Ensamheten

Så är jag här igen. Denna "fullt fungerande personen" som precis blivit befordrad på jobbet. Men inte kan jag vara nykter. Senaste två månaderna har jag max klarat två dagar. Kan inte söka hjälp då jag själv arbetar inom det sociala systemet.

Jag känner mig ensam. Familj långt borta och fåtal vänner. Med pandemin kom hemmaarbete och ännu mer av det sociala försvann. Nu är alkoholen mitt sällskap. Försöker och försöker men kommer ständigt på nya undanflykter för att få ruset. År ut och år in.

Har haft nyktra perioder eller rättare sagt kontrollerade perioder. Förstår själv att jag behöver bli helt nykter.

Samma gamla vanliga "imorgon slutar jag" "efter helgen slutar jag". Det kommer aldrig. Tips på hur man hanterar suget? Kan också säga att jag tidigare i livet gått åtskilliga timmar i terapi och är utbildad inom området.

Jag vill bli nykter.

Profile picture for user Blanka

Hej och välkommen hit 😊
Jag känner så igen mig, när alkoholen blir ens bäste vän och plötsligt börjar leva sitt eget liv i en.
Du skriver att det är svårt att ta hjälp då du jobbar inom det sociala området. Jag tänker att sjukvården kanske kan vara en väg då? Jag tog hjälp av sjukvården, har tur att bo i en liten större stad där det finns en alkoholmottagningen. Jag har fått ett jättefint bemötande. Jag valde att börja med antabus och det funkade jättebra för mig, åt det i ca tre månader. Nu står jag egna ben utan kryckan antabus och det fungerar bra. Har också gått i terapi och samtal men det är antabusen som hjälpte mig sluta, och att jag fick hjälp med avgiftningen.
Men det är svårt för mig att tackla ensamheten när kompisen alkohol försvann. Men jag står ut och att dricka igen är inte att alternativ, än så länge håller det. Jag tänker också att det här forumet är till stor hjälp, det blir inte så ensamt då och man är omgiven av människor som vet hur det är och kan bli. Att du skriver här är en bra början 🤗🌹

Profile picture for user Andrahalvlek

@Grezzlon Välkommen hit! Här är du bland vänner. Många av oss är ”fungerande” och har stort ansvar på jobbet. Vi fixar jobbet, tror vi. Ingen märker något, tror vi. Efter drygt 13 månader som nykter vet jag nu att jag fixar jobbet SÅ mycket bättre nykter.

Jag har berättat för ytterst få, men senast igår pratade jag med en kollega som var lite orolig över sitt drickande. Plötsligt har mina egna erfarenheter blivit en tillgång. Men det har tagit mig drygt 13 månader att ta mig hit mentalt. Sakta men säkert har skammen skingrats och gett plats för en stolthet. Jag tog ansvar för mitt drickande. Jag slutade dricka - och har inte en tanke på att börja igen. Jag gjorde jobbet.

Skriv och läs mycket på forumet så kommer pusselbitarna att falla på plats även för dig så småningom.

Kram 🐘

Profile picture for user Grezzlon

Hej och tack för era svar!
De dagar jag inte är bakis på jobbet så går det så mycket bättre och är så mycket roligare. Jag är så fruktansvärt trött på att alltid vara trött, ha huvudvärk och oroa mig för att någon ska upptäcka mitt beroende. Jag vill kunna sitta i soffan på kvällen och känna mig lugn och tillfreds utan att hälla i mig alkohol.

De kvällar jag varit nykter senaste tiden har varit sååååå långa. Men så skönt det har varit att sova ut och inte vakna bakis.
Idag är det fredag och jag tänkte jag istället för att köpa alkohol beställa hem chips och godis och ligga i soffan och spela tv-spel. Får se om jag lyckas!

@Grezzlon Det blir väldigt mycket tid över om man slipper planera och inhandla alkohol, fundera på när/hur man ska dricka, dricka allt man köpt, och vara bakfull. Helgen känns plötsligt dubbelt så lång! I början är det därför väldigt viktigt att planera hur man ska sysselsätta sig istället. I början hade jag träningskläder på mig 24/7 och gick ut och sprang lyktstolpsintervaller varje gång ångesten och rastlösheten blev för stor. Inte så roligt, men allt kan inte vara roligt här i världen. De första 10 dagarna är kämpiga, men det är SÅ värt det! Giftet måste ut kroppen 🤮

Kram 🐘

Nu är kvällen här och så jäkla skönt att vara nykter. Av erfarenhet är första dagen inte den jobbigaste. Men idag är idag och jag gottar mig i onyttiga saker istället för alkohol.

Tack för era vänliga ord 😊❤️ ska försöka vara aktiv denna gången även när bakslagen kommer. Och så jäkla gott det är med Coca Cola 😄 snart blir det sängen och imorgon kommer dag två och ny utmaning.

Dag 2
Vaknade 05.30 och gick ut med hundarna (gör jag även som full/bakis). Sova ett par timmar till och upp vid 08.00. Så trött, kroppen är så sliten efter all alkohol jag hällt i mig. Brukar träna mycket men det har jag tappat sedan i höstas och känner det i kroppen.
Jag är dock så nöjd med att jag var nykter igår och att jag dessa första timmarna på denna lördagen fortfarande känner motivation till att fortsätta vara nykter. Att läsa om era andras resor till nykterhet är mycket inspirerande!

Beslutade mig för att jag inte bara kan sitta hemma hela helgen och uggla för då kommer jag endast ha tankar på ruset. Så ska packa ihop alla mina djur och köra till exet som även är min bästa vän. Lämna djuren hos exet och dra iväg på en liten shoppingrunda och inhandla saker till att utöka min odling. Därefter ut till havet med hundarna och sen laga mat till exet.

I dagsläget är exet sjuk men annars brukar vi ofta dricka tillsammans. Exet har dock ingen problematik. Haft funderingar på att berätta för hen men samtidigt så rädd för det. Vet att jag inte skulle bli dömd men har ju ändå kunnat uppskatta de där dagarna i solen då vi tagit ett glas vin. Tror inte hen skulle låta mig göra det om jag berättade. Å andra sidan så borde jag inte någonsin dricka igen. Men jag har fortfarande den där drömmen kvar om att jag ska kunna dricka "normalt". Eller endast i sociala sammanhang. Vet med mig att det inte funkar så men jag har ännu inte accepterat det.

Ville bara skriva av mig lite tankar 😊

@Grezzlon skrev:"Beslutade mig för att jag inte bara kan sitta hemma hela helgen och uggla för då kommer jag endast ha tankar på ruset."

Klokt att sysselsätta dig. I början behöver man verkligen GÖRA en massa saker för att få tiden att gå. Även om du inte berättar något för exet på ett tag så kan du ju föreslå aktiviteter som normalt inte inkluderar alkohol. Promenader, fika och andra typer av utflykter dagtid.

