90 dagar nykter

Hej,
Imorgon ger jag nykterheten ett försök. Jag skriver "försök" för jag har inte mycket tilltro till att jag kommer klara det. Känner mig inte alls peppad heller..

Vinet har blivit min bästa vän och jag har inte så många idéer på vad jag kan ersätta det med.

Jag läste igenom programmet här för 1 år sedan och minns att det stod att 90 dagar är rekommendation för att förändra en vana. Så jag får väl försöka med det då. Hoppas jag under resans gång lär mig att njuta av det riktiga livet.

Profile picture for user Ja må jag leva

Dag 1
Idag känner jag att det ska bli skönt med uppehållet. Kanske jag kan klara detta ändå...

Har beställt böckerna Tänka klart och Jag som var så rolig att dricka vin med. Läser trådarna här inne.

Profile picture for user Kennie

P. S, angående att klara eller inte, ge det lite tid. I början känns det som man förlorat något men vartefter insåg jag att vinet tillfredsställde bara ett behov som vinet själv skapat. I takt med att beroendet klingade av kände jag att jag faktiskt inte behövde ersätta vinet med något. Det växte fram, det blir verkligen lättare med tiden..

Vilken märklig reaktion.. Jag började gråta för att jag fått svar i min tråd. Jag berättade för min man att jag skulle ta paus från alkohol förra veckan. Han skrattade åt mig! Så nu, att få lite stöd, det betyder visst mycket för mig. Tack @Kennie!

Profile picture for user Andrahalvlek

Välkommen hit! Vi ska peppa och stötta allt vad vi orkar 🙏🏻 Lova dig själv en dag i taget: ”Idag ska jag inte dricka” så tickar tiden bara på. Varje nykter dag ger dig stabilare förutsättningar att klara nästa dag och nästa dag osv.

Kram 🐘

@Kennie skrev:"vartefter insåg jag att vinet tillfredsställde bara ett behov som vinet själv skapat."

Det där är så himla sant! Suget efter vin är ”bara” en form av abstinens. Hjärnan vill ha sin drog. Men får hjärnan inte sin drog så går abstinensen/suget över efter ett tag! Och då måste man låta bli helt, inte ”stödmata” med ”lite alkohol”. Det är lika dumt som att lyckas sluta med heroin och sen försöka ta ”lite heroin” bara på fredag-lördag. Det är ju dömt att misslyckas!

Kram 🐘

Profile picture for user Orosmoln

Hej, jag är också på dag 1 idag och hoppas kunna klara 90 dagar. Har gjort det förut men nu haft ett längre återfall med mer alkohol än tidigare (vilket jag inte trodde var möjligt) Vi får peppa och stödja varandra så gott det går. Vi fixar detta, en dag i taget!

@Kaffetanten88
Ja, vem vet.. Kanske, kanske. Om några dagar kommer jag dock säkert börja fantisera om vad jag ska dricka och äta när 90 dagar har gått om jag känner mig själv rätt. Men kanske det är som Kennie skriver att genom att avstå lite längre från vinet så slutar också suget att komma. Jag kan bara veta om jag provar. Tack för pepp!

Tack till dig också @Orosmoln! Jag skrev i din tråd och hoppas vi kan följa varandra på en framgångsrik resa. 🤝

Profile picture for user Miss Mary Poppins

Välkommen in till värmen ❤🌸🙏

Härligt med nya ansikten. Ska bli trevligt att följa er @Ja må jag leva och @Orosmoln 💚🌸🙏

Första 3 dagar kan sammanfattas som 😩😨😢👿 Men typ 4e dagen blir 🙄🤔💚 och dag 10 😅🙏💪. Så sett delmål. Idag är vi alla nyktra. Första helgen är lite skakig men köp en jäkla massa godis och A-fri cider. Du fixar detta!! Du är inte ensam ❤

Hoppas du får en bra natt med god sömn Ja må jag leva! Det är ännu ganska tidigt men som du skrev i min tråd så känner man sig lite sysslolös utan den vanliga distraktionen. Känns skönt att dela starten med någon. Dag 1 har vi klarat!

Profile picture for user Se klart

Heja er,
@jamåduleva @orosmoln och @grezzlon
Ni anar inte hur många vi är som vill att ni fixar era dagar, ta hjälp av varandra- och av oss. Skriv och läs, vi är här. 🌸

@Grezzlon Grattis till att du också startat! Nu kör vi detta tillsammans! 💪
Tack för fin pepp @Miss Mary Poppins och @Se klart! Ni alla som skriver här inne verkar fullständigt underbara!

Sov gott @Orosmoln! 🌟

Förstår dina tårar, kände mig också skör och ensam i mitt beslut första dagarna. Tror inte någon i omgivningen riktigt förstod hur viktigt det var för mig. Vad tråkigt av sambon att skratta, varför gjorde han det? Min sambo har med tiden sett hur mycket bättre jag mår utan alkohol och tycker numera att det är bra att jag inte dricker, i början tror jag han tyckte att det var lite tråkigt och inte riktigt förstod varför. Angående att fantisera om vad man ska dricka sen, ja, undan för undan blev det mindre viktigt i och med att jag märkte att allt annat jag gillar fortfarande var roligt och gott. För mig blev det en positiv överraskning att god mat fortfarande var lika gott utan alkohol, och att guldkant lika gärna kunde vara en fin middag med efterrätt istället för vin. Och att jag njöt lika mycket av alkoholfritt bubbel i solen på semestern. Undan för undan slutade alkohol att representera lyx och guldkant. Och när månaderna jag bestämt från början hade gått kändes det där vinet inte så viktigt längre... Härligt att ni är flera som börjar idag, all styrka till er!

