Har som många andra läst mångas inlägg under lång tid. Nu är det dags för förändring för att slippa denna djupa förtvivlan, ångest och djupaste självförakt. Det är så oerhört slitsamt med denna livsleda som jag känner efter varje helg med vindrickande som inte längre är njutbart utan självmedicinering och nästintill ett självskadebeteende...
Jag har druckit för mycket i många år men framför allt på helgerna och det är ingen som känner till detta förutom att de närmaste ser... Jag är nämligen en riktigt duktig flicka med höga krav på mig själv,hög utbildning och bra jobb.
Jag har också de finaste barnen vilka jag inte förtjänar för att jag är en rakt igenom värdelös människa som inte kan sluta med detta sjuka beteende.
Jag har i många många år också haft ätstörningar och har väl inte någon stoppknapp ...
Nu känner jag att det räcker och jag står inte ut längre med mig själv och detta jävla gift.
Jag tänker att jag gör ett inlägg i detta forum ifall det finns någon som känner igen sig och vill starta alkoholfritt liv istället för att vara styrd av A. Jag har inte alls någon stöttning av sambo som jag lever ett parallellt och slentrianmässigt liv med. Borde egentligen separera men nu är det detta som får gå före.
En dag i taget.

Bra Ingvild 💪🏼😊!! Nu har du skrivit här och det betyder nånting. Precis som du, hade jag läst här en längre tid när jag plötsligt förra veckan skrev mitt första egna inlägg.

Slitsamt är det rätta ordet för att sammanfatta vad det innebär att leva med alkoholen som ständigt återkommande ”gäst” 🙄. Självutplånande är ett annat passande ord. Känner igen mig jättemycket i det du beskriver gällande ångest, självförakt och tendensen att spöa upp sig själv nåt kopiöst efter helgen... Exakt som du skriver - huuur jäkla less är man inte på det?! Helt säkert är att ingen av oss är idioter eller värdelösa egentligen, men att man inte lägger ner att gå i samma förbannade spår om och om igen måste man ju helt klart förundras över...

Nä du Ingvild - nu jäklar tar vi oss in i ett nytt och bättre spår 😊👌☀️!!

Det är egentligen inte mycket som står emellan en själv och att få vara sitt bästa jag. Det är bara den där förbannade alkoholen.

Starkt av dig att göra det här inlägget 😊. Ta hand om dig och skippa ”självuppspöningen” (är det ett ord 🤔😆) så gott det går. Du vill ju framåt, uppåt nu - det är det som räknas! En dag i taget 👌💓!

Välkommen (i klubben) av välfungerande personer med hög grad av självhat.
Kikar in kort och vill mest säga en viktig sak:
Du skriver att du är en alltigenom värdelös människa.
Det är inte sant.
Så kan det kännas när självspöningen är igång.
Den känslan är flyktig även om det känns som om den byggt bo.
Den går över när du slutar dricka, kort eller lång tid, det bestämmer du. Ta en paus och känn hur det känns. Kram.

Grezzlon

@Ingvild Din känsla kanske sig dig att du är värdelös men jag tycker inte att du ska lyssna på den för jag är helt säker på att du inte är det. Jag har själv tampats med sådana känslor i flera år och även ätstörningar. Det är inte lätt men det går att bli fri från. Så även alkoholen har jag bestämt mig för 😃

Fortsätt läsa och skriva här inne 😊❤️

Tack Annabell och Se klart för Era kommentarer i min tråd - som jag nästan var rädd för att publicera. Så stort det känns att få kontakt Er! Innerst inne vill jag tro att jag har gjort bra saker - och jag vet att andra människor ser mig som väldigt omtänksam och ödmjuk - vilket jag är mot andra. Men inte mot mig själv för det är jag inte värd. Eftersom jag inte kan sluta att dricka alkohol...
Komplicerat när bilden som andra har om en inte alls stämmer överens men den man verkligen är...Fast jag förstår att det kopplat till alkohol så är det som du skrev i din tråd Annabell - väldigt lätt att unna sig och vara värd vinet på fredag kväll. Hatar att vara styrd och inte kunna motstå - men nu är det nog!
Jag känner redan att det påverkar mig väldigt mycket att ha fått era kommentarer - tack!
Jag ska tänka på att också ge kommentarer till Er och andra - för jag förstår vilken betydelse det har nu när jag fått egna. Jag har inte riktigt "vågat" vara inne och skriva - men det kommer...
Självuppspöning är ett väldigt bra ord - och något som jag också är väldigt bra på i praktiken - men det är ju så med självförakt och värdelöshetskänslor - att de späs på av A och ger bekräftelse helg efter helg att det är helt rätt att tänka sådana tankar om sig själv.
Tack för kommentarer om igenkänning - det gör en mindre ensam.

Kaffetanten88

Känslan av självhat känner jag så igen. Om man läser början av min tråd så kan man läsa om både självmordstankar det och besök på psykakuten. Alkoholen orsakar så mycket lidande. Välkommen hit. Hoppas du kan hitta lite frid i själen här. ❤️

Välkommen! Känner igen mig i livsledan du beskriver. Jag som alltid varit kreativ och energisk kände att allt bara gick runt i en trist loop. Men, när jag tog bort alkoholen och vilade ut på helgen istället för att förgifta mig så kom livsglädjen tillbaks. Du har så mycket att vinna!

