@Lavendelblomman Så trött på mig själv. Det verkar inte finnas nåt som kan få mig att sluta dricka. Det är det här med fredagar, jag hatar fredagar! Trött, slut och på autopiloten driver mig att köpa en flaska rött. Så jag har sovit som en kratta inatt. Jag söker lösningen på tröttheten genom en flaska vin men skjuter mig själv i foten och är ännu tröttare idag. Idag blir det inget vin.

En nykter lördag snart till ända. Försöker vara snäll med mig själv och inte piska mig själv för hårt. Jag har ju trots allt kommit ganska långt, inga BiB och inget vardagsdrickande. Egentligen vill jag ju sluta dricka helt men klarar det liksom inte. För mig verkar den här resan ta tid och komma i etapper. Det är lite lustigt, både i mitt yrke och i min träning jobbar jag hårt mot att nå mål och har konkreta planer för hur jag ska ta mig dit. Men med alkoholen är det helt annat…

Det jag kan se jag har kvar som ger mig ångest är 1.) mina karatefyllor som kommer nån gång emellanåt 2.) fredagsdrickandet hemma alldeles själv. Fredagarna är så tydligt att jag medicinerar stress och trötthet och den där mixade känslan av att vara uppe i varv och vara trött samtidigt. Jag tränar rätt mycket så jag brukar hinna träna innan vinet på fredagar. Om jag bara skulle kunna låta bli att köpa den där flaskan. Ibland köper jag en 375 ml flaska och det är ju bra, men egentligen skulle det bästa vara om jag lät bli.

Jag vill inte ha alkohol hemma och dricka i min ensamhet. Ändå gör jag det i princip varje fredag. Vad tiden går så blir jag på något sätt mer och mer allergisk mot alkohol, sömnen och ångesten blir värre för varje vecka, månad och år som går. Och jag betalar med mitt liv och min tid. Jag blir bakis på allt som är mer än 2 glas och jag tappar den äkta glädjen och lusten till att göra saker. Idag har jag stångat mig igenom ”to-do”-saker på Treo och ångest. Tänk om jag var mer rädd om mina lediga dagar.

Fan också.

Nåja.

Nya tag. Än en gång.

Tack ❤️ det var snällt sagt. Jag gör så gott jag kan.

Jag har en stressig vecka framför mig såväl på jobbet som fritiden. Ingenstans i den ekvationen hjälper vin, gäller bara att komma ihåg det.

Vaknat utvilad och pigg och med låga ångestnivåer. Fredagsvinet förstör en hel dag för mig och ändå fortsätter jag. Jag ska ge Annie Grace bok en ny chans nu, har bara läst ett kapitel förut för länge sen. Det är för mig en gåta att jag arbetar framgångsrikt med förändrings- och utvecklingsarbete men inte kan förändra mig själv 😉. Skämt åsido så vet jag ju att förändring tar tid och att jag förändrat mycket sen jag började skriva här.

Nu en långpromenad med en vän. Tacksam.

@Futurista Ett boktips till: 1%-metoden av James Clear. Små, små förändringar i rätt riktning. Att stapla nya vanor ovanpå gamla har varit en framgångsfaktor för mig tex. Liksom att lägga till bra saker istället för att tvinga bort dåliga.

Kram 🐘

@Futurista Hej! Jag har också jobbat en hel del med förändrings- och utvecklingsarbete, och som du säger tar det tid. Ändå hade jag så svårt med att förändra mig själv vad gäller drickandet. Med beroendet som en faktor, som i mitt fall, kräver så mycket mer. Man måste själv styra, vara motiverad och ha driv till att genomföra förändringen. Man kan få hur mycket information som helst om det nya, argument till varför det införs, men det blir ändå svårt att ta emot det. Man måste också ha kunskap om alkoholens effekter och konsekvenser på hjärnan och förstår syftet till varför det är nödvändigt med att sluta dricka. Det är ingen ledningsgrupp som vill införa förändringen, den måste man införa själv och ta ansvar för. Man måste förstå syfte och mål med det nya, bli motiverad till att införa det nya, att det gagnar en och få positiv feedback på stegen när man lyckas med det nya. Man måste även få praktisera och öva på det nya och bli stöttad när man fastnar.