@jamåduleva @orosmoln och @grezzlon Heja er! Skriv, skriv, skriv och läs, läs, läs mycket här på forumet. Hjärntvätta er med nyktra argument. Craig Beck och Sober Leon kan jag rekommendera på youtube. Ni fixar det här - ihop!

Kram 🐘

Profile picture for user Sisyfos

Välkomna båda två!
Det beslut ni har tagit är så bra. Att städa ut alkohol är en bra början. Har man haft vin som tillflykt, avslappning och bästa vän behöver man nog ersätta det på nåt vis med goda vanor. Det kan vara en bra idé att ta hand om sig själv på andra sätt istället.
Det är ett så positivt val, din man förstår inte det ännu, men jag gissar att han kommer att märka skillnaden.

Profile picture for user Grezzlon

@Orosmoln @Ja må jag leva Idag kör vi dag 2! Så skönt att vakna upp utan huvudvärk och ångest 😊 mitt sug kommer ofta på eftermiddagen, ett par timmar innan jag ska hem från jobbet. Då börjar jag förhandla om att jag förtjänar lite avslappning. Men nu blir det in och skriva här när suget kommer! Ha en fin dag 😊

Hej @ja må jag leva. Vill bara titta in och höra hur det går för dig och hur du mår! Själv jobbar jag över idag då vi avslutar ett större projekt. Kändes så tungt i morse men kanske är det en bra dag att jobba mycket och senare än vanligt. Systemet är stängt när jag kör hemåt..

Absolut kör vi dag 2! Hur har det gått
@Grezzlon och @Orosmoln?

För mig hör det inte till ovanligheten med några nyktra dagar i veckan så det känns inte så jobbigt än, bara nervöst med beslutet.
Dock har jag nu senast druckit 10 dagar i rad och gått på starkare när vinet tog slut så jag är sjukt sliten.

Jag tror det kommer börja kännas svårt när helgen närmar sig. Jag tänker också på påsken. Vi ska till några släktingar och de vet att jag är glad för vin. Vad ska man säga? Kanske att man kör en hölsosatsning. Jag vill ju faktiskt gå ner i vikt.

Har funderat på min häftiga reaktion igår. Och jag tror det blev som ett erkännande att jag faktiskt har problem med drickandet först när jag fick svar.

Angående min man så har jag inte berättat att jag kört igång nu. Vänder mig hit till er för stöd istället. Men han lär ju bli varse till helgen. Jag döljer inte direkt mitt drickande utan vinglaset är ofta min ständiga följeslagare.

@Sisyfos Hej och stort tack! 🤗

@Orosmoln det tog lite tid att skriva mitt meddelande pga är som kola i huvudet, så ditt senaste meddelande dök upp efter att jag postat. Bra att du har jobbet som distraktion idag och att du inte pipit iväg på lunchen eller liknande för att handla. Jag menar du skulle väl säkert fixat hem dricka om du bestämt dig för det? Så en seger för dig! 🙏

@Ja må jag leva önskar jag kunde säga att det var min viljestyrka som hindrade mig från att åka till systemet på lunchen men i ärlighetens namn så berodde det mest på min rädsla att folk skall se att jag har abstinens. Får plötsliga svettningar som inte går att dölja och mina rörelser känns ryckiga. Har hållit mig för mig själv på jobbet men arbetade en stund tillsammans med en kollega när jag plötsligt började svettas. "Oj, nu blev jag så varm igen- undra om det är klimakteriet som är på gång" ... Sen följde en diskussion om klimakteriets vedermödor innan vi återgick till arbetet.

Jag har inte heller sagt något till min sambo om mitt alkoholstopp. Han blev dock förvånad för en stund sedan när jag erbjöd mig att vara chaufför på fredag, det händer inte så ofta. Just nu vill jag inte dela detta med honom. Stödet här känns tillräckligt just nu. Liksom du bävar jag lite inför helgen men just nu en dag i taget, påsk vågar jag inte ens tänka på ännu. Vad skall man säga när man inte dricker. Jag tror jag kör på hälsotemat till en början. Heja oss, vi fixar detta!

@Orosmoln Jag skyllde på bilkörning länge och det var praktiskt. Då slapp jag ta snacket innan jag var mogen för det, och det tog flera månader. Fortfarande vet ytterst få faktiskt. Hälsotemat funkar absolut, men det är nog klokt att ”repetera” vad du ska säga innan, så att du slipper hitta på i stunden. Håll dig så nära sanningen som möjligt. Sluta dricka är ju det bästa vi kan göra för hälsan ❤️

Ett annat konkret tips är att ”spela upp” situationen innan i huvudet, och då är det viktigt att du tänker på ett positivt sätt. ”Vi kommer dit och får en välkomstdrink och då ber jag att få alkoholfritt. Jag dricker cola till maten och pratar med x och y och z och berättar om blablabla och vi skrattar ihop och har roligt”. Som ett manus nästan. Sannolikheten för att det blir precis så är jättestor, du har ju repeterat innan 😉

Misstaget många gör är att de tänker ”Jag ska INTE ta emot en välkomstdrink med alkohol och absolut INTE dricka rödvin till maten.” Hjärnan är kass på negationer! Då är risken stor att det blir både alkohol i välkomstdrinken och vin till maten, tyvärr.