Med facit i hand tycker jag att nykterhetsarbetet för mig har handlat om att skapa nya nyktra vanor till 70 procent, 25 procent positivt tänk och 5 procent viljestyrka. Man kommer långt genom att alltid tänka: ”Hur kan jag göra det här annorlunda utan alkohol inblandat?”

Kram 🐘

Föll på dag 3.
Helgen utan alkohol kändes så bra. Igår eftermiddag var jag på långpromenad med hundarna, varav en inte kan uppföra sig utan drar i koppel och skäller på andra hundar. Min irritation nådde taket och då ville jag bara ha alkohol för att döva känslorna. Kom hem och tänkte att jag ändå måste göra mig av med det bubbel som finns i kylen. Korkat och kändes inte ens bra när jag gjorde det. Fick inte samma "positiva" upplevelse av ruset. Nu sitter jag här med en huvudvärk som heter duga. Försöker att inte döma mig utan att börja om.

Åter dag 1.

@Grezzlon Okej, du körde i diket. Upp på hojjen igen och cykla vidare mot målet! Och nu har du lärt dig att ALDRIG ha alkohol hemma. Misstag gör alla, huvudsaken är att man lär sig något av dem. Bra var det också att din upplevelse av ruset var dålig, att det inte ger dig samma ”befrielse” längre. Så kände jag väldigt tydligt på slutet, inte ens under ruset kändes det riktigt bra liksom.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Jag är uppe på cykeln igen. Rensat ut allt, gamla tomflaskor etc. Har vissa stunder under dagen på jobbet fått sug men kom aldrig så långt att jag började förhandla med mig själv. Hem och försöka komma på vad att laga till middag. Alla vardagssysslor som jag "behövt" alkohol för att göra. Laga mat, städa, tvätta etc. Idag lagade jag mat utan att dricka och kunde faktiskt också sen njuta av maten. Så mycket pengar jag kommer spara och så mycket bättre jag kommer må.

Profile picture for user Miss Mary Poppins

Hög igenkänning 😅🙏 jag drack alltid vin när jag städade. Lite synd för att hushållet var alltid tip top och nu är det lite huller om buller 🤣 Men hellre att man har ordning och reda inom sig än runt sig 🙏❤👍

Bra att du städat bort allt hemma, ny start 🌸❤

@Miss Mary Poppins Jag har tänkt att jag absolut inte orkar göra alla sysslor om jag inte får dricka alkohol samtidigt. Ja, alkoholen kan göra en sjukt effektiv. Men som du skriver så har jag aldrig också hellre stökigt än vakna upp och bli förvånad över att frysen är avfrostad 😄 Många saker man ska "lära" sig göra på nytt då alkoholen inte ska vara med.

@Grezzlon skrev:"å hellre stökigt än vakna upp och bli förvånad över att frysen är avfrostad "

Mycket har jag gjort onykter under en minneslucka, men du tar nog priset alla kategorier 😂 Förlåt att jag skrattar, men vi behöver skratta åt eländet också. Bra att du är uppe på hojjen igen! Mot evigheten ☀️

Kram 🐘

@Andrahalvlek ja, klart vi måste skratta åt eländet 😂 vet inte hur många gånger i mina fyllestädningar där jag städat undan saker som jag sedan har fått leta ihjäl mig efter. Eller få paket hemskickade då jag köpt något som jag sedan glömt.

Kvällen i soffan nykter känns behaglig. Ser fram emot att gå till kontoret imorgon och inte vara bakis. Slippa vakna mitt i natten med en snustorr mun som behöver en liter vatten.

Har tänkt att livet som nykter kommer bli jättetråkigt och drygt. Men jag börjar mer och mer se fram emot det. Upptäcka hur det är att göra saker utan alkohol. Återupptäcka min känslor och tankar. Det kan nog bli bra ändå 😊

@Grezzlon Just den nyfikenheten är svinbra! Nu ska du samla på dig nyktra erfarenheter. Som smultron på ett grässtrå, ett i taget väldigt försiktigt 🙏🏻

Ingen jag känner härinne har blivit tråkiga av nykterheten, tvärtom. Känslolivet blir starkare, både positivt och negativt. Närvaron i nuet blir bättre, liksom lyhördheten. Jag njuter mer, skrattar hjärtligare. Långt ifrån tråkigt!

Kram 🐘

Profile picture for user Se klart

Skrattade också över din avfrostade frys, det är inte klokt vad alla städar när de dricker- eller dricker när de städar. Jag hörde inte till dem, men däremot stod jag inte ut med stök hemma. Så knäppt kontrollbehov när det var kaos på insidan.
Stökigare nu, lite slarvigare, gladare.
Livet som nykter är INTE tråkigt. Det är ett löfte! Men en dag i taget räcker till en början. 🎈

Dag 2
Eftermiddag med stress och jobbiga beslut på jobbet. Suget kommer, vill bara slippa tänka, vill ha lugn och ro. Det jag tänker alkoholen gör åt mig. Men ska gå hem och äta massa godis.

@Orosmoln Jag håller ut men suget nu är enormt. Men som jag läste HALT! Jag är hungrig och trött. Jag behöver äta, bekräfta mig i att jag har gjort ett bra jobb idag på jobbet trots att en gammal röst i mig säger att jag är sämst. Ta hand om mig, tända lite ljus och bädda ner i soffan. Inga fler måsten idag.

Stressen och dessa sorgliga människoöden på jobbet som jag ska ta ansvar för, får mitt sug att öka. Det är dock alltid på eftermiddagen runt 14:00 som det oftast slår in. Funderar på om det faktiskt har att göra med att jag då börjar bli hungrig och trött? Jag har ju ofta inte ätit middag när jag kommit hem från jobbet utan ersatt det med alkohol istället och tänkt att "kalorier som kalorier".

Och helt plötsligt kände jag att jag ville börja gråta,vilket jag i stort sett aldrig gör. Denna nykterhet..

Nu blir det fokus på matlagning.

Profile picture for user Orosmoln

@Grezzlon så bra att du stannar upp och reflekterar över vad som väcker suget. HALT tror jag är jättebra att tänka på. Dom där inre rösterna som inte låter oss känna att vi duger- så dåligt dom kan få oss att må! Din plan för kvällen låter bra! Ta hand om dig- vi klarar dag två!!

Profile picture for user Ja må jag leva

@Grezzlon Bra jobbat av dig att hålla ut! Jag skrev i min tråd att det inte känns jobbigt för mig idag, men när jag läser i din tråd piminns jag om att även jag fick tankar om att strunta i allt det här när jag var på jobbet idag.. Att jag hade mått bra av att kunna muntra upp mig/ trösta mig från att jobbet tar såå mycket energi om jag bara visste att jag iaf fick dricka några glas på kvällen. Eller iaf om jag visste att det blev till helgen. Men nu ska jag banne mig klara av det jag satt mig för! Dessutom verkar det finnas ljus på andra sidan tunneln om man läser inläggen här i forumet.