Det kunde varit mina ord som du skriver. Känner igen mig i allt! Jag har bestämt mig för 3 månader och här i forumet skriver jag för att analysera vad som händer utan alkohol och jag har fått jättemycket stöttning och bra tips. (Är inne på fjärde veckan nu!)
Som någon skrev så bra ”att unna sig att vara nykter en period är en kärlekshandling till sig själv” 🌸💗🌸

Anonym26613

Välkommen in till värmen 🌸❤💚

Jag har varit nykter flera längre perioder och alltid trillat dit. Nu känns lite annorlunda. Jag tror jag lyckades att knäcka A-djävulen, men man vet aldrig.
Vad jag har gjort från första början är att jag pratat med mig själv som en storasyster. Med snäll röst och ändå bestämt. "Gjort är gjort och nu tar vi oss framåt!". Det kommer inte hjälpa dig att tycka illa om dig (även om det är positivt att man totalt tröttnat på sitt beteende). Vi ska klara av detta tillsammans 💚❤🌸 Du kommer se att tiden kommer att flyga och vips år det midsommar och du strålar av lycka ❤

@Miss Mary Poppins Tack för dina ord. Ja just det där att "gjort är gjort" - det är min akilleshäl. Är expert på att gräva ner mig i ältande som inte leder till något annat än negativ spiral. Storasystertips ska jag ta med mig på vägen.

Välkommen hit!
Stort och viktigt steg. Nu kan det faktiskt bara bli bättre. Det där självhatet är onödigt och fullständigt förgörande och innerst inne så vet du nog också att det du säger till dig själv inte är sant.
Jag blockade den typen av tankar. Det går inte att hantera dem riktigt samtidigt som man jobbar med nykterheten. När nykterheten funkar kan man plocka fram dem ibland, vrida, vända. Vara ledsen över det som varit men samtidigt glad och tacksam för att man lämnat det livet bakom sig. Det känns som om du hör till den gruppen härinne som behöver börja med att vara lite snäll och omtänksam mot sig själv. Det är du visst värd. Låt ingen säga något annat.

Tack Sisyfos för omtanke som värmer väldigt mycket. Blir alldeles berörd inombords. Det är ett stort steg att börja skriva här - och det känns som ett kliv i rätt riktning.Tack än en gång.

Hej!
Även jag välkomnar dig hit. Min erfarenhet är att livet blir så mycket bättre nykter! Firar 3 mån på torsdag. Trodde aldrig att det skulle gå, hade försökt så länge att sluta. Men hade bara fått nog. Har som du ätstörningsproblematik i ryggsäcken sedan 15- års åldern. Inga symtom på många år, men förstår ju att det i grund o botten är samma problematik. Nu är målet att bli fri!!

Skuld, skam och självförakt är en nedåtgående spiral som är och kommer fortsätta vara ditt största hinder för att komma ur den spiralen. Fundera på om du tror att du kan börja känna glädje och livslust om du fortsätter kalla dig själv värdelös och inte värd det som dina vänner tror om dig? Det är ju också sanning, eller hur? Du är ju inte bara ditt onyktra jag, den snälla och omtänksamma personen är lika mycket du!
Varför tror du att det finns så väldigt många människor på detta forumet? För att alla värdelösa här inne? Nej, alkoholen är en djävulsk drog som kidnappar våra själar och vänder våra egna tankar mot oss. Här inne finns människor från alla samhällsskikt och klasser. Ingen är värdelös. Vi gjorde bara misstaget att tro att alkohol kunde vara en lösning på våra komplexa problem.
Rent praktiskt brukar jag tipsa om att vara slug för att besegra suget. Det fungera inte för många att "bara bestämma sig". Fundera på din vardag utefter de rutiner du har och försök att ändra på vad du gör framför allt då du brukar dricka. Försök att införliva små nya rutiner som får dig att känna lite stolthet. Kanske lägga in en regelbunden tid i veckan till barnen som du vill ge lite mer kärlek men kom ihåg att för att kunna ge måste du börja med att ta hand om dig själv och fundera på vad du själv behöver. Du måste börja i din egen grund, sen kan du fortsätta bygga huset ovanpå som är livet och vardagen.
Ett starkt tips är att testa en rask promenad innan kvällen, det sätter igång må-bra hormonerna som gör att suget minskar och du kan bli på bättre humör utan alkohol.

Lycka till, kram.

Tack för inlägg och klokhet.
Tack för tipset i kvällspromenad...i min vardag ingår en springtur varje morgon sedan många år tillbaka. Den är en livlina och ett behov idag. För några år sedan mera ett tvång - än idag känner jag mig mindre nöjd med mig själv om det inte blir av men det är sällan. Långa springturer och annan träning ger mig stort endorfinpåslag... men också grund till att unna sig det goda vinet få jag varit extra "duktig"...
Så dubbla budskap - men springa kommer jag aldrig att sluta med - om jag inte måste av någon anledning.

@Ingvild Känner så väl igen mig i det du skriver! Har vart inne och läst i flera år men inget skrivit förut men nu är gränsen nådd här också Orkar inte med detta livet längre av alkohol och självförakt

@Ingvild Känner så väl igen mig i det du skriver! Har vart inne och läst i flera år men inget skrivit förut men nu är gränsen nådd här också Orkar inte med detta livet längre av alkohol och självförakt