Kram 🐘

Profile picture for user Tofu

Jag kan verkligen känna igen mig i tankarna kring vad man ska säga. Jag har lagt massor av tid på det och insåg för inte länge sedan att flera här, som varit nyktra längre än mig, kände stolthet. Jag blev som ett frågetecken först när jag hörde det och tänkte är det verkligen möjligt?

Kan bara säga att det är det. Tillslut blir ju de nya det mest normala och man börjar se på andra som dricker med nya ögon. Hela synen kring alkohol förändras i takt med alla fördelar framträder allt tydligare.

Har börjat inse att jag kommer på sikt känna en genuin stolthet. Att dricka borde ju med handen på hjärtat vara det onormala och märkliga. Att inta ett gift utan några betänkligheter jämt och ständigt. Att dessutom gladeligen bjuda andra bara så där.

När jag nu tänkt om så känns det som förklaringar inte riktigt behövs. Skammen är som bortblåst...

@Ja må jag leva Gårdagen gick bra trots stort eftermiddagssug. Samma sak idag, sedan en timme tillbaka har jag ett enormt sug 😒 förhandlar med mig själv fram och tillbaka men jag ska stå emot! Gällande påsken så planerar jag ett "hälsotal" till mina föräldrar, dit jag ska och där det förväntas att jag ska dricka.

Hur går er tredje dag?

Nära sanningen..
Håller med om att det är bra att bestämma sig innan för vad man ska säga, har man inte det är risken stor att man dricker av gammal vana. . Jag brukade ta med en flaska alkoholfritt bubbel och säga att jag skulle ha en vit vår efter vinterns vinkvällar, fick rätt många kommentarer i stil med "ja, det skulle jag också behöva". Hälsoskäl, att säga att man kör en hälsoperiod är inte heller något folk ifrågasätter. Numera säger jag att jag började med en paus för att jag hade haft lite väl många vinkvällar, och att jag då upptäckte hur bra jag mår utan. Och det är sant. Att jag verkligen hade problem väljer jag att säga bara till närstående som jag känner att jag vill diskutera saken med.

@Kennie Så gör jag också. Endast närstående och ytterst få nära vänner vet om att jag hade problem med drickandet, utan att jag har berättat alla hemska detaljer. Kollegor och andra vänner får veta pö om pö när tillfälle ges. Jag brukar också säga att ett längre uppehåll fick mig att inse hur mycket jag bättre jag mår utan, och att jag därför valt att låta bli att börja dricka alkohol igen. Och det är sant - depression, ångest och sömnstörningar är ett minne blott 🙏🏻

Kram 🐘

Bra tips! Jag tror jag kör på att säga vit vår efter många vinkvällar. Jag lär ju gå loss på påskgodiset vilket kanske inte rimmar så bra med hälsosatsning. 😅 Sen, OM det skulle visa sig att jag vill fortsätta vara nykter efter dessa 90 dagar, kör jag på att jag upptäckt att jag mår bättre utan. Vilket ju då kommer vara helt sant.

Dag 3.
Så trött. Sover dåligt, känns som ett adrenalinpåslag i kroppen lite som när jag fastat med 16/8.
Bara lite sug. Oroar mig för suget längre fram:
- imorgon är det torsdag min vanliga systemetdag.
- sen kommer helgen
- sen kommer helg 2. Påsk.
- tänk efter en månad, längre än så har jag aldrig gått utan (förutom under graviditeterna).
HUR SKA DET GÅ!? 😱

Osv... Att det ska vara så svårt att ta en dag i taget!

Lär mig intressant fakta via appen Sober one. T ex om att beroende är mkt mer än vad man ser/ är medveten om. Kom fram till att en stor underliggande orsak är min negativa självbild.

@Ja må jag leva Har du någon strategi inför imorgon för att undvika systemet? Det är inte alltid lätt att ta en dag i taget och jag tänker att det kommer vara ett ständigt arbete ett bra tag framöver, att inte slappna av för man lyckats hålla sig nykter en period. Men varje dag som du är nykter är en seger och närmare målet att så förbli. Hur det blir till helgen, påsken, om en månad eller ett år kan vi inte göra något åt nu. Det vi kan göra nu är att hålla oss nyktra ett dygn till, det kan vi påverka i nuläget.

Bra att du hittat den appen! Ska ladda ner och kika 😊

Nu nu och nu
Ja jäklar vilken utmaning den tanken är.
Jag kämpade hårt med det i början. En dag i taget. En timme i taget. En kvart.
Jag har också kört ungefär samma upplägg som Kennie och Andra halvlek beskriver. Att testa tre månader, istället för bara en vit månad. När tre månader hade gått, tog jag nytt beslut. Tre månader till.
Men hela tiden- en dag i taget. Så småningom blir man bättre på att tygla tankarna. Men viktigast är ju att man mår väldigt mycket bättre, och då blir det enklare. Strunta i påsken nu. Imorgon är viktigast. Kram!

Profile picture for user Dwight Schrute

Heja alla er!

Varje dag är en vinst att glädja sig åt och känna stolthet över. Förminska inte er prestation utan bär den med stolthet. Det är INTE löjligt eller litet. Jag har förstått att väldigt många med alkoholproblematik har ett starkt kontrollbehov (för att inte bli påkommen, inte göra fel, bli omtyckt, få bekräftelse). Alkoholen blir en paus från kontrollen och enda tillfället vi kan känna oss avslappnade.