Ja, jag går igång lite på förändringsledning😁. Måste ju också säga att jag idag har lyckats med denna förändring, att bli nykter, och kunskapen om förändringsledning har varit mycket hjälpsamt i denna utveckling och förändring. I kombination med kunskap om hur hjärnan påverkas vid beroende med dopaminet i centrum.

Ha en fin promenad med din vän🌞💕

@Andrahalvlek Tack för tips, den ska jag genast spana in. Det är ju på nåt sätt det jag gjort. Små små steg, men det sista klivet sitter långt inne.

Kul att du går igång på utvecklingsarbete @vår2022, det är ju väldigt spännande och svårt! Det är ju mycket lättare att coacha och leda andra än att leda sig själv på denna vita väg! Man kan summera det som att jag gör det bättre på lönearbetet än med mig själv. Egentligen är ju det lite bakvänt då jobbet bara är ett jobb och man borde vara mest motiverad och inspirerad till att ge sig själv och sina nära den bästa versionen av sig själv.

Ha en fin söndag alla på forumet! ☀️

En nykter fredag för mig igår! 🥳 och därmed en helvit vecka bakom mig.

Bra med nykterheten, men har haft en hemsk vecka gällande sömnen. Har fått den befordran jag länge längtat efter och det stressar mig sönder och samman! Har sovit alldeles för lite, får ångest på kvällarna och drabbas av Impostor Syndrome och har en del kvällar nästan fått panikångest. Lite chockad över att jag reagerade så starkt och att jag har så negativa tankar om mig själv. Nån som har ett tips? Hur vänder jag detta? Jag har ju länge längtat efter steget. Det är inte förrän till hösten det nya jobbet blir isf.

Solen skiner och jag är inte bakis så jag kan träna idag 😁

Igår hände något som aldrig hänt förut. Jag blev för berusad när mina barn var med på en tillställning. Dom påtalade för mig att jag var obehaglig. Efter det slutade jag dricka och vi gick hem och dom var arga och irriterade. Har sovit som en kratta och legat i svettpölar av ångest, skuld och skam. Jag har pratat med dom idag och tagit på mig ansvaret över det som hände. Barnen är inte alla arga eller nåt idag. Jag brukar kunna hantera sånt här, jag blir aldrig för full tillsammans med barnen. Det här måste vara slutet, eller början. Växte själv upp med en pappa som drack för mycket.

Dag 1. Mot ett helvitt liv. Ska flytta tråden till alkoholfritt.

Hej, för mig blev det också vändpunkten, en kväll när jag drack och hade stor minneslucka då jag betett mig konstigt. Hade turen att min sambo lagt våra barn så de inte märkte det, men det var bara tur. Jag känner en enorm lättnad över att veta att jag aldrig mer kommer riskera att tappa kontrollen, aldrig behöva ha sån ångest igen. Jag har lagt alkoholen bakom mig och saknar den inte. Styrka till dig!

Tack Kennie! Jag har två resor inbokade nu under våren och jag har som tänkt att jag tar en helvit period efter det. Men livet kommer alltid komma emellan så jag måste agera nu känner jag. Det här självhatet jag känner är inte sunt. Jag skapar det själv och måste hantera det. Tänk om nån annan såg mig igår tänker jag? Min befordran. Aj aj aj. Och mina barn 💔

@futurista läst din tråd, känner igen mig så mycket. Jag är inte beroende så jag måste ha alkohol varje dag men om jag kommer över en viss gräns då dricker jag mer och mer. De senaste åren 4-5 så har jag inte gjort några riktiga dumheter utifrån sett håller mig på bena hyfsat stadigt, säger inget elakt gör inget jättedumt MEN jag känner att jag tappar kontrollen, jag minns aldrig att jag går och lägger mig ex. Jag är påverkad när jag har mina barn här och blir frånvarande.
Dricker inga kopiösa mängder, en flaska vin och ibland nåt glas bubbel