@Ja må jag leva och @Orosmoln Ja nu jävlar ska vi klara det här! När jag cyklade hem från jobbet tänkte jag på hur ont i magen jag fått senaste tiden då jag druckit. Påminde om mig om känslan av att vakna bakis respektive nykter. Har ni någon bra distraktion?

Min motivation hålls uppe av detta forumet! Även smått börjat kolla på lite Youtube och tänkte kika efter poddar. Allt för att bli fri.

Har också laddat ner en app som räknar dagar och där man ska skriva saker. Längtar till det blir lite lättare. Ett steg i taget.

Tror att jag mer och mer börjar inse att jag inte kommer kunna dricka alkohol igen. Haft en tanke om att om jag bara blir av med mitt "varje dag drickande" så kommer jag kunna dricka normalt igen. Men jag tror inte det kommer vara möjligt. Vet ni någon som har kunnat gå från beroende till "normal" konsumtion?

Normal konsumtion? Visst! Alla, för en dag, många för en vecka, några för en månad, endast få över ett år... been there, done that! Och så återkommer vi första januari och svär att "aldrig mer!"
Nu lät jag tråkig. Frågan var visst en öm punkt 😅
Jag är säker på att vissa kan dricka "normalt". Men så fort jag drack ens sporadiskt så drabbades jag av:
Sömnproblem
Ångest
Slutade träna
Koncentrationssvårigheter
Sämre ekonomi
Mindre tid med barnen

Jag vet inte om jag lyckas denna gång att hålla mig nykter hela året (att börja med) men har inget att förlora om jag försöker. 😊❤

@Miss Mary Poppins Jag tror inte jag erkänt helt för mig själv hur beroende jag faktiskt är. Och har fortfarande jättesvårt att se framför mig en sommarkväll på en uteservering med alkoholfritt i glaset. Nu är det väldigt sällan jag går ut och dricker. Men de där positiva tillfällena som jag faktiskt haft med alkohol, då det varit trevligt, gott och socialt. Å andra sidan vet jag med mig att jag vid flera av dessa tillfällena tänkt att jag vill dricka mer än de jag är i sällskap med. Ibland gått hem och druckit mer själv. Det räcker inte med ett par öl eller för den delen en flaska vin. Så jag kanske helt enkelt måste våga testa dessa "alkoholsociala" tillfällena nykter.

I helgen umgicks jag med mitt ex nykter vilket nog är hundra år sedan sist. Jag trodde det skulle vara fruktansvärt tråkigt och drygt men det var långt ifrån det utan bättre än att hickandes bråka om vilken låt som ska spelas 😄
Helt ärligt så tror jag att jag skulle falla dit ganska lätt om jag började ge efter en bit in i nykterheten. Finns ju alkoholfri öl 😁

@Grezzlon Det är en sorg i början. Det är helt normalt att sörja de där fina tillfällena, precis som man kan sakna och sörja de fina stunderna man hade med sitt ex. Men precis som med all sorg så lägger den sorgen sig efter ett tag - och det går snabbare om man fokuserar på fördelarna med nykterheten.

Alkoholen var den struliga tonårskompisen som alltid skapade kaos och dålig stämning. Nu är det dags att skaffa sig nya mer skötsamma vänner, lära sig umgås på ett annat sätt. Det behöver inte bli tråkigare, tvärtom - och att slippa kaos och dålig stämning är en befrielse.

Jag tror precis som MMP att ytterst få kan gå från ett problematiskt drickande till normalt drickande. Och med normalt drickande menar jag att man kan dricka, eller inte. Det kvittar. Om man hade tänkt dricka och det plötsligt blir ändrat, så rycker man bara på axlarna.

Jag tror dock att man kan få det att funka ett tag, men aldrig i längden. Någon som har rökt ett paket cigg per dag kan inte heller enbart feströka några gånger per år. Eller ytterst få åtminstone. Ingen trugar en ex-rökare att ”bara ta en cigg för sällskaps skull”. Vill man hänga med rökarna så funkar det fortfarande, om det ger en något. Och alkoholfri öl på uteservering funkar utmärkt!

Kram 🐘

Dag 3
Morgon och förmiddag känner jag mig stolt, glad, pigg och tillfreds. Klockan blir 13 och jag börjar bli trött. Klockan blir 14:00 och mitt sug kommer. Distrahera och jobba på. 15:00 och mitt sug slår i taket. Sitter på ett tråkigt möte och fantiserar om att dricka öl, om och hur jag ska skaffa det på vägen hem från jobbet. Tankarna slåss, vill inte ge upp men orkar inte stå emot. Tankar som "jag skiter i detta", "att dricka en dag till spelar ingen roll i långa loppet". Men jag vill verkligen inte hamna på dag 1 igen. Nu vill jag nå dag 4!! Bestämmer mig för att köpa hem chips och godis och stannar i den lilla livsmedelsbutiken på vägen hem. Kanske bara handla några 3,5: or? Nej, nej och nej! Plockar på mig chips, godis, massa olika små läsk och så avokado 🥑.

Nu hemma. Suget har lagt sig och dags för att laga mat. Hur länge ska det vara såhär kämpigt? Var nära att trilla dit idag igen.

Profile picture for user Torn

Bra där! För mig har alltid dag tre varit den värsta dagen de otaliga gånger jag halvhjärtat försökt sluta tidigare. Det var det även sist för ca 15 månader sedan. Håll i och håll ut nu! Den första veckan ska bara härdas ut, sedan blir det bättre. 💪

@Ja må jag leva Så tacksam över att jag stod emot! Så mycket skönare att lägga sig tidigt i sängen istället för att däcka på soffan. Nya vanor, bättre hälsa och livskvalitet 😊 Mot dag 4!!

Dag 4 är här! Jag kan inte komma ihåg när jag senast var nykter i tre dygn, måste varit innan jul då jag var sjuk. Har oftast bara haft en nykter dag i veckan eller max två. Räknade precis ut att jag kommer spara cirka 30 000 - 35 000 kronor per år om jag blir nykter. Idiotiskt mycket pengar jag lagt på att förstöra min hälsa.

Idag blir det hemmaarbete. Ska se om det gör någon skillnad på mitt eftermiddagssug. Jag ska klara ännu en dag 😊

Eftermiddag och det vanliga fruktansvärda suget 😖 Känner mig uttråkad och ensam. Då vill jag ta till min bästa vän och fiende, A. Vill ge upp det här nykterhetsprojektet. Eller nej men jag vill så gärna dricka. Det får bli en långpromenad nu!

@Ja må jag leva Långpromenaden hjälpte 😊 Är timmarna mellan 14- 17 som är värst för mig. Sen lägger det sig. Men jag är så trött 😴 Förvisso har jag nog alltid varit kvällstrött, är alkoholen som hållit mig vaken och uppe. Ser så mycket fram emot att få gå till kontoret imorgon och vara social. Hemmaarbete är verkligen inget för mig. Känner mig så ensam och uttråkad och ofta då jag tagit till alkoholen för att känna mig mindre ensam.