Tips om en annan app är "I am sober".

@Dwight Schrute Tack! Ja faktiskt har alkoholen varit mitt gömställe från mycket av den typen av tankar. Ska prova den appen med!

@Se klart Tack! Jag ältar som mest när jag cyklar till och från jobbet. Jag vet knappt vad jag ska sysselsätta tankarna med om de inte diskuterar drickandet. Det dyker säkert upp nya tankar med tiden. Ska bli väldigt skönt! Frihet typ.

@Grezzlon Jag brukar få skjuts av och handla tillsammans med en arbetskamrat på torsdagar. Men jag åkte inte med henne idag utan cyklade. Jag har också pratat med henne om att jag ska ta paus för att gå ner i vikt. Sen kan jag absolut handla på cykeln också och proppa cykelväskan knökafull. Men idag handlade jag för att göra våfflor istället. 😋 Köpte chips också och de satte igång ett sug. Jag dricker alltid en ipa eller vin till chips. Tryckte i mig dem snabbt och drack bubbelvatten till. Nu gurglar jag munskölj. Men jag känner mig irriterad. Hoppas inte hela helgen blir kantad av frustration. Har haft nyktra helger förut och tyckt att de varit helt värdelösa.

@Ja må jag leva Bra gjort av dig att börja ta cykeln och att du istället handlade in till våfflor 😊 Vet du vad irritationen grundar sig i? Har du planer för helgen? Kan du annars planera in något du tycker om att göra som inte innebär att dricka? Köp hem lite lyxig mat, unna dig saker och pyssla om dig. Exempelvis långt bad, inpackning, smörja, fixa och ta hand om din kropp. Är väldigt individuellt vad man tycker om. Jag är en person som är jättedålig och ointresserad av sådan kroppsvård men gör det till ett projekt och det känns sedan ganska bra 😊

Kanske att nykta helger känns värdelösa men det är ännu mer värdelöst att inte kunna ha nyktra veckor. Du har snart klarat hela veckan och kommer även klara helgen 😊

@Ja må jag leva och @Grezzlon härligt att se att ni hänger i! Det gör jag också men har långa dagar på jobbet och hinner inte in här så mycket som jag skulle vilja. Jag har också svårt att se helgen utan mina öl och vin men har ju lovat att vara chaufför i morgon sen får jag hålla i mig på lördag tills systemet är stängt. Nu peppar och stöttar vi varandra denna första alkoholfria helg som kommer!

Profile picture for user Tofu

Tips, planera för en riktig brakfrukost på lördag morgon. Med allt som ni gillar. En riktig hotellfrukost. När ni då vaknar lördag morgon nyktra. Den känslan. Håll fokus på den❤🤜🤛

@Tofu ååå jag skulle köpt hem god apelsinjuice och sånt. Nu orkar jag nog inte handla. Kanske iofs om jag behöver en promenad ikväll. Annars får det bli till söndag! 😋

@Orosmoln Underbart! Förlåt att jag "jagade" dig. 🙏 Förstår att du inte hinner och orkar skriva här titt som tätt. Jag vet inte om jag kommer fortsätta skriva varje dag heller, men just nu känns helgen lättare tack vare att jag gjort det. Jag är mentalt förberedd. 🦸‍♀️

@Grezzlon Helt sant att nyktra veckor överträffar onyktra helger. Det har varit väldigt skönt att slippa alkoholen i veckan!
Jag känner mig irriterad när jag får sug, likt en liten unge som inte får som den vill. 😅 Känner inte du så?
Är inte heller en som gillar att hålla på med krämer och sånt, men har bastat vilket kändes väldigt skönt! Annars har jag inga planer, precis som vanligt. Själv?

@Ja må jag leva Hur har kvällen gått utan alkohol? Jo jag kan också bli irriterad och råkade då skrika till på kollegan för att godiset var slut 😄
I helgen kommer jag att hålla mig sysselsatt med en massa pälsvård på djuren (tar måånga timmar). Sen åker jag till min bästa vän för att byta miljö. Långpromenader vid stranden. Sen kommer jag att unna mig att åka till ett stort köpcentrum som jag inte besökt sedan covid kom och som jag kan sakna så mycket 😄 efter jobbet idag blev det en iskall alkoholfri öl och det var inte heller fel 😊

Söndag morgon och så skönt att vakna upp utan att det känns som man har päls på tungan. Helgen har gått bra i stort. Vi köpte pizza igår och till det ska det ju vara rödvin! Så då kom den hemska irritationen igen. Men såklart gick det att dricka vatten till pizza. Och varje gång jag gör något sånt tvättar jag bort lite av en dum föreställning / vana tänker jag.

Köpte ett stort fång tulpaner till mig som present för att jag är duktig. Ja må jag LEVA tänkte jag. Inte halvleva i en alkoholdimma.

Gjorde misstaget att prata lite med min man om detta. Han tror inte för 5 sekunder på att jag ska vara nykter i påsk. Och varför blommor, det är väl inget duktigt att vara nykter en helg? Jag blir så ledsen (ja ni kan gissa vad jag blir sugen på när jag känner mig ledsen) för han kan i ena stunden kalla mig alkoholist och sen vara helt ostöttande när jag försöker hålla upp. Jag sa detta till honom. Sen frågade han mig om jag inte också skulle ha en kaffedrink då? Jag tackade nä. 💪
Så nu är det dag 7! 🏆

Vilopulsen har sjunkit 10 bpm sedan förra söndagen. Säger en del om hur alkoholen sliter på hjärtat och kroppen. Hoppas också att viktnedgång blir en trevlig bieffekt, men inget ännu. Tänker att jag tar mer tag i kosten när jag kommer till månad 2 om jag känner mig starkare då.