Ångesten över dessa saker äter upp mig inifrån.
Om jag dricker för mycket så känner jag mig tvungen att alltid höra av mig till dem som var där. Oftast hemma middagar med god mat och vin. Men tror det är det där med kontrollen... och att jag är en mamma. Känns alltid som om jag inte förtjänar dem när jag slösar tid på att ex dela en flaska vin med en kompis i köket.. mitt ena barn påpekade för snart två månader sen att du dricker ju alltid vin... sen dess har jag skött mig. Max 1-2 glas per kväll, vid nåt tillfälle 3-4. Max 1-2 dagar i veckan. Men ångesten över alla kvällar jag har förstört, allt som kunde ha hänt de kvällar jag druckit. Tänk om något hänt barnen och jag inte märkt det osv , det snurrar konstant i hjärnan...

Tre månader sedan jag skrev sist. Det har varit både upp och ner dessa månader. Långa vita perioder som är väldigt behagliga, dock har jag rätt mycket ångest och saker som ”kommer ikapp” när jag väl är nykter. Så på något sätt har nykterheten också varit jobbig på sistone. Att dricka har också varit jobbigt och mina barn har påpekat än en gång att de inte tycker om att jag dricker. Ni hör, det har varit tufft och är tufft. Som grädde på moset så mår ett av mina barn dåligt och jag kämpar och sliter med det också. Jag ville skriva några rader här för att påminna mig om fördelarna med att välja nyktert för att hälla alkohol på denna period jag är i kommer absolut inte hjälpa. Känner mig också väldigt ensam och som att det som bryter ensamheten oftast innehåller alkohol, vilken alkoholkultur vi lever i! Om jag får drömma skulle jag önska att vidga mitt umgänge med fler personer som är avhållsamma med alkohol, men det är inte så lätt att hitta nya vänner.

Fördelar med nyktert:
- mer hanterbar ångest
- bättre sömn
- mindre skam (dras med skamkänslor även när jag är nykter)
- bättre mamma
- mer pengar i plånboken
- genuina känslor
- närvaro i relationer

Osv osv. Jag orkar inte blicka fram för långt utan fokuserar på idag och idag ska jag vara nykter.

@Futurista Å, du verkar kämpa med mycket! Ja, det är ofta så att det man dränkt i alkohol dyker upp som nykter. Fördelen är ju tt du kan bearbeta det och kanske lägga det bakom dig en gång för alla.
Jag tror jag förstår det där med att det är svårt att säga nej när någon vill träffas ”över ett glas vin”.
Jag tackar inte nej, bara beställer in nåt alkofritt. Oftast är det ju ändå pratet och samvaron som är det viktiga…
Hoppas du kan hitta bra lösningar.
❤️🙏🏻❤️

Anonym31513

@Futurista Förstår att du har det kämpigt. Det värker i mammahjärtat när ens barn mår dåligt. Lätt att trösta sig med alkohol då, fast vi vet att det på sikt bara gör allt ännu värre.
Håller med om att alkoholen dyker upp överallt. Skrämmande att det är så accepterat i vårt samhälle.

Det går helt ärligt inte jättebra här. Ingen katastrof heller men jag kommer inte framåt känns det som. Direkt jag dricker mer än två enheter så vaknar jag klockan 3-4. Alkoholen ger liksom ingen guldkant alls längre men ändå har jag så svårt att låta bli.

Hej futurista! Har läst lite grann i din tråd, men kan ha missat något. Har du sökt proffesionell vård eller stöd mot alkoholproblem? Det kan vara övermäktigt att helt själv hantera och lösa innan det hela övergår i beroende och missbruk. 🍀kämpa på!