Känner oro för min fysiska hälsa. De senaste två veckorna har jag fått ont i vänstra sidan av nedre delen av magen. Vet att jag även fick det för något år sedan då jag drack dagligen. Har kännts lite bättre senaste dagarna men kan ändå känna av det. Orolig över att jag förstört min kropp. Tycker även att min menstruation har blivit mer oregelbunden. Är annars i god fysisk form och strax över 30 år. Kan kroppen reparera detta om jag slutar nu? Livrädd för att gå till läkare som skulle upptäcka mitt missbruk. En stor anledning till att hålla mig nykter!

Mot dag 5!!

Profile picture for user Kennie

Vad bra du och flera andra i tråden kämpar! Har läst flera trådar där ont i sidan och magen gått över när man slutat dricka, så ge det lite tid, kroppen är ganska fantastiskt på att läka sig själv när man slutar förgifta den. Det är märkligt hur jag efter snart ett år faktiskt slutat sakna alkohol, det trodde jag inte var möjligt, men med tiden hände det.. Nu blir jag sugen på alkoholfritt istället.
Så håll ut, det blir bättre. Och det går ju redan bra!

Profile picture for user Kaffetanten88

@Grezzlon Kag tror man kan få oregelbunden mens av högt alkohol intag faktiskt. Men jag vet inte. Jag har i och för sig alltid haft problem med min mens. Nu är den hyfsat regelbunden sen jag slutade dricka med härlig pms en vecka i månaden. Är btw också kvinna strax över 30.

Jag tror också du kan avvakta med smärtan i magen lite. Tror det kommer bli bättre ju längre du håller dig nykter. Kroppen läker just nu. Den har en förmåga att läka bra när man slutar att tillföra giftet. ☺️❤️

@Kennie @Kaffetanten88 Skönt att höra era hoppfulla svar. Haha 😂 jag har så gärna tillbaka min pms om mensen blir regelbunden och jag blir nykter. Har tidigare haft en del problem med pms, deppig och irriterad. Men senaste året har jag ju supit bort minsta tillstymmelse till känsla och därmed inte märkt av min pms under senaste året.

Nu har snart min femte dag gått. Suget idag har varit avsevärt mycket mindre. Fick lite sug när min kollega sa att han skulle dricka öl på uteservering men det gick snabbt över. Fick även ett sug när jag kom hem, ville öppna en iskall öl och bara sjunka ner i soffan. Jag hade dock bett min vän att köpa hem alkoholfri öl och jag kunde istället sjunka ner i soffan med den 😊 Kände en liten sorg när jag satt med den men det var gott. Märkligaste var nog upplevelsen av att inte bli påverkad trots att jag drack öl. Att smaken på något sätt är så förknippat med att det sådär sakta och skönt börjar kittla i hjärnan. Oavsett så blev det en bra kväll utan sug 😊 Nu ser jag fram emot dag 6! Dagarna börjar bli fler och jag börjar känna att det finns hopp även för mig.

Precis som du söp jag också bort pmsen. 🙈 Nu nykter får jag känna på den riktigt. Jag har ju mina andra problem med psyket som jag medicinerar men mediciner rår inte på pmsen.

Oja ju längre du är nykter ju fler fördelar kommer du upptäcka. ☺️❤️

Profile picture for user 35Gbg

Grymt jobbat Grezzlon 🙏
Jag hittade hit av en slump, läst hela tråden och känner så mycket igenkänning i allt. Är idag inne på min 4de dag som nykter. Längtar efter att inte jaga pengar för att kunna köpa sig en ”bib”, att tänka ”nu får du vara återhållsam och klara dig 3dagar på denna ”biben”. Nu måste jag bara klara det då jag fått en orosanmälan på mig från soc efter jag va hos VC och lämnade mina årliga prover då jag är Gastric ByPass opererad. Dom beslutade då utan att ens träffat mig eller bokat in mig på nåt möte att min son inte får bo hos mig utan endast hos sin pappa 😭 mina barn har aldrig farit illa hos mig, alltid välllagad mat på bordet, en aktiv och närvarande mamma, aldrig sett mig full...när det har varit barnvecka har jag endast druckit vin när dom somnat.

Jag har som med allt annat gått all in på detta, och ändrat hela min kost. På morgonen dricker jag 2glas varmt citronvatten och tar D-vitamin, Multivitamin kvinna, folsyra, all in one, vitlökskapslar, sen efter en halvtimme ca tar jag 2st maskrosrottabletter ihop med min ganska vidriga men nytttiga smoothie gjord på spenat, avokado, broccoli, frusen ananas, massa citron, grapefrukt och kombucha. Sen 2st ägg 🤢
På kvällen dricker jag 2glas varmt citron vatten och sen en mugg kamomillte för att somna gott. Skittråkigt men vad fan jag är 35år, ska livet verkligen bara handla om alkohol.

Det tråkigaste i allt är att när min familj fick reda på orosanmälan så vände dom mig ryggen helt, dom vet inte ens om hur jag vänt på hela min livsstil, har ingen som peppar mig alls. Ser på sociala medier hur min mamma och mina systrar umgås och hittar på saker hela tiden (alkoholfritt) men ingen frågar mig...det gör så jävla ont.

Men va fan, nu kör vi dag 4, ska promenera ner till centrum, ca 1mil och unna mig en solning 💪

Ha en underbar lördag 🌸

@Grezzlon Grattis till nyktra dagar ❤🙏 Jag drack ingår A-fri cider Light som jag hittade på hemköp. Chips och dipp som fredagsmys. Så mycket bättre än vin 💚

Kämpa på nu!! Snart kommer du lägga märke till flera förändringar. Huden blir bättre och du ser yngre ut. Ångesten lindras och du kan sova djupt. Babystep framåt bara 🙏❤🌸

@35Gbg Blev dina barn tagna bara så där? Jag fick också en orosanmälan för 3 månader sen. Fick en panikattack och trodde jag skulle dö efter jag rökt cannabis och hade alkohol i kroppen. Jag hade som men hos mig. Dock var min kille nykter och där. Det dummaste jag gjort såklart. Jag trodde jag skulle dö iaf och ambulansen kom. Sonen blev inte tagen ifrån mig. Jag gick direkt till beroendecentrum efteråt och började prata med en psykiatriker. Efter ett möte med socialtjänsten så lades anmälan ner. Förstår inte hur de kunde göra så mot dig. De borde erbjudit dig hjälp istället. Styrkekramar! ❤️

Så tråkigt att din familj har vänt dig ryggen. Min kom till undsättning och har ställt upp massor när jag brakade. I samband med alkoholstoppet så brakade psyket totalt. Hoppas verkligen allt går vägen för dig och du får tillbaka dina barn! ❤️

Förlåt att jag snodde tråden lite.