Starkt jobbat! Din mans beteende är obegripligt tycker jag. Kritisera, undergräva ditt självförtroende och dessutom bjuda på kaffedrink. Vad har han för problem med att du slutar dricka. Jag tycker du gör helt rätt, du hittar andra saker än alkohol som sätter guldkant på tillvaron, t ex snittblommor på bordet. Själv upptäckte jag att det är mindre kalorier i ett glas Coca-Cola än i ett glas vin, så det dricker jag med nöje till pizzan. Alkoholfri öl eller påskmust blir det till påsken, funkar fint till sillen! Kämpa på och låt inte din makes taskiga attityd dra ned dig. Han däremot borde fundera över sitt beteende, i min bok spelar man i samma lag när man är i ett förhållande.... Han borde fråga sig varför han beter sig som om han spelar i motståndarlaget och försöker psyka det andra laget inför matchen..

Profile picture for user Gullranka

Hej! Vad ledsen jag blir när jag läser om hur din man beter sig mot dig, men så otroligt starkt av dig att trots detta hålla emot och fortsätta ta rätt beslut för dig själv! Kan hans beteende på något sätt bottna i rädsla för att han har egna problem med alkohol och att dessa skall synas tydligare när du helt avstår? Eller att han helt enkelt inte förstår varför detta är viktigt för dig? Min man hade svårt att förstå och acceptera att jag ville sluta helt och tyckte att ”det är väl bara att dricka färre glas” ungefär. Krävdes att vi pratade ordentligt och att jag beskrev hur det blev en mental besatthet för att han skulle fatta. Han som aldrig haft problem förstod nog inte (och gör kanske fortfarande inte fullt ut men kan nu iaf stötta mig helhjärtat.) Bara några tankar, stämmer kanske inte alls för dig. Jag tror i alla fall fortsatt på dig, med eller utan din makes stöd, du fixar detta!

Profile picture for user Torn

Hej! Jag håller med Kennie, mycket starkt jobbat! Och vad gäller din mans beteende så låter det helt fruktansvärt i mina öron.🤬 Om man försöker bli frisk från en sjukdom och någon försöker hindra en till det. Ja, helt otroligt elakt. Tyvärr har han nog inte insett hur dåligt du mår, och hur gärna du vill må bra.

Om han inte ändrar sig till att stötta dig i detta så är han inget att ha. Då får du lämna honom. Ta ett allvarligt snack med honom, så fattar han kanske.

Kram

@Ja må jag leva Vatten till pizza är alltså inte så dumt det heller och som du skrev så slipper du halvleva i alkoholdimman. Jag tar också och unnar mig saker, tycker jag verkligen att vi ska göra också 😊

Trist att höra om din man. Känns lite egoistiskt av honom. Kan det vara så att han gärna vill att du ska dricka med honom som på helgen? Oavsett så behöver han förstå din problematik, respektera och stötta dig. Tror du han skulle kunna det om du pratar mer med honom? Finns ju också anhörigstöd.

Tycker du gör helt rätt i att vänta med kosten ett tag till. Själv tillåter jag mig både snus och massa onyttigheter nu. En sak i taget. Att få bort alkoholen är prio ett 😊

Jag har varit tillsammans med min man i många år och han har förvirrat mig och gjort mig ledsen otaliga gånger. Det är något galet med hans empati.
Detta alkoholuppehåll kommer kanske hjälpa mig att se klarare på förhållandet. Jag vet hur han är men blir ändå ledsen för som du skriver @Kennie, borde han vara min medspelare. Han ska föreställa min livskamrat...
Kanske det kan vara så som du skriver @Gullranka att han på något sätt tjänar på att jag fortsätter med mitt drickande. Att hans eget drickande ser bättre ut i jämförelse. Eller att det sätter mig i underläge på något sätt.

@Torn Jag har till och från funderat på att lämna honom i flera år. Men det är ingen lätt sak. Många år ihop, hus och barn. Dessutom vore det svårt för mig att hitta annat boende, men jag var smart nog att ställa mig i kö för hyreslägenheter för ett par år sedan iaf. Ligger dock fortfarande långt ner på kölistan.

Tror inte jag vill prata med min man om hur jobbigt det är med alkoholen än för om jag misslyckas kanske han använder det emot mig.

@Kennie @Gullranka @Torn Tack för ert stöd! 🙏

@Grezzlon Nu kom ditt inlägg fram efter att jag postat igen. Tack för ditt stöd också! 😊
Ja, nu går det inte att låta bli godsaker också! Jag har dock precis gjort ett träningspass för första gången på länge och det var riktigt skönt!

Jag förstår att du inte vill prata med honom om du känner så och tror att du gör helt rätt i det. Du får se det som en extra bonus av nykterheten att den kommer att underlätta för dig att ta ett bra beslut om er framtid när allt känns lite klarare och stabilare. Kanske kan det också sporra dig att vara nykter om det retar honom 🤷🏻‍♀️

@Gullranka Faktiskt sporrar det inte mig alls utan får mig till att vilja kasta in handduken. Vet inte varför. Men jag försöker se det som intressant att få se om hans attityd ändras när tiden går utan att jag dricker. För kasta in handduken finns inte på kartan. Jag gillar inte alls känslan av att ge upp och jag ser så fram emot att få se var den 90-dagars resa ska ta mig.

Förstår känslan av att vilja kasta in handduken när den som ska vara ens största supporter motarbetar faktiskt, det är ju väldigt ledsamt. Men jag tycker du är så himla grym som kämpar på och fokuserar på din egen uppgift oavsett! ❤️

Profile picture for user Annabell

Heja dig @Ja må jag leva och här kommer ett gäng tulpaner till som du är så värd 🌷🌷🌷!! Att leva i en relation med någon som gör sitt bästa för att förminska en och som gärna fäller krokben för en när man försöker göra något bra, är oerhört tufft. Så stark du är som ändå bara vägrar kasta in handduken 💪🏼!! ⭐️

@Kennie tack som frågar! Jag är på dag 14 och har klarat mig undan att dricka. Det går okej, jag är ju sugen och rastlös, men har tackat nej flera gånger så den biten verkar jag klara av.
Så med det är det bra! Men jag är väldigt trött. Funderar mycket på mitt äktenskap och kanske är det, det som tar så mkt energi. Eller så har jag varit så här trött länge men piggat till mig med vinet.

Tack @Annabell och @Gullranka för tulpaner och ert senaste pepp! Det betyder så mycket

Fint att höra att du kämpar på trots sug. Inte konstigt att du är trött med mycket att tänka på. Oavsett vad det landar i tror jag du kommer ta ett mer genomtänkt beslut nu när du inte dricker. Ge dig tid att landa i nykterheten. Många behöver vila ikapp i början, man har liksom en stor energiskuld till sig själv, där man har kört över sin naturliga trötthet med kemisk energi/bensin. Tillåt dig att vila och låt lite tid gå är mitt råd. Ta hand om dig!

@Kennie Ja, även om tankarna är ett virrvarr så är de iaf klarare utan alkoholen. Och jag vet att det inte funkar i längden att fly undan, även om det hade varit skönt för stunden. Tack för att du orkar skriva till mig och ge mig stöd! 🙏 Jag ska ge det tid, försöka vila och hoppas att jag känner mig pigg som en nykterist snart. 😁

@Ja må jag leva Skönt att höra att nykterheten håller i sig. Måste vara extra tufft att stå emot när andra saker i livet gungar. Låt dig ta tid att tänka och känna. Jag är också galet trött 😴 trodde jag skulle bli piggare när jag valde bort alkoholen. Men det kommer nog med tiden. Går ju åt en del energi till att stå emot sug och processa allt.

Jag vet att det inte ens gått 3 veckor, men jag är ändå lite besviken över att det inte blivit mer positiva effekter av uppehållet. Jag tänkte jag skulle bli piggare och gladare. Men jag är lika trött och passiv som vanligt. Saknar vinet för att pigga upp mig och sätta lite ljusglimt på tillvaron. Det var ändå något att se fram emot. Nu äter jag mängder med godis istället så inte har jag gått ner ett gram heller. Jag har börjat glömma varför jag gav mig på det här, men håller i för vill inte ge upp och är nyfiken på eventuella förändringar längre fram. Hade några dagar i början där jag kände mig peppad, kanske går det i cykler så den känslan kommer tillbaka. Funderar på att börja äta lite mer hälsosamt på måndag, kanske allt socker gör mig trött och nedstämd och kanske lite viktnedgång kan peppa. Jag har nog bara dåligt tålamod och behöver ge det hela lite tid.

Profile picture for user Kaffetanten88

@Ja må jag leva Jag ville bara hoppa in och säga att jag kände/känner likadant den där förändringen av pigghet som alla andra pratar om den kom ett tag för mig efter någon månad nykter. Så håll ut. Det kommer. För vissa tar det längre tid. ❤️ Fortsätt kämpa. Sen kan det visa sig att alkoholen har gömt undan andra saker som depression osv. Så ge det lite tid. Kan också vara vitaminbrister. ❤️❤️

Profile picture for user Pianisten

Jag vet precis hur det känns. Att hålla i en nykterheten och efter ett tag inte känna några positiva effekter längre. Jag vet också precis hur det känns att känna press med det där med vikt och kost i bakhuvudet alltid.
Jag kanske inte borde skriva det här med risk att det kan både stjälpa och hjälpa men om jag utvecklar så förstår du nog.
I slutet av 2019 nådde mitt drickande sin spets och jag "kraschade". Nån månad tidigare hade jag klarat av en månads nykterhet som jag bestämde mig för och genomförde med knuten näve och dagliga uppdateringar här inne. Under den nykterheten blev jag bara mer och mer uppgiven och kände att allt var lönlöst. Den gav mig ingenting och efter det eskalerade drickandet och ångesten fort.

Det fungerar för vissa, att ge sig fan på att sluta och sen blir allt successivt bättre, med upp och nedgångar även för dem men det positiva överväger tillslut det negativa. Om nån misstolkar mig att jag dissar nykterhet så är det helt fel, jag vill förmedla att nykterhet/minska alkohol är för många bara en del av att nå ett bättre mående.
För min del fanns det i princip inget i min vardag som jag njöt av förutom när jag fick sätta mig i soffan på kvällen och dricka. Hur kunde jag då tro att jag skulle bli gladare av att sluta dricka när jag tog bort min enda glädje?

Det stora misstaget jag gjorde och jag tror att du också gör är att sätta sig ner och vänta på att det positiva skall komma som från ingenstans. Ok, om du tycker det är jobbigt vissa stunder och saknaden för vinet är starkt så tycker jag absolut att du skall fortsätta slappa och moffla godis och allt annat som kan lugna - i de stunderna! Intala dig själv hur mycket bättre det är än massor av giftet alkohol. Och släpp allt vad vikt heter just nu, det har du all tid i världen att ta tag i sen.

Det du behöver göra nu är att ta ansvar själv för att börja hitta ny glädje och energi. Varken glädje eller energi är nått man plockar fram som finns inne i huvudet gömd bakom alkoholen, glädje är nått du känner när du gör saker du tycker om, har du inget annat än vinet du tycker om just nu är det självklart att du inte känner glädje utan det. Så steg 1, fundera på vad som gör dig glad i vardagen och vilka nya saker du skall fylla den med, var 100% självisk, men kanske inte föör ivrig, börja enkelt. Vet du inget är det bara att börja prova. Steg 2, för din energi, utan att veta vilka saker du brukar göra redan.. ut i vårsolen, friska luften och rör på dig. Införliva en liten veckorutin av ett par dagars lätt motion. Det är mina första små enkla tips dig dig för att kanske komma vidare. Ut och finn dig glädje!

Kram

@Ja må jag leva Jag är också otroligt trött, mer trött än jag någonsin varit känns det som. Jag vräker också i mig godis varje dag. Tänker att det ändå är bättre än alkoholen och att jag kommer ha lättare att minska godiset då jag gjort det många gånger. Jag gör som @Pianisten skriver, att släppa allt vad vikt heter och fokusera på att hålla mig nykter.

För min egen del så mår jag inte så mycket bättre fysiskt och ibland sämre psykiskt eftersom jag inte kan dränka känslorna nu. Det finns ju oftast en anledning till varför vi dricker och behöver alkoholen för att få en ljusglimt eller guldkant i vardagen. Jag slipper däremot skammen och ångesten över att jag har druckit och det tycker jag är otroligt skönt.

Vad kan du hitta för andra saker som kan ge dig glädje och ljusglimt? Även om det är trögt och trist så är nog alternativet något som kommer göra dig lyckligare i längden. Tänk efter och skriv ner av vilka anledningar du bestämde dig för att bli nykter i 90 dagar. Du är så duktig som orkar stå emot trots att det är motigt ❤️

Acceptans..
Jag tror att man behöver kämpa med att acceptera att man mår dåligt av alkohol och faktiskt väljer bort det själv. Det är svårt att släppa känslan av att tycka synd om sig själv för att man inte "får" dricka. Och så länge man tänker så står det i vägen för att gå vidare mentalt enligt min mening. Alkohol är en quick fix för att aldrig behöva vara rastlös och ha det tråkigt. Nykterheten handlar för mig om att acceptera att livet inte alltid behöver ha det lilla extra. Att möta det trista med tålamod. Och att vara närvarande nog för att njuta av allt fint som faktiskt finns. Natur, relationer, musik, kvällspromenader, kaffe, god mat. Ha tålamod och var riktigt nöjd med att du klarar det du bestämt dig för!

Det @Kennie skriver är bra. Känner att jag missade den nyansen i mitt inlägg när jag skrev att alkoholen förr var min enda glädje. I begynnelsen var det kanske så, men senare när man hamnar längre ner i skiten så är det verkligen ingen glädje, bara ett tvång för att må typ "ok" och inte må skit av ångest och nedstämdheten som kommer när man inte kan dricka.
Även det där med acceptans för att ha tråkigt, vara rastlös och inse att det varje dag inte finns en "bigger picture" av livet är också en bra poäng. Att acceptera det tråkiga är också det som gör att glädjen så småningom kan komma tillbaka i det mindre.
Sen kan den där väldigt stark känslan av tristess och rastlöshet i början ligga ganska nära ångest och kan vara riktigt tufft. Det kan ju vara en så stark känsla som upplevs inte går att acceptera eller stå ut med. I teorin gör den det, du kommer inte att dö men då tycker jag du kan prova den där promenaden och lite godis ;-)

Tack för era kloka svar! Jag har varit naiv som trodde att glädjen skulle poppa upp av sig själv bara för att jag inte dricker. Har funderat och jag tycker ingenting är roligt! Kommer inte på något. Vad hemskt. Och att inte kunna stå i ut med tristess och rastlöshet.. Man vill hela tiden ha stimulans. Jag sitter på kvällarna med dubbla skärmar (tv+mob) och trycker i mig skräp. Väldigt omoget beteende ändå! Verkar som att jag väntar på något som inte kommer. Ska försöka satsa mer på hälsan fr.o.m. nästa vecka. Tror alla dessa belöningar mest stjälper.

Profile picture for user Miss Mary Poppins

@Ja må jag leva Bra insikter där 👍💚
Jag tror att träningen har gett mig mest serotonin och jag mår så mycket bättre nu efter par månader. Så klart märker jag tydligt att jag varit nykter länge, men det behövdes verkligen mer än så.

Ska bli spännande att se hur du mår om par veckor. Jag köpte en aktivitetsband/smartklocka och tävlar mot mig själv. Lycka till 👏👏👏💚

Hej,
Jag tycker att både @kennie och @pianisten har givit bra svar och råd. Jag har scrollat tillbaka i din tråd men hittar inte så mycket kring vad som fick dig att bestämma dig för att bli nykter en period. Det är minst sagt frivilligt men kanske kan du ha hjälp för egen del att sätta ord på vad som fick dig att bestämma dig?
Sedan tänker jag att nykterhet utspelar sig på många olika sätt men även den kräver en del jobb. Svårt att vänta och se vad som kommer, snarare är det en bra tid att öva på nyktra upplevelser, vad finns i livet nu- som inte fanns då? Jag upptäckte ganska snabbt att jag älskade kaffe i sängen på morgonen utan baksmälla. Denna ritual har jag liksom höjt upp helt orimligt kan tyckas- men jag laddar med massor av goda känslor och tacksamhet kring den stunden, till sist har hjärnan lärt sig att producera massa glädje-hormon bara jag slår upp ögonen.
Det är liksom lite trixigt men spännande.
Sen är det för många av oss så att vi blir sjuka (eller är) av drickandet. Jag led hemskt av skuld och oro kring min kropp, rädsla för cancer och demens.
Det är ju inte en aktiv glädje-känsla varje dag, men innebär ett nytt lugn.
Så- öva på att hitta olika känslor och tillstånd som är till fördel nu! Kram.

@Se klart skrev:"Det är minst sagt frivilligt men kanske kan du ha hjälp för egen del att sätta ord på vad som fick dig att bestämma dig?"

Jag hoppas kunna omprogrammera hjärnan genom uppehållet. Jag har tröttnat på att jämt och ständigt tänka på vin och att förknippa alla möjliga situationer med alkohol till den grad att det känns värdelöst utan.

Är f.d. rökare och känner väl igen tankemönstret när man försöker resonera sig fram till att röka / dricka fast man inte skulle. Så jag är beroende och vill få lite mer kontroll. Vill bli piggare och kunna njuta av livet utan att alkoholen står och pickar på min axel. Vill bli mer närvarande som förälder och kunna slappna av utan att oroa mig för att det märks att jag druckit.
Vill blir mer hälsosam.

Är nyfiken på hur mycket alkoholen påverkar mig och vad som blir annorlunda utan. Vill bli tryggare i mig själv, vem jag är, hur jag är på riktigt.
Vill få med mig att jag klarar att avstå och att det går alldeles utmärkt att klara sig utan vin på helger, till olika maträtter, när man firar, när man mår dåligt m.m. Ja, omprogrammera mig helt enkelt. 😊

Många bra anledningar där! En ytterligare sak som gör mig nöjd är att jag visar mina barn att fest och firande inte måste vara kopplat till alkohol. Jag visste ingen vuxen som inte drack när jag växte upp. Alltså inte så att det söps särskilt mycket, men vid alla festliga tillfällen drack vuxna alltid alkohol. Jag gillar att visa mina barn att det finns en annan väg, att slå upp någon rolig alkoholfri dryck i fina glas till alla i familjen vid lördagsmiddagen. Jag tror inte barnen direkt märkte att jag drack för mycket, men de märker definitivt att jag är piggare och mer närvarande nu.

@Ja må jag leva skrev:"Är nyfiken på hur mycket alkoholen påverkar mig och vad som blir annorlunda utan. Vill bli tryggare i mig själv, vem jag är, hur jag är på riktigt."

Bra, bär med dig de orden. Det är en väldigt stor känsla att ta sig ur alkoholens grepp och känna vad som händer med dig. Det finns såklart inga garantier för vad som kommer hända, det är också lite av tjusningen, men saker kommer hända, garanterat. Se fram emot det som en spännande tid samtidigt som du tar aktiva små steg att finna din nya väg.
Framförallt den där skammen och skulden går över till en stolthet och självkänsla att klarade jag detta klarar jag allt. Precis som @Se klart skrev; Det är ju inte en aktiv glädje-känsla varje dag, men innebär ett nytt lugn. Precis så kände jag också. Livet övergick från känslan av en kamp till alla nya möjligheter att må bra och använda min tid till att utvecklas igen.
Var inte heller rädd för att ta den hjälp som kan gå att få. Har du ångest, svårt att sova, känner dig nedstämd. -Sök vård, det finns inget att förlora. Jag var väldigt skeptiskt till det själv, förstår inte det idag. Jag valde alkoholen framför beprövade och säkra alternativ. När jag tillslut tog hjälpen så fick jag den knuffen jag behövde för att ta mig igenom det.

Hej!
Jag vill bara kika in och säga att jag håller i nykterheten. Kände att det var svårt att släppa tankarna på drickandet och valde att ta en paus från forumet.

Det har nästan gått 6 veckor, så typ halvvägs framme vid tidsmålet. Men jag räknar inte längre utan fick dubbelkolla tiden. Kan tycka att det hade varit gott ibland, men saknar inte alls drickandet på samma sätt längre. Det här var det bästa jag kunde göra! Och jag kommer förmodligen att ta en liknande period igen efter sommaren. För jag lär falla tillbaka till gamla mönster annars. Om inte förr så senare..

Det är så skönt att bilden av alkoholberoende börjar bli mer nyanserad. Det är inte antingen a-lagare på bänken eller full kontroll utan finns många nyanser däremellan.

Profile picture for user Majaela

@Ja må jag leva, så skönt att höra att det går
bra för dig! Jag tänker också försöka köra kontrollerat under sommaren .,tänkte först klara 3 månader i alla fall, minst. Bra idé att satsa på en längre vit period på hösten med .