bakåt så mycket och att då glömma allt dåligt med alkoholen och det destruktiva. Men jag hoppas och tror inte det. Det som driver mig framåt är liksom alla positiva förändringar och resultat som kan se och som jag kan ta på. Orken, tålamodet, hyn, sömnen, kroppen, hjärnan, lusten, ... med mera. Inte tankarna eller tillbakablickarna på hur jag inte vill att mitt liv ska se ut.

Men, här kommer ändå en liten reflektion: Hur i helvete kunde jag tro att jag kunde dricka mig till mer tålamod?!? Alltså VERKLIGEN vara helt övertygad om att det var så. Att om jag inte druckit så skulle jag ha haft mycket mindre tålamod (med fram för allt barnen). När det i själva verket visade sig vara helt tvärtom.
Coolt.

14-1.

Den typen av aha-upplevelser får man hela tiden. ”Oj, mitt tålamod blir bättre av nykterheten. Hmm, jag sover mycket bättre utan alkohol. Shit, det var länge sedan jag kände ångest senast.” Och sen rullar det på och man upptäcker att man har lika roligt utan alkohol, till och med roligare ibland. Att man skrattar mycket hjärtligare, att man är mer närvarande i varje enskilt samtal. Och så vidare. Den nyktra resan är onekligen urhäftig ?

Kram ?

Jag har definitivt mycket roligare nu när jag är nykter. Med betoning på mycket! Skrattar ur hjärtat varje dag. Mycket piggare... Mer reflekterande och tacksam oxå. Finns bara positiva saker med att vara nykter.
Kram?

..lätt tycker jag att det går för mig med den här grejen att inte dricka alkohol i tid och otid. Provocerande att säga kanske, men jag och ni vet ju samtidigt att det där med lätthet med lätthet kan förvandlas till svårhet på bara en sekund. Det gör mig iallafall ganska så misstänksam, detta att det inte känns svårare just nu. Lite som när man träffar sin drömperson och letar efter fel därför att ingenting kan väl känna så perfekt?

De andra gångerna som jag har haft uppehåll, typ vit månad, så har det inte alls känts lika enkelt. Då har jag liksom bara gått och saknad, längtat, trånat och väntat på att få dricka igen. Kanske är skillnaden att jag inte bestämt mig för att vara helt utan denna gång. Har hittills druckit två gånger denna månad. Och fler kommer det inte bli denna månad. Båda gångerna har varit planerade och fungerat fin-fint. Jag vet att det är en väg som inte fungerar för de flesta, och kanske inte för mig heller i förlängningen, men just nu så känns den vägen helt underbar för mig. Framförallt för att det är jag som styr. Det är jag som sitter på kontrollen just nu.

Ändå. Förvånande, konstigt och lite provocerande att ha gått från att skynda sig hem för att kunna ta första glaset vin till att lägga mig i sängen för att komma på att jag inte ens har tänkt på alkohol under hela dagen och att den förändringen skett under så himla kort tid. Undrar om det kan ha att göra med mitt dåliga minne och min benägenhet att aldrig blicka bakåt.

Tack för att ni finns och för allt ni skriver. Det hjälper mig så otroligt mycket att få läsa allas historier!

Anonym26613

Lite för lätt...
När jag slutade första gången så kom tanken "är det så här lätt att sluta, så kan jag lika väl dricka". Galet va ??
Idag vet jag att jag kan sluta, men behöver testa mina gränser och därför jobbar jag mer med att utmana mig. Har hittills fungerat bra.
Jag är glad för din skull att det går enkelt ?????

Tack Miss Mary. Hoppas jag inte är lika galen som du då ?

Alltså det finns så många fördelar med det här livet utan bedövningen på box. Men det finns en som liksom är lite för stark för att jag ska kunna återgå till hur det var innan. Min hy!!! Den är typ babyrosa och len ☺️. Och jag är en ytlig person när det kommer till mig själv. Det vill säga jag har alltid brytt mig och kommer nog alltid bry mig mycket om mitt utseende. Älskar krämer, älskar smink. Och vad mycket roligare det kommer bli att unna sig nu när inte prio är att dölja mörka ringar under ögonen, utan i stället framhäva de där rosiga leende kinderna ☺️??

till utan A att lägga bakom mig. Det låter lite trist när jag skriver det. Som att dagarna bara har gått ut på att inte dricka och det har de ju faktiskt inte den här veckan. Några gånger har suget kommit men det som så många här inne har tipsat om, att bara vänta lite, inte agera på första instinkten, hjälper verkligen. Så många minuter tar det faktiskt inte att börja sysselsätta sig med något annat och vips så är alkoholtankarna borta. Och så bara yes, stolthet och styrka.

Det har stått (står) två öl i mitt kylskåp sedan en vecka tillbaka. Jag vet jag vet, det är ju typ förenat med dödsstraff nästan att ha alkohol hemma. Men för mig har det varit det omvända den här veckan. Kanske för att jag har den där trotsiga tonåringen inuti mig som gärna vill göra tvärtom. Så jag har öppnat kylen för att ta mjölk till kaffet, ost till mackan eller vad det nu kan vara och sett de där ölen och bara
- jaså där står ni. Idag med alltså står ni där och tror att jag ska bli så sugen så jag dricker upp er. Men vet ni vad, det kommer inte hända i dag heller. Ni kan gott stå där och försöka se förföriska ut. Jag ska ta min ost som jag är assugen på. Men stå kvar där ni för all del. Låt inte mig störa.
Och så stänger jag kylskåpsdörren och känner mig sådär lite extra stolt över mig själv. Och extra stark. Dumt kanske, men jag gillar det. Jag gillar utmaningen och jag gillar att vinna.

Kram på er!

Har läst igenom din tråd. Wow, jag hade nog svept dom två ölen ganska omgående i det läget jag är nu. Starkt av dig att låta bli dom.

Hur många dagar i rad har du nu? Jag är på dag 2. Jag har nog inte haft en helt nykter helg sen jag var gravid sist för mååånga år sen, det har du klarat! Jag tänkte att kommande helg ska bli en helt nykter en ?

Ha en fin måndagskväll! ?

Futurista för hejarop! ☺️

Om jag jag ska vara helt ärlig (vilket ju enligt mig är hela poängen med att skriva här inne) så är jag ingen öldrickerska. Kanske bidrar det också. Rödvin däremot det vågar jag absolut inte ha hemma!

Jag räknar just nu antal alkoholfria dagar på en månad, vilket hittills fungerar för mig. Februari blev ställningen 26-2. Det från att ha druckit i någon form i stort sett varje dag så ja jag är väldigt nöjd och glad just nu. Men skulle jag märka att det skulle börja ta över för mycket, det vill säga att om massa energi skulle gå åt till att förhandla med mig själv, räkna, räkna ner, planera etc då kommer det inte längre vara värt det. Mitt mål är att känna mig fri och inte slav under alkoholen, eller något annat för den delen heller ? Att det är jag som bestämmer och inte ett beroende.

Heja dig med, då är det väl dag tre idag för dig om jag räknar rätt? Jag tycker dag 3-7 var värst.