@35Gbg Vilken sist du är i. Men så grymt att du redan kommit till dag 4! Gällde orosanmälan ditt intag av alkohol? Socialtjänsten kan inte ta ett barn utan att föräldrarna samtycker, i så fall blir det LVU, något du kan kan överklaga. Säger de att du inte får träffa dem ska det finnas beslut på umgängesrestriktioner. Jag råder dig att be om kopior på alla beslut de fattat.

Vad duktig du är med att ta hand om kroppen 😊 jag tröstar mig ganska ofta med god mat och snacks i dessa dagar 😄

@ Miss Mary Poppins Alkoholfritt är alltså inte så dumt ändå 😊 Oroar mig mest över påsken då jag ska till släkten. Tänkte säga att jag kör en hälsogrej och ska vara nykter i 90 dagar för att se hur min hälsa påverkas. Tror dock att de kommer att försöka truga mig. Funderar på att skriva det i ett sms innan jag åker dit, be dem köpa läsk eller alkoholfritt till mig. Då behöver jag inte ta det när de står och korkar upp vinet.

@Grezzlon skrev:"Funderar på att skriva det i ett sms innan jag åker dit, be dem köpa läsk eller alkoholfritt till mig. Då behöver jag inte ta det när de står och korkar upp vinet."

Det är en jättebra idé att förvarna dem innan med ett sms. Be dem samtidigt att låta bli att truga dig.

Kram 🐘

@Grezzlon Låter som helgen varit bra!? Hur är det med magen/sidan?
Tänker att det är en jättebra idé att för"varna" släkten så blir de mindre besvikna. Folk kan ju bli lite besvikna och tycka att man är tråkig. Man vill gärna ha med alla i sitt syndande. 😜 Men om de frågar ändå så säg snabbt att du faktiskt blir lite sugen så de får gärna hjälpa dig med att inte fråga. Och sen en motfråga till dem typ tycker ni inte att det är bra att jag vill satsa på min hälsa så här? Frågar de efter en sån vädjan hade jag blivit irriterad.

@Kaffetanten88 Dom ringde till mitt ex, alltså sonens pappa och sa till honom att han omgående måste hämta sin son. Slängde sig ett flertal gånger med meningen ”du måste ta ditt föräldraansvar för ditt barns säkerhet”. Och då har dom inte ens ringt mig och meddelat detta 🤷‍♀️ Eller ens bokat in mig på ett möte.
Jag och barnens pappa har jättefin kontakt och han blev ju helt ställd, han vet ju likt som jag att min son aldrig har blivit utsatt för nån osäkerhet i mitt hem.

Min dotter är 18år så hennes säkerhet är dom inte oroade för.

Allt detta har gått så fel till...min läkare påstår att han flertal gånger försökt kontakta mig för att ta nya prover, men jag har inte fått ett endaste brev eller samtal från han.
Sen när anmälan kom var det inte mig dom kontakta utan mitt ex 🤷‍♀️ Det va jag som ringde upp dom och fråga vad fan som händer.

Jaja nu kör vi dag 5 💪💪💪 har inte haft några abstinens eller sug alls efter alkoholen.
Igår va jag på middag hos min bästa vän som jag trodde skulle sluta dricka vin samtidigt som mig, men hon drack på och blev full och det va sån ögonöppnare för mig. Och när vi går hem säger min dotter till mig ”Jag är stolt över dig mamma, visa dom dumhuvuden att du är bäst” ❤️

@Grezzlon Alternativt att du själv köper med dig nåt gott att dricka. Det är ju väldigt modernt nu att köra en vit månad 😊 och säger folk nåt så sträck bara på dig och var stolt!

Jag oroar mig också över påsken och att folk ska tycka att jag är tråkig, och eftersom jag ändå inte får vara med min son (första gången på 11år) så sa jag till chefen att jag kan jobba hela helgen och han blev jätteglad 😊

@35Gbg Gud va dåligt av Soc. För mig ringde de mig först. Sen mitt ex. Sen hade de möte med mitt ex separat och med mig. Mitt ex och jag har också en bra relation och han var på min sida och tror det hjälpte med. Att han pratade bra om mig. Att det som hände var en ögonöppnare och inte kommer hända igen. Att jag nått botten och vet att jag gjort fel osv. Att från och med då kommer jag ta all hjälp jag kan få. Jag tycker den konstiga i min situation är att soc inte en ville kolla med beroendecentrum att jag skött mig. De bara typ ”lita” på mina ord. Sen hör man att de gör så där med dig. Tycker det är helt galet. Tycker du ska anmäla eller något. Det är helt galet. De måste ju erbjuda dig hjälp eller något.inte bara placera bort barnet.

Gud va fint av din dotter. ❤️ Men otroligt taktlöst av din vän. Kanske så att även hon inte har världen bästa sätt med alkohol. Men jag vet inte. Känner henne inte. När man varit nykter ett tag och umgås med folk som dricker ser man mycket mer dock. 😊❤️

Jag håller med. Du kan ju ta med något själv. Men förstår att det är jättejobbigt. Jag hade det svårt förr när jag försökt sluta när jag var ihop med exet. Hans familj skulle jämt dricka vid alla högtider. Visserligen försökte ingen truga men det var jobbigt att se på. Sen blev de småfulla och tjatiga och man själv var tvungen att lyssna. 🙄 Så förstår att det kommer bli jobbigt för dig. Gör upp en plan. Är det långt hem? Tänker om du kan åka hem om det blir för jobbigt? Jag har någon gång skyllt på sonen och gått hem och lagt mig med honom när jag inte orkat med dem. 😂

Är skönt nu med min egen familj för det har valt att inte dricka när jag är med. De dricker mycket mindre i allmänhet med numera. Syrran har också haft lite problem med alkoholen och pappa är typ alkoholist. Men mamma ser till att det inte blir för ofta för honom. 🤔 Går i släkten kan man säga. Så på högtider dricker vi inte nu. Så det är så lugnt och skönt.

Så är snart helgen slut och jag har varit nykter en hel vecka 😃😃🎊🎈🎉🥇 Jag mår så mycket bättre än vad jag gjorde för en vecka sedan. Så fruktansvärt skönt att slippa skammen och ångesten över att jag i hemlighet super och är beroende. Känner ett helt annat lugn i mig själv än vad jag gjort på länge.

Helgen har varit bra och suget har endast kommit ett fåtal gånger och försvunnit lika snabbt. Tror det mestadels beror på att jag inte jobbat. Har oftast tyckt bättre om att dricka på vardagarna. Igår var jag hos exet/bästa vännen som jag sagt till att jag skulle ha en vit månad för hälsan. Jag skulle in och köpa snus och hon bad mig att köpa några 3,5 :or till henne. Blev först lite nervös men köpte alkoholfria öl till mig och fick inget direkt sug när hon så drack dem till middagen. Kändes ändå bra.

Smärtan i magen känns lite bättre. Dock är jag sååå trött 😴 Tänkte att jag skulle få mer energi men som jag läste så kunde de gå upp till 1-2 månader innan energin kommer tillbaka.

Och påsken... Jag våndas över att berätta för min familj att jag inte ska ha alkohol. Blir jobbigt för mig att ens skriva detta utifrån att jag förnekat det så djupt. Men grejen är att jag för cirka 12 år sedan drack väldigt mycket under en kort period och blev då inlagd för avgiftning och fick sedan antabus i ett par månader. Ett år efter började jag dricka igen, till en början måttligt. Det är ingen mer än min närmsta familj som känner till detta. Jag skäms och skäms.

Så jag känner en oro för att min familj ska "komma på mig" när jag säger att jag inte ska ha alkohol till påsk.

@Grezzlon Aha.. Jag förstår. Ja, det kan ju hända att de anar. Förstår din känsla, jag hade känt precis lika dant för min familj. Vi ska fira hos makens familj så känns inte lika. Kan du hitta på en vit lögn om att du tränar inför milen och att du inte vill sabba dina framsteg.. Kanske inte bästa. 🙈 Hur reagerade din familj när det med avgiftningen hände och hur tror du de skulle reagera om de anar hur det är fatt med alkoholen nu?

@Ja må jag leva Vet din familj om förutom maken? Jag tänkte jag skulle säga att jag och en kollega har 90 dagars utmaning för att se om hälsan förbättras, som ett experiment. Min familj tog det bra sist. Jag var så ung, ca 20-21. De trodde nog inte att det var ett beroende då utan en tuff period som jag behövde bryta. Hade jag berättat nu så hade de varit stöttande till 100 %. Jag kanske berättar en vacker dag men skammen är så total. Min familj är väldigt stolta över mig då jag gjort bra karriär trots att jag hade det väldigt svårt som barn och ungdom och var nära på att stryka med. Att berätta för dem skulle vara att radera bilden av mig som en stark person och att jag istället alltid kommer vara den svaga och trasiga trots att jag blivit vuxen. Detta är mina känslor som talar och inte det jag egentligen tror att min familj skulle tycka. Det kommer ta tid.

Men nu har vi klarat en hel vecka 😃

Visst är det konstigt att vi måste förklara oss och försvara oss när vi inte vill dricka alkohol! Blir så provocerad även om jag fattar din situation. 💚❤🌸
Jag har varit i samma situation. Min lösning blev att jag berättade följande:
"Alltså jag bara märkte att jag inte kunde dricka mer, jag fick en sådan ångest! Jag vaknade på natten med hjärtklappning och det var så otäckt! Och jag hade bara druckit två glas vin! Så jag har varit untan en period och ångesten försvann, och nu vågar jag inte riskera det!"

INGEN har försökt övertala mig sedan dess. Den enda som reagerade var min son som tittade på mig lite snett och sa:
"Alltså du hade bakis?"
Jag gav honom onda ögat och han fattade att han fick vara tyst 😅

Lycka till 🌸💚🌸💚🌸

Måndag och ett litet sug efter alkohol. Suget har dock minskat markant men kommer ibland i mindre doser. Det är inte så mycket sug efter själva ruset utan mer att "unna" mig och ha "trevligt". Att efter en dag på jobbet få glida ner i soffan med ett glas vin och titta på tv. Släppa alla tankar och känslor.

Nu när jag sitter och skriver det så blir jag påmind om en annan känsla som alltid kommer i samband med vinglaset. Skam och självförakt. För när jag väl sitter där så vet jag att jag inte borde dricka ett glas vin och jag vet att jag inte kommer sluta dricka förrän jag nästan däckar. Det är allt annat än trevligt. Supa bort både tankar och känslor är så långt ifrån att unna sig.

Tittade på TV där de drack bubbel. Blev sugen men jag glömmer då bort att sitter jag med ett glas bubbel så är det inte sådär trevligt som de har det på TV:n för jag dricker och känner samtidigt en stress över att inte få dricka tillräckligt mycket. Inte alls trevligt.

Kan väl med detta konstatera att det oavsett inte skulle bli trevligt att dricka nu.

Har fått PMS och känner mig på ett icke angenämt humör. Irritationen är hela tiden nära. Detta har jag såklart alltid dämpat med alkohol för att slippa handskas med känslorna. Idag blir det istället långpromenad i regnet och matlagning 😊🌧️

@Grezzlon Känner igen det där. Man ser på en serie när de dricker ett glas vin och tänker åh va gott. Så blir man sugen. Bra att du tänker steget vidare! Spelar hela filmen i huvudet. ❤️ Det är ju så. Jag är likadan. Man blir liksom stressad att dricka mer och mer och njuter inte ens.

@Grezzlon Det du gör just nu kallas att ”spela hela filmen” och det är ett ruskigt bra sätt att bearbeta suget. Man ska inte försöka mota bort sug och tankar på att dricka, utan ta dem till sig och syna dem noga i sömmarna. ”Hmm, är det så du ser ut.” Och sen kan man släppa iväg dem som en sådan där heliumballong, iväg med dem bara. Bye bye.

Tankar är bara tankar och känslor är bara känslor - och de går alltid över!

Kram 🐘

@Grezzlon Nej ingen vet. Men det känns som min egen familj hade kunnat se igenom mig på något sätt. Skulle jag säga sanningen kanske det skulle kännas obekvämt att dricka vin kring dem igen. Jag har ju vid det här laget bara beslutat om 90 dagar. Det låter som en bra plan med hälsoutmaning på 90 dagar! Då kan du säga att du ju inte kan ta ett glas utan att förlora mot din arbetskamrat. Håller helt med dig om att tanken på hur gott ett glas vin skulle vara bara är halva sanninen. Bitterljuvt.

Profile picture for user Gullranka

@Grezzlon skrev:"Det är inte så mycket sug efter själva ruset utan mer att "unna" mig och ha "trevligt". Att efter en dag på jobbet få glida ner i soffan med ett glas vin och titta på tv. "

Såhär känner jag också, att det inte är själva vinet jag saknar. Jag försöker unna mig andra saker på kvällarna istället: snittblommor, olika goda alkoholfria drycker (köpt olika dyra lemonader, tonics, cider osv) som jag häller upp i vinglas med massa is, nån kul tidning, liten godisskål osv. Funkar förvånansvärt bra! Det andra jag gör är samma som du: spelar hela filmen och tänker på hur jag brukar känna när jag fått ett glas och vet att jag inte får mer... inte är det att jag unnat mig iaf, snarare sur och besatt för att jag inte får mer 😬

Profile picture for user Annabell

Väldig igenkänning här också - det evinnerliga ”unnandet” 🙄... Jag är superdålig på att ”spela hela filmen” när jag väl hamnar i det där unnande-humöret. Nästan så att i det läget jobbar hårdare för att ”äsch:a bort” tankarna på hemskheterna som känns dagen därpå, än att jobba för att vända unnande-tankarna... 🤨.

Bra resonerat med dig själv av dig, och så skönt att de där sug-tankarna är lite blekare nu 😊💪🏼! 🤗

Profile picture for user Annabell

Väldig igenkänning här också - det evinnerliga ”unnandet” 🙄... Jag är superdålig på att ”spela hela filmen” när jag väl hamnar i det där unnande-humöret. Nästan så att jag i det läget jobbar hårdare för att ”äsch:a bort” tankarna på hemskheterna som känns dagen därpå, än att jobba för att vända unnande-tankarna... 🤨.

Bra resonerat med dig själv av dig, och så skönt att de där sug-tankarna är lite blekare nu 😊💪🏼! 🤗

Profile picture for user Se klart

Unna sig.
Vilket konstigt uttryck egentligen. Hela livet är iofs ett sorts unn för oss som får vara med.
Så går inte att tänka varje dag, men jo det går bra att tänka varje dag.
Att unna sig att vara nykter är det största unnet. Men håller verkligen med om att blommor, kläder, god (ibland dyr!) mat, verkligen är en bra ersättning för varenda känsla av ”unn” som drickandet innebar. Jag bär vetskapen om att jag är nykter som en stor varm sten på insidan.
Så varm och pålitlig och unnig delux- om jag håller i! 🤗

Hej @Grezzlon! 💚🌸 Det flyter på här ser jag 💪💚
Tankar om att unna sig sitter kvar så länge du tror på dem. Från mig försvann en del iaf när jag träffade mina vänner på restaurang och hur de "unnade sig" ca en flaska var. De såg inte så lyckliga och avslappnade ut. Inte charmigt alls. Idag vill jag helst unna mig tee och smörgås. Eller lite godis 🍬🍫 Suget lägger sig men viktigt att man jobbar lite aktivt med sina automatiska tankar. Alkoholen är en stressorer. Den gör att vi blir uppjagade. Lita inte på lögner som A talar 🤭💚🌸

Kram 💚🌸💚🌸💚

Tack för era kommentarer, tips, tankar och igenkänningar 😊 Känns skönt att veta att man inte är ensam om problematiken och att många av våra tankar och beteenden är så lika varandra.

Dag 10 är avklarad. Senaste dagarna har suget inte varit så stort förutom igår kl 14:00 då jag satt i ett möte. Kunde inte längre fokusera och tankarna gick endast till alkohol. Spelade snabbt upp filmen och suget dämpades något. Känns skönt de dagarna då jag slipper "diskussionen".

Finns mycket att fundera kring gällande att unna sig. Igår unnade jag mig att lägga mig 21.00 😄 Jag tror att ju mer jag börjar ta hand om mig själv, vara snäll mot mig så tror jag att detta "unnande" kommer att avta mer och mer. Att jag då ska kunna känna mig nöjd och att jag unnat mig då jag sitter med en kopp kaffe i solen eller i soffan. Är jag istället destruktiv och dricker mängder så mår jag sämre och sämre, livet känns skit och den lilla ljusglimt som finns är att slippa känna och tänka på hur dåligt allt är.

Nu blir det påskledigt för mig och firande med släkt börjar imorgon. Jag är beredd på att det kommer bli mycket utmanande. Men med godis i massor kämpar jag vidare 😊

Ja, godis och god mat kan man med gott samvete njuta av under påsken. En sak som jag tänker på när jag läser om att du är rädd att familjen ska se dig som svag- jag tycker det verkar tvärtom, du är stark som tar tag i dina problem nu! Och du har klarat dig igenom tuffa saker förut. Ta hand om dig!

Tack @Kennie! Jag skrev till familjen i veckan att jag och en kompis kör 90 dagar utan alkohol för att se om vi skulle känna skillnad i vår hälsa och bli piggare. Fick som svar om jag ville ha både alkoholfritt vin och öl 😄 kändes bra. Idag när vi skulle äta frågade de hur länge jag hållt uppe och att de tyckte det lät klokt. De drack vin till maten och jag alkoholfri öl. Kändes inte jobbigt eller konstigt utan skönt att vara nykter. Speciellt då mina syskonbarn sedan anlände.

Mitt sug är mer att dricka i ensamhet och att döva känslor. Inte i trevliga situationer, kan jag lika gärna vara utan.

Tidigare idag kände jag ett sug. Berodde på att jag var trött och lite småirriterad då jag hade tre barn klängandes på mig i flera timmar. Gick och la mig och sov ett par timmar och suget var som bortblåst då jag vaknade.

Mycket analyserande, hitta strategier, ta hand om sig, skapa nya vanor och situationer utan alkohol. Den här resan är inte alls som jag tänkte mig när jag började skriva. Tänkte att jag skulle hålla uppe 1-2 veckor för att sedan kunna börja dricka lagom. Inte att det skulle bli denna ögonöppnaren och processen som det blivit. Det här är så mycket bättre.

Glad påsk till er alla 🧙🐇🐣🥚

@Grezzlon skrev:" Tänkte att jag skulle hålla uppe 1-2 veckor för att sedan kunna börja dricka lagom. Inte att det skulle bli denna ögonöppnaren och processen som det blivit. Det här är så mycket bättre."

Wow, här kommer insikterna på löpande band ser jag. Heja dig! Bra att du förberedde din familj på ditt alkoholuppehåll - och du fick bara omtanke tillbaka ❤️ Ja, den nyktra resan är verkligen en ögonöppnare. Snart kommer de starka känslorna också och då blir det ännu mer spännande. Alla känslor är inte så roliga, men jag har aldrig skrattat så gott och hjärtligt som jag gör som nykter. Jag njuter verkligen av andras sällskap mycket mer, är mer genuint intresserad av samtalet. När jag drack tänkte jag mest på ”nästa glas”.

Glad påskkram 🐘

Idag är en jobbig dag och jag vill ge upp. Påsken hos familj gick långt över förväntan och jag kände inget större sug när de andra drack alkohol. Åter hemma sedan igår och idag är en "städa och ordna" dag. När jag städar och fixar så har alkoholen varit min städpolare och vi har haft städpartyn.

Idag saknar jag verkligen alkoholen som "vän". Jag vill ha en stund där jag bara kan koppla bort mig själv, tankar, känslor, kropp. Lyssna på hög musik och sjunga.

Söndagar har varit en av de dagar som jag mest tyckt om att dricka på och idag känns som söndag.

Idag vill jag ge upp.

@Grezzlon Varje situation som tidigare varit förknippad med alkohol måste återerövras och omprogrammeras på ett nyktert sätt. Varje situation. Det finns inga genvägar, man måste igenom det. Håll i, håll ut.

Kram 🐘

@Grezzlon Igenkänning 😅🙏💚

Låter konstigt men det svåraste för mig att städa/tvätta/laga mat nykter. Stryka en skjorta, ta en klunk vin. Så trevligt tyckte jag. Och det är faktiskt mindre rent hemma nu när jag är nykter. Inte kaos men inte kliniskt rent heller. Jag tror att det berodde på att A gjorde mig sjukt rastlös och nu kan jag med lätthet sjunka ner i soffan och chatta med er istället.

Det går över. Nya vanor skapas. Ge inte upp 💚🙏💚🙏💚

Så nära att falla. Gick och köpte ett 6-pack 3,5: or. La dem i frysen och det kändes inte bra. Hällde ut dem. Känns misslyckande att jag gav upp och köpte dem men ändå skönt att jag valde att hälla ut dem.

Dessa två alkohfria veckor har ju varit lite som en smekmånad på ett sätt. Jag har tvättat och städat nykter och tyckte det kändes okej. Idag ville jag bara slippa vara jag och tror att det är där mitt beroende grundas. Har på ett sätt sedan jag var 13 år varit destruktiv på ena eller andra sättet. Blev fri från självskador och ätstörningar för 10 år sedan. Alkoholen ersatte det sakta.

Så många år av terapi men aldrig kommit till kärnan av problemet. Så gav upp det för flera år sedan då jag ändå var fungerade.

Idag kände jag samma tristess, ensamhet och tomhet som jag gjorde för alla dessa år sedan. Detta destruktiva mönster.

Otroligt starkt av dig att hälla ut ölen! Som du är inne på verkar alkoholen ha varit din flykt från något du inte riktigt gått till botten med. Kanske går allt inte att lösa och man får nöja sig med fungerande, som du skriver. Men det destruktiva, vare sig det är alkohol eller något annat, ska du inte behöva stå ut med, så måste det inte vara. Känner du att det skulle vara värt det stt söka något samtalsstöd eller så? Sen tror jag att alkoholberoendet försöker hala tillbaks dig genom att få dig att tro att du kommer känna dig eländig utan den. Så är det inte. Kan du tolerera känslan av tomhet och tristess ett tag, så att du vänjer dig av med att dricka när du känner så, så tror jag det kommer bli lättare vartefter. Känner igen det du beskriver från när jag slutade snusa. Tomhet och meningslöshet. Men det släppte. Styrka och tålamod till dig!

Profile picture for user Majaela

@Gresslon, det låter som en dag då du skulle behövt någon som kramade dig och kanske gav dig en kärleksfull klapp på kinden. Du får försöka vara kärleksfull mot dig själv genom att lyssna på hur du mår och inte döva det med alkohol!💚💛💚

@Miss Mary Poppins Jag har fått massa fördelar! Slipper vakna med bakfylla och ångest, slipper skammen, är gladare, har inte ont i magen längre, sparar pengar osv osv. Listan kan göras lång! Den långa listan gjorde att jag hällde ut alkoholen igår.

@Kennie Alkohol har absolut varit min flykt. Innan flydde jag rent geografiskt, åkte på jorden runt resor och en massa äventyr. Jag hade kunnat tänka mig samtalsstöd om det ger mig något. Har som sagt många års terapi i bagaget. Provade att gå till en psykolog för två år sedan och det var endast spill av tid tyvärr. Så jag vet inte om jag åter känner för att investera den tiden och energin om det ändå inte ska ge mig något.

Som du säger så kan det nog vara så att alkoholberoendet försöker få mig att tro att jag inte klarar mig utan det. Skönt att få er input på det hela.

@Majaela Det hade jag behövt, tog och kramade mina stora och lurviga hundar 😊

Idag känns det bättre och jag är glad att jag inte är bakfull.

@Grezzlon Svackorna kommer tätt i början men glesare efterhand, för att till slut nästan upphöra. Försök att inte gå igång på det. Tänk hellre ”jaha här kommer suget stormande, hej på dig du”. Tänk också på HALT, som står för hungrig, arg, ledsen/lonely, trött. Ibland kan suget lätta när man äter, dricker vatten eller vilar.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Jag har verkligen haft hjälp av att använda HALT sedan jag började läsa här och slutade med alkoholen. Ofta handlar det om hunger eller trötthet. Igår var jag sårbar och då hjälpte det inte. Skulle absolut ha kunnat försöka ännu mer innan jag drog till affären igår.

Jag har länge arbetat med acceptans och det har hjälpt mig mycket i mina andra destruktiva beteenden. Behöver öva på att bli bättre på att applicera det även på alkoholen.

Men så skönt det är att vara nykter och närvarande, i alla fall 95% av tiden 😄 Märker hur mycket jag anpassat mig efter att ständigt vara påverkad. Att jag nu i nyktert tillstånd automatiskt emellanåt tänker att jag måste "skärpa mig" för att folk inte ska uppmärksamma att jag är onykter, eller hålla avstånd för att de inte ska känna lukt av alkohol (fungerat bra senaste året 😄), hur jag ska komma ihåg saker, när jag kan gå till återvinningen utan att möta någon etc. Hela tiden inställd på försvar.

@Grezzlon Med facit i hand tycker jag att mycket handlar om vanor. Vi är så vana i vissa situationer att dricka eller att vilja dricka. I början tänkte jag ofta ”åh, den här känslan brukar jag dricka vin på”. Men sen sansade jag mig och fortsatte tänka ”men nu dricker jag inte längre, så jag får göra något annat”.

Långt in i nykterheten kunde tankarna komma. Skulle hämta mat en fredagkväll och fick vänta en stund. På bardisken stod en öppnad vinflaska och tanken kom direkt ”det hade varit gott med ett glas väntvin”. Som en blixt kom tanken och jag började nästan skratta för mig själv, var kom den tanken plötsligt ifrån efter flera månader som nykter? Jo, just den situationen hade jag inte upplevt nykter tidigare - att fejsa en öppen flaska och i en miljö där ingen kände mig. Så lätt att bara beställa ett glas.

Men tankar är bara tankar och de går alltid över. Och de lyfter inte glaset till munnen.

Du jobbar på jättebra! 🥳🥳🥳 Att du hällde ut ölen var helt fantastiskt bra gjort!

Kram 🐘

Profile picture for user My72

Starkt att du hällde ut ölen! Det ger nog tydliga signaler till dig själv med.
Har en liten flaska bubbel i kylan som jag fick i en påskpresent. Blev förskräckt när jag fick den men gömde den bakom andra varor🙄. Ska också hålla ut för suget är stark när det kommer.

Dag 17 nu va? 🙌

Era kommentarer värmer och peppar mig ❤️
Tycker att suget har börjat minska. Idag kom exempelvis inte "kl 14.00 suget". Det är dock en del jobbiga känslor vissa dagar som jag alltid tidigare dränkt. Har även mer tid att slå ihjäl samt att jag är så fruktansvärt trött 😴 😴

Det bästa med att vara nykter är att slippa skammen och ångesten. Allt planerande inför införskaffande och drickande. Alla små vita lögner för att dölja. Rädslan av att bli påkommen. Nu trycker jag istället i mig godis och chips, något jag annars enbart äter på helgen. Det får vara så ett tag nu tills jag är mer stabil och suget minskat ännu mer.

Jag är tacksam över att vara nykter och vill fortsätta att vara det. Jag som bara skulle ha en paus på 1-2 veckor